Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Paco

Aktiv medlem
Frågan är om det verkligen är dyrare i längden med tanke på vad man annars får lägga på nya delar när man ska byta till vad man verkligen vill ha och sälja annat beg (vilket man ju aldrig gör ändå, de ligger ju bara och skräpar eftersom de kan vara bra att ha någon gång).
Beror väl lite på vad man väljer att hänga på för prylar på hojen men nog blir det lite dyrare att bygga själv än att köpa en kataloghoj.

Jag har byggt mina egna hojar sedan -98 och har endast köpt två kompletta hojar, som jag ändå byggde om helt, så jo det blir dyrare....

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Beror väl lite på vad man väljer att hänga på för prylar på hojen men nog blir det lite dyrare att bygga själv än att köpa en kataloghoj.

Jag har byggt mina egna hojar sedan -98 och har endast köpt två kompletta hojar, som jag ändå byggde om helt, så jo det blir dyrare....
Brukar bli hopplock för mig med, men senaste hojen jag köpte, en Nukeproof Mega 290, har jag faktiskt inte bytt en enda grej på, bara satt på pedaler och kört.

aki

Aktiv medlem
Jag har inte jättebra koll på det här med kedjestagslängd, men 444 mm på denna får anses som rätt långt va?
Jag tror det, men är absolut ingen som har rätt att uttala mig om det då kunskapen brister. Har 435 på min Ragley. Tyckte mer den var snygg😊.

Men kan någon snäll själ med bättre koll kanske förklara vad man upplever för skillnad på tex 425 som Bardinon har och denna på 444.

SGS

Aktiv medlem
Jag tror det, men är absolut ingen som har rätt att uttala mig om det då kunskapen brister. Har 435 på min Ragley. Tyckte mer den var snygg😊.

Men kan någon snäll själ med bättre koll kanske förklara vad man upplever för skillnad på tex 425 som Bardinon har och denna på 444.
Vanskligt att plocka ut och fokusera på enskilda delar när det kommer till ramgeometri. Tillskriver man t ex korta kedjestag en viss egenskap kan man lätt bli besviken när cykeln i verkligheten inte alls upplevs som förväntat. Helheten är det viktiga.

... fast det är kul att generalisera!

Korta kedjesstag hänger ofta ihop med en något kortare cykel som gärna reser framhjulet till väders. Manuals/wheelies är lätta att starta, men kanske något svårare att hålla vid balanspunkten. Upplevs ofta som lite busigare, mer reaktionssnabb än motsvarande ram med längre stag. I gengäld har en cykelram med längre stag klart mer komfort och stabilitet, och därigenom ger det ofta en cykel som är lättare att cykla snabbt med både i stökiga utförslöpor men faktiskt också i branta uppförsbackar.

Berk

Aktiv medlem

Jag vill ha en mtb med kort kedjestag, men har faktiskt aldrig kört en mtb med lång kedjestag. Kör, relativt långsamt, på tekniska och krångliga stig och där är en kortare cykel bättre.

Men 444 eller bara 4.5% mer än 425. Skillnaden mellan storleken av cyklister är mycket större. Så en kort åkare kör med relativt lång kedjestag och en lång åkare med relativt kort kedjeståg. Val inte bort en cykel bara pga 444 mm kedjestag.

Vanskligt att plocka ut och fokusera på enskilda delar när det kommer till ramgeometri. Tillskriver man t ex korta kedjestag en viss egenskap kan man lätt bli besviken när cykeln i verkligheten inte alls upplevs som förväntat. Helheten är det viktiga.

... fast det är kul att generalisera!

Korta kedjesstag hänger ofta ihop med en något kortare cykel som gärna reser framhjulet till väders. Manuals/wheelies är lätta att starta, men kanske något svårare att hålla vid balanspunkten. Upplevs ofta som lite busigare, mer reaktionssnabb än motsvarande ram med längre stag. I gengäld har en cykelram med längre stag klart mer komfort och stabilitet, och därigenom ger det ofta en cykel som är lättare att cykla snabbt med både i stökiga utförslöpor men faktiskt också i branta uppförsbackar.
Haha, det är ju generalisering man vill ska funka. Det är ju nästan helt omöjligt att provcykla de flesta ramarna i Sverige.

Man får helt enkelt bara beställa något man tror passar🙄

aki

Aktiv medlem
Jag vill ha en mtb med kort kedjestag, men har faktiskt aldrig kört en mtb med lång kedjestag. Kör, relativt långsamt, på tekniska och krångliga stig och där är en kortare cykel bättre.

Men 444 eller bara 4.5% mer än 425. Skillnaden mellan storleken av cyklister är mycket större. Så en kort åkare kör med relativt lång kedjestag och en lång åkare med relativt kort kedjeståg. Val inte bort en cykel bara pga 444 mm kedjestag.
Bra synpunkt, samma kedjestagslängd upplevs såklart olika av olika stora cyklister, precis som de flesta andra geo-mått.

Nickel80

Medlem
Jag lockas av cotic bfe max geometri men jag har ingen koll på stack jämfört med lång reach. Rent spontant känns det som stacken är låg eftersom XL har väldigt lång reach. Vad tycker ni som har mer koll på moderna cyklar?

Berk

Aktiv medlem
Jag lockas av cotic bfe max geometri men jag har ingen koll på stack jämfört med lång reach. Rent spontant känns det som stacken är låg eftersom XL har väldigt lång reach. Vad tycker ni som har mer koll på moderna cyklar?
Det är inte så intressant att jämföra stack med reach på en mtb. Som på de flesta mtb blir styrrör och stack 10 (9) mm högre vid varje storlek. Så S är relativt hög och XL är relativt låg. Men hur högt man vill har styret berör mycket på preferenser.

aribr

Aktiv medlem
Det är inte så intressant att jämföra stack med reach på en mtb. Som på de flesta mtb blir styrrör och stack 10 (9) mm högre vid varje storlek. Så S är relativt hög och XL är relativt låg. Men hur högt man vill har styret berör mycket på preferenser.
Håller med, men en sak som jag tror många inte tänker på är att med flera spacers under styrstamen (tex för att kompensera för låg stack) då blir cykeln kortare (reach minskar). Tex så tycker jag att nya pipedream heldämpade cykeln inte alls är lika progressiv som den ser ut på pappret för att jag skulle behöva köra typ 40mm spacers under styrstamen, och då blir ju reach inte direkt "cutting edge". Visst kan man köra ett styre med en massa rise istället men det har 2 andra konsekvenser: det är inte lika snyggt (varning, åsikt) och det finns en ganska hård gräns där vid 40mm.

Berk

Aktiv medlem
Håller med, men en sak som jag tror många inte tänker på är att med flera spacers under styrstamen (tex för att kompensera för låg stack) då blir cykeln kortare (reach minskar). Tex så tycker jag att nya pipedream heldämpade cykeln inte alls är lika progressiv som den ser ut på pappret för att jag skulle behöva köra typ 40mm spacers under styrstamen, och då blir ju reach inte direkt "cutting edge". Visst kan man köra ett styre med en massa rise istället men det har 2 andra konsekvenser: det är inte lika snyggt (varning, åsikt) och det finns en ganska hård gräns där vid 40mm.
Bra poäng!
En annan problem med mycket, vertikalt, rise är att effekten är samma som en längre stam, så styrningen blir mindre direkt.

Nickel80

Medlem
Ja det är lite det jag funderar över men sen vet jag inte hur stor skillnad det är i verkligheten mellan bfen o tex btr ranger (som har högre stack).

aribr

Aktiv medlem
Tror att det är högst personligt...men jag har en teori (fredagsfundering):

Många pratar om att en cykel som har korta kedjestage är lekfull. Jag tror att man kan få samma känsla om man har högre stack, tex om du har långa kedjestag så kan man få en cykel som är enkel att poppa upp om stack är högre. Det som ofta sägs vara "tråkigt" är när en cykel har långa kedjestag OCH lågt stack. Jag tror hellre på balans, dvs en lång cykel (reach) behöver längre kedjestag som då behöver hög stack för att vara någorlunda lekfull. Men detta kanske beror också på cyklistens form...vad vet jag.

Berk

Aktiv medlem
Efter den diskussionen blir väldigt långa reach, nästan 530 mm med sag, lite kortare med tillräckligt många spacer.

Nickel80

Medlem

Många pratar om att en cykel som har korta kedjestage är lekfull. Jag tror att man kan få samma känsla om man har högre stack, tex om du har långa kedjestag så kan man få en cykel som är enkel att poppa upp om stack är högre. Det som ofta sägs vara "tråkigt" är när en cykel har långa kedjestag OCH lågt stack. Jag tror hellre på balans, dvs en lång cykel (reach) behöver längre kedjestag som då behöver hög stack för att vara någorlunda lekfull. Men detta kanske beror också på cyklistens form...vad vet jag.
Din teori låter vettig. 😊

Måste väl handla om hur mkt man kan flytta sin tyngdpunkt. Med korta kedjestag är det enklare att kasta ut rumpan bakom bakhjulet. Men med för lång reach blir det svårt ändå om armarna inte räcker till när man ska hänga bak rumpan. Mer stack låter rimligt att det skulle kunna kompensera eftersom att styret då kommer upp närmare dig igen.

Nickel80

Medlem
Efter den diskussionen blir väldigt långa reach, nästan 530 mm med sag, lite kortare med tillräckligt många spacer.
Cotic redovisar dock geometrin med 25% sag så egentligen är sagen kortare vid static på bfen, och nu inser jag att jag inte kan jämföra deras stack med andra cykelmodellers vars geometritabell visar siffror utan sag. 🥴

aki

Aktiv medlem
Cotic redovisar dock geometrin med 25% sag så egentligen är sagen kortare vid static på bfen, och nu inser jag att jag inte kan jämföra deras stack med andra cykelmodellers vars geometritabell visar siffror utan sag. 🥴
Bara att påbörja vad som bör finnas i varje hushåll - ett geo-kalkylblad där du matar in olika cyklar och kompenserar för sag eller static, så att du får jämförbara siffror. :)

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Det missade jag. Utan sag är inte meningsfullt, men för att jämföra, XL utan sag: 495 mm reach, 657 mm stack.

Nickel80

Medlem
Det missade jag. Utan sag är inte meningsfullt, men för att jämföra, XL utan sag: 495 mm reach, 657 mm stack.
Ju mer jag tänker på det så är det ju BB som är väldigt högt eftersom det är 60 vid sag. Jag måste sluta analysera o istället köpa den cykel jag tycker är snyggast. 😁

EST

Aktiv medlem
Lite om btr🤘

Rutbritt

Aktiv medlem
Knåpade ihop en ragley big wig idag. Pike i fören. zee-bromsar för att få stopp på 95 kilo gubbkött. Slx-drivlina sköter växlingen och ser till att den går framåt.
Riktigt kul hoj som känns väldigt väldigt smidig och lekfull. Lätt att få upp på bakhjulet. Trygg utför. Förmodligen till salu snart om någon är sugen!?
20200601_203349.jpg
20200601_200406.jpg

lmoberg

Medlem
Är på gång att köpa ny ram och tänkte hålla ner kostnaden till en början genom att använda min gamla framgaffel.

Så jag undrar om det går att passa en framgaffel med rakt styrrör(straight steerer) i en headtube som är koniskt(tapered)? Finns det ett headset som gör det eller är det bättre om man köper ett headset för en tapered gaffel och använder nån form av adapter?

liveforthis

Aktiv medlem
Jag byggde ihop en HT men blev mer en dirt/lek hoj . Va väl ca 10år sen sist jag hade en . Så blir kul och testa lite. Byggde ihop med lite vad som fanns hemma. Men min dirt gaffel RS Duke sl 2004 fanns kvar så den servades. och ramen är en octane One zircus 2013. ☺🤘🤘
IMG_20200601_193253357.jpg
IMG_20200601_193300753.jpg

Rutbritt

Aktiv medlem
Skulle från början pilla ihop en extracykel som komplement till fullstudsaren och som frun i huset skulle kunna använda. Det började bra med en lagom budget som hölls hyfsat. Sen kom jag på några delar jag ville uppdatera och det spårade ur !😀
Här är nu min primal i med nya hjul, novatec diablo. Nytt stylo vevparti. Nya guide rs 4kolvsbromsar. Nästan sprillans Ny yari 150mm. Bytte till sram xo 1×11bakväxel, kassett och shifter (inte flång nytt). Även ny styrkombo och nya däck fick det bli. Riktigt bra blev det men lite över budget😀
20200621_192336.jpg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer