Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Berk

Aktiv medlem
Som du säger så tror jag det mesta hänger på hur den är byggd. Många säger att en alu chameleon är bekvämare men jag ville åt lägre vikt samt att dom är bra mycket snyggare! Men att det var sådan liten viktskillnad hade jag faktiskt inte koll på :)
Jag hade en Stanton switchback innan min fs, kan inte säga att den gav mig någon magisk ”Steel is real” känsla men snygg var den allt! :)

Menar du många säger att en Chameleon i alu är bekvämare än en i kol? Det skulle jag inte tänka.

hiawatha

Medlem
Menar du många säger att en Chameleon i alu är bekvämare än en i kol? Det skulle jag inte tänka.
Ja exakt, han Alex som har yt kanalen ”Hardtail Party” kan beskriva det bra mycket bättre än vad jag kan dock. Även många på Pinkbike påstår det, men jag själv är mera intresserad av en kolfiber om jag kan hitta en. Den bruna är riktigt läcker 👍

Berk

Aktiv medlem
Ja exakt, han Alex som har yt kanalen ”Hardtail Party” kan beskriva det bra mycket bättre än vad jag kan dock. Även många på Pinkbike påstår det, men jag själv är mera intresserad av en kolfiber om jag kan hitta en. Den bruna är riktigt läcker 👍

Bike24 har ram i alla storlekar på lager i brun. Färgen är riktigt vackert och blå matchar (nästan) vackare Race Face turquoise. Jag har en 40 mm Turbine R stam kvar om du behöver en.

MTBemil

Aktiv medlem
smått tveksam till att komfort skulle vara deras första prioritet, men en styv och överbyggd alu ram är klart obekvämare än en lika styv kolfiberram

Berk

Aktiv medlem
smått tveksam till att komfort skulle vara deras första prioritet, men en styv och överbyggd alu ram är klart obekvämare än en lika styv kolfiberram

Precis. (Jag hoppas att) Chameleon är byggt för att hålla, men baktrianglen verkar mindre över byggt än t.ex. Kona Honzo Steel, som är jättehård.

HMGustavsson

Aktiv medlem
AF9B1ED9-2902-4861-8CAC-979BE62A0255.jpeg

Nygamla gaffeln på cykeln och mysigt stigletande i helgen, besegrade lite stenar och njöt av naturen. Just här besegrades inga stenar, varken uppför eller utför 😅

Xiro

Medlem
Efter en lååång fredagskväll i garaget fick Meta äntligen en gaffel hon är värd - Sektor 150 mm. Och hon blev mullet 26+27,5! (Ev blir hon 26+26 igen beroende på vad som gör oss lyckligast. Konverteringskit är på väg in.) Detta förärades med en dag i Vallåsen bike park där fokus låg dock på att introducera lillgrabben i DH. Så jag och Meta testade inte vår fulla nya kapacitet, men det kändes lovande! Magkänslan gav sug efter att prova 26+26 med denna gaffel - saknade kanske ett uns av den flinkhet i framändan vi år vana vid, men vem vet när vi väl lärt känna Sektor och 26+27,5 i lite mer fart och bröt.

Första turen på ett Hutchinson någonsin, i detta fallet Squale som gav mod och mersmak!
20210612_183735.jpg

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Har nu sålt min FS och HT är (sedan länge) inte längre bara vintercykel, så jag ville har sommardäck. Efter långt funderande köpte jag två Dissector. 2.4" verkar lite klen och med 60 och 50 gram mer en specad har det inte blivit mycket lättare, men rull och grepp är bra! Tyvärr är färgmatching med de andra icke-matchande gulla färger inte perfekt. Atminstone matchar smutsigheten cykeln efter 2 km stig!

254 (1).jpg

occepocke

Aktiv medlem
Hej HT proffs! Ska köpa nya sulor till min seniter. Kör 27.5 2.6 ska man hålla sig till 2.6 eller ska man gå smalare skulle vilja ha lite snabbare rull! Men blir de för stötigt med typ 2.3-2.4?

Berk

Aktiv medlem
Hej HT proffs! Ska köpa nya sulor till min seniter. Kör 27.5 2.6 ska man hålla sig till 2.6 eller ska man gå smalare skulle vilja ha lite snabbare rull! Men blir de för stötigt med typ 2.3-2.4?

Det berör mycket på hur låg tryck man kan köra med utan att få genomslag. Både min HT tar max 29x2.4" bak. På min stig-HT körde jag Specialized Eliminator Grid Trail 29x2.3, som är 2.4", med 1.1 bar. Det ger bra komfort och grepp. På min helstel SS kör jag Maxxis Rekon 29x2.4 med 0.85 bar. Men jag kör mycket precis för att undvika smäller. På min helstel räcker 2.4, men på min stig-HT skulle jag också ville prova 2.6. Om man kör hårdare eller mindre precis är 2.6 säkert bra, eller en insert för att kunna köra lägre tryck.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer