Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Har köpt en HT efter att ha tuggat fullgung i två år nu :)
Var ute på jungfrufärden idag. Jag kör vanligtvis FS med plattisar men hade hört att man "måste" köra SPD med HT så jag köpte några beggade nukeproof horizon.

Så här mycket har jag aldrig svurit under en tur 😅
Kan inte klicka i, kan inte klicka ut när jag behöver. "Måste" man verkligen ha SPD?! Hur gör ni?
Plattisar. Kan inte jämföra med FS eller spd. Men märker en markant skillnad på när jag är duktig på att sänka hälarna när det blir stökigt... Funkar fint men jag är inte så snabb (tror jag).

Nukeproof plattform spd är mycket svårare än m520 utan någon cage alls.

Känner inte till sambandet ht spd. Kör fs enduro med horizon cl.

Edit. Och de är jävligt sköna med am skor men klicket är oskönt jämfört med m520 och ibland vet jag inte om jag är i eller ur
Ah, så det är inte bara jag som är värdelös på att klicka i, dessa pedaler är också svårare 🤔
Kanske kan en annan typ av pedal minska mängden svordomar.

Men nästa tur blir det att testa plattisar iaf!

jonte987

Aktiv medlem
Ah, så det är inte bara jag som är värdelös på att klicka i, dessa pedaler är också svårare 🤔

Svårare mina väl inkörda M520 ialla fall. Jag tänkte just att jag måste fixa ett par saint att jämföra med....men de är inte lika snygga som nukeproof

Berk

Aktiv medlem

Jag hade många problem, och nu också ett håll in mitt ben, men kombon av M8020 och Five Ten Hellcat (andra kombon med M8020 eller Hellcat funkar bra). Shimano M530 är jättebiligt och funkar jättebra, prova den!

Berk

Aktiv medlem
Jag hade många problem, och nu också ett håll in mitt ben, men kombon av M8020 och Five Ten Hellcat (andra kombon med M8020 eller Hellcat funkar bra). Shimano M530 är jättebiligt och funkar jättebra, prova den!
Ser nu att Bike24 inte har M530 längre. Den ersättes av ME700, som är större och tyngre, men hopade att M530 såldes lite längre till. Kanske måste jag köpa en par M530 till, jag har mycket pedalinslag.

Berk

Aktiv medlem
Ser nu att Bike24 inte har M530 längre. Den ersättes av ME700, som är större och tyngre, men hopade att M530 såldes lite längre till. Kanske måste jag köpa en par M530 till, jag har mycket pedalinslag.
Set nu att ED500 är nästan identiskt med M530, bara cagen är lite annorlunda. Man kan köpa den istället. Men just nu är M530 i rabatt i några butiker.

jonte987

Aktiv medlem
Jag kör bara Shimano saint m820 bästa pedal som finns enligt mig , tål allt och funkar alltid .
Jag får testa sådana och jämföra. Det är själva klicket som är för otydligt på horizon. Ramlat 2ggr stillastående när jag inte visste att en fot var i.

Slår mig nu att jag borde testa vanliga shimano klossar så det får bli det första steget.

thadii

Medlem
Är jäkligt sugen på Sonder transmitter, 27.5+ och bra geo men 150mm gaffel känns lite väl mastigt!
Vad tror ni? är det för mycket för lättare stig?

liveforthis

Aktiv medlem
Jag får testa sådana och jämföra. Det är själva klicket som är för otydligt på horizon. Ramlat 2ggr stillastående när jag inte visste att en fot var i.

Slår mig nu att jag borde testa vanliga shimano klossar så det får bli det första steget.
Ja polaren hade horizion enduro pedalen innan och hade samma problem. Bytt till m820 han med och problemet försvann 😊

Berk

Aktiv medlem
Är jäkligt sugen på Sonder transmitter, 27.5+ och bra geo men 150mm gaffel känns lite väl mastigt!
Vad tror ni? är det för mycket för lättare stig?
Har själva ingen Transmitter, men tycker att den är fin! Enda nackdelen jag ser är lite låg vevlager (och jag vill har 29"). Tror att lång slaglängd är inte så problematiskt på en HT. Om man vill har känslan som en kortare gaffel kan man tar bort en token från Revelation/Pike gaffel, så blir den hårdare i början av slaget men har man fortfarande hela slaglängden kvar för storstök.

Vad har hänt med kol-Transmitter?

Berk

Aktiv medlem
Jaha då är man tillbaka i ht träsket ! Och nu med en monster ht. 62 grader med 485mm reach 440mm stag och med 1320mm!! Hjulbas och med front-center på 890mm!!
Din geo var förutseende (som jag tror du redan visste)! Nya Honzo ESD i L har samma reach, nästan samma HTA med 63 grad och brant STA, men kortare kedjestag och styrhuvud, så hjulbasen är kortare:

honzo_esd.jpg

liveforthis

Aktiv medlem
Din geo var förutseende (som jag tror du redan visste)! Nya Honzo ESD i L har samma reach, nästan samma HTA med 63 grad och brant STA, men kortare kedjestag och styrhuvud, så hjulbasen är kortare:

Visa bilaga 433965
Sett den och gillar den skarpt. Högt headtube har min för man får en bra mycket godare position utför (mitt tycke)sen vill jag inte ha längre reach än 490mm då det blir för långt för mitt tycke . Och ska folk ändå köra hojar med låg headtube för och sen Lägga massa spacers under styrstam och sen köra rakt styre så har man ändra rätt friskt på den faktiska geon.

Berk

Aktiv medlem
Sett den och gillar den skarpt. Högt headtube har min för man får en bra mycket godare position utför (mitt tycke)sen vill jag inte ha längre reach än 490mm då det blir för långt för mitt tycke . Och ska folk ändå köra hojar med låg headtube för och sen Lägga massa spacers under styrstam och sen köra rakt styre så har man ändra rätt friskt på den faktiska geon.
Om man vill har mer stack på Kona ESD måste man använde många spacer och blir effektiva reach mycket kortare.
Tycker att det är konstigt att de flesta tillverkare har bara 1 cm skillnad i styrhuvud mellan storlekarna, några har nu 100 mm till alla storlekar.

liveforthis

Aktiv medlem
Om man vill har mer stack på Kona ESD måste man använde många spacer och blir effektiva reach mycket kortare.
Tycker att det är konstigt att de flesta tillverkare har bara 1 cm skillnad i styrhuvud mellan storlekarna, några har nu 100 mm till alla storlekar.
Ja det håller jag med om borde va typ 15-20mm mellan storlekarna i headtube

lmoberg

Medlem
Har du övriga prylar liggande eller ska det också köpas? Vad blir det för spec?
Vet ej om det blir ett budgetbygge eller inte.
Så har jag en del liggandes, tex bromsar, styre, styrstam, däck och vevparti. Det som är kvar är framgaffel och hjul, vet inte vad än. Ev blir det även nya växlar.

Tore krok

Aktiv medlem
Någon som testat Btr ranger? Varit sugen länge men priset är högt, och kanske inte är så mycket roligare än min nuvarande.

Berk

Aktiv medlem
Någon som testat Btr ranger? Varit sugen länge men priset är högt, och kanske inte är så mycket roligare än min nuvarande.
Det ser ut som en fin ram med bra geometri. Men tycker att min Bardino är ännu snyggare, som har liknande geometri, men lite högre vevlager som jag behöver och kostar mindre än hälften. Om den är mycket roligare än din berör på vad du har nu.

lmoberg

Medlem
Har du övriga prylar liggande eller ska det också köpas? Vad blir det för spec?
Det blir nya växlar troligtvis Shimano Slx, provade cykelkompisens HT med Slx och gillade dom verkligen, men vet inte om jag ska välja 1x11 för HG-body eller 1x12 för att få 10T som minsta. Skiljer ca 300kr i pris så det är en icke fråga.

Hur hade ni gjort?

Tore krok

Aktiv medlem
Det ser ut som en fin ram med bra geometri. Men tycker att min Bardino är ännu snyggare, som har liknande geometri, men lite högre vevlager som jag behöver och kostar mindre än hälften. Om den är mycket roligare än din berör på vad du har nu.
Har en 2020 Chromag stylus nu som jag gillar, sitter 170mm på vilket hela används så mest orolig att btr med 120mm blir lite tamt men klart kanske är gött det också med rätt inställd gaffel

Purchaser

Medlem
Det blir nya växlar troligtvis Shimano Slx, provade cykelkompisens HT med Slx och gillade dom verkligen, men vet inte om jag ska välja 1x11 för HG-body eller 1x12 för att få 10T som minsta. Skiljer ca 300kr i pris så det är en icke fråga.

Hur hade ni gjort?
Låter som en riktigt trevlig hoj!

Hur hade ni gjort?
Själv använder jag inte riktigt alla växlar på min SLX 1x11 men uppskattar högsta (11) och har använt lägsta (46) vid kanske ett tillfälle. Hade gärna haft lite färre växlar mellan dem för enkelhetens skull. Tror dock inte att man kan få en fin växel med färre växlar. Skulle gärna prova 1x10 med 10-46 om det finns.

Senast ändrad:

liveforthis

Aktiv medlem
Kör själv 32/34 oval med 11-42t (10 delat) gjort det senaste året och funkar klockrent. Nästa blir dock box 9 delat med 11-46 om jag inte minns fel.

Berk

Aktiv medlem
Har en 2020 Chromag stylus nu som jag gillar, sitter 170mm på vilket hela används så mest orolig att btr med 120mm blir lite tamt men klart kanske är gött det också med rätt inställd gaffel
Vill du ersätta din Chromag med Rangern? Jag skulle sätta en 130 mm gaffel på Ranger. Till min körstil räcker 130 mm helt. Med sag har Ranger lite flackare geffalvinkel än Chromag, som är troligtvis bättre (om både geotabell är utan sag).

Tore krok

Aktiv medlem
Vill du ersätta din Chromag med Rangern? Jag skulle sätta en 130 mm gaffel på Ranger. Till min körstil räcker 130 mm helt. Med sag har Ranger lite flackare geffalvinkel än Chromag, som är troligtvis bättre (om både geotabell är utan sag).
Ja precis, körde en 140mm innan och det var alldes för lite, väger 70kg och även med 110-120psi och tokens slog den igenom hela tiden. Det var dock en fox vilket verkar va skit, nu har jag rockshox i 170mm som känns sjukt mycket bättre så en sådan i 130-140 och tokens borde fungera. Det jag saknar på Chromagen är stack, otroligt låg ram tvingar mig att köra 75mm rise vilket jag helst inte vill pga att dom är svåra att hitta i 800mm och i olika sweep.

Tore krok

Aktiv medlem
Nu har jag hunnit cykla lite på BigWig:en också, och tweaka lite mer.. Klart kul omväxling från min Ripmo. Tycker den hanterar halvstora dropp riktigt bra, är väl stålet som står för mjukheten där (kan knappast tro att det är min teknik), känner betydligt mindre av landningarna än min gamla Commencal Meta HT SX. Det är fortfarande betydligt jobbigare att cykla småstök (rötter, stenar osv) än med FS, men det tvingar mig att ståcykla mer vilket är bra.. Det är också anledningen till att jag inte bytt bort den extremt osköna sadeln än, jag ska ändå inte sitta på den. Men färgmatchningen med resten (förutom Maxxis-loggan) suger ju, så den ryker förr eller senare.

Jag började med ett standard-Aggressor bak men bucklade snabbt fälgen (trots Anaconda-korv) så då åkte ett Aggressor DD på, vilket givetvis gjorde den lite mer tungtrampad, men det är ok i nuläget för syftet (har ett annat, lättare hjulpar att variera med). Efter senaste turen har jag även bytt ut Bontrager XR4 2.4" fram mot SE4 2.6" för att känna på det framöver. Ytterligare 300g vikt, men... Och pedalerna är bytta till svarta OneUp-plastisar fö.

I nuvarande setup (XL-ram osv) så väger den in strax under 15kg.

Några bilder (till) då.

Visa bilaga 433707
Den där stenen har man rullat, kör du mycket av stigarna häromkring? Bor samma område

Berk

Aktiv medlem
Ja precis, körde en 140mm innan och det var alldes för lite, väger 70kg och även med 110-120psi och tokens slog den igenom hela tiden. Det var dock en fox vilket verkar va skit, nu har jag rockshox i 170mm som känns sjukt mycket bättre så en sådan i 130-140 och tokens borde fungera. Det jag saknar på Chromagen är stack, otroligt låg ram tvingar mig att köra 75mm rise vilket jag helst inte vill pga att dom är svåra att hitta i 800mm och i olika sweep.
Chromag Stylus har extremt låg stack: 27.5" med 95 mm styrhuvud i alla storlekar, konstigt. Allt annat har väl mer stack än den. Btr Ranger är hög (för högt för mig). Tänkte du på 27.5" eller 29", som är ännu högre? Tror att Rangern funkar fin med 130 eller 140 mm. Om du kör hård, som du verkar göra om du slår genom, är flackare gaffelvinkel bättre. Enda nackdelen kan vara att sadelrörvinkel blir flackare, men kring 76 grad med sag är ok för de flesta.

Vet ingenting om nyare Fox gafflar, men det verkar konstig att dy har genomslag hela tiden med en 170 mm gaffel.

Tore krok

Aktiv medlem
Chromag Stylus har extremt låg stack: 27.5" med 95 mm styrhuvud i alla storlekar, konstigt. Allt annat har väl mer stack än den. Btr Ranger är hög (för högt för mig). Tänkte du på 27.5" eller 29", som är ännu högre? Tror att Rangern funkar fin med 130 eller 140 mm. Om du kör hård, som du verkar göra om du slår genom, är flackare gaffelvinkel bättre. Enda nackdelen kan vara att sadelrörvinkel blir flackare, men kring 76 grad med sag är ok för de flesta.

Vet ingenting om nyare Fox gafflar, men det verkar konstig att dy har genomslag hela tiden med en 170 mm gaffel.
Ja chromagen ärlåg och samma stack i alla storlekar.. bryr mig inte så mycket om sadelrörets vinkel då jag inte klättrar utan har bara en slammad sadel för utförsåka/DJ. Foxen jag bottna var 140mm, men har nu 170mm. Gillar idén med mindre slag men inte haft så bra erfarenheter sen innan. Kör 27,5 och tänkte fortsätta med samma size, gillar höga cockpits så rangers stack ser jag bara som positivt för då kan jag downsiza utan för för lågt styre, är 189cm och kör en M/L chromag på 465mm reach, vill absolut inte ha mer så bra med go stack i mellansize

lmoberg

Medlem
Själv använder jag inte riktigt alla växlar på min SLX 1x11 men uppskattar högsta (11) och har använt lägsta (46) vid kanske ett tillfälle. Hade gärna haft lite färre växlar mellan dem för enkelhetens skull. Tror dock inte att man kan få en fin växel med färre växlar. Skulle gärna prova 1x10 med 10-46 om det finns.
Har idag 3x10 11-36T
Där jag cyklar är det sällan jag trampar ur med 32 fram och 11T bak , på grusväg och transport blir det 32 13T. Samt så klarar jag alla backar på mittenklingan utom en där jag måste gå ner på minsta så jag tror Slx 11vxl med 32 11-42T kommer räcka

Berk

Aktiv medlem
Ja chromagen ärlåg och samma stack i alla storlekar.. bryr mig inte så mycket om sadelrörets vinkel då jag inte klättrar utan har bara en slammad sadel för utförsåka/DJ. Foxen jag bottna var 140mm, men har nu 170mm. Gillar idén med mindre slag men inte haft så bra erfarenheter sen innan. Kör 27,5 och tänkte fortsätta med samma size, gillar höga cockpits så rangers stack ser jag bara som positivt för då kan jag downsiza utan för för lågt styre, är 189cm och kör en M/L chromag på 465mm reach, vill absolut inte ha mer så bra med go stack i mellansize
Obs att räkna med reach och stack är jobbigt. På en HT blir reach ungefär hälften av sag längre, så 485 mm på din Chromag. Men effektiva reach blir också kortare med ungefär hälften av höjden av spacertorn. Du kör nu riser, då beror effektiva reach på om risen är bara vertikalt eller också bakut lutad.

Tore krok

Aktiv medlem
Obs att räkna med reach och stack är jobbigt. På en HT blir reach ungefär hälften av sag längre, så 485 mm på din Chromag. Men effektiva reach blir också kortare med ungefär hälften av höjden av spacertorn. Du kör nu riser, då beror effektiva reach på om risen är bara vertikalt eller också bakut lutad.

Jaja det har jag koll på, kör endast en spacer just pga detta.

Har idag 3x10 11-36T
Där jag cyklar är det sällan jag trampar ur med 32 fram och 11T bak , på grusväg och transport blir det 32 13T. Samt så klarar jag alla backar på mittenklingan utom en där jag måste gå ner på minsta så jag tror Slx 11vxl med 32 11-42T kommer räcka
Jag trampar ur på asfalt/grus, ffa med medlut, med 32x11 men det är inte riktigt avsett anv-område. På stig har det inte hänt.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer