Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Rutbritt

Aktiv medlem
Äntligen lite snö så man får lufta vinterhojen ordentligt!
20210202_192224.jpg
20210202_190705.jpg

Doctor C

Medlem
Är riktigt nöjd med min Sonder Transmitter trots att den är i "fel" material (aluminium). Ser nu till min förtjusning att Sonder har lanserat en 29" hardtail i STÅL, Sonder Signal. På pappret ser den lovande ut, inte så extrem och utförsinriktad som många moderna hardtails verkar vara. Är det någon som har provat denna och kan ge ett utlåtande? (Bild lånad från Singletrack Magazine)
stw-2019-07-04-sonder-signal-steel.jpg

jonte987

Aktiv medlem
Mm, snygg. Aggro men bara 74/66 på STA/HTA.
Kanske är bra...jag ska testa 63 nu om den kommer nån gång

Doctor C

Medlem
Mm, snygg. Aggro men bara 74/66 på STA/HTA.
Kanske är bra...jag ska testa 63 nu om den kommer nån gång
Ja, den är ju ganska modest i geometrin men det passar typisk svensk stigcykling ganska bra tror jag. Så länge man inte cyklar huvudsakligen utför ser jag inte nyttan fullt ut med extrema STA/HTA, lång fjädringsväg fram och lång hjulbas. Denna cykel, med 130mm gaffel, borde vara rätt kvick och trampeffektiv även på platten. Jag är farligt nära ett impulsköp just nu, snälla rädda mig...

jonte987

Aktiv medlem
Ja, den är ju ganska modest i geometrin men det passar typisk svensk stigcykling ganska bra tror jag. Så länge man inte cyklar huvudsakligen utför ser jag inte nyttan fullt ut med extrema STA/HTA, lång fjädringsväg fram och lång hjulbas. Denna cykel, med 130mm gaffel, borde vara rätt kvick och trampeffektiv även på platten. Jag är farligt nära ett impulsköp just nu, snälla rädda mig...
Det kan vara bortom räddning.
Fick ännu mer ångest över den extremt korta ST jag fick för mig att besälla av Marino.

Berk

Aktiv medlem

Kan kankse rädda dig. Antar att 66 grader HTA är utan sag. 67,5 grader med sag är för brant till stökig stig. Tycker att min Bardino med 66,5 grader med sag är perfekt. Signal är riktigt snygg dock och man kan sätta på en angleset (men kommer inte att rädda dig efteråt igen, tycker att Bardinon är perfekt!).

jonte987

Aktiv medlem
Jag tyckte ändå runt 66 gick rätt bra. Fast då kom jag iofs direkt från en 20 år gammal XC så allt beror väl på vad man är van vid.

Berk

Aktiv medlem
Svär inte på det, men vill minnas att Sonder anger vinklar med sag

Hittar ingenting om det. Men gaffelvinkeln ser flack ut på bilden. Och styrhuvuded är lika långt som på min Bardino och stack matchar min Bardino med 130 mm gaffel med sag, så antar att hela tabellen är med sag.

74 grad STA med sag är flack. Men kanske mäter dom vinkeln av rören och inte av linjen mellan vevlagret och toppen av stolpen?

gavin_gadget

Aktiv medlem
Snygg! Bra med lite kortare ST. Tyvärr en ngt kort dropper (125), eller?

Är inte STA en konsekvens av vad man vill ha i ETT och Reach? Reach är inte så våldsam. ETT måste väl ändå vara rimligt lika då människor inte blivit längre, sedan kan man mixtra med andra vinklar. Som mer reach och brantare STA.

Jag skulle mest oroa mig för BB drop. Den är t.ex. 1cm lägre än Bardino och 2.5mm lägre än Honzo ESD. Det sista var förstås inte så mkt men den är rätt extrem i alla mått och vinklar.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Jag skulle mest oroa mig för BB drop. Den är t.ex. 1cm lägre än Bardino och 2.5mm lägre än Honzo ESD. Det sista var förstås inte så mkt men den är rätt extrem i alla mått och vinklar.

Om hela geo är med sag är 65 mm BB drop hög. Min Bardino har också 65 mm med 130 mm gaffel med sag. Det är högsta jag har hittat på en stig-HT, förutom Kingdom Vendetta. Och på Bardino är min så högt för att den var egentligt tänkt som 27.5".

Sonder Signal har väl perfekt geometri om STA är rören och inte effektivt. Jag skulle villa ha längre reach, men då har jag lång överkropp.

jonte987

Aktiv medlem
Snygg! Bra med lite kortare ST. Tyvärr en NGT kort dropper (125), eller?

Är inte STA en konsekvens av vad man vill ha i ETT och Reach? Reach är inte så våldsam. ETT måste väl ändå vara rimligt lika då människor inte blivit längre, sedan kan man mixtra med andra vinklar. Som mer reach och brantare STA.

Ja, det borde vara så med ETT men tydligen struntar de flesta i det nu för tiden. ETT på ESD är väldigt kort tex.
Jag kopierade mycket från ESD på min blivande Marino men jag drog tillbaka STA till 75,5 för att få till ETT. Jag gillar inte att sitta kort.

65 bbdrop är nog OKis även om det är statiskt. Samma som på Raglay Big Al & Wig.

gavin_gadget

Aktiv medlem
Om hela geo är med sag är 65 mm BB drop hög. Min Bardino har också 65 mm med 130 mm gaffel med sag. Det är högsta jag har hittat på en stig-HT, förutom Kingdom Vendetta. Och på Bardino är min så högt för att den var egentligt tänkt som 27.5".

Sonder Signal har väl perfekt geometri om STA är rören och inte effektivt. Jag skulle villa ha längre reach, men då har jag lång överkropp.
Sant. Är det med sag, är det kanske inte så lågt.
Bardino (2) anger 55 här https://nordestcycles.com/en/product/bardino-2-frame , men det är med 160 gaffel.

Sentier har 45 (för 27.5*2.6 original) och jag kan tycka att den är lite låg. Hade varit intressant att prova något högre för att se om det verkligen är negativt på Stockholms stigar. Tycker inte att den är för flack heller utan har satt sadeln så långt bak jag kan dessutom...

Senast ändrad:

VanGarg

Aktiv medlem
Ja mäter 72 grader på bilden utan sag. Så 74 grad med sag stämmer tyvärr. Det skulle fortfarande vara ok för mig med mina långa överkropp, men de flesta vill ha det brantare.
72grader tror jag det är på NP scout också. O den e ju fullt njutningsbar även om brantare är att föredra

Berk

Aktiv medlem
Varför är det så viktigt att ha en brant STA?

Vilken STA man behöver berör på reach på ramen. Moderna geometri har lång reach, som är bättre båda utför och vid branta klättringar. Om man vill kunna sitta i en bra position på en cykel med lång reach behöver man en brant STA. Så man behöver inte direkt, men indirekt en brant STA. Men det berör också på hur cyklisten är byggt. Jag har lång överkropp så jag behöver mindre brant HTA. Om man har relativit kort överkropp behöver man riktigt brant STA, eller en cykel med gammaldags kort reach.

Sonder Signal har inte riktigt lång reach så mindre branta STA ska väl funka, förutom om man har kort överkropp.

Doctor C

Medlem
Vilken STA man behöver berör på reach på ramen. Moderna geometri har lång reach, som är bättre båda utför och vid branta klättringar. Om man vill kunna sitta i en bra position på en cykel med lång reach behöver man en brant STA. Så man behöver inte direkt, men indirekt en brant STA. Men det berör också på hur cyklisten är byggt. Jag har lång överkropp så jag behöver mindre brant HTA. Om man har relativit kort överkropp behöver man riktigt brant STA, eller en cykel med gammaldags kort reach.

Sonder Signal har inte riktigt lång reach så mindre branta STA ska väl funka, förutom om man har kort överkropp.
Min Ibis Ripmo som har relativt brant STA klättrar riktigt bra men jag tycker att jag har svårt att hitta en skön position när jag sitter ner och trampar. Jag tycker att jag hamnar för långt fram relativt vevpartiet. Dessutom fick jag ofta ont i framsidan av knäna vilket avtog när jag monterade sadeln långt bak. Det kanske finns ett samband? Detta problem har jag inte på min Sonder Transmitter, däremot får jag tänka mig mer för i branta, tekniska klättringar.

Sonder Signal i Large har ETT 634mm vilket jag skulle vilja säga är ganska normalt.

gavin_gadget

Aktiv medlem

Man skulle väl också kunna säga att man bör ha en viss längd på sadelrör och ETT för sin kropp och önskad position. Sedan kan man mixtra med "köregenskaperna" genom att skjuta den framåt och nedåt genom att förlänga reach och sänka BB. Så sitter man bra på nuvarande cykel borde man väl eftersträva liknande ETT. Man kan köpa sig lite mer reach med kortare styrstam.

zinkpasta

Aktiv medlem
Gillar min Big Wig som fan nu när jag cyklat lite mer på den, ändå sitter jag här o smådregglar över en RSD Middlechild-stålis i XL. Fan. (Lite längre reach, lite kortare ST och får troligtvis i en 200mm-dropper istf 170mm, justerbara dropouts 415-430mm - vore intressant att veta hur kort man kan köra med vettigt 29"-däck, t. ex. 2.3"-Aggressor på 30mm-fälg.)

Nån som vet om de går att få tag på i Sverige på nåt smidigt sätt? Kanske nån som provcyklat till och med?

1613164120028.png

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Gillar min Big Wig som fan nu när jag cyklat lite mer på den, ändå sitter jag här o smådregglar över en RSD Middlechild-stålis i XL. Fan. (Lite längre reach, lite kortare ST och får troligtvis i en 200mm-dropper istf 170mm, justerbara dropouts 415-430mm.)

Nån som vet om de går att få tag på i Sverige på nåt smidigt sätt? Kanske nån som provcyklat till och med?

Visa bilaga 469624
Lustigt att i de andra storlekarna är big wig lägre.
10mm kortare ST i xl. Justerbara dropouts verkar vara nödvändigt 2021. Jag ska också testa det och se om jag blir bättre med korta CS på 27.5.

VanGarg

Aktiv medlem
Gillar min Big Wig som fan nu när jag cyklat lite mer på den, ändå sitter jag här o smådregglar över en RSD Middlechild-stålis i XL. Fan. (Lite längre reach, lite kortare ST och får troligtvis i en 200mm-dropper istf 170mm, justerbara dropouts 415-430mm - vore intressant att veta hur kort man kan köra med vettigt 29"-däck, t. ex. 2.3"-Aggressor på 30mm-fälg.)

Visa bilaga 469624
Inte testat själv, men tar för givet att du kollat hardtailparty på youtube?
Han har ju kört mååånga hojjar, o har ägt stål middle child. Vill minnas på rak arm att han älskar titan middlechild, men att stålvarianten inte är någit vidare följsam.

zinkpasta

Aktiv medlem
Inte testat själv, men tar för givet att du kollat hardtailparty på youtube?
Han har ju kört mååånga hojjar, o har ägt stål middle child. Vill minnas på rak arm att han älskar titan middlechild, men att stålvarianten inte är någit vidare följsam.
Hade inte kollat hans kanal innan du nämnde det nu, men noterade att han var inne o kommenterade på Pinkbike-artikeln där jag först fick upp ögonen för RSD. Nu när jag kollat videos: Klart intressanta kommentarer, och först blev jag sugen på att slanta upp för en Ti-Middlechild, men sen råkade jag se att han precis recenserat Ragley Big Wig, och gav den extremt bra omdöme, och med ungefär samma tankar som jag har om den. Så nu är jag nog inne på att behålla Big Wig:en trots allt. :-)

Middlechild Ti-recension (finns även en CroMo-bikecheck, men då kommenterar han inte känslan nåt):
Big Wig-recension:

zinkpasta

Aktiv medlem
Lustigt att i de andra storlekarna är big wig lägre.
10mm kortare ST i xl. Justerbara dropouts verkar vara nödvändigt 2021. Jag ska också testa det och se om jag blir bättre med korta CS på 27.5.
Ja, hade varit kul att testa hur stor skillnad i balans, känsla, bakhjulighet vs stabilitet det gör med t. ex. 415 vs 430mm CS. (Nu vet jag iofs inte om det går att få till 415mm med 29"-hjul, troligtvis inte..)

VanGarg

Aktiv medlem
Hade inte kollat hans kanal innan du nämnde det nu, men noterade att han var inne o kommenterade på Pinkbike-artikeln där jag först fick upp ögonen för RSD. Nu när jag kollat videos: Klart intressanta kommentarer, och först blev jag sugen på att slanta upp för en Ti-Middlechild, men sen råkade jag se att han precis recenserat Ragley Big Wig, och gav den extremt bra omdöme, och med ungefär samma tankar som jag har om den. Så nu är jag nog inne på att behålla Big Wig:en trots allt. :-)

Middlechild Ti-recension (finns även en CroMo-bikecheck, men då kommenterar han inte känslan nåt):
Big Wig-recension:
Vill minnas att han vid flera andra cykeltester nämnrmt att middlechild chromo är överbyggd.
Kör själv en mmmbop som jag e grymt nöjd med (:

MTBemil

Aktiv medlem
så sjukt nöjd med min scout 275, har dock funderat på att testa andra rammaterial, någon som har sett andra kolfiber hardtail ramar än kona honzo cr? vad finns det för ramar med snarlik geo i stål och titan?

Rassemouse

Aktiv medlem
Har inte hunnit ut så jätte mycket med min nya cykel än då det är massa snö här och så har vi typ haft kring -20 halva januari och halva februari. Men jag kom ut en vända förra helgen när det var lite varmare (-8ish). Är dålig på att fota när jag är ute, men däremot så filmade jag lite av åkningen. Riktigt kul åkning blev det också.

Magnusg__

Medlem
På tal om hardtaildrömmar...har nu väntat så länge på min nya FS att jag slutat se fram emot den och istället utvecklat begär efter ytterligare en hoj - en köttig hardtail.
Hur som helst så får jag snart min gamla FS över och nu hoppar tankarna mellan att sälja den och köpa en ny HT, alternativt köpa en ram och återanvända delarna. Hur hade ni gjort? Viktigast för mig är att det blir en rolig och bra cykel. Sen kan jag se visst nöje i att få bygga ihop något själv, minst viktigt är att det blir det billigaste alternativet.

Hojen att plocka delarna ifrån är en Giant Trance SX 2015, 27,5 icke-boost (Hope pro 4+XM481), 160mm Pike, Guide-bromsar, XX1 11s-växel. Droppern är slut så det måste införskaffas. Antar också att jag inte hittar en icke-boost-ram, så någon form av boostkonvertering måste det väl i så fall bli.

Ska jag köpa en ram har jag kollat på typ Dartmoor Hornet eller Primal. Blir det nyköp så har jag mest sneglat på en Meta HT AM 29.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer