Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

robwrnr

Aktiv medlem
kör också Big Wig å inte är den lätt närmare 15kg men rullar ändå om tycker jag, gäller få upp farten å sen behålla momentet då är den som en brittisk stridsvagn (ostoppbar) 😄

Inte den hoj jag väljer när jag ska cykla snabbt uppför men annars så rullar det på rätt fint tycker jag. Kör med Bontrager xr4 fram 29x2.6 å maxxis rekon+ 27,5x2.8 bak (med anaconda korv)
Jag som kör på en 16.1kg hoj 😂 allt från xc till dh med min Marino. Dock har jag då dubbla inlägg och däck med grövre casing 😄 och fan blir ibland lite sugen på en lättare hoj upptill för mer snabb åkning i skogen.
Vågar/vill inte väga min men den ligger nog också över 16-kilosgränsen 😊. Tycker ändå den är förvånansvärt rapp.

Berk

Aktiv medlem
Och jag som tyckte min Bardino är (relativt) tyng ... Jag bryr mig inte mycket om vikten, så har ingen våg. Men vikten av delarna summerad är 13.5 kg.

Purchaser

Aktiv medlem
Äntligen har det hänt, jag har efter månader och åter månader av velande, letande, ångest och väntande fått tag i en hoj!
Valet föll till slut på en Orbea Laufey H10 i Gulfblue/organge :)

Efter att fått leveranstider på bortåt maj i vissa fall lyckades jag nosa fram en handlare som otroligt nog skulle få en leverans av denna hoj i oktober! Nu inväntar jag bara leverans men sett till tiden som gått och övriga alternativ känns dessa veckor uthärdliga trots allt. Som vanligt blev ju budgeten sprängd så det står härliga till då jag i övrigt tittat på Big Al och standard Sentier osv. men men så blir det ibland och nu ska jag nog inte kunna klaga på materialet i varje fall om/när det går dåligt :LOL:

Tvungen att skriva av mig lite...

VanGarg

Aktiv medlem
Dääär ja, då har ragley-ramen anlännt och blivit ihoptuffsad med de gamla komponterna som redan känner varandra!

40mm mer reach och en grad flackare vinkel flyttade verkligen framhjulet märkbart längre fram. Slutslarvat med dåligt tryck på styret med andra ord(;
Nödgades använda dmr defy 35mm stam med rekordlåga 27mm stack för att använda befintliga gaffeln. Kanske får bli en helplatt dustcap till styrlagret sen för att fylla ut de sista 2mm i stamen.

Kort testrunda avsöjjade att reachen känns spot on, i allafall med 35stam. Lite klurigare att hålla balansen vid långsamt stök, o lite omställning med den längre reachen. Men det blir nog kanon detta!
20200924_133835.jpg

thadii

Medlem
Sitter och funderar på för och nackdelar med 27.5 plus cyklar. det som lockar mig är möjligheten att köra 29 hjul också. så jag började spana runt på däckutbudet på plusdäck och det såg inte lika roligt ut. är 27.5 plus på väg bort helt?

VanGarg

Aktiv medlem
Sitter och funderar på för och nackdelar med 27.5 plus cyklar. det som lockar mig är möjligheten att köra 29 hjul också. så jag började spana runt på däckutbudet på plusdäck och det såg inte lika roligt ut. är 27.5 plus på väg bort helt?
På väg bort? Det tror jag inte.
Minskande till följd av 29ers ökning? Jepp, låter sannolikt.
Tror vi är många, inte minst i hardtailsegmentet, som gillar de lite bredare däcken. Och ska det vara brett så är ofta 27.5 plattformen att föredra.

Jonrun

Aktiv medlem
Dääär ja, då har ragley-ramen anlännt och blivit ihoptuffsad med de gamla komponterna som redan känner varandra!

40mm mer reach och en grad flackare vinkel flyttade verkligen framhjulet märkbart längre fram. Slutslarvat med dåligt tryck på styret med andra ord(;
Nödgades använda dmr defy 35mm stam med rekordlåga 27mm stack för att använda befintliga gaffeln. Kanske får bli en helplatt dustcap till styrlagret sen för att fylla ut de sista 2mm i stamen.

Kort testrunda avsöjjade att reachen känns spot on, i allafall med 35stam. Lite klurigare att hålla balansen vid långsamt stök, o lite omställning med den längre reachen. Men det blir nog kanon detta!Visa bilaga 444098
Satan vad snygg, har oxå sneglat på den där i samma färg :))

Berk

Aktiv medlem
Skogens guld matchar lämpligt nog de guldfärgade bromsarna! :love: Om inte mitt öga bedrar mig så är det Formula Cura 4 bromsar? Har varit lite nyfiken på dem som en framtida uppgradering. Gillar du dem? Jämfört med andra bromsar?
Om man hade varit kopparfärgad isf guld hade jag köpt dom till min Bardino. Jag var jättenöjd med min snygga Formula Oro Bianco, men har aldrig provat Cura.

VanGarg

Aktiv medlem
Skogens guld matchar lämpligt nog de guldfärgade bromsarna! :love: Om inte mitt öga bedrar mig så är det Formula Cura 4 bromsar? Har varit lite nyfiken på dem som en framtida uppgradering. Gillar du dem? Jämfört med andra bromsar?
Stämmer bra att det är cura4.
Den riktigt korta förklaringen: köp shimano zee eller xt.

Den lite längre: jag köpte dem för att jag ville ha något lite annorlunda, gärna fräck färg, där det går att köpa reservdelar. Curan uppfyller alla de punkterna. Jag upplever att de har tydlig kontaktpunkt, och bra modulering. Har aldrig upplevt vandrande brakepoint (vilket jag har på shimano), och förhoppningsvis håller de här länge, o om någon packning pajjar så kan jag byta den.
Det är otroligt kort throw eller vad man ska kalla det för beläggen. Setup tar därför tid, och det skramlar lite efter leriga vattenpölar. Har inte heller helt fått till att kolvarna rör sig jämt. Två av dem vill gärna ta överhand.
Och sen pris, de är dyrare än shimanos xt/zee, men de gapet kanske minskat nu än när jag köpte.

Jag e nöjd med dem, men min erfarenhet är att man får liknande prestanda till lägre pris med shimano.

manneblask

Aktiv medlem
Jag hade gärna postat mer HT här, men efter diskbråcksoperation som gjordes i våras så är det tyvärr oskönt att köra med denna. Ska komma ihåg att posta nästa gång så det blir lite variation (Nog för att Marinosarna är sjukt snygga) :LOL:

Berk

Aktiv medlem
Jag brukar posta mina bilder i dagensbildertråd för att dom är dagens bilder och inte bara HT bilder. Här en till från igår då (inte dagens). Utmanande med våta rötter, men jag har blivit duktig och Specialized Grid Trail med 0.75 / 1.1 bar greppar (relativt) bra!

2020-10-09-12-53-54.jpg

Barometer

Aktiv medlem
Nog finns det fler än bara Marino. Jag har bara 1 hoj och hardtail så då blir det att jag postar här , cyklar varje dag med ☺ och vill dela med mig av fina bilder (enligt mig) haha.
Oops. Ironin försvann i filtret.
Nädå, jag har inget mot Marino. Tvärtom så tycker jag det är coola hojar som uppenbarligen är kompetenta bortom vad jag ens vågar drömma om.

Dela på! Du är en inspirationskälla.

Pipedream är coola . Kolla även in https://radicalallmountain.com/ nytt märke på g med handbyggt i UK.
Ja, men intressant geo på nya ramen. En aggro ht med 120mm gaffel. Skulle varit sugen att prova en och se hur det skiljer sig mot nuvarande med 150mm gaffel när det blir stök. Allt annat jag testat med 120mm gaffel har haft gaffelvinkel på 70 grader eller liknande.

Berk

Aktiv medlem
Ja, men intressant geo på nya ramen. En aggro ht med 120mm gaffel. Skulle varit sugen att prova en och se hur det skiljer sig mot nuvarande med 150mm gaffel när det blir stök. Allt annat jag testat med 120mm gaffel har haft gaffelvinkel på 70 grader eller liknande.
Min Bardino med 130 mm gaffel har 65 grader utan sag, 66,5 grader med sag, mycket bättre än min Honzo ST som hade 69 grader med sag. Tror att ännu lite flackare skulle vara ännu bättre i stök, men värre på smala stig mellan träder.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer