Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

zinkpasta

Aktiv medlem
:) Nice att du är ute och bygger!
Jag ser fram emot att hitta tid för sånt!
Jag kan inte ta åt mig så mycket byggära, det finns andra som gjort betydligt mer. Men det ligger på perfekt avstånd för att köra/gräva lite på hemmajobblunchen eller när man får lite tid över (med en nyfödd son hemma finns det nog inte lika mycket tid för halvdagsturer på ett tag).

Kingdom bikes har några x3 ramar som går att förbeställa nu. Sjukt sugen men mycket pengar. Är det någon som testat en TI ram och är det värt pengarna kontra en stålram om man är en lätt och liten cyklist. Är ändå dryga kilot i skillnad.

zinkpasta

Aktiv medlem
Länge sen det postades åkbilder inser jag.

Dagens tur, ett av de större droppen i ÄGB (men väldigt bra landning).
1616953275619.png

1616953226644.png

1616953049139.png

..Det hjälper dock inte om man envisas med att landa lite kort (och rycker snett). Tur att Ragleyn är mjuk o fin!
1616953376544.png

zinkpasta

Aktiv medlem
Det där ser kul! Var i ÄGB ligger den här rackaren?

Det ena större droppet hade en rätt sketchy inrun tidigare, men det har fixats till verkar det som, så nu är det väl egentligen inget direkt #döds som rättfärdigar proline-ratingen kanske.. men rekommenderar iaf att reka innan man kör. :-)

erolwi

Aktiv medlem
Hade tänkt köpa ny hoj i vår men kan inte bestämma mig vad jag vill ha, känslorna är all över the place.

Samtidigt behöver jag lite ny inspiration så jag är sugen på att köpa en stål-HT ram, slänga över komponenterna från min Stumpjumper och få lite variation utan att tömma cykelkontot helt. 180cm lång, 29” Boost, 150mm gaffel, och 30,9mm stolpe. Inga backar och inte en byggd stig så långt ögat kan nå utan stock och sten var man än tittar. Långsam tekniskt cykling och ett och annat bunnyhop.

Det jag helst hade önskat är en ”down country”, närmast jag hittat är Nordest Britango men finns inte i lager. Nordest Bardino och Pole Taival finns i lager men för mycket enduro för min smak tror jag, vill ha något lite kvickare. Finns några tips, idéer eller förslag?

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Hade tänkt köpa ny hoj i vår men kan inte bestämma mig vad jag vill ha, känslorna är all över the place.

Samtidigt behöver jag lite ny inspiration så jag är sugen på att köpa en stål-HT ram, slänga över komponenterna från min Stumpjumper och få lite variation utan att tömma cykelkontot helt. Boost, 150mm gaffel, och 30,9mm stolpe. Inga backar och inte en byggd stig så långt ögat kan nå utan stock och sten var man än tittar. Långsam tekniskt cykling och ett och annat bunnyhop.

Det jag helst hade önskat är en ”down country”, närmast jag hittat är Nordest Britango men finns inte i lager. Nordest Bardino och Pole Taival finns i lager men för mycket enduro för min smak tror jag, vill ha något lite kvickare. Finns några tips, idéer eller förslag?
Vad får det kosta och vilken storlek? Känns som det blir dyrt om det ska vara stål och finnas i lager.
Finns en big wig i xl. Scandal kanske kunde vara nåt om man kan köpa från planetx. Cotic har väl någon down country också

Berk

Aktiv medlem

Samtidigt behöver jag lite ny inspiration så jag är sugen på att köpa en stål-HT ram, slänga över komponenterna från min Stumpjumper och få lite variation utan att tömma cykelkontot helt. Boost, 150mm gaffel, och 30,9mm stolpe. Inga backar och inte en byggd stig så långt ögat kan nå utan stock och sten var man än tittar. Långsam tekniskt cykling och ett och annat bunnyhop.

Jag kör Bardino med 130 mm gaffel, då är den inte mycket enduro. Allt blir väl enduro med en 150 mm gaffel? Bardino ram är också inte mycket tyngre än en Britango.

erolwi

Aktiv medlem
Vad får det kosta och vilken storlek? Känns som det blir dyrt om det ska vara stål och finnas i lager.
Finns en big wig i xl. Scandal kanske kunde vara nåt om man kan köpa från planetx. Cotic har väl någon down country också
Tja, budget oklar. Kan betala för något bra. 180 lång, det missade jag.

erolwi

Aktiv medlem
Jag kör Bardino med 130 mm gaffel, då är den inte mycket enduro. Allt blir väl enduro med en 150 mm gaffel? Bardino ram är också inte mycket tyngre än en Britango.
Jo, 150 mm är ju längsta laget för mitt önskemål men osugen på att korta ner gaffeln så jag hoppas på att något finns där ute. Vill ha något mer snärtigt än dagens cykel för roligare och mer inspirerande cykling på de stigar jag igentligen spenderar mest tid på även om jag som så många andra drömmer om långa utförslöpor.

Berk

Aktiv medlem
Jo, 150 mm är ju längsta laget för mitt önskemål men osugen på att korta ner gaffeln så jag hoppas på att något finns där ute. Vill ha något mer snärtigt än dagens cykel för roligare och mer inspirerande cykling på de stigar jag igentligen spenderar mest tid på även om jag som så många andra drömmer om långa utförslöpor.

Min Bardino med 130 mm gaffel har 66,5 grad gaffelvinkel med sag. Jag tycker att det är perfekt till knixiga stigarna jag tycker om. Bardino 2 är en halv grad flackare och hämnar mellan 65 och 65,5 grad med 130 mm gaffel.

Jag skulle byta till kortare airshaft på gaffeln om det går.

jonte987

Aktiv medlem
Cotic solarismax för leverans i maj med lite tur.

Eller beställ en big wig på Wiggle och ha den på fredag.

erolwi

Aktiv medlem
Cotic solarismax för leverans i maj med lite tur.

Eller beställ en big wig på Wiggle och ha den på fredag.

Solarisen var ju riktigt fin, kanske får krympa ner gaffeln. Men min Öhlins verkar småkrånglig att hitta delar att korta av den med.

Allt verkar slut på Wiggle.

jonte987

Aktiv medlem
Solarisen var ju riktigt fin, kanske får krympa ner gaffeln. Men min Öhlins verkar småkrånglig att hitta delar att korta av den med.

Allt verkar slut på Wiggle.
Fanns i xl men det kanske är lite stort?

Cykeltypen du söker har nog sällan 150mm gaffel. Finns andra cotic som kanske passar bättre

erolwi

Aktiv medlem
Fanns i xl men det kanske är lite stort?

Cykeltypen du söker har nog sällan 150mm gaffel. Finns andra cotic som kanske passar bättre

Jo, sant men både Britango och Solaris är ju specade med 140 gafflar och 150 är ju inte väldigt stor skillnad. Får se om/hur jag kan korta av gaffeln samt googla tull och moms för solarisen var ju fin! Gul också.

jonte987

Aktiv medlem
Jo, sant men både Britango och Solaris är ju specade med 140 gafflar och 150 är ju inte väldigt stor skillnad. Får se om/hur jag kan korta av gaffeln samt googla tull och moms för solarisen var ju fin! Gul också.
Ok, var det så mycket som 140 kan du nog lugnt köra 150. Låter som en träff i så fall men det lär bli dyrt ja

Ralle

Medlem
Har länge tittat på att köpa en ht men nu med brexit så känns det som att det inte är värt att köpa från England där tyvärr många av de cyklarna jag har kollat på finns. Tänkte köpa en big al men de har ju gått upp med flera tusen kronor. Vet ni nått sätt att slippa allt för mycket tull eller är det bara att leta andra märken?

MTBemil

Aktiv medlem
Har länge tittat på att köpa en ht men nu med brexit så känns det som att det inte är värt att köpa från England där tyvärr många av de cyklarna jag har kollat på finns. Tänkte köpa en big al men de har ju gått upp med flera tusen kronor. Vet ni nått sätt att slippa allt för mycket tull eller är det bara att leta andra märken?
blir väl rätt mycket billigare tull på lösa delar, om inget annat en ursäkt att bygga eget

Rolig tråd :D
Här är min Nukeproof Scout 275 på ett av 2020s sista höst åk innan snön började falla här i norr.
Hojen är en 2021 modell, hade sån sjuk tur att jag lyckades plocka en på det första lagersläppet hos chainreaction i oktober :D
Under vintern har jag bytt bakfälg och styre..
IMG_20201201_220830.jpg
IMG_20201115_114959.jpg

erolwi

Aktiv medlem

Samtidigt behöver jag lite ny inspiration så jag är sugen på att köpa en stål-HT ram, slänga över komponenterna från min Stumpjumper och få lite variation utan att tömma cykelkontot helt. 180cm lång, 29” Boost, 150mm gaffel, och 30,9mm stolpe. Inga backar och inte en byggd stig så långt ögat kan nå utan stock och sten var man än tittar. Långsam tekniskt cykling och ett och annat bunnyhop.

Ok, kanske inte blev exakt det jag frågade efter men fanns i lager, fanns i lila samt alla mina Stumpjumper grejer förutom vevlagret passade rakt av (till och med kedjan) så...

5F76CC35-3BBE-4943-B430-A9ECCA154445.jpeg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer