Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

EST

Aktiv medlem
Jag har 76 på min Marino å en grad lär ju inte göra nån större skillnad. Man får mera tryck på framhjulet vid klättring. Så inga problem där.

Berk

Aktiv medlem
Jag har 76 på min Marino å en grad lär ju inte göra nån större skillnad. Man får mera tryck på framhjulet vid klättring. Så inga problem där.
Jag har 75 utan sag och 76,5 med och det är på gränsen för mig. Har relativt lång överkropp. Men kanske är lösningen några cm reach till :)

EST

Aktiv medlem
Ja man måste ha längre reach för att kompensera annars blir cykel kort eller iallafall mellan sadel å styre.

simson

Aktiv medlem
Jag har en big dog och en Ragley big al ,
big dogen
är mycket trevligare att cykla på trots snikigare gaffel å komponenter . Ska prova mullet på Ragleyn
å se om jag kommer bättre överens med den.
Mange

mtb565

Aktiv medlem
Håller årets Commencal "New" Meta HT AM upp till epitetet "buskul bröt stigcykel"?

Commencal har ju klassat den som trail/enduro. Blir den för sävlig för stig? Blir väl en M till mina 178 cm isf.

Berk

Aktiv medlem
Håller årets Commencal "New" Meta HT AM upp till epitetet "buskul bröt stigcykel"?

Commencal har ju klassat den som trail/enduro. Blir den för sävlig för stig? Blir väl en M till mina 178 cm isf.
Det tycker jag. 2020 race 29 finns fortfarande i M och har bättre komponenter och pris.
Jag skulle välja L till 178 cm för att reach är kort.
Obs att den har hög vevlager, så man kan gaffla ner utan problem om man vill.

sirius

Medlem
Det tycker jag. 2020 race 29 finns fortfarande i M och har bättre komponenter och pris.
Jag skulle välja L till 178 cm för att reach är kort.
Obs att den har hög vevlager, så man kan gaffla ner utan problem om man vill.
+1
Angående storlek, jag är 185cm och L passar mig perfekt.

liveforthis

Aktiv medlem
Fortsätter och va impad av hojen den går som en dröm och satt några nya pr på xc segment på våra. Lokala xc loop så nog kan den åka fort på platten med. Även utför börjar jag närma mig mina pr med fs hojen.
IMG_20200714_192005599_HDR.jpg
IMG_20200714_192049297.jpg

Berk

Aktiv medlem
Nja det va lite i förhast och oro för min rygg. Men ska prova lite mer och med olika däck se hur det känns i ryggen. För hojen är fan grym! Så vill inte behöva sälja.
Med vilken däcktryck kör du bak? Sedan jag bytade tillbaka till HT för 1.5 år sen har jag höjt trycket i min 61 mm breda bakdäck från 0.9 till 1.2 bar för att jag kör hårdare. Andra kör fortfarande hårdare, så troligtvis behöver jag höja lite mer i framtiden, men hopas inte mycket mer, för att då blir det okomfortabel. Min Bardino tar inte bredare däck (enda nackdelen av min Bardino 1 ram).

liveforthis

Aktiv medlem
Med vilken däcktryck kör du bak? Sedan jag bytade tillbaka till HT för 1.5 år sen har jag höjt trycket i min 61 mm breda bakdäck från 0.9 till 1.2 bar för att jag kör hårdare. Andra kör fortfarande hårdare, så troligtvis behöver jag höja lite mer i framtiden, men hopas inte mycket mer, för att då blir det okomfortabel. Min Bardino tar inte bredare däck (enda nackdelen av min Bardino 1 ram).
Jag kör nu ca 28psi med Exo däck 2.3(60mm) och inlägg (nukeproof). Har provat köra 25psi men det blir för mjukt och slår igenom lite för lätt. Så ska nu prova köra butcher blk dmn däck i 2.6 och med 25psi och se om det funkar bättre. Vi hoppar rätt mycket på stenar och rötter så kan inte gå så mycket lägre.

Berk

Aktiv medlem
Jag kör nu ca 28psi med Exo däck 2.3(60mm) och inlägg (nukeproof). Har provat köra 25psi men det blir för mjukt och slår igenom lite för lätt. Så ska nu prova köra butcher blk dmn däck i 2.6 och med 25psi och se om det funkar bättre. Vi hoppar rätt mycket på stenar och rötter så kan inte gå så mycket lägre.
Förstår. Hoppas att jag inte behöver går till 28 psi. Min 2.3 Grid Trail däck verkar starkare än min gamla Grid däck (även om jag upptäckte en punka på helgen och behövde använda salamin för första gången).

liveforthis

Aktiv medlem
Förstår. Hoppas att jag inte behöver går till 28 psi. Min 2.3 Grid Trail däck verkar starkare än min gamla Grid däck (även om jag upptäckte en punka på helgen och behövde använda salamin för första gången).
Ja grid trail är ju lite grövre än grid däcken i stommen. Jag vill helst ligga runt 30psi men har märkt att ryggen inte gillade det. Kör med 30mm innerbred på fälg.

liveforthis

Aktiv medlem
Jorå nog cyklas det ht någon gång i veckan, men dåligt med bilder.
Grymt att du postar bilder allt eftersom liveforthis!
Ja tackar , försöker få med lite bilder också . Har nu kört 225km på Marinon och börjar känna hojen bra, ända är att jag fortfarande får lite känningar i ländryggen 😳...

liveforthis

Aktiv medlem
Nästa vecka blir det Isaberg och köra lite där . Ska bli skoj och testa hojen i lite mer riktigt möljö. Då när jag va i Vallåsen så piss regna det hela dagen.

Senast ändrad:

zinkpasta

Aktiv medlem
Byggde ihop Ragleyn jag köpte för ett bra tag sen, nu när det regnade. Byggd med lite nytt och lite gammalt, tänkt som ler/vinter-cykel och allmänt komplement till FS:en. Lite kvar att fixa (kapa styre, kapa styrrör, lufta bakbroms, skaffa bromsadaptrar, byta sadel, snygga till diverse), men snart så! Förutom att testköra stål-HT så ser jag fram emot att testa Meaty paw-greppen.

Det enda jag inte 'byggt ihop' själv är väl att pressa i headset:et. Kanske borde varit tydligare med att jag ville ha det centrerat. :-D ..Men nu gillar jag den subtila(?) mindfucken mer och mer.

(Big Wig 2020 stl XL)
1595780408708.png

1595780464265.png

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer