Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Berk

Aktiv medlem
Köpte ett martello i 2,35” för att matcha bak. Så för framtida bruk om någon är sugen mäter däcken följande på 30I fälg. Martello 2,6 = 61mm, Martello 2,35 = 57mm, Mota 2,6 = 59mm.

nu återstår bara att se om det blir störigt som fan eller inte ! 😃
Förstår inte, 2 mm skillnad är väl ingen mismatch? Och nu är skillnaden fortfarande 2 mm, men åt andra hållet. Och inte fel att har breda(re) däck bak på en stig-HT.

Tore krok

Aktiv medlem
Förstår inte, 2 mm skillnad är väl ingen mismatch? Och nu är skillnaden fortfarande 2 mm, men åt andra hållet. Och inte fel att har breda(re) däck bak på en stig-HT.
2mm på både höjd och bredd smalare fram på själva stommen är tillräckligt att jag skall tacka nej, sen bygger dessutom martellos 2.6” kantdobb betydligt mer så bak ser tydligt bredare ut och så tänkte jag inte ha det! 😅

Rassemouse

Aktiv medlem
Vad är för-/nackdelarna med nukeproof scout 275 Comp vs ragley mmmbop skulle ni säga? Funderar på antingen den ena eller andra. Scouten finns tillgänglig nu medans mmmbopen kommer först efter årsskiftet. Egentligen är det inget problem. Men vad säger expertisen här om de båda?

Berk

Aktiv medlem
Vad är för-/nackdelarna med nukeproof scout 275 Comp vs ragley mmmbop skulle ni säga? Funderar på antingen den ena eller andra. Scouten finns tillgänglig nu medans mmmbopen kommer först efter årsskiftet. Egentligen är det inget problem. Men vad säger expertisen här om de båda?
Är inte Brexit ett stor nackdel för en cykel som kommer från Storbritannien först efter årsskiftet?
Annars är det både fina cyklar. Jag föredrar 29".

Rassemouse

Aktiv medlem
???

Om Jonhson inte får en handelsavtal innan 2021, kommer det mycket tull till vid årsskiftet.
Okej, då kanske scouten är värd att beställa nu då.. trodde att allt det där skulle gälla från -19/-20 skiftet. Hänger inte med i nyheterna så mycket nu för tiden.

Akronym

Aktiv medlem
Var har du hittar du scout i lager? Letar förvisso efter en 290 pro men har inte sett nån typ av scout i lager än

Rassemouse

Aktiv medlem
Var har du hittar du scout i lager? Letar förvisso efter en 290 pro men har inte sett nån typ av scout i lager än
Wiggle.se verkar ha. Det är där jag hittar iaf. Och tror de har 290 PRO oxå.
Kikade på 290 comp och den hade bara 130mm gaffel istället för 140mm på 275 nån som vet varför?

VanGarg

Aktiv medlem
Har haft både scout o mmmbop.
Det är båda görroliga cyklar, tämligen lika varandra.
Mmmbopen kräver lite mer attackposition, men är också stabilare när det går brant utför (alltså rejält brant)
Scouten är således aningen mer allround, och skulle vara mitt val om det inte är superbrant terräng. Men föredrar mmmbopen för egen del då jag gillar branta rockrolls och liknande bus (:

Men som sagt, skillnaden är inte särskilt stor. Båda e nog så nära optimalt man kommer i hardtailväg i aluminium.
Jo, en sak till. Scouten tar större däck. Skulle tippa på att det går in 3" (ej testat) i scouten, medans mmmbopen precis klarar 2.7" (minion dhf märkt 27.5x2.8)

southland

Medlem
Ja jag såg det också sen :-/
Kolla mitt inlägg några snäpp ovan. Jag kollade var också inne på Nukeproof Scout men det blev till slut Bird Zero. Någon som har bättre koll kanske kan upplysa om skillnaderna, men jag tror det är hyfsat likt och Bird fanns i lager iaf. Jag kollade upp hur det funkar med Brexit också, och så länge dom skeppas ut från Storbrittanien innan nyårsafton ska det vara lungt.

Akronym

Aktiv medlem
Ja jag såg det också sen :-/
Fick en pling i mobilen om att det fanns scout i lager hos CRC. Inte många och kanske inte i den storleken du letar efter men kan ju vara värt att dubbelkolla. Fanns hos Wiggle också
Skulle egentligen hålla mig till efter nyår men slog till på en 290 Pro:D

Rassemouse

Aktiv medlem
Fick en pling i mobilen om att det fanns scout i lager hos CRC. Inte många och kanske inte i den storleken du letar efter men kan ju vara värt att dubbelkolla. Fanns hos Wiggle också
Skulle egentligen hålla mig till efter nyår men slog till på en 290 Pro:D
Okej, får kolla. Men egentligen ligger compen i högsta laget vad budgeten tillåter så har börjat fundera på en vitus sentier 27vr passar bättre med budget och verkar inte direkt nå sämre mot scout 275 comp

Berk

Aktiv medlem
Okej, får kolla. Men egentligen ligger compen i högsta laget vad budgeten tillåter så har börjat fundera på en vitus sentier 27vr passar bättre med budget och verkar inte direkt nå sämre mot scout 275 comp
Enda nackdelen av Sentier är att gaffelvinkeln är 1 grad brantare.

Berk

Aktiv medlem
Det tror jag inte jag märker av... har cyklat på en scott aspekt 30 nu i 8 år. Så vad som helst är bättre typ.
Du menar att det hursomhelst blir en stor förbättring. Enda tycker jag att det blir ännu bättre med en grad flackare. Såg din cykel på bilderna, jag byta från en ännu gamlare cykel för 3 år sen.

Akronym

Aktiv medlem
Kollade också på Comp och även Sentier innan. Verkar väldigt prisvärd båda 2

Rassemouse

Aktiv medlem
Du menar att det hursomhelst blir en stor förbättring. Enda tycker jag att det blir ännu bättre med en grad flackare. Såg din cykel på bilderna, jag byta från en ännu gamlare cykel för 3 år sen.
Ja precis! Är säkert bättre med en grad till, men senteirn och mmmbop ligger bättre i pris än scouten för min budget. Och eftersom ragley sagt att deras kommer först efter årsskiftet och med risk för tullar och så med brexit så blir det kanske senteiren om den kommer in innan nyår..

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer