Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

DanielS

Aktiv medlem
Aha smart!

Som sagt egentligen skulle man ju köpa en då inga andra alternativ finns men suger i snåltarmen när den precis varit nedsatt 🙂 sen vet man ju aldrig när liknande kommer igen men gissar det lör ta ett tag. Senast Scandal var nedsatt var väl kring april
De kör lite olika spec:ar också, under tiden den var nedsatt så var det andra däck som kom med. Jag vet inte hur bra de här Vittoria-däcken som är specade nu är men under kampanjen kom den med billigast möjliga Panaracer-däck (kanske är bra men hittade inga omdömen på nätet förutom på Amazon). Tidigare i våras bytte de till en billigare gaffel mitt i en kampanj på en annan cykel.

Purchaser

Aktiv medlem
De kör lite olika spec:ar också, under tiden den var nedsatt så var det andra däck som kom med. Jag vet inte hur bra de här Vittoria-däcken som är specade nu är men under kampanjen kom den med billigast möjliga Panaracer-däck (kanske är bra men hittade inga omdömen på nätet förutom på Amazon). Tidigare i våras bytte de till en billigare gaffel mitt i en kampanj på en annan cykel.
Jaha se där, det missade jag faktiskt! tyckte mig läsa igenom specen väl för just gaffeln såg jag sist. Däck är jag tyvärr för dålig på så den missade jag. bra input och lättare att motivera ett köp då kanske :)

Om jag nu inte går på alternativet att bygga egen, kanske går lika snabbt som att köpa då det är många veckors leveranstid haha

Berk

Aktiv medlem
Den hade samma Panaracer däck innan nedsättningen. Vet inte om Vittoria däck är bättre, men jag skulle byta både däck direkt.

Purchaser

Aktiv medlem
Nu när vi ändå är på On One så funderar jag lite kring skillnaden Scandal och Big Dog. De har samma pris och för mitt öga verkar de ha samma spec också men då stål generellt är dyrare så funderar jag lite kring varför det inte verkar vara så här? Eller skiljer det prylar som jag missat!?

Geomässigt är det väl främst CS som skiljer med 444 för BB och 435 för Scandal.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Nu när vi ändå är på On One så funderar jag lite kring skillnaden Scandal och Big Dog. De har samma pris och för mitt öga verkar de ha samma spec också men då stål generellt är dyrare så funderar jag lite kring varför det inte verkar vara så här? Eller skiljer det prylar som jag missat!?
Jag förstår inte varför stål ska vara dyrare. Kanske för att några vill betala mer för stål än för alu?

Big Dog har 1 cm kedjestag och 0.7 kg extra jämfört med Scandal. Big Dog är också snyggare.

Purchaser

Aktiv medlem
Jag förstår inte varför stål ska vara dyrare. Kanske för att några vill betala mer för stål än för alu?

Big Dog har 1 cm kedjestag och 0.7 kg extra jämfört med Scandal. Big Dog är också snyggare.
Nä det är en intressant synpunkt som jag inte heller förstår men utgick mest ifrån att "så är det". Big dog är något snyggare helt klart men funderar på om vikt eller framförallt CS kommer göra den mer "skepp" :) som ny i gamet är jag lockad av att kunna lära mig wheelis, manuals osv vilket många verkar anse är svårare med längre CS :)

Makten

Aktiv medlem
Reducerade rör av finstål i custom-längder är säkert dyrare än aluminium. Jag valde Scandal över Big Dog endast för att få kortare kedjestag (och jag hade gärna sett ytterligare 1 cm kortare). Den är betydligt snyggare i verkligheten än på produktbilderna och jag är generellt nöjd med ramen. Fint att den är lätt som fan också, och jag tycker inte bakändan är obekvämt styv. Generellt är det förmodligen viktigare att inte välja onödigt styva hjul på en HT.

Berk

Aktiv medlem
Då vi ändå är inne på On-One...
Vad tros om en Jack Flash? Visst, enkla komponenter, men ändå. £699 får man ju knappt en biltema-mtb för idag.

Otroligt bra för priset. Men jag skulle gärna ha 10-delat Deore isf SX Eagle. Judy Silver gaffel är inte fantastiskt, men för den pris kan man inte klaga. Har dock lång kedjestag ... (skulle jag inte klaga på heller till den priset)

Pepperazzi

Aktiv medlem
Jag var mest ute efter något prisvärt till sonen som växer som ogräs, och har växt ur sin RockMachine HT stl M. Han har antagit flaggstångsproportioner på rekordtid, 14 år, typ 50kg tung och saknar bara någon cm upp till mina 187cm.

jonte987

Aktiv medlem
Marin har också HT i alla prisklasser om du kan hitta nån sådan i lager. Tycker några av de enklare ser rimligt prisvärda ut.

Makten

Aktiv medlem
Jag var mest ute efter något prisvärt till sonen som växer som ogräs, och har växt ur sin RockMachine HT stl M. Han har antagit flaggstångsproportioner på rekordtid, 14 år, typ 50kg tung och saknar bara någon cm upp till mina 187cm.
Vad sitter det för grejer på nuvarande hoj? Ett rambyte kunde väl vara vettigt annars.

Pepperazzi

Aktiv medlem
Vad sitter det för grejer på nuvarande hoj? Ett rambyte kunde väl vara vettigt annars.
Det är också ett alternativ såklart, är en RM Blizz 27,5+, modern standard med boost osv, så borde ju gå hitta motsvarande rätt enkelt. Minns jag rätt så var övriga komponenter NX 1x11, WTB Scraper med 27,5x2,8 WTB Trailboss/Vigilante. Gaffeln är nån enklare SunTour hoppstylta med fjäder.

Hjul, växlar och bromsar går nog flytta med, gaffeln bör nog bytas till något roligare. Ska kolla runt och se vad jag hittar.

thadii

Medlem
Det finns On one Scandal och Big dog för 1199 pund i lager hos Planet-x. Geometri är nästan identiskt med Scout, men med högre vevlagret. Sram GX Eagle och Guide bromsar. RS 35 Gold gaffel är tyng och har enkel motion control dämpning, men är styv och har Debonair. Random 200 pund rabatt på Scandal är just slut.

Ja, postade den här för någon vecka sen så har övervägt big dog också. Hört att däcken är halvdana, endast 160 mm rotor bak och kass sadel. Inga dyra saker men lägger nog hellre 2000:- extra och slippa byta grejer precis vid inköp.

thadii

Medlem
Det är konstigt med big al. Hade den åtminstone haft en vettig vev hade jag ändå satsat på den. Som det är nu får man nästan köpa nåt annat och byta ram.
Ja, eller så får man köpa en big wig. lite högre pris än vad jag är villig att lägga dock.

Pepperazzi

Aktiv medlem
Det är också ett alternativ såklart, är en RM Blizz 27,5+, modern standard med boost osv, så borde ju gå hitta motsvarande rätt enkelt. Minns jag rätt så var övriga komponenter NX 1x11, WTB Scraper med 27,5x2,8 WTB Trailboss/Vigilante. Gaffeln är nån enklare SunTour hoppstylta med fjäder.

Hjul, växlar och bromsar går nog flytta med, gaffeln bör nog bytas till något roligare. Ska kolla runt och se vad jag hittar.
En snabb genomgång av internets 27+-ramar, och jag hittar inget prisvärdare än Sonder Transmitter för 300 brexitpengar. Finns andra alternativ?
Happykorrekt cykel ändå till klart överkomligt pris.

Tips på budgetgaffel på 150mm?

liveforthis

Aktiv medlem
Kände det va dax för höst däck nu . Så slängde idag på butcher blck dmnd med vittoria airliner = kötta kötta så nu ska la fan bakfälgen överleva vintern . Blev också köpt ett hillbilly att köra fram med nukeproof ard inlägg.
IMG_20200918_203952326.jpg
p4pb15352362.jpg

thadii

Medlem
En snabb genomgång av internets 27+-ramar, och jag hittar inget prisvärdare än Sonder Transmitter för 300 brexitpengar. Finns andra alternativ?
Happykorrekt cykel ändå till klart överkomligt pris.

Tips på budgetgaffel på 150mm?
ns bikes eccentric är väl 29/27+ vill jag minnas och även dartmoor primal,hornet och commencal meta am ht.(?)

har inte kört marzocchi bomber z2 men det sägs ju att den är riktigt prisvärd och går ända upp till 150 mm.

Senast ändrad:
Har varit sjukt nära att klicka hem en Stanton Switch9er ram här i veckan nu när pundet gått ner och innan brexit. Någon som testat eller kört en Stanton Switch9er eller övrig Stanton ram, är de värda sitt pris eller köper man bara namnet? Skiljer dock bara dryga tusenlappen mellan bardinon och switch9er i dagsläget dock.

Vet att jag köper mig potentiell huvudvärk med låg bb.

thadii

Medlem
Har varit sjukt nära att klicka hem en Stanton Switch9er ram här i veckan nu när pundet gått ner och innan brexit. Någon som testat eller kört en Stanton Switch9er eller övrig Stanton ram, är de värda sitt pris eller köper man bara namnet? Skiljer dock bara dryga tusenlappen mellan bardinon och switch9er i dagsläget dock.

inte en aning men jävel vad snygga cyklar stanton gör. 🙃

liveforthis

Aktiv medlem

Yes har kört en switch9er , körde med 160 gaffel för mer lagom BB höjd. Annars en trevlig hoj som gillar när det får fort (helst hela tiden)

Yes har kört en switch9er , körde med 160 gaffel för mer lagom BB höjd. Annars en trevlig hoj som gillar när det får fort (helst hela tiden)
Så inget för trail/enduro? Geon skiljer sig inte mycket mot geon jag har på ht:n idag, big al. Känns lenare än pipedream och bardino som också varit på listan men geon kanske bedrar?

liveforthis

Aktiv medlem
Så inget för trail/enduro? Geon skiljer sig inte mycket mot geon jag har på ht:n idag, big al. Känns lenare än pipedream och bardino som också varit på listan men geon kanske bedrar?
Jo det är väl där den passar bäst trail/enduro mest helst när det går fort. Sen vill jag minnas att den va rätt lekfull el smidig att dra upp på bakhjulet med korta kedjestagen. Tycker dock bardinon känns mer allround och "smidigare"

Jo det är väl där den passar bäst trail/enduro mest helst när det går fort. Sen vill jag minnas att den va rätt lekfull el smidig att dra upp på bakhjulet med korta kedjestagen. Tycker dock bardinon känns mer allround och "smidigare"
Ah, du har kört båda? Lekfull och smidig allround aggro jag vill åt då jag är ganska liten som person. Tänkte att den switch9er kändes som handen i handsken då. Vill aggro men inte gigantisk. Åh nu blev jag inte klokare. Men då kanske man ska avvakta tills Nordest får in nya M ramar vilket verkar lite oklart när man mailat med dom.

liveforthis

Aktiv medlem
Ah, du har kört båda? Lekfull och smidig allround aggro jag vill åt då jag är ganska liten som person. Tänkte att den switch9er kändes som handen i handsken då. Vill aggro men inte gigantisk. Åh nu blev jag inte klokare. Men då kanske man ska avvakta tills Nordest får in nya M ramar vilket verkar lite oklart när man mailat med dom.
Yes kört båda. Ja hade jag valt idag hade jag valt nordest . Men båda är fina ramar så tror inte någon blir "fel"

Brakstav

Aktiv medlem
Oerhört fint väder idag. Körde några mil med ett leende på läpparna hela tiden. Utom när jag chansade på var ett litet hopp var (såg inte pga väldigt högt gräs) och cyklade rakt ner i ett hål bredvid hoppet istället. Blev dock en perfekt slow-motion-OTB, där jag också hann fånga cykeln innan den ramlade ner från sitt framhjulsläge.

20200919_155355.jpg

larsaw

Aktiv medlem
Monterade lite fläskigare däck och satsade på DHF 2.5 WT MaxxGrip fram och Specialized Eliminator 2.6 bak. Grymt nöjd efter första testrundan.

Visa bilaga 443363
Kul att du gillar Eliminator, jäkligt nöjd med mitt. Kört det som sommardäck men kommer nog att behålla det så länge som möjligt (innan DHR2 Dual åker på över vintern).
Till nästa säsong tänker jag byta ut mitt MM till Kenda Hellkat (eftersom MM numera väger bly...)

robwrnr

Aktiv medlem
Kul att du gillar Eliminator, jäkligt nöjd med mitt. Kört det som sommardäck men kommer nog att behålla det så länge som möjligt (innan DHR2 Dual åker på över vintern).
Till nästa säsong tänker jag byta ut mitt MM till Kenda Hellkat (eftersom MM numera väger bly...)
Ja, det lilla jag hunnit prova det så känns det riktigt fint. Hade det fram först men gillade det inte. Kändes som det skulle släppa i kurvorna. Har mycket mer förtroende för DHF då. Men bak verkar det grymt.

Tore krok

Aktiv medlem
Någon som testat vittoria martello på sin HT? Känns som det är riktigt fläskigt och dämpat när man känner på dom i butik men vikten skrämmer mig från att testa

liveforthis

Aktiv medlem
Någon som testat vittoria martello på sin HT? Känns som det är riktigt fläskigt och dämpat när man känner på dom i butik men vikten skrämmer mig från att testa
Yes kört det på min ragley blue pig .det är rätt nice men tycker det funkar bäst i torrt el blött underlag men inte för mycket lera .

Martinmat

Aktiv medlem
Nytt styre och en dropper. Försöker fortfarande komma över att denna hardtail är mer "downhill" än vad min riktiga downhill var när det begav sig. Allt känns trögt, friktion och traktor tills stigen pekar nedåt.
Visa bilaga 440988
kör också Big Wig å inte är den lätt närmare 15kg men rullar ändå om tycker jag, gäller få upp farten å sen behålla momentet då är den som en brittisk stridsvagn (ostoppbar) 😄

Inte den hoj jag väljer när jag ska cykla snabbt uppför men annars så rullar det på rätt fint tycker jag. Kör med Bontrager xr4 fram 29x2.6 å maxxis rekon+ 27,5x2.8 bak (med anaconda korv)

liveforthis

Aktiv medlem
kör också Big Wig å inte är den lätt närmare 15kg men rullar ändå om tycker jag, gäller få upp farten å sen behålla momentet då är den som en brittisk stridsvagn (ostoppbar) 😄

Inte den hoj jag väljer när jag ska cykla snabbt uppför men annars så rullar det på rätt fint tycker jag. Kör med Bontrager xr4 fram 29x2.6 å maxxis rekon+ 27,5x2.8 bak (med anaconda korv)
Jag som kör på en 16.1kg hoj 😂 allt från xc till dh med min Marino. Dock har jag då dubbla inlägg och däck med grövre casing 😄 och fan blir ibland lite sugen på en lättare hoj upptill för mer snabb åkning i skogen.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer