Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Purchaser

Aktiv medlem
Lite OT kanske men jisses vilket sug det är på cyklar, framförallt HT kring 10-15k är inte klokt. Tar inte ens en dag innan vettiga objekt är borta 😲 funderar på om man nog inte kan köpa vad som snart. 2021 hojarna verkar ju dessutom dröja till mars-maj och många verkar ju bokade redan nu.

FS verkar dock vara lite mer beggat att välja på dock.

liveforthis

Aktiv medlem
Vad tror ni om den här?

Merida känns väl lite tråkigt på nå vänster.
Tror det är en rätt trevlig allround ht för svensk skog , har test kört förra gen av big trail och ja dom är ju kortare men ska man inte åka så mycket brant nerför så är dom trevliga

liveforthis

Aktiv medlem
Lite OT kanske men jisses vilket sug det är på cyklar, framförallt HT kring 10-15k är inte klokt. Tar inte ens en dag innan vettiga objekt är borta 😲 funderar på om man nog inte kan köpa vad som snart. 2021 hojarna verkar ju dessutom dröja till mars-maj och många verkar ju bokade redan nu.

FS verkar dock vara lite mer beggat att välja på dock.
Ja marinobikesuk fick hem en stor leverans av ramar i veckan och allt är nästan slutsålt redan.

SGS

Aktiv medlem
Vad tror ni om den här?

Merida känns väl lite tråkigt på nå vänster.

Ja, de har ju av flera skäl ett ganska trist rykte om sig. Kan bli svårt för Merida att sälja in sig hos flanellfolket. För mycket svettlukt och rena motsatsen till garagesvetsat.

Å andra sidan ser själva cykeln riktigt bra ut på papperet och den är dessutom snygg på bild.

Mellanversionen med dropper, 10-växlat och Suntourgaffel verkar mest prisvärd.

Berk

Aktiv medlem
Tror det är en rätt trevlig allround ht för svensk skog , har test kört förra gen av big trail och ja dom är ju kortare men ska man inte åka så mycket brant nerför så är dom trevliga

Nya är 1 cm längre, men framförallt flackare, så mycket bättre. Jag tycker att vevlagret är tyvärr för lågt till svensk stökig stig.

jonte987

Aktiv medlem
0,5mm högre än Honzo typ? Rätt låg så 27.5 clearance som de pratar om är nog svårt annars ok tycker jag

thadii

Medlem
Tittade på bb-drop, som är 73 mm. Det går inte ihop med 313 mm höjd, eller 315 mm som på en annan sidan. Den höjd går ihop med 60 mm drop. Så vi vet inte vad är rätt.

Det är mycket som verkar oklart. Merida på youtube säger att den har 65.5 hta, 75,5 sta. 2.5 gummi och 150 mm gaffel.

-”Grisen är min!” Jag fritog den från Gushem och flyttade den till rätt sida om stan. Geon passar mig perfek. Klättrar bättre än jag trodde och kör rätt igenom värre bröt än vad som finns här. Men SS vete fan... jag måste nog ha växlar.
1A8ED2AD-4DD5-476C-83A8-818D383C74B3.jpeg

liveforthis

Aktiv medlem
Tittade på bb-drop, som är 73 mm. Det går inte ihop med 313 mm höjd, eller 315 mm som på en annan sidan. Den höjd går ihop med 60 mm drop. Så vi vet inte vad är rätt.
Min har 305mm och har inga problem med pedal strikes. Sagar ju inget bak . Har kört 140mm fs hojar med 324mm BB höjd och där snackar vi för lågt för svensk stig (enligt mig) 😊

Edit citat i fel svar 😂

jonte987

Aktiv medlem
Hur räknas bb height? Teoretisk diameter på däcken? Faktisk höjd måste variera med trycket?

Edit . 622mm + 5'' för 2.5'' däck, det lär stämma dåligt med verkligheten?

Berk

Aktiv medlem
Min har 305mm och har inga problem med pedal strikes. Sagar ju inget bak . Har kört 140mm fs hojar med 324mm BB höjd och där snackar vi för lågt för svensk stig (enligt mig) 😊

Edit citat i fel svar 😂

Då har din stigarna mindre stenar än mina eller är du mycket duktigare än jag (troligtvis båda). Har mindre problem nu jag har blivit bättre. Längd av vevarmar är också viktigt, jag kör med 175 mm.

liveforthis

Aktiv medlem
Då har din stigarna mindre stenar än mina eller är du mycket duktigare än jag (troligtvis båda). Har mindre problem nu jag har blivit bättre. Längd av vevarmar är också viktigt, jag kör med 175 mm.
Nja kanske är det tvärtom ?? Jag som kör kasst men med 165mm vevar på min . Hade även 305/310mm på min primal 29a och 300mm med 27.5*2.8or

Berk

Aktiv medlem
Nja kanske är det tvärtom ?? Jag som kör kasst men med 165mm vevar på min . Hade även 305/310mm på min primal 29a och 300mm med 27.5*2.8or

Då hamnar vara fötter på liknande höjd. Jag har 130 mm gaffel, så vevlagret sänker lite mindre med sag.
Tror att jag har lärt man att sätta fart innan steniga partier och inte trampa med stenar under pedaler. Största utmaningar för mig i Hellasgården är nu stenpartier där man måste åka upp typ 50 cm men det finns bara en small linje som inte är vertikalt. Då är det kritiskt att inte slå i. Min timingen har blivit mycket bättre där sista månader. Kör nu upp nästan överallt, mycket tillfredsställande!

Techno_Bass

Medlem
Hej hej hallå! Har tills nu varit hemlig läsare på detta forum och wow vilken expertis det finns här 👍
Denna sommaren kom man ingång med cyklandet på allvar i skogen efter nått års uppehåll.
Insett nu på sensommaren man mer å mer gillar stök över rötter å stenar samt gärna nedför.
Och har tills idag cyklat på en White xc 275 pro som jag köpte ny för 5årsen. Denna cykeln har jag varit nöjd med men nu har man ju känt den inte riktigt är gjord för denna typ av cykling trots man köpte dropperpost och grövre däck som desperat försöka spara pengar å slippa köpa ny cykel. Men hjälpte inte mkt 😅
Efter mkt läsande och SPAMMANDE på diverse online cykelbutiker så lyckades jag klicka hem en Ragley Blue Pig som jag tror kommer passa min typ av cykling bättre, och idag kom den 😁
Premiär testa den bara lite snabbt ikväll på en gammal bmx bana för att ställa in styre och reglage samt provhoppa lite men helt annan upplevelse! Tror denna kommer bli sååå mkt roligare i skogen, till helgen kommer riktiga testet.
Mvh Jimmy
20200826_184101.jpg
20200802_203857.jpg

Purchaser

Aktiv medlem
Tittar på två olika cyklar med följande mått:
Alt 1:
HA: 65
ST: 73
CS: 440
BB: 70
WB: 1201
Fork:130 mm
Reach: 450

Alt 2:
HA: 65
ST: 74
CS: 435
BB: 65
WB: 1217
Fork: 140 mm
Reach: 460

Går det att utifrån dessa siffror utläsa någon skillnad mellan dem i hur de är att cykla och beteende? Tänker främst för stigcykling och lite nedförsåka och annat kul?

Generellt är de ju ganska lika men vissa mått skiljer ju lite på dock.

Purchaser

Aktiv medlem
Tack för feedback, som sagt inga jätteskillnader men ändå 🙂 skillnad på 130 vs 140mm bör ju också vara försumbar i det stora hela, det är dessutom "samma" gaffel i övrigt.

liveforthis

Aktiv medlem
Tack för feedback, som sagt inga jätteskillnader men ändå 🙂 skillnad på 130 vs 140mm bör ju också vara försumbar i det stora hela, det är dessutom "samma" gaffel i övrigt.
Värt att tänka på är väl om du skulle vilja ha mer slag , så är ju 140 hojen bättre. Jag har 150+ som sweet spot för stök ht

Tore krok

Aktiv medlem
Jord är ingen problem als. Såg stenar på filmen, men de flesta verkade vara runda. Där jag kör är de flesta vassa.
Ah skulle jag kört klippstenar och annat kantigt och hårt där man smackar på hög hastighet skulle det vara lite mer noga med skydden, kör skydd på håriga linjer som man känner sig osäker på dock. Detta är dock lite mer sandlåda-mtb på filmen 😅

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer