Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Gordon

Medlem
Antar att hjulbasen inte är så lång relativt till din längd? Om man är lång är det också bra att har lång kedjestag på branta backar i Hellas. Hello Dave har högt vevlager och slack gaffelvinkel, så tror att 140 mm gaffel är perfekt!
jag är 181cm och är enligt OnOne precis mellan L och XL i längd. Hade samma reach på min förra cykel som Hello Dave i L har och ville testa hur det var att cykla på något längre. Funkar bra enligt mig! Bunny hops blir lite svårare upplever jag men det går.

Berk

Aktiv medlem
jag är 181cm och är enligt OnOne precis mellan L och XL i längd. Hade samma reach på min förra cykel som Hello Dave i L har och ville testa hur det var att cykla på något längre. Funkar bra enligt mig! Bunny hops blir lite svårare upplever jag men det går.
Passar du med 181 cm på 520 mm reach (som är också utan sag antar jag)??

EDIT: Set nu at STA är 77 grad, antar utan sag. Så dan då kommer sadeln mycket mer framåt och förstår jag att så lång reach kan vara ok. Men då hade kortare kedjestag varit bättre.

Gordon

Medlem
Passar du med 181 cm på 520 mm reach (som är också utan sag antar jag)??

EDIT: Set nu at STA är 77 grad, antar utan sag. Så dan då kommer sadeln mycket mer framåt och förstår jag att så lång reach kan vara ok. Men då hade kortare kedjestag varit bättre.
Bättre till eller på vad? Aldrig testat en cykel med samma reach och kortare kedjestag så jag är väll lyckligt omedveten antar jag då. Tycker dock att det går skapligt lätt att dra/trampa upp den i fram när det behövs. Ett plus med långa kedjestag är att den klättrar extremt bra!

Berk

Aktiv medlem
Bättre till eller på vad? Aldrig testat en cykel med samma reach och kortare kedjestag så jag är väll lyckligt omedveten antar jag då. Tycker dock att det går skapligt lätt att dra/trampa upp den i fram när det behövs. Ett plus med långa kedjestag är att den klättrar extremt bra!
Inget kanske ... Lång kedjestag är klart bra för klättring och om du kan drar upp cyklen är det också ingen problem. Jag tror att lång kedjestag skulle vara mer problematiskt i taita kurvor på krångliga stigar, som finns många av i Hellas, men 23 mm gör kanske ingen märkbar skillnad, framförallt jämfört med din otroligt långa fronter-center distansen!

Framfall

Ny medlem
Hej, är på jakt efter en HT med lite modernare geo. Är Ragley Mmmbop ett vettigt köp? Hade ju gärna haft stålram och 29” men Ragley har ju få sånna...

Gordon

Medlem
Inget kanske ... Lång kedjestag är klart bra för klättring och om du kan drar upp cyklen är det också ingen problem. Jag tror att lång kedjestag skulle vara mer problematiskt i taita kurvor på krångliga stigar, som finns många av i Hellas, men 23 mm gör kanske ingen märkbar skillnad, framförallt jämfört med din otroligt långa fronter-center distansen!
I riktigt tighta kurvor kan det vara lite svårt att komma runt utan att göra ”endo stopp sväng” eller vad det heter när man bromsar med frambromsen så bakhjulet åker upp i luften samtidigt som man vrider runt ekipaget. Men i dessa lägen hade jag nog upplevt samma sak på en lite kortare cykel också. I tighta kurvor är oftast farten inte så hög så jag tycker det funkar och är rätt kul att trixa sig runt på så vis.

Senast ändrad:

Paco

Aktiv medlem
Vart går gränsen för ”för långa” kedjestag på en aggro ht 29er?

Berk

Aktiv medlem
I riktigt tighta kurvor kan det vara lite svårt att komma runt utan att göra ”endo stopp sväng” eller vad det heter när man bromsar med frambromsen så bakhjulet åker upp i luften samtidigt som man vrider runt ekipaget. Men i dessa lägen hade jag nog upplevt samma sak på en lite kortare cykel också. I tighta kurvor är oftast farten inte så hög så jag tycker det funkar och är rätt kul att trixa sig runt på så vis.
Jag har svårt att följa min son i trixiga passar, t.ex. på Corona i Hellas mellan den två stora, höga hällpartier. Där finns stora sten som tilllåter bara en eller två linjer uppför, samtidigt som träd är i vägen. Men då talar vi 88 cm vs 120 cm hjulbas (och också en son som är duktigare än sin pappa).

Berk

Aktiv medlem
Min son som är 125 cm kör med 380 mm kedjestag på 24" stig-HT utan problem och får också upp framhjulet. Det skulle vara 544 mm kedjestag för min längd.

aribr

Aktiv medlem
Beror nog på cyklistens längd. Vanlig människa kanske runt 440, men jag tror nog att vi kommer vi se längre kedjestag och högre stack i framtiden (iaf om reach fortsätter att växa varje år).

EDIT: Definitionen, iaf enligt recensioner verkar vara: Superkort: <420, Kort: 420-430, Lagom: 430-440, Lång: 440-450, Gammaldags: 450-460, Ocyklingsbart: 460+

Berk

Aktiv medlem
Beror nog på cyklistens längd. Vanlig människa kanske runt 440, men jag tror nog att vi kommer vi se längre kedjestag och högre stack i framtiden (iaf om reach fortsätter att växa varje år).

EDIT: Definitionen, iaf enligt recensioner verkar vara: Superkort: <420, Kort: 420-430, Lagom: 430-440, Lång: 440-450, Gammaldags: 450-460, Ocyklingsbart: 460+
Jag förstår inte. Om reach skulle påverka kedjestag längden eller/och stack, skulle man kunna köra kortare kedjestag med längre stack, för att tyngdpunkten hämnar längre fram och lägre stack för att kroppen roteras framåt.

aribr

Aktiv medlem
Jag menar att när cyklar blir längre framåt (ie reach) bör de (igen, enligt mig) också bli längre bakåt. Det verkar också vara väldigt poppis att tilverka cyklar med lång reach och extremt låg stack... Vilket innebär att när man kör de spacers som behövs under styrstamen (dvs om 40mm rise styre inte räcker) så har reachen plötsligt blivit ganska vanligt.

liveforthis

Aktiv medlem
Select är som en nyare motion Control men kallas RC nu och med en enklare retur krets.

Select+ är en OEM gaffel med Charger men utan lsc och enklare retur krets än ultimate.

Ultimate har ju hsc/lsc och mycket finare retur krets.

Paco

Aktiv medlem

Ligger precis på gränsen för El Hombren alltså😜

Så med mina 440mm CS så bör jag lära mig ”endo stop sväng” 🤔

jonte987

Aktiv medlem
Ligger precis på gränsen för El Hombren alltså😜

Så med mina 440mm CS så bör jag lära mig ”endo stop sväng” 🤔
haha. Jag vet inte, min fs har 450 och jag tycker den går runt fint men det finns säkert svängar som är för trånga.
Eccentric såldes väl in med korta cs i tråden och den har 430 medan big wig/al har 435.

Tänker att jag vill ha kontrast mot fs men ändå en stabil hoj.435 eller 440 kan säkert kvitta Primal är också kortare medan sentier har 439 och scout 440.

liveforthis

Aktiv medlem
Nej, det var gamla Charger RC. Nya Charger RC är en helt ny design liknande Fox Fit och nästan så bra som Charger 2.
Ja enklare än ultimate . Liksom motion Control är enklare än rct/mfl från förr. Är precis som innan fast bättre utvecklingen går ju framåt helt klart .

Tore krok

Aktiv medlem
Alltid varit sugen på en Chromag, men tycker att det är svårt att hitta ÅF i EU. Var köpte du din? Någon butik i Europa eller direkt från Kanada? Kanske får sikta in mig på begagnatmarknaden annars..
Ja inte bara svårt att hitta åf utan även någon som faktisk har i lager, 2020 stylus var slutsåld typ redan i våras hos både Chromag och i Europa men lyckades hitta en liten butik i England som verkade ha en hemma, skrev till honom på insta och en vecka senare hade jag den. Rekommenderas, tror butiken hette Pedals bike care och låg i Edinburgh.

Berk

Aktiv medlem
Ja inte bara svårt att hitta åf utan även någon som faktisk har i lager, 2020 stylus var slutsåld typ redan i våras hos både Chromag och i Europa men lyckades hitta en liten butik i England som verkade ha en hemma, skrev till honom på insta och en vecka senare hade jag den. Rekommenderas, tror butiken hette Pedals bike care och låg i Edinburgh.
Har varit där, jättetrevligt små butik!

EDIT: kan tillägga att jag tittade på Transition cyklar där. Tur att Spur inte fanns ännu, annars hade det varit ett farligt besök ...

Senast ändrad:

Purchaser

Medlem
Det är kanske bara jag som pratar om ram. Big Al finns som snik cykel för 990euro.

Här är förresten tuffa killar som verkar ha cyklar i lager

Tyvärr ingen big all RAM
Ja jäklar de har ju big al i lager! Som sagt kanske en del snikdelar men är det något som sticker ut som extra negativt? Tänker typ jämfört med big dog/transmitter. Billigare och samma gaffel som snik Transmittern men med shimano prylar istället för Sx

Berk

Aktiv medlem
Ja jäklar de har ju big al i lager! Som sagt kanske en del snikdelar men är det något som sticker ut som extra negativt? Tänker typ jämfört med big dog/transmitter. Billigare och samma gaffel som snik Transmittern men med shimano prylar istället för Sx
Gaffeln är inte fantastisk, men man kan prova och uppgradera om det behövs. Komponenterna är bra, otroligt bra för priset. Däck är bästa som finns. Färgen är också otroligt snyggt. Köp!!

Edit: Varför är den så mycket billigare än på Ragley's websidan?

liveforthis

Aktiv medlem
Gaffeln är inte fantastisk, men man kan prova och uppgradera om det behövs. Komponenterna är bra, otroligt bra för priset. Däck är bästa som finns. Färgen är också otroligt snyggt. Köp!!

Edit: Varför är den så mycket billigare än på Ragley's websidan?
Kolla med ragley på tex Instagram . Det har förekommit många bluff sidor med ragley hojar på lager. Dom har en lista med seriösa ragley företag.

thadii

Medlem
Några procent skillnad i kedjestaglängd gör inte så mycket. Relativt varierar kedjestaglängen mycket mer pga längd av cyklisten.

En "för lång" gaffel är ingen problem. Med kan köra den med "för högt" tryck och mer rebound dämpning, så beter den sig som en kortare gaffel. En gaffel med tokens, som Revelation, är ännu bättre, om man tar ut en token blir den som en kortare gaffel i början av slaget, men har man mer reserv i storstök. Överväger själv att höga min Pike från 130 till 140 mm för att förbättra geometrien lite.
Jag är ju 1.90 ,så lång chainstay är kanske inget att oroa sig för då. Tack för input på revelation, det blir nog en transmitter. Pepp!

edit; är dirty-stuff.de legit? ragley marley 1.0 1000kr billigare än på crc och scouten ca 1500kr billigare. Hojarna finns i alla storlekar vilket känns lite otroligt i dagens brist på hojar. (?)

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Jag kom dit genom att klicka på länken under resellers. Vet inget annat. De kan vara oseriösa i alla fall. Tex så kanske de inte har uppdaterat saldot på några månader

Edit. Googlade lite snabbt. Skäggtysken finns på riktigt men kanske inte har så bra ordnung

Sen blir det lite billigare pga tysk moms

Ordered a Nukeproof Scout 290 Expert from Dirty Stuff in February.
Communication with Holger ran smoothly and very friendly from the start.
You should be aware that the availability indicated on the HP does not necessarily have to be up-to-date. Before ordering, I briefly asked about the delivery time and then received the statement that he will be in touch as soon as the bike is available. And it went exactly as discussed before. The shipping time then took place shortly before the first major Corona measures in early / mid-March.
What can I say: I was absolutely satisfied with the process.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Jag kom dit genom att klicka på länken under resellers. Vet inget annat. De kan vara oseriösa i alla fall. Tex så kanske de inte har uppdaterat saldot på några månader

Edit. Googlade lite snabbt. Skäggtysken finns på riktigt men kanske inte har så bra ordnung

Sen blir det lite billigare pga tysk moms
Ja, tror inte saldot stämmer. Alla Ragley jag klickade på har alltid samma saldot i alla storlekar. Ring och fråga.

efj

Medlem
Någon som har däckkorvar på sin ht de är nöjd med? Får genomslag till fälgen bak ibland trots däcktryck som inte är tokigt lågt.

alex.asu

Medlem
Någon som har däckkorvar på sin ht de är nöjd med? Får genomslag till fälgen bak ibland trots däcktryck som inte är tokigt lågt.
Cushcore fram och bak, främst för att kunna köra låga tryck utan att däcken kränger i sidled, men att inte slår i fälgarna är ju en rätt trevlig bieffekt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer