Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

jlehtinen

Aktiv medlem
Feting med sommarsulorna (27.5+)

IMG_E6127.jpg

Xiro

Medlem
Nån särskild, ofta förbisedd, gaffel-feature som ni tycker är jätteviktig på bröt-HT?
- Antar att progressiviteten ska vara tweakbar, och att man vill ha inställning av low speed compression.
Nåt mer?

Hur mycket sag kör ni?

Hur stora bromsskivor?

Ni som nördat på Lee McCormacks fit-concept - var ligger ni i RAD-offset, RAAD och SHO?

Styrbredd? (Gärna inkl kroppslängd.) Hur mycket sweep?

Kör ni inserts i däcken och i så fall vilka?

Hur väljer ni greppdiameter, och hur mjuka/hårda grepp har ni?

Tweak for BRÖT!

MTBemil

Aktiv medlem
Nån särskild, ofta förbisedd, gaffel-feature som ni tycker är jätteviktig på bröt-HT?
- Antar att progressiviteten ska vara tweakbar, och att man vill ha inställning av low speed compression.
Nåt mer?

Hur mycket sag kör ni?

Hur stora bromsskivor?

Ni som nördat på Lee McCormacks fit-concept - var ligger ni i RAD-offset, RAAD och SHO?

Tweak for BRÖT!
då jag har 140 slag så kör jag nånstans 15-20% sag, men väldigt proggresivt, tycker det är viktigast för min egen skull. Bottnar gaffeln varje gång jag är ute, och märker det aldrig.
Har även low speed compression men tror inte jag skulle sakna det.
780 styre, (chromag fubar osx, med de rätt så mjuka basis greppen) och då är jag 179 lång
203 skivor
26+ hittils utan inserts, får se om det ändras i framtiden

Xiro

Medlem
då jag har 140 slag så kör jag nånstans 15-20% sag, men väldigt proggresivt, tycker det är viktigast för min egen skull. Bottnar gaffeln varje gång jag är ute, och märker det aldrig.
Har även low speed compression men tror inte jag skulle sakna det.
780 styre, (chromag fubar osx, med de rätt så mjuka basis greppen) och då är jag 179 lång
203 skivor
26+ hittils utan inserts, får se om det ändras i framtiden
26+ drömmer jag om! Vilken ram, och vilka hjul och däck?

Fortf ok modulation med 203-skivor? Vilka bromsar?

Jag använder low speed comp för att undvika obehagligt dyk vid broms och hopp. Men har inte provat tweaka progressiviteten ännu.

Låter som du har perfekt inställd gaffel!

Kngl19

Aktiv medlem
Nåt mer?

Hur mycket sag kör ni?

Hur stora bromsskivor?

Tweak for BRÖT!
Gaffel är väl helt upp till vilken typ av person man är. Personligen älskar jag så mycket inställningsmöjlighet som möjligt.

Kommer byta gaffel på min till nästa säsong, kör mest ht höst och vinter, till en coil för att klara kylan bättre.

780 bredd på styret trivs jag med, 192cm lång, och kör med Ergons Fat grips.
Sweep är ju personligt det med. Jag gillar 8 grader back så blir oftast Race Face styre.

Barbieri inserts efter att bucklat fälg så pass att den inte var rund längre..

Körde 203 fram och 180 bak i vintras men kommer gå på 203 skivor runt om när det nu uppgraderas. Mest för att jag älskar tryggheten med riktigt bra bromsar och att man då har förtroende för dom och bromsar senare! 😊

jonte987

Aktiv medlem

Hardtail Rider’s Desire to Be Counter-Cultural at Risk of Being Eclipsed By Back Pain

Taking the easy way is for suckers, and besides, it doesn't teach you the basic skills that you may never need again.

Ryan Lark, of British Columbia, today announces that he will get spinal column surgery if needed, but he’s never abandoning his hardtail.

“The hardtail is the perfect bike for the job. On it, you can feel the terrain. Every bump… every goddamn bump. All the time. It’s not painful, it’s fun and cool. Besides, since the epidurals it's way better”.

Lark, who also is known for eating his soup with a fork “for the challenge”, is convinced that a steel hardtail is the best tool for the job, even though when not on group rides, and under the cover of darkness, he often takes out his 170mm travel enduro bike.

“Hardtails reward you more, and that’s a fact. Now, I have a deeply rewarding relationship with my physio and I’m in a rewarding relationship with my local cafe where I go for a nice sit down between runs. Christ alive, the pain is just… fine. It’s not a big deal and I look cool”.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Spd. Om möjligt finns det väl mer anledning på HT. Tyvärr är det min frus HT så får köra flats med dåliga pins

Kngl19

Aktiv medlem
En fråga från en som aldrig testat spd. Hur bailar ni cykeln om något går fel? Eller ni är körda och sitter fast? 😳

Funderat länge på att fastna men mina funderingar får mig att inse att jag nog fan hade slagit mig mer 😂

jonte987

Aktiv medlem
Baila i luften är väl inte superenkelt....men hur ofta göra man det? Ska man träna slopestyle så får man byta pedaler

Berk

Aktiv medlem
En fråga från en som aldrig testat spd. Hur bailar ni cykeln om något går fel? Eller ni är körda och sitter fast? 😳

Funderat länge på att fastna men mina funderingar får mig att inse att jag nog fan hade slagit mig mer 😂

Antar att du aldrig har kört SPD. Skorna lossnar själva när något händer utan att du behöver göra något aktivt. Enda undantaget är när man kör manual och ramlar bakåt, för att fötterna inte vrider då. Att lera mig att köra manuals är enda anledning för mig att fundera mig köra på att också köpa plattisar.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Fast baila som Blake är inte inte helt smidigt. Hoppa över styret och annat han tycker är lämpligt. Det får man nog skippa.

Annars är det träna manuals som är surt som berk säger

Kngl19

Aktiv medlem
Baila i luften är väl inte superenkelt....men hur ofta göra man det? Ska man träna slopestyle så får man byta pedaler
Inte för ofta men det händer ju tyvärr. Räcker ju att man lyckas hoppa lite snett på något när man börjar bli trött för att behöva sätta ner en fot vid landning ibland också. 😂

Antar att du aldrig har kört SPD. Skorna lossnar själva när något händer utan att du behöver göra något. Enda undantaget är när man kör manual och ramlar bakåt, för att fötterna inte vrider då. Att lera manuals är enda anledning för mig att fundera på att också köpa plattisar.

Så pass alltså? 🤔
Aldrig testat nä. Som sagt så finns en rädsla för att min klumpighet och att inte kunna rädda mig själv med att få ner en fot för att rädda situationen 😂

Och eftersom man inte testat så i min värld sitter man i princip fast för gott 😂
Får kanske ge det ett försök iaf? 🤔

zinkpasta

Aktiv medlem
Började med spd, bytte till plattisar när jag ville börja öva wheelies och manuals. Tycker det funkar utmärkt i stök på ht, kräver kanske lite mer teknik än fs och eller/spd men det är ju lite av charmen också.

Om jag tävlade och att fokus var att vara absolut snabbast så kanske jag skulle snegla på spd igen, men jag har mer respekt för folk som kör snabbt på plattisar.

..Och när jag fixar en semi-hög bunny så vet jag att jag inte fuskat med spd-lyft (även om min teknik är långt ifrån perfekt med plattisar heller, en del av det är ett arv från min spd-tid).

Kngl19

Aktiv medlem
Började med spd, bytte till plattisar när jag ville börja öva wheelies och manuals. Tycker det funkar utmärkt i stök på ht, kräver kanske lite mer teknik än fs och eller/spd men det är ju lite av charmen också.

Om jag tävlade och att fokus var att vara absolut snabbast så kanske jag skulle snegla på spd igen, men jag har mer respekt för folk som kör snabbt på plattisar.
Sen är ju plattisar snyggare också! 😁

Berk

Aktiv medlem

Jag tror att jag skulle hålla med när jag provade.

På min helstel single-speed tror jag dock att SPD är bättre för att man måste dra i pedalarna ofta på branta backar när man bara har en växel.

Waylost

Aktiv medlem
Problemet med flats i stök är att det kan vara svårt att få foten tillbaka på ”rätt” ställe efter man varit av pedalen. Tycker det är halv krångligt att flytta position när det är stök.

MTBemil

Aktiv medlem
Fast baila som Blake är inte inte helt smidigt. Hoppa över styret och annat han tycker är lämpligt. Det får man nog skippa.

Annars är det träna manuals som är surt som berk säger
har sett några riktiga prakt-bails även med spd, men det tar ett bra tag innan det sitter så i ryggmärgen

zinkpasta

Aktiv medlem
Problemet med flats i stök är att det kan vara svårt att få foten tillbaka på ”rätt” ställe efter man varit av pedalen. Tycker det är halv krångligt att flytta position när det är stök.
Håller med. Jag vill dock minnas att man kunde ha problem att klicka i spd i fart/stök också om man av någon anledning hade lossnat.

Men jag är tror nog att spd över lag är något snabbare/mer effektivt, annars skulle inte tävlingsfältet i EWS köra nästan uteslutande spd. Förutom den absolut bästa då. :-)

Paco

Aktiv medlem
Håller med. Jag vill dock minnas att man kunde ha problem att klicka i spd i fart/stök också om man av någon anledning hade lossnat.

Men jag är tror nog att spd över lag är något snabbare/mer effektivt, annars skulle inte tävlingsfältet i EWS köra nästan uteslutande spd. Förutom den absolut bästa då. :-)
Och du ser många i EWS på aggro-ht?

Paco

Aktiv medlem
Tyvärr inte. Men det är nog som med V-stilen i backhopp, bara nån vågar testa så är det nog bättre. :-)
Skulle iof vara rätt kul att se hur stor skillnad tidsmässigt det skulle bli.

Kommer ihåg vilken hysteri det blev när Graves kom 3:a på vm(dh) på en enduro. Inte för att jag tror att valfri toppåkare i ews skulle kunna prestera lika bra på en ht men....

Berk

Aktiv medlem
Har alltid haft suget efter en chameleon, funderar på att kränga min fs och skaffa en framöver. Har du provat både Alu och plasten?

Edit: Uppenbarligen har du provat på åtminstone kolfibern :)

Chameleon har jag bara provat i kol. Jag kör också Nordesr Bardino i stål och har kört Honzo ST och gamla hardtails i alu. Det finns folk som säger att dom känner att alu HT är mindre komfortabel, men jag känner ingen skillnad (kör dock med rätt låg däck tryck). Allt berör också mycket på hur ramen är byggt. Chameleon i kol är bara 250 gram lättare än alu versionen, så den är riktigt överbyggt. Jag ville egentligen köpa en i alu, för att den är billigare, har extern kabeldragning och för att det är enklare att bedöma skador. Men hittade en i kol på K&S och den är också snyggare!

hiawatha

Medlem
Som du säger så tror jag det mesta hänger på hur den är byggd. Många säger att en alu chameleon är bekvämare men jag ville åt lägre vikt samt att dom är bra mycket snyggare! Men att det var sådan liten viktskillnad hade jag faktiskt inte koll på :)
Jag hade en Stanton switchback innan min fs, kan inte säga att den gav mig någon magisk ”Steel is real” känsla men snygg var den allt! :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer