Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Laan84

Aktiv medlem

Atakua

Aktiv medlem

EST

Aktiv medlem

Maakus

Aktiv medlem
Skeptisk å riktigt ful. Många meter svets därbak känns som att det är bara för att. Har jobbat med många konstruktörer som inte har nån koll. Men kanske skulle ta å läsa artikeln.
Ja svetsarna hade man nog kunnat banta ner.
Kan man bygga en gaffel med bara ett ben (lefty) så borde man ju kunna ta bort 50% av stagen där bak 😁

(och ja det är nog mest "bara för att" )

Der Kaiser

Aktiv medlem
Ja svetsarna hade man nog kunnat banta ner.
Kan man bygga en gaffel med bara ett ben (lefty) så borde man ju kunna ta bort 50% av stagen där bak 😁

(och ja det är nog mest "bara för att" )

Fast lefty har ju en poäng: att slippa skevande krafter mellan olika dämpar o fjäderkurvor i de 2 benen på vanliga gafflar, hade ramen varit fs hade det också kunnat finnas en poäng, men nu blir det som en damcykel-ram eller en öppen bil: sämre konstruktion utan nytta så att den måste överbyggas med resultatet att den är ännu tyngre än en dubbel triangel-ram. Det finns ju en anledning till att dubbel triangel-ramar varit kung i hundra år.
Men som testbed för en aspiring konstruktör är den såklart nyttig... För honom.

Purchaser

Aktiv medlem
Någon som vet om det går att cykla enklare stig med lampa på 350lm eller behövs det avsevärt mer för att vara ok?

Rassemouse

Aktiv medlem
Någon som vet om det går att cykla enklare stig med lampa på 350lm eller behövs det avsevärt mer för att vara ok?
Jag har cyklat lite enklare stigar med en pannlampa på 300lm. (Utan nå egentliga rötter och stenar). Och det har funkat helt okej. Men om jag skulle cykla stigar där det förekommer lite mer hinder så skulle jag nog vilja ha lite starkare och en lampa på cykeln. Men funkar för det, men du kanske inte kan köra allt för fort överallt.

GotFlys

Medlem
Jag har cyklat lite enklare stigar med en pannlampa på 300lm. (Utan nå egentliga rötter och stenar). Och det har funkat helt okej. Men om jag skulle cykla stigar där det förekommer lite mer hinder så skulle jag nog vilja ha lite starkare och en lampa på cykeln. Men funkar för det, men du kanske inte kan köra allt för fort överallt.
Håller med. Enklare stigar eller eljus spår, om tillåtet. Stigar på kvällen och det är minst 1000lm som gäller imho

Berk

Aktiv medlem
Bra däck för ändamålet då alltså!
(Och teknik såklart)
Ja! Tvivlade mellan Nobby Nic i 2.1" och 2.25". Valde 2.25", som är effektivt plus däck för en cyklist av 25 kg. Han körde idag 0.46 bar fram och 0.66 bar bak, som hjälper troligtvist mycket.

liveforthis

Aktiv medlem
Hur känns framdäcket jämfört med Maxxis DHF/Assegai eller liknande? Lite sugen att prova nåt annat än Maxxis...
Riktigt bra känns det har kört dhr2 och assegai fram innan med men detta är bättre (för mig) iaf. Tycker det har mycket bättre hook vid nerläggning och bättre dämpat.

soderblom

Aktiv medlem
Vart tog alla 26” HT i stål vägen? Tycker aldrig jag ser några begagnade ramar från Cotic, OnOne, DMR, etc på K&S. Lite inne på att bygga ihop något för att dra cykelvagn, stigletning och vinter men inte sugen att köpa 29 eller nytt när jag har delar till en småhjuling.

Håller folk hårt i sina gamla stål-HT eller har de rostat upp? ;-)

southland

Medlem
Vart tog alla 26” HT i stål vägen? Tycker aldrig jag ser några begagnade ramar från Cotic, OnOne, DMR, etc på K&S. Lite inne på att bygga ihop något för att dra cykelvagn, stigletning och vinter men inte sugen att köpa 29 eller nytt när jag har delar till en småhjuling.

Håller folk hårt i sina gamla stål-HT eller har de rostat upp? ;-)
Jag tänkte samma sak att det borde krylla av beg 26'', stål och alu, nu när det är "omodernt" så jag scannade K&S, blocket och marketplace för att hitta något objekt. Jag gillar lite mindre hojar så tänkte att en lätt 26a med lite moderna inslag som bredare styre, nice pedaler och däck och kort styrstam borde duga att fräsa lite på hemmastigarna på. Men lögn att hitta ngt vettigt. Antingen typ 7000 kr för en 10 år gammal Scott eller så bara rent skräp.

Laan84

Aktiv medlem
Jag tänkte samma sak att det borde krylla av beg 26'', stål och alu, nu när det är "omodernt" så jag scannade K&S, blocket och marketplace för att hitta något objekt. Jag gillar lite mindre hojar så tänkte att en lätt 26a med lite moderna inslag som bredare styre, nice pedaler och däck och kort styrstam borde duga att fräsa lite på hemmastigarna på. Men lögn att hitta ngt vettigt. Antingen typ 7000 kr för en 10 år gammal Scott eller så bara rent skräp.
Tror att de mesta 26” som inte används står i garage osv pga ”man får ändå inga pengar för den”. Så tänkte jag för några år sedan om min gamla 26”, den står fortfarande kvar i ett förråd.. 😄

southland

Medlem
Tror att de mesta 26” som inte används står i garage osv pga ”man får ändå inga pengar för den”. Så tänkte jag för några år sedan om min gamla 26”, den står fortfarande kvar i ett förråd.. 😄
Eller hur! Jag tror att folk på Happy (entusiaster generellt) kunde ha lite högre tankar om sina gamla prylar och icke-entusiaster på blocket kunde sänka sina förväntningar lite.

Berk

Aktiv medlem
Sålde min 26" HT för några månader sen. Hade inte använt den i några år. Tänkte att min son skulle kunna använda den när han blir större, men han förtjänar (och har) en modern stig-HT.

liveforthis

Aktiv medlem
Jag har ett gäng 26" ht hojar som står för framtida objekt. Samt min Klein kör jag rätt flitigt med med jämna mellanrum. Riktigt kul och köra lite stig ibland med den då den fan vänder runt på en 50öring 😅 och sladdar i varenda kurva
IMG_20201031_144629668_HDR.jpg

Tore krok

Aktiv medlem
Beställde ett vittoria mota i 2,6” för framhjulet då jag var väldigt nöjd med mitt martello 2,6” bak. Men nör allt är intstallerat å klart är Mota betydligt smalare och ser helt kajko ut. Nån som varit med om samma på vittoria?

liveforthis

Aktiv medlem
Beställde ett vittoria mota i 2,6” för framhjulet då jag var väldigt nöjd med mitt martello 2,6” bak. Men nör allt är intstallerat å klart är Mota betydligt smalare och ser helt kajko ut. Nån som varit med om samma på vittoria?
Köra martello 2.3 bak 😅. Tror du inte det töjer sig ?

Tore krok

Aktiv medlem
Ang töjning har jag hagtvdet stenhårt pumpat utan framgång, men stora problemet är också att martellos dobbar sitter mycket längre ner/ut så mota ser ju pyttelitet ut även om stommen bara skiljer 2mm

liveforthis

Aktiv medlem
Ang töjning har jag hagtvdet stenhårt pumpat utan framgång, men stora problemet är också att martellos dobbar sitter mycket längre ner/ut så mota ser ju pyttelitet ut även om stommen bara skiljer 2mm
Ja kan det va så att dom designat det "smalare" över dubben för och gräva ner sig bättre i löst/mjukt underlag ? 🤔

Tore krok

Aktiv medlem
Ja kan det va så att dom designat det "smalare" över dubben för och gräva ner sig bättre i löst/mjukt underlag ? 🤔
kan vara så, men borde va rätt logiskt att många kör det som framdäck i combo med annat, tex martello bak mota fram. Är ju snart vinter, kanske köper ett mota till och kör fram/bak när det blir geggigare.

mtb565

Aktiv medlem

Vad tror folk om det här bygget. En DJ som går att blåsa på med nedför låter ju ganska kul, som han beskriver det. Men lite udda bygge kanske det är.

Tore krok

Aktiv medlem
Ja håller med att det känns skumt. Gmbn kör ju den combon vad jag sett.
Köpte ett martello i 2,35” för att matcha bak. Så för framtida bruk om någon är sugen mäter däcken följande på 30I fälg. Martello 2,6 = 61mm, Martello 2,35 = 57mm, Mota 2,6 = 59mm.

nu återstår bara att se om det blir störigt som fan eller inte ! 😃

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer