Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Berk

Aktiv medlem
Glömde att lägga till en bild.

227 (1).jpg

zinkpasta

Aktiv medlem
Byggt lite några luncher. Testat med FS, nu dags för HT:n, som är betydligt roligare på många stigar häromkring.
#JRA. Behöver gräva ur inrun lite mer tror jag. Men om man inte tappar fokus i upphoppet funkar det iaf fint (även om jag sväljer kicken snarare än utnyttjar den här.. ska också åtgärdas).

Senast ändrad:

oLjud

Medlem
Tack för svaren. Var sjukt taggad på en mmmbop i höstas men hittade aldrig någon i lager och nu är priserna lite orimligt höga. Vilken hoj är hyfsat likvärdig i geo och kring 15tkr?

Funderar på att montera Bash guard på min Nuke Proof Scout.
Jag har aldrig haft det på någon cykel tidigare, men det känns som att det vore skönt att ha om man skall ge sig på att klättra över stock och sten.
Någon som har ett bra tips och som kanske har testat sig fram eller doktorerat i ämnet? :)

manneblask

Aktiv medlem
Jag har aldrig haft det på någon cykel tidigare, men det känns som att det vore skönt att ha om man skall ge sig på att klättra över stock och sten.
Någon som har ett bra tips och som kanske har testat sig fram eller doktorerat i ämnet? :)

Berk

Aktiv medlem
underar på att montera Bash guard på min Nuke Proof Scout.

Allt funkar väl, om det passar. Jag har en Mozartt och en OneUp bash guard. Köpte också en 77designz som manneblask visar här uppe, riktigt lätt och snygg, men den bygger längre bakåt och passar tyvärr inte på min kolram. På aluram brukar det dock vara oproblematiskt.

MTBemil

Aktiv medlem
Tja som ovan allt funkar väl om det passar, går att spendera så lite eller mycket man vill på det. Scouten har ju iscg 05 fästen så nåt med det är ju smidigare, och om man vill att det skall se lite snyggt ut kan man kolla hur stor klinga som går in och försöka matcha det.

VanGarg

Aktiv medlem
Kört 77 designz taco på mina hojjar o varit nöjd. Tål ju inte lika mycket som en riktig bash såklart, men funkar fint vid lättare påkänningar

GotFlys

Medlem
Jo, sant men både Britango och Solaris är ju specade med 140 gafflar och 150 är ju inte väldigt stor skillnad. Får se om/hur jag kan korta av gaffeln samt googla tull och moms för solarisen var ju fin! Gul också.
Både Solaris och Britango är fantastiska ramar! Hade beställt ett Solaris förre maj och fick tag på en Britango samtidigt. Skulle byter över alla delar till Solaris men blev kär i Britango :D

Jag är 185cm, 80kg och kör med 140mm Yari. Blev en otroligt fint vinkel (ca 67.5) på den som klarar mer än vad jag kan. Jag bor i Jämtland och har en fördel att köra en del stigar och några dh per månad med hojjen. En perfekta AM i mitt åsikt. Har aldrig känt att jag behöver har mer slaglängd (up till 150mm). Nackdelen är att den är inte så kvick, eller smidigt runt vassa kurvar som jag ville, men det är ochså mer mig som är inte den mest tekniska :) Har kört både långa dagara (140mil) och dagar på Åre bikepark.

Jag provade med en 120mm ifjöl (tänkte mer XC geometri) men kände att Britango'n blev lite för "ekorrigt", eller frenetiskt på nedför eller snabbare partier av stigar.

På sikt är sugen på en Bardino eller en BFE Max, lite mer enduro som en leksak, men känner att just nu Britango klarar allt plus mer som jag önskar...

Paco

Aktiv medlem
Helt sjuka och häftigt. Kan likaväl vara Åre i klippet...kanske kan ta min Nordest nedför och göra likadant klipp 😂

"it's not the bike"

Han är skicklig, och verkar som framgaffeln är väldigt mjuk inställning. Grymt imponerande
Åre är faktiskt skitkul på aggro-ht och har oftast med min Marino dit.

Rutbritt

Aktiv medlem
Även göteborgs-stök är jättekul på ht. Alla stigar blir som nya igen då man ofta får välja andra linjer och cykla smartare helt enkelt. Som gammal skatare gillar man ju också att använda knäna som dämpning!

Bilagor

• 20210516_145805.jpg
    20210516_145805.jpg
    802.1 KB · Besök: 43

Rassemouse

Aktiv medlem
Jag har anmält mig till endurot i Åre och har bara min gt zaskar att köra med. Är jag helt körd, eller kommer cykeln klara det?! 😳

zinkpasta

Aktiv medlem
Även göteborgs-stök är jättekul på ht. Alla stigar blir som nya igen då man ofta får välja andra linjer och cykla smartare helt enkelt. Som gammal skatare gillar man ju också att använda knäna som dämpning!
Håller helt med. Sen kan man ta nästa steg och singlespeedifiera, då blir allt nytt ytterligare en gång. Sen kan man ev testa att köra med stel gaffel också, men det tror jag är att gå för långt. Bättre att köpa ny cykel då. :-) ..Repeat, ad nauseum.

Berk

Aktiv medlem
Håller helt med. Sen kan man ta nästa steg och singlespeedifiera, då blir allt nytt ytterligare en gång. Sen kan man ev testa att köra med stel gaffel också, men det tror jag är att gå för långt. Bättre att köpa ny cykel då. :-) ..Repeat, ad nauseum.

Och jag håller helt med dig!

Enda problem jag har är om min helstel SS passar i den här tråden eller inte.

Berk

Aktiv medlem
Jag har anmält mig till endurot i Åre och har bara min gt zaskar att köra med. Är jag helt körd, eller kommer cykeln klara det?! 😳

Jag har aldrig varit i en bikepark, men flesta jag har sett ser mycket slätare ut än de stigarna jag kör i Hellasgården. Så om man inte kör stora hopp klarar cykeln det. Om du klarar det berör helt på hur hård du kör jämfört med hur duktigt du är :)

Rutbritt

Aktiv medlem
Hmmm. Sitter hemma med garaget fullt med delar och tänkte skruva ihop en hoj till. Har dock beslutsångest som tusan och vill gärna ha input.
29" 130-160mm gaffel gäller.
Dessa funderar jag på:

Bc podsol. Oprövat kort men finns i snygg mattsvart!
Ännu en primal. Kul cykel jag kommer bli nöjd med. Haft 2 innan så är osäker om jag verkligen vill.
Marino........vore kul med peruanskt stål men många verkar haft problem. Väntetid har jag ej koll på heller.

Dessa alternativ ligger bäst till nu pga pris, tillgänglighet och "villhakänsla"

Tar gärna emot tips och input angående marino och podsol eller andra förslag!

aribr

Aktiv medlem
Sitter på en Marino HT och har en BC podsol på väg...kommer uttala mig om hur Podsolen känns när den kommit.

Marino är nog kanske inte den bästa iden just nu, många som har väntat väldigt länge. Jag hade kollat på nån stålram, kanske en brexit ram tom. Om det är för dyrt kan en Bardino funka?

Notera att podsolen tar 140mm som max och har ganska flack sadelvinkel.

jonte987

Aktiv medlem
mm Bardino är nog mest realistiskt. Annars har Wiggle en Ragley i lager för 39000.

Kolla på tjecken som jag aldrig kan hitta?

HMGustavsson

Aktiv medlem
7FE4169A-0A13-4B8A-A68F-BEF2B6B52BC4.jpeg
Plockade ihop en MB31 med en Revelation 140 gaffel, först tänkt som lite reserv/vintercykel men varit så rolig att den nu får sig en lite ordentligare gaffel. Ska bli fint med lite test i helgen.

Lite roligt med en Svensk ram och gaffel även om det inte fysiskt är så men men. Utveckling i Sverige får man väl ta idag.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
ihop en MB31 med en Revelation 140 gaffel, först tänkt som lite reserv/vintercykel men varit så rolig att den nu får sig en lite ordentligare gaffel. Ska bli fint med lite test i helgen.

Haha, så börjar det! Jag köpte också en HT som reserv/vintercykel. Byte sen HT, köpte en HT till som helstel och ska nu sälja min FS.

GotFlys

Medlem

GotFlys

Medlem
mm Bardino är nog mest realistiskt. Annars har Wiggle en Ragley i lager för 39000.

Kolla på tjecken som jag aldrig kan hitta?
Håller med, beror på vilken storlek du behöver men det var en Bardino ram till salu nyligen på happy. En jäkligt roligt ram med bra kvalité och geometri.

Berk

Aktiv medlem
Hmmm. Sitter hemma med garaget fullt med delar och tänkte skruva ihop en hoj till. Har dock beslutsångest som tusan och vill gärna ha input.
29" 130-160mm gaffel gäller.
Dessa funderar jag på:

Bc podsol. Oprövat kort men finns i snygg mattsvart!
Ännu en primal. Kul cykel jag kommer bli nöjd med. Haft 2 innan så är osäker om jag verkligen vill.
Marino........vore kul med peruanskt stål men många verkar haft problem. Väntetid har jag ej koll på heller.

Dessa alternativ ligger bäst till nu pga pris, tillgänglighet och "villhakänsla"

Tar gärna emot tips och input angående marino och podsol eller andra förslag!

Podsol verkar trevligt! Jag tycker att svart är tråkigt och graunbeige riktigt snygg. Geometri är bra, nästan identiskt med min Bardino, bara 1 cm längre kedjestag. Jag är jättenöjd med min Bardino, både med geometri och kvalitet.

Kngl19

Aktiv medlem
Man blir smått ledsen över HTns skick just nu när man ser allt här ifrån.
Men som tur är så börjar det trilla in lite delar så den kan skruvas ihop snart igen.

Det som inte är bestämt än är 150mm eller 160mm gaffel och vilka bromsar man ska uppgradera till 😁

20210528_120636.jpg

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer