Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Jonrun

Aktiv medlem
E0C51117-7FBD-4D78-95CC-2C88E6ECCD7F.jpeg

Blir osäker, för denna ser helt annorlunda ut 🤔

Visa bilaga 509225
Det är specifikt denna jag är ute efter, men den här ser inte ut som en Raw om man tittar på bilderna. Är jag fel ute?
Den ser mer ut som en raw brukar göra än bilden på komplettcykeln. Edit: På komplettcykeln ser det ut som om svetszonerna är efterbehandlade/putsade och lacken ser mattare ut.

Senast ändrad:

Tore krok

Aktiv medlem
Raw kan alltid få lite olika nyanser, men den är raw ser man. Du har koll på att frakt och tull kommer till på priset ? Så du inte får en otrevlig överraskning 👍

Jonrun

Aktiv medlem
Raw kan alltid få lite olika nyanser, men den är raw ser man. Du har koll på att frakt och tull kommer till på priset ? Så du inte får en otrevlig överraskning 👍
Jadå det är jag fullt medveten om 👍 Hoppas bara att finishen ser ut som på den lösa ramen, den kompletta cykeln ser mer ut som en Raw alu ram även om det nog är som ni säger att ljuset spökar till det.
Måste bara bestämma mig för om det blir en Chromag eller en Brushed Meta HT 😤

Har ni fler förslag i samma prisklass och samma typ av Hardtail?

viggen

Aktiv medlem
Stanton:s Switchback gen3? Finns både i Taiwan och UK spec.

Jonrun

Aktiv medlem
Stanton:s Switchback gen3? Finns både i Taiwan och UK spec.
Tackar, ser riktigt trevlig ut med så kort chainstay 👍 Då har jag lite att fundera på 😃

Tore krok

Aktiv medlem
Jadå det är jag fullt medveten om 👍 Hoppas bara att finishen ser ut som på den lösa ramen, den kompletta cykeln ser mer ut som en Raw alu ram även om det nog är som ni säger att ljuset spökar till det.
Måste bara bestämma mig för om det blir en Chromag eller en Brushed Meta HT 😤

Har ni fler förslag i samma prisklass och samma typ av Hardtail?
Vad gött ! Av dom jag testat, förutom min egna chromag stylus, så har jag testat stanton och marino, och beroende på vad man söker kommer svaret bli olika, men för poppa av saker, slänga med cykeln, köra riktigt köttiga partier mm är chromagen bäst enligt mig. Skall du däremot köra höghastighets-berms är polarens marino galet najs, mest pga väldigt lågt bb och väldigt lång wb antagligen. Hoppas något av det hjälper 😅

Jonrun

Aktiv medlem
Vad gött ! Av dom jag testat, förutom min egna chromag stylus, så har jag testat stanton och marino, och beroende på vad man söker kommer svaret bli olika, men för poppa av saker, slänga med cykeln, köra riktigt köttiga partier mm är chromagen bäst enligt mig. Skall du däremot köra höghastighets-berms är polarens marino galet najs, mest pga väldigt lågt bb och väldigt lång wb antagligen. Hoppas något av det hjälper 😅
Då känns det som att Chromag är det rätta valet 👌👌👌 😃

Kngl19

Aktiv medlem
Tryckte i mer luft i däcken och gav mig ut på stökigare runda för att bestämma mig för vad framtiden blir för Laufeyn.

Den rullar ju fortfarande tungt jämfört med ett par XC däck. Märktes framförallt på asfalt hem från skogen där toppfarten inte var i närheten av vad den varit.

Men! Michelins däck och ett par bitiga bromsar är helt fantastiskt utför. Speciellt när man råkar hamna lite snett på det vilket kan ha hänt en, två eller fler gånger idag.. 😂 För att testa så klart och inget annat.. 😂

Kändes klart bättre idag, nu är det mest tekniken man ska lyckas få tillbaka efter 6månader på FS. Måste stå upp mer! 😊

IMG_20210831_101554_514.jpg

Kngl19

Aktiv medlem
Laufeyn fick åka lite lift idag och testas i Vångabacken. Funkade riktigt bra! Så länge man slipper trampa på så är däcken riktigt förtroendeingivande och trevliga! 😂
Tyvärr blev det en kort dag eftersom svärfar som jag var där med lyckades slå sönder sin växel på andra åket. 😕

20210912_114155.jpg

Tore krok

Aktiv medlem
Vad tycker du om däcken? Funderar på Michelin länge nu men känner ingen som kör dom så man kan testa

Kngl19

Aktiv medlem
Vad tycker du om däcken? Funderar på Michelin länge nu men känner ingen som kör dom så man kan testa
Det är det vidrigaste paret däck jag varit med om. Det är fruktansvärt grepp och alldeles för bra däck för min cykel egentligen 😂

Så länge man inte ska trampa något så verkar de vara underbara. Kändes tryggt utför och i stöket.

Men när man gett sig ut för att cykla lite i skogen så har de känts tunga.

Men ska du åka lift och bara utför så är det nog allt ett par riktigt bra däck! 😊

Tore krok

Aktiv medlem
Det är det vidrigaste paret däck jag varit med om. Det är fruktansvärt grepp och alldeles för bra däck för min cykel egentligen 😂

Så länge man inte ska trampa något så verkar de vara underbara. Kändes tryggt utför och i stöket.

Men när man gett sig ut för att cykla lite i skogen så har de känts tunga.

Men ska du åka lift och bara utför så är det nog allt ett par riktigt bra däck! 😊

Haha 😅 jag trampar bara långsamt för att ta mig uppåt igen, så behöver inte va så effektiva. Är mer intresserad av dämpet i dom, känns dom ”döda”? Vill att dom sväljer så mycket dom kan i form av vibrationer

Kngl19

Aktiv medlem
Haha 😅 jag trampar bara långsamt för att ta mig uppåt igen, så behöver inte va så effektiva. Är mer intresserad av dämpet i dom, känns dom ”döda”? Vill att dom sväljer så mycket dom kan i form av vibrationer
Där är jag nog fel person att uttala mig. Kört för mycket fs i år så allt känns ju betydligt stökigare på ht nu 😂

Men det kändes iaf bättre än väntat att åka stökigt nedför med den. Kört hela dagen på fs i vallåsen dagen innan så trodde att skillnaden skulle vara värre än det var 😊

Berk

Aktiv medlem

Om du vill har döda däck, tar Maxxis Exo däck i 60 TPI, t.ex. DHR II eller Dissector, dom dämpar otroligt bra. Har just köpt Specialized Butcher Grid Trail T9, som är mycket lovande, men har ännu inte monterat den.

Tore krok

Aktiv medlem
Testat Maxxis, flera varianter men dom var inte tillräckligt, kändes väldigt tunna och dom krängde för mycket. Men nog inte testat 60 tpi! Är 60tpi samma som deras DD ? Kör nu vittoria i deras tunga casing och det har varit bästa hittills, men dom burpar så lätt att man får pumpa efter varje varv i parken

Tore krok

Aktiv medlem
Där är jag nog fel person att uttala mig. Kört för mycket fs i år så allt känns ju betydligt stökigare på ht nu 😂

Men det kändes iaf bättre än väntat att åka stökigt nedför med den. Kört hela dagen på fs i vallåsen dagen innan så trodde att skillnaden skulle vara värre än det var 😊
Låter lovande ! 😃

Berk

Aktiv medlem
Testat Maxxis, flera varianter men dom var inte tillräckligt, kändes väldigt tunna och dom krängde för mycket. Men nog inte testat 60 tpi! Är 60tpi samma som deras DD ? Kör nu vittoria i deras tunga casing och det har varit bästa hittills, men dom burpar så lätt att man får pumpa efter varje varv i parken

Kanske behöver du mycket tuffare däck än jag. Jag kör Exo och där dämpar 60 TPI mycket bättre än 120 TPI. Ser nu att DD är 2x120 TPI, medan DH är 2x60 TPI. Då skulle jag gissa att DH dämpar bättre.

Tore krok

Aktiv medlem
Kanske behöver du mycket tuffare däck än jag. Jag kör Exo och där dämpar 60 TPI mycket bättre än 120 TPI. Ser nu att DD är 2x120 TPI, medan DH är 2x60 TPI. Då skulle jag gissa att DH dämpar bättre.
Jag vet inte, men alltid tacksamt med tips! Känns som däck är en resa som man aldrig kommer avsluta, det finns alltid något bättre 😅 men kanske skall testa ett 60tpi bak för att se, maxxis är ju relativt vettigt prissatta 😊

Berk

Aktiv medlem
Jag vet inte, men alltid tacksamt med tips! Känns som däck är en resa som man aldrig kommer avsluta, det finns alltid något bättre 😅 men kanske skall testa ett 60tpi bak för att se, maxxis är ju relativt vettigt prissatta 😊

Man hoppas alltid att det finns något bättre :)
När man inte är så långt på resan finns dock ofta bättre däck. Bak kan man köra Maxxis Dual, som kostar inte så mycket. Jag skulle rekommendera DHR II.

MtbIte

Aktiv medlem
Ok, det var synd. 26bikes verkar ha lite primal och eccentric. Lite daterat tyvärr

har du erfarenhet av 26bikes och har handlat av dom ? , vart sjukt sugen på en San Quentin 2 nu :D

det konstiga dock var att bikester speccade dom som 27,5+ medans 26bikes speccar dom som 27,5

MtbIte

Aktiv medlem
Min erfarenhet är enbart teoretisk. Har aldrig tryckt på knappen.

Om det har betydelse för man kolla ordentligt tror de billigare har QR bak.

Jo speccen på dom är skit med QR bak och en rockshox rl 35 gold gaffel men som sagt ska bara ha ett vinterhärke som jag sen säljer på våren .

jonte987

Aktiv medlem
Ska kolla på xs ramar snart och San Quentin skulle kunna vara ett alternativ medan mb31 verkar ha fipplat geo för 150 cm.
Både den och stoic är tunga som fan så man måste nog sälja av den värsta skiten.

Jonrun

Aktiv medlem
Finns det verkligen INGEN inom EU som säljer Chromag? Blir ju väldigt kostsamt med tull etc etc från Canada 😔
MÅSTE ha en Stylus ram…. Men man kanske får kika på nåt annat ist 🤔

Bonzo

Aktiv medlem
Finns det verkligen INGEN inom EU som säljer Chromag? Blir ju väldigt kostsamt med tull etc etc från Canada 😔
Visserligen inte inom EU, men ändå lite närmare än Canada.

Jonrun

Aktiv medlem
Visserligen inte inom EU, men ändå lite närmare än Canada.

Hur långt det är spelar ingen roll för mig så sett, England åker man ju på samma avgifter med tyvärr :(

Tore krok

Aktiv medlem
Nej dom är svåra asså, köpte min på pedalsbikecare innan dom gick ur helt, även då vart det rätt mycket pengar om man jämnför med vad dom kostar ”över disk” i canada

Jonrun

Aktiv medlem
Nej dom är svåra asså, köpte min på pedalsbikecare innan dom gick ur helt, även då vart det rätt mycket pengar om man jämnför med vad dom kostar ”över disk” i canada
Det är synd, ser så jäkla sköna ut. Gillar speciellt när det är så låg standover :)
Kanske en Nordest Bardino 2 kan vara en fullvärdig ersättare?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer