Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Tore krok

Aktiv medlem
Det är synd, ser så jäkla sköna ut. Gillar speciellt när det är så låg standover :)
Kanske en Nordest Bardino 2 kan vara en fullvärdig ersättare?
Ja, dom har något annat som de andra ramarna inte riktigt besitter 🤷‍♂️ Vet inte, inte så bra koll på vad för geo andra tillverkare har, men generellt av det jag sett brukar lång hjulbas och lågt bb premieras, vilket är skoj men inte alltid överallt. Köp min när jag behöver ny! Men det tar nog ett tag tyvärr 😅

Jonrun

Aktiv medlem
Ja, dom har något annat som de andra ramarna inte riktigt besitter 🤷‍♂️ Vet inte, inte så bra koll på vad för geo andra tillverkare har, men generellt av det jag sett brukar lång hjulbas och lågt bb premieras, vilket är skoj men inte alltid överallt. Köp min när jag behöver ny! Men det tar nog ett tag tyvärr 😅
Fan, klart du ska ha ny hoj snart 😂 Du kan ju inte åka runt på gammal skit, sälj den till mig bara 😂👍

Tore krok

Aktiv medlem
Hahah, varit lite sugen på att testa doctahawk som är svetsad i Kanada, men det är svindyrt och lär inte hända på ett tag 😅

glitch

Aktiv medlem
Ny fågel nu i stål.

Geon nästan exakt som den Marino jag köpte för knappt 4 år sen men aldrig cyklade på själv. Tänk vad rätt på det man var haha.

Velocipeden

Aktiv medlem
Ny fågel nu i stål.

Geon nästan exakt som den Marino jag köpte för knappt 4 år sen men aldrig cyklade på själv. Tänk vad rätt på det man var haha.
Nice att köpa ram av Geo-Saida, då är den fortfarande cyklingsbar efter några år...👍😇

MagerValp

Aktiv medlem
Jag har haft siktet inställt på en HT en stund nu och ville helst bygga ihop en själv, gärna på någon brötig stålram. Komponentbrist, leveranstider och allmän snålhet satte tyvärr stopp för det projektet. N+1-altaret kräver dock sitt offer, så jag klickade precis hem en Allebike MB31. Kanske lite mer XC-härkomst än jag egentligen suktade efter, men geometrin ser ju rätt trevlig ut. Nu ska här bara klickas hem lite bling också...

MagerValp

Aktiv medlem
Just det, någon som har en MB31 och vet hur stort däck man får plats med bak? Den kommer med Vittoria Barzo 29x2.35 som jag väl får ge en ärlig chans, men jag kränger nog på något kraftigare sen.

HMGustavsson

Aktiv medlem
Just det, någon som har en MB31 och vet hur stort däck man får plats med bak? Den kommer med Vittoria Barzo 29x2.35 som jag väl får ge en ärlig chans, men jag kränger nog på något kraftigare sen.
Kan nog ta ett mått i afton, dock inte klämt dit något större än 2.35 själv. Kör den med 140 gaffel och det är allt en trevlig cykel, geon verkar ju slackat ut lite till sedan jag köpte min...

swordoski

Medlem
Jag har haft siktet inställt på en HT en stund nu och ville helst bygga ihop en själv, gärna på någon brötig stålram. Komponentbrist, leveranstider och allmän snålhet satte tyvärr stopp för det projektet. N+1-altaret kräver dock sitt offer, så jag klickade precis hem en Allebike MB31. Kanske lite mer XC-härkomst än jag egentligen suktade efter, men geometrin ser ju rätt trevlig ut. Nu ska här bara klickas hem lite bling också...
Det gjorde jag också :) Du hade nog tur, den finns i varken M eller L nu.i Båda färgerna.

swordoski

Medlem
Det var fenomenalt roligt och göra detta igen.Efter många års frånvaro.
Ovan geo.
Dropper är mycket bra.
Det kommer bara bli bättre och bättre,HT-drömmen blev sann :)

IMG_20210924_132612.jpg

jagärintecyklistmen

Aktiv medlem
Är det här man kommer ut som hardtailer?

Vid inköpet i december 2020 blev det HT främst av ekonomiska skäl och en osäkerhet kring hur kul jag skulle tycka det var att cykla i skogen. Efter att ha konstaterat att stigcykling är den bästa idé jag fått på mycket länge och dessutom börjat känna att HT är inte ett andrahandsval utan ett statement, så har jag låtit uppgraderingarna (vissa mer blygsamma än andra) regna över cykeln. Nu klurar jag på bättre sadel och kanske Rimpact Pro till bakdäcket, sedan är jag bannemig nöjd!
IMG_20210923_165824.jpg

Purchaser

Aktiv medlem

Vid inköpet i december 2020 blev det HT främst av ekonomiska skäl och en osäkerhet kring hur kul jag skulle tycka det var att cykla i skogen. Efter att ha konstaterat att stigcykling är den bästa idé jag fått på mycket länge och dessutom börjat känna att HT är inte ett andrahandsval utan ett statement, så har jag låtit uppgraderingarna (vissa mer blygsamma än andra) regna över cykeln. Nu klurar jag på bättre sadel och kanske Rimpact Pro till bakdäcket, sedan är jag bannemig nöjd!
Visa bilaga 514729
HT är grymt och som sagt känns ibland som ett statement 😁

Rassemouse

Aktiv medlem

Visa bilaga 514729
Välkommen!

MagerValp

Aktiv medlem
IMG_3772.jpeg

Premiärtur idag. Väntar fortfarande på leverans av pedaler, tubelessventiler och styrstam till blingstyret, så jag fick låna lite från fullgungaren. Första intrycket är att den känns väldigt kvick och rapp. Som väntat krävs det lite mer finess, jag vet med mig att jag är rätt baktung och förlitar mig på dämpningen för att ta mig igenom stök — en stor anledning till att jag var sugen på att skaffa HT. Största överraskningen var att min tajming för att pumpa var helt off. Rätt logiskt när man tänker efter, med bakdämpning komprimerar man ju och det är fjädringsreturen som står för skjutsen, så med stel bakända fick jag fördröja rörelsen lite för att hitta rätt.

Ser fram emot att få hem ventilerna så jag kan montera i insert och komma ner lite i tryck. Med 25 psi och slang bak så imponerade däcken verkligen inte, bara spann loss på hällarna trots att det var snustorrt.

liveforthis

Aktiv medlem
Inte som när jag körde ESS typ 2017 då va det jag och 1 kille till båda på ragley HT . Som körde ESS i Göteborg (änggårdsbergen) 🤘🏻
20170927_111236.jpg

Senast ändrad:

Rassemouse

Aktiv medlem
Inte som när jag körde ESS typ 2017 då va det jag och 1 kille till båda på ragley HT . Som körde ESS i Göteborg (änggårdsbergen) 🤘🏻Visa bilaga 514869
Ja jag vet ju visserligen inte hur det har varit de andra loppen förutom Åre och Falun.. i Åre var vi samma tre ht åkare som i Falun som körde motion lång. I Falun var det dessutom en i p15-16 som körde ht.
Fler tävlingar har jag inte tagit mig iväg på i år, men hade varit skoj nästa år att köra nån eller några till :-)

liveforthis

Aktiv medlem
Ja jag vet ju visserligen inte hur det har varit de andra loppen förutom Åre och Falun.. i Åre var vi samma tre ht åkare som i Falun som körde motion lång. I Falun var det dessutom en i p15-16 som körde ht.
Fler tävlingar har jag inte tagit mig iväg på i år, men hade varit skoj nästa år att köra nån eller några till :-)
Kul att fler vågar köra med HT för det går ju speciellt om man gör det för att ha skoj! :)

Paco

Aktiv medlem
Håller gubbkroppen ihop så kan jag nog tänka mig att hänga med på nån tävling

MagerValp

Aktiv medlem
Drömmer lite smått om att komplettera med en hardtail igen, det var ett tag sen nu och det har ju hänt en del.
Cykeln skulle i så fall användas som busig stigcykel för stökiga rotiga steniga stigar där det är jag som trampar, typisk Hellasterräng med andra ord. Viktigt att cykeln "känns kul" att cykla på, det får inte vara en tokstabil men trist historia. Den ska också ha vettiga klätteregenskaper då det ska trampas upp och ner som stigen vill.
Det är heller inte aktuellt med en svindyr customram utan detta är tänkt som reservcykel, slaskcykel, ombytescykel när man vill ha lite variation.
Den här tråden hetsade mig till att skaffa hardtail men det var först nu som jag läste första inlägget. Byt bara ut Hellas mot Göteborg så stämmer varenda ord med hur jag tänkte.

HMGustavsson

Aktiv medlem
Visa bilaga 514836

Premiärtur idag. Väntar fortfarande på leverans av pedaler, tubelessventiler och styrstam till blingstyret, så jag fick låna lite från fullgungaren. Första intrycket är att den känns väldigt kvick och rapp. Som väntat krävs det lite mer finess, jag vet med mig att jag är rätt baktung och förlitar mig på dämpningen för att ta mig igenom stök — en stor anledning till att jag var sugen på att skaffa HT. Största överraskningen var att min tajming för att pumpa var helt off. Rätt logiskt när man tänker efter, med bakdämpning komprimerar man ju och det är fjädringsreturen som står för skjutsen, så med stel bakända fick jag fördröja rörelsen lite för att hitta rätt.

Ser fram emot att få hem ventilerna så jag kan montera i insert och komma ner lite i tryck. Med 25 psi och slang bak så imponerade däcken verkligen inte, bara spann loss på hällarna trots att det var snustorrt.
Glömde helt bort att jag skulle mäta, men nu har du ju den hemma ändå.
Klämde in Eliminator 2.6 på 30 fälg med fem mm tillgodo nu iaf.
Klart minst plats där nere…
56C9546A-00F7-4453-9B18-8D640E7CA0B9.jpeg

Vilken underbar tråd!

Cyklade downhill för 100 år sedan och en hel säsong körde jag alla tävlingar på HT innan jag skaffade heldämpad. Roligt att läsa att det tävlas i enduro på HT!

Efter massa år utan cykling i skogen, så köpte jag i början av sommaren en begagnad Ragley Mmmbop och i söndags testade jag för första gången enduro på en träningstävling i Göteborg. Så jäkla roligt!!! Fram för mer HT på tävlingarna! :-D

Purchaser

Aktiv medlem
Kanske lite slamkrypare i tråden men någon som har tips på bra MTB byxor?

Har kikat på bla; Fox Ranger, Endura MT500 och IXS trigger någon med erfarenhet från dessa eller andra bra tips?

Håller mig gärna under 12-1300 om möjligt :)

Berk

Aktiv medlem
Kanske lite slamkrypare i tråden men någon som har tips på bra MTB byxor?

Har kikat på bla; Fox Ranger, Endura MT500 och IXS trigger någon med erfarenhet från dessa eller andra bra tips?

Håller mig gärna under 12-1300 om möjligt :)

Jag är riktigt nöjd med Sweet Protection Hunter och Hunter Light. Har en gammal modell Hunter som tyvärr inte finns längre. Jag har det alltid för varmt, då är tunna Hunter Light bra. Finns just nu med rabatt i flera butiker, t.ex. Addnature.

simson

Aktiv medlem
Jag måste säga att jag är otroligt nöjd med decathlons båda AM shorts , utan innerbyxa då , har hållit för två pendlingsår vilket man inte kan säga om fox brallorna som bara höll en sässe , och kostade dubbelt upp.

Paco

Aktiv medlem
Var sen på bollen för ett par år senoch hade svårt att hitta ett par byxor jag var nöjd och chansade på ett par Everest Outdoor pant på rea och blev skitnöjd. Nu tre år senare köptes nästa par…..på rea 😉

h.wallin

Medlem
Ja, en aggro HT ram ska helst var billigt. Stål gör detta lite svårare tyvärr

Där håller jag nog faktiskt inte helt med, även om man kan tycka att det är dyrt med ramar i stål är det ändå sån sjuk skillnad mot om man skulle köpa motsvarigheten fast heldämpad. Är väl inte helt uppdaterad på alla heldämpade alternativ som finns men känns väl ändå som att hitta en vettig heldämpad ram+dämpare för under 20k är väl typ omöjligt? men det går ju att hitta stålramar för ca 5-6k fortfarande? och en bättre beggad dämpare så behöver det inte dra iväg. Har nog lagt mindre än 10 för min Ragley Marley genom att köpa bra beggade findelar och ny drivlina och hjul på rea. Det är ju typ en fjärdedel av vad en heldämpad i samma "klass" skulle kostat. Alu förvisso, men hade jag lagt 2k till hade det ju varit stål..

jonte987

Aktiv medlem
Där håller jag nog faktiskt inte helt med, även om man kan tycka att det är dyrt med ramar i stål är det ändå sån sjuk skillnad mot om man skulle köpa motsvarigheten fast heldämpad. Är väl inte helt uppdaterad på alla heldämpade alternativ som finns men känns väl ändå som att hitta en vettig heldämpad ram+dämpare för under 20k är väl typ omöjligt? men det går ju att hitta stålramar för ca 5-6k fortfarande? och en bättre beggad dämpare så behöver det inte dra iväg. Har nog lagt mindre än 10 för min Ragley Marley genom att köpa bra beggade findelar och ny drivlina och hjul på rea. Det är ju typ en fjärdedel av vad en heldämpad i samma "klass" skulle kostat. Alu förvisso, men hade jag lagt 2k till hade det ju varit stål..
Ja, 5-6000 är mindre än många andra större summor. Ändå är det mycket mer än en aggro HT i Al kostade innan pest och Brexit.

jonte987

Aktiv medlem
Det är spännande med tanke på hur dåligt det varit med nya ALU HT senaste året. Vitus, NP, NS, Dartmoor osv borde vara på gång snart?

Berk

Aktiv medlem

EDIT. @Raggamuffin och 31.6mm seatpost

Klockrent för happys målgrupp.
Visa bilaga 516605
Jag börjar genast räkna på när 682mm standover kan funka för barnen.

Visa bilaga 516607

Snygg båge
Visa bilaga 516606

Nu behöver man inte längre än angleset. Tyvärr har kedjestagen blivit längre nu. Och jag undrar varför dom ändrade dropouts. Jag har haft lite problem att mina lösnade, kanske för att krafterna blir riktigt stora när jag cyklar med SS uppför branta backar.

Geometri skulle funka till större barn, men ramen är inte lätt.

Tyvärr finns karbån versioner inte längre ... Köpte min ram just i tid!

jonte987

Aktiv medlem
Nu behöver man inte längre än angleset. Tyvärr har kedjestagen blivit längre nu. Och jag undrar varför dom ändrade dropouts. Jag har haft lite problem att mina lösnade, kanske för att krafterna blir riktigt stora när jag cyklar med SS uppför branta backar.

Geometri skulle funka till större barn, men ramen är inte lätt.

Tyvärr finns karbån versioner inte längre ... Köpte min ram just i tid!
Kommer väl säkert carbon 2023?

Du har sliding dropouts? Nu har de vändbara istället men de kunde varit 5+ mm kortare ja.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer