Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

zinkpasta

Aktiv medlem
Den där stenen har man rullat, kör du mycket av stigarna häromkring? Bor samma område
Bor i Kungsladugård nära Sannaplan, så Sjöbergen/St Billingen är närmsta området om man bara vill köra av sig lite o inte orkar ta sig bort till Änggården osv. Cyklar inte jätteofta där, men då och då iaf. Själv då? Kunde ju vara kul att mötas upp nån gång o ev hitta nya linjer på den begränsade ytan. :-)

marr

Moderator
Forumvärd
Det blir nya växlar troligtvis Shimano Slx, provade cykelkompisens HT med Slx och gillade dom verkligen, men vet inte om jag ska välja 1x11 för HG-body eller 1x12 för att få 10T som minsta. Skiljer ca 300kr i pris så det är en icke fråga.

Hur hade ni gjort?
Inte helt hängt med, men de har olika body.

Tore krok

Aktiv medlem
Bor i Kungsladugård nära Sannaplan, så Sjöbergen/St Billingen är närmsta området om man bara vill köra av sig lite o inte orkar ta sig bort till Änggården osv. Cyklar inte jätteofta där, men då och då iaf. Själv då? Kunde ju vara kul att mötas upp nån gång o ev hitta nya linjer på den begränsade ytan. :-)
Jag bor ovanför tångudden och har par hundra meter till de stigarna, kört dom litegrann bara men skogen håller en del potential! Absolut borde vi köra!

h.wallin

Medlem
sett att många färdiga hojar är kittade med RS Gold 35, vad säger alla om den? Sugen på en Ragley o funtar på en sån gaffel till. Ska isf ha som höst/ler-hoj.

marr

Moderator
Forumvärd
Ej testat men tänker att det blir känsligare även där med rätt inställningar och mycket slag och studs med ht. Jag kan absolut ha fel!
Jag vet inte än, många kompisar är väldigt nöjda med 12speed shimano iallafall.
Mina 11delade kasetter är slut nu, så det ligger bodys, kasett och kedjor i källaren. Väntar på växel och trigger bara.

mtb565

Aktiv medlem
sett att många färdiga hojar är kittade med RS Gold 35, vad säger alla om den? Sugen på en Ragley o funtar på en sån gaffel till. Ska isf ha som höst/ler-hoj.
Jag har ingen erfarenheter själv men tittat en del på en sån själv till ett HT bygge, det hänger nog på hur kräsen man är och hur hårt man kör kanske men generellt verkar 35 gafflarna vara sådär. Priset lockar men rädd att prestandan kommer vara för dålig.

Purchaser

Medlem
Jag har ingen erfarenheter själv men tittat en del på en sån själv till ett HT bygge, det hänger nog på hur kräsen man är och hur hårt man kör kanske men generellt verkar 35 gafflarna vara sådär. Priset lockar men rädd att prestandan kommer vara för dålig.
Vad är det för negativt med 35 gaffeln, tittar också på hojar med den på så är intressant. Jämfört med Recon RL och Revelation vad är bedömningen då?

liveforthis

Aktiv medlem
Gold 35 funkar fint är som vilken RS med motion Control men med lite tyngre chassi. Hade en 35 gold innan på min ht. Jag köpte 29" 130mm och den går invändigt ändra till 160mm utan att behöva ny airshaft då den har spacer i . Och sen är det en "enklare debon air" så du kan inte köpa lösa air shafts (uppdatera).

liveforthis

Aktiv medlem
Har kollat på microshift men deras grupper kommer utan kedja och då blir priset ungefär som för slx 11speed tyvärr
Ja men det är 10 delat som lockar mig då det tål så mö mer stryk i sidled Innan det växlar knas . Även kollat lite på box 9 för och få yttligare färre drev .

Denna 228 dollar. Synd bara att det är slut på lager på dom flesta jag kollat.
Screenshot_20200806-214639.png

Gushem

Aktiv medlem
Efter att min förra hardtaildröm sprack skickade ragley en ny grön och gräddvit dröm till mig.

Visa bilaga 366635

Visa bilaga 366636

Visa bilaga 366637

Visa bilaga 366641

Köpte nytt framhjul, rakt rött styre och ny bakbroms då även den sprack, (det kanske hänger ihop på nåt sätt) och flyttade över grejorna från den numera spräckta ståldrömmen.

Visa bilaga 366639

Visa bilaga 366642
Nu är åket till salu om någon skulle vara intresserad av ht med brötkapacitet. Skicka pm.

marr

Moderator
Forumvärd
Ja men det är 10 delat som lockar mig då det tål så mö mer stryk i sidled Innan det växlar knas . Även kollat lite på box 9 för och få yttligare färre drev .

Denna 228 dollar. Synd bara att det är slut på lager på dom flesta jag kollat. Visa bilaga 434401
Fler som testat den där? Frågade den enda jag känner och fick svaret typ. "nej för i helvete" :p kan iofs gällt den 11 delade med. Lite osäker.

liveforthis

Aktiv medlem
Fler som testat den där? Frågade den enda jag känner och fick svaret typ. "nej för i helvete" :p kan iofs gällt den 11 delade med. Lite osäker.
Jag har bara hört från bla Seth bikehacks på Youtube verkar nöjd med sin 9delad dock ska man kanske köpa separat och gå upp 1 steg i reglage o bakväxel

Berk

Aktiv medlem
Gold 35 funkar fint är som vilken RS med motion Control men med lite tyngre chassi. Hade en 35 gold innan på min ht. Jag köpte 29" 130mm och den går invändigt ändra till 160mm utan att behöva ny airshaft då den har spacer i . Och sen är det en "enklare debon air" så du kan inte köpa lösa air shafts (uppdatera).
Allt viktig info finns här uppe. Kan bara tillägga att Charger RC dämpare på Revelation är mycket bättre än Motion Control, men kanske märker man som nybörjare ingen stor skillnad.

Purchaser

Medlem
Efter mycket velande har jag (tror jag faktiskt) landat i en shortlist på cykel att slå till på inom kort.

Funderar mellan följande:
On One Big dog

Sonder Transmitter

Möjligen är även Ragley Big Al också ett alternativ beroende på när de går att köpa igen.

Olika cyklar jag vet men lockar på olika sätt, big dog är stål 29" med vad jag tycker bra komponenter sett till pris och Transmittern verkar poppis och kul ut samt snygg 🙂 finns också en nivå högre på denna vilken har NX komponenter men viktigare är kanske revelation gaffel och dropper den ligger dock 300£ högre än big dog.

Ragley är som någon mix av dem båda inbillar jag mig.

Nybörjare och lockas främst av stig/trailkörning med lite hopp (framöver), nedför och teknisk körning varför jag tänker att denna tråd borde vara lämpligt ställe att be om råd i.

Vad bör man tänka på med respektive val och vad är för resp nackdelar med dem?

Skulle uppskattas att få er input 😃🤗

thadii

Medlem
Efter mycket velande har jag (tror jag faktiskt) landat i en shortlist på cykel att slå till på inom kort.

Funderar mellan följande:
On One Big dog

Sonder Transmitter

Möjligen är även Ragley Big Al också ett alternativ beroende på när de går att köpa igen.

Olika cyklar jag vet men lockar på olika sätt, big dog är stål 29" med vad jag tycker bra komponenter sett till pris och Transmittern verkar poppis och kul ut samt snygg 🙂 finns också en nivå högre på denna vilken har NX komponenter men viktigare är kanske revelation gaffel och dropper den ligger dock 300£ högre än big dog.

Ragley är som någon mix av dem båda inbillar jag mig.

Nybörjare och lockas främst av stig/trailkörning med lite hopp (framöver), nedför och teknisk körning varför jag tänker att denna tråd borde vara lämpligt ställe att be om råd i.

Vad bör man tänka på med respektive val och vad är för resp nackdelar med dem?

Skulle uppskattas att få er input 😃🤗
Har ingen hoj än utan lånat cyklar av vänner bara. Sitter och velar jag också.Är jäkligt inne på transmittern men lite rädd att det är för mycket gaffel. Kollade en hel del på big dog också men någon skrev att den hade lång chainstay.

Fördelen med transmittern för mig är att man kan mosa på lite fetare gummin.

Berk

Aktiv medlem
Har ingen hoj än utan lånat cyklar av vänner bara. Sitter och velar jag också.Är jäkligt inne på transmittern men lite rädd att det är för mycket gaffel. Kollade en hel del på big dog också men någon skrev att den hade lång chainstay.

Fördelen med transmittern för mig är att man kan mosa på lite fetare gummin.
Några procent skillnad i kedjestaglängd gör inte så mycket. Relativt varierar kedjestaglängen mycket mer pga längd av cyklisten.

En "för lång" gaffel är ingen problem. Med kan köra den med "för högt" tryck och mer rebound dämpning, så beter den sig som en kortare gaffel. En gaffel med tokens, som Revelation, är ännu bättre, om man tar ut en token blir den som en kortare gaffel i början av slaget, men har man mer reserv i storstök. Överväger själv att höga min Pike från 130 till 140 mm för att förbättra geometrien lite.

Senast ändrad:

mtb565

Aktiv medlem
Vad är det för negativt med 35 gaffeln, tittar också på hojar med den på så är intressant. Jämfört med Recon RL och Revelation vad är bedömningen då?
Jag har ingen handfast att hänvisa till, det är bara en generell uppfattning om vad folk skrivit på diverse skrymslen på internet. Dämpningen är ju där den är sämre, svårt att ställa in den så så den blir lagom plush med rätt stöd osv.

jonte987

Aktiv medlem
Å andra sidan ansågs väl motion control vara ok i yari och revelation så jag vet inte. Nån review trodde det var sämre kvalitet generellt men jag hade behövt läsa på lite mer.
Vore intressant om den har utbytbara delar som yari-lyrik

mtb565

Aktiv medlem
Å andra sidan ansågs väl motion control vara ok i yari och revelation så jag vet inte. Nån review trodde det var sämre kvalitet generellt men jag hade behövt läsa på lite mer.
Vore intressant om den har utbytbara delar som yari-lyrik
En ordentlig review med Revelation vs 35 vs Yari hade vart intressant. Hade 35an vart möjlig att uppgradera hade jag vart mer benägen att köpa en.

jonte987

Aktiv medlem
En ordentlig review med Revelation vs 35 vs Yari hade vart intressant. Hade 35an vart möjlig att uppgradera hade jag vart mer benägen att köpa en.
Kollade precis, bikeradar hade visst inte testat den så det var bara skrivbords analys.
Nåt forum trodde att benen inte har samma innerdiameter så att det inte går att byta dämpare och att det inte är samma air spring - den ska utjämna på toppen.

3e parts fjäder finns dock https://www.fast-suspension.com/fr/...en-non/132-modele_rock_shox-rock_shox_35_gold
EDIT: Dämpar sidan är det ju. Dock inte gratis

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Förstår inte logiken här. Om man vill uppgradera kan man bättre köpa Revelation RC direkt, det är billigare och 400 gram lättare.
Motion Control är Motion Control i alla gafflar. Helt ok för en slag, men blir stel vid flera slag kort efter varandra som på rötmattor. Beroende på körstil kan den vara helt ok, och är framförallt ok för priset av en 35 Gold. Men jag kommer aldrig att köra en Motion Control gaffel igen.

mtb565

Aktiv medlem
Förstår inte logiken här. Om man vill uppgradera kan man bättre köpa Revelation RC direkt, det är billigare och 400 gram lättare.
Motion Control är Motion Control i alla gafflar. Helt ok för en slag, men blir stel vid flera slag kort efter varandra som på rötmattor. Beroende på körstil kan den vara helt ok, och är framförallt ok för priset av en 35 Gold. Men jag kommer aldrig att köra en Motion Control gaffel igen.
För min del är det att gaffel ska sättas på en andra cykel som troligtvis inte kommer gå lika mycket som den jag har nu, då kanske 35 är okej. Är den inte det går det uppgradera längre fram. Men jag har nog egentligen sorterat bort 35 som ett alternativ.

jonte987

Aktiv medlem
Jag fattar inte, om jag kollar på de nya 2020 versionerna. Är select så jävla dålig? Den har en charger 2 som precis var helt ok. Den har ingen HSC men de flesta, i verklighten har väl ändå RCT3 med 3 LSC lägen? En 2018 Lyrik charger 2 RCT kostade 12000 är den bättre än en select?

Berk

Aktiv medlem
Jag fattar inte, om jag kollar på de nya 2020 versionerna. Är select så jävla dålig? Den har en charger 2 som precis var helt ok. Den har ingen HSC men de flesta, i verklighten har väl ändå RCT3 med 3 LSC lägen? En 2018 Lyrik charger 2 RCT kostade 12000 är den bättre än en select?
Vilken gaffel menar du? Select brukar vara Charger RC, som är nästan lika bra som Charger 2. Select+ är Charger 2.1 utan HSC.

soderblom

Aktiv medlem
Har en 2020 Chromag stylus nu som jag gillar, sitter 170mm på vilket hela används så mest orolig att btr med 120mm blir lite tamt men klart kanske är gött det också med rätt inställd gaffel
Alltid varit sugen på en Chromag, men tycker att det är svårt att hitta ÅF i EU. Var köpte du din? Någon butik i Europa eller direkt från Kanada? Kanske får sikta in mig på begagnatmarknaden annars..

Gordon

Medlem
Jag gillar riser styre men inte massa spacer under styrstammen då det även kortar reachen vilket inte ett riser styre gör.
Är jäkligt sugen på microshift advent x 10delat med 11-48t och rätt bra pris på drivpaketVisa bilaga 434397Visa bilaga 434398
Riktigt bra pris/vikt förhållande på den kassetten! Kör själv på 10-delat på min bröt ht, SRAM 11-36 med zee bakväxel. Men blir nu sugen på Advent x kassetten. Behöver ny bakväxel då misstänker jag. Ska först slita ut sram pg1080 kassetten innan jag byter.

jonte987

Aktiv medlem
Vilken gaffel menar du? Select brukar vara Charger RC, som är nästan lika bra som Charger 2. Select+ är Charger 2.1 utan HSC.
Trodde det var riktig charger 2 i select. Jag får nog hitta en bättre guide, verkar som det mesta var fel där jag läste.

Tittade på dessa
vs

Berk

Aktiv medlem
Trodde det var riktig charger 2 i select. Jag får nog hitta en bättre guide, verkar som det mesta var fel där jag läste.
Nej, du har rätt. Jag tittade aldrig på Lyrik. Tyvärr betyder Select då olika nivå av dämpare på olika gafflar. Men som sagt är Charger RC en bra dämpare, Valhalla_ tycker även att den är lite bättre än Charger 2.0.

EDIT: Nej, ser nu att jag blandade ihop saker. Select är fortfarande alltid Charger RC på alla RS gafflar.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
min OnOne Hello Dave med 140mm gaffel istället för det rekommenderade 150-160mm.
Storlek XL, trots den brutalt långa hjulbasen funkar den bra på trixiga Hellas stigar. Mycket nöjd!
Antar att hjulbasen inte är så lång relativt till din längd? Om man är lång är det också bra att har lång kedjestag på branta backar i Hellas. Hello Dave har högt vevlager och slack gaffelvinkel, så tror att 140 mm gaffel är perfekt!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer