Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

aribr

Aktiv medlem
Det där ar ju lagom :). Jag kör just nu på WTB trail boss i en kralligare casing och 2.6 bredd. 1430g! Fram har jag Vigilante, också 2.6 men light casing, 1200+ gram.

Ska byta när det torkar på stigarna till rekon 2.6, hoppas att jag sparar ett kilo i roterande vikt.

Bonzo

Aktiv medlem
Tänkte bara tipsa om den här annonsen med tanke på att det verkar vara lite svårt att hitta vettiga cyklar för tillfället.

Big AL.jpg

https://www.facebook.com/groups/Sti...36010243356656/?sale_post_id=2636010243356656

(Jag har inget med annonsen eller säljaren att göra.)

emilkarl

Medlem
Vad hade ni rekommenderat om man är på jakt efter något lite flackare och shimano-drivlina och kanske en Pike? Försökt hitta bra alternativ men sitter Sram på det mesta.

Berk

Aktiv medlem
Vad hade ni rekommenderat om man är på jakt efter något lite flackare och shimano-drivlina och kanske en Pike? Försökt hitta bra alternativ men sitter Sram på det mesta.

Nukeproof Scout Pro, om Lyrik också är ok (men mycket dyrare efter Brexit). Om en DVO gaffel är ok finns också Radon Cragger 8.0 (men då måste man vänta länge).

southland

Medlem
Bird zero am kan du välja SRAM eller Shimano, samt på flera olika varianter av Pike! Men är väl också påverkat av brexit antar jag...

Akronym

Aktiv medlem
Nukeproof Scout Pro, om Lyrik också är ok (men mycket dyrare efter Brexit). Om en DVO gaffel är ok finns också Radon Cragger 8.0 (men då måste man vänta länge).
Var tvungen att kolla priset på NP Scout nu när du sa sådär...28k...jag gav 23k för min innan jul. Helt plötsligt kändes beslutet att spontanköpa en som kom i lager innan jul rätt ok.
Grym cykel dock

emilkarl

Medlem
Tack för tipsen, skadar ju inte att prova Sram igen men senaste var ju inte något superfan. Just nu lutar det antingen åt Orbea Laufey LTD eller MB31 Royal, lite olika typer av cyklar och kan inte riktigt bestämma mig. Det troliga blir att det är mest brötig stig som ska köras men en o annan utförsdag kommer man säkert få till o då tänker jag att Orbean är trevligare.

Målle1

Medlem
På tal om hardtaildrömmar...har nu väntat så länge på min nya FS att jag slutat se fram emot den och istället utvecklat begär efter ytterligare en hoj - en köttig hardtail.
Hur som helst så får jag snart min gamla FS över och nu hoppar tankarna mellan att sälja den och köpa en ny HT, alternativt köpa en ram och återanvända delarna. Hur hade ni gjort? Viktigast för mig är att det blir en rolig och bra cykel. Sen kan jag se visst nöje i att få bygga ihop något själv, minst viktigt är att det blir det billigaste alternativet.

Hojen att plocka delarna ifrån är en Giant Trance SX 2015, 27,5 icke-boost (Hope pro 4+XM481), 160mm Pike, Guide-bromsar, XX1 11s-växel. Droppern är slut så det måste införskaffas. Antar också att jag inte hittar en icke-boost-ram, så någon form av boostkonvertering måste det väl i så fall bli.

Ska jag köpa en ram har jag kollat på typ Dartmoor Hornet eller Primal. Blir det nyköp så har jag mest sneglat på en Meta HT AM 29.
Jag gillar Hornet starkt. Kört på NS Djambo som jag gillar ännu mer. Jag bytte helt sonika min icke-boost till en 350 boost fram (lite lurigt att hitta för raka ekrar dock).

Tore krok

Aktiv medlem
Nöjd med MOTA? Vad väljer du bak?
Ja galet nöjd faktiskt, man får jobba det hårdare än tex dhf men det sitter när det sitter, till skillnad mot dhf som kan ge vika när man börjar trycka på hårt . Kör Martello bak i samma casing och bredd. Galet bra grepp, kan återkomma med någon video

wukkaN

Aktiv medlem
På tal om däck! Jag bygger ihop en budget-ht och de däck jag har är Maxxis High Roller II, 2,3", 3C Max Terra, EXO och Maxxis Ardent 2,25", EXO. Bägge 29”. Visst kör man då high roller fram och Ardent bak? Jag är novis så har noll koll, det där är vad Google säger mig men jag kan ha missuppfattat 🙃

edit: jag kommer främst cykla i Hellas och skogarna runt Tyresö, ifall det påverkar valet.

Berk

Aktiv medlem
På tal om däck! Jag bygger ihop en budget-ht och de däck jag har är Maxxis High Roller II, 2,3", 3C Max Terra, EXO och Maxxis Ardent 2,25", EXO. Bägge 29”. Visst kör man då high roller fram och Ardent bak? Jag är novis så har noll koll, det där är vad Google säger mig men jag kan ha missuppfattat 🙃

edit: jag kommer främst cykla i Hellas och skogarna runt Tyresö, ifall det påverkar valet.

Ja, det är rätt (även om Ardent är nästan alltid fel). Greppigaste däck fram, som är High Roller och MaxxTerra.

Berk

Aktiv medlem
Tack! En framtida uppgradering av backdäcket vore Aggressor? Tror 2,4" får plats där bak.

Det finns många däck att välja emellan. Från Maxxis skulle jag själva välja DHR II om man föredrar grepp och självrensing i lera. Har just köpt Rekon till bak för att prova bättre rull och mindre vikt.

wukkaN

Aktiv medlem
Det finns många däck att välja emellan. Från Maxxis skulle jag själva välja DHR II om man föredrar grepp och självrensing i lera. Har just köpt Rekon till bak för att prova bättre rull och mindre vikt.
Tack för hjälpen :) har ännu ingen aning om vad jag föredrar men antar att jag lär bli varse.

Der Kaiser

Aktiv medlem

Jag testade ett 29" bakhjul på min Transmitter häromveckan, visserligen med ett 2,2" och tryck därefter för att få plats jämfört med det 2,8" 27,5 med däckskorv som jag brukar ha, men jösses vad stumt det blev. Så: om möjligheten finns att byta till ett 27,5+ så gör det underverk för komfort och vad som går att cykla på med en ht.
Alt. det bredaste 29 du får plats med.
Av de däck du lagt upp så precis som Berk skrev. Och beställ ett vettigt bakdäck redan nu, ardentet lever på lånad tid så fort det krängts på fälgen om du cyklar i Hellas.

Målle1

Medlem
Det där ar ju lagom :). Jag kör just nu på WTB trail boss i en kralligare casing och 2.6 bredd. 1430g! Fram har jag Vigilante, också 2.6 men light casing, 1200+ gram.

Ska byta när det torkar på stigarna till rekon 2.6, hoppas att jag sparar ett kilo i roterande vikt.
Jag vet! Bra däck (WTB setup du valt) jag kör Schwalble på sommaren (nästan hela året här nere i Skåne). Jag valde dock knasigt. Jag tog det tyngsta Vigilante fram. Och det snabbaste och lättaste Trail Boss bak. Smartare hade ju varit att göra tvärtom. Jag kör ofta och gärna en riktigt aggro HT. Just för att spara vikt. Annars kör jag mest DJ och BMX

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer