Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Moskvich

Ny medlem
Är låg kassettvikt mer eller mindre viktigt på en HT jämfört med FS om man åker utför över rötter etc.?
Blev att beställa en GT Zaskar Expert från Bikester och funderar på hur man ska prioritera att uppgradera den varefter saker slits ut och vilka komponenter man ska fokusera pengarna på.

Berk

Aktiv medlem
Är låg kassettvikt mer eller mindre viktigt på en HT jämfört med FS om man åker utför över rötter etc.?

Lite konstigt frågan, men det är mindre viktigt på en HT. Det är viktigt att hålla ner odämpat vikt för att få mer aktivt dämpning. Men för att en HT har ingen dämpning alls bak, finns ingen dämpad vikt. Har dock märkt med min lätta helstel SS att det är trevligt att hålla när vikten av hela cykeln. Då tappar man mindre hastighet på rötter när man står på pedalerna och det är enklare att lyfta cyklen över rötter och hinder.

MtbIte

Aktiv medlem
Saknar min bluepig jag sålde , någon som har något kul och sälja som skulle passa en person på cirka 184 cm ?

zinkpasta

Aktiv medlem
Äkta vinter (dvs kallsnö) i Göteborg, det hör ju inte till vanligheterna.

Bytte framhjul till ett med 35mm id och Hutchinson Griffus 2.5 för att få lite bättre bärighet, vanligtvis tycker jag det är alldeles för tungt och för mycket ballongdäck över det men nu funkar det bra (och framänden blir lite riktningsstabilare kanske?).

WhatsApp Image 2021-12-01 at 2.24.00 PM.jpeg

Fresh tracks / first descent!
WhatsApp Image 2021-12-01 at 2.23.59 PM.jpeg

Freddye

Medlem
Hade siktet på en Nukeproof egentligen men leveranstiden var längre än dom 20min det tog att gå till lokala cykelaffären.
Väntetid på cykel är inte ok….
Riktigt nöjd med Meridan.
Kikade också på en Nukeproof men tyckte Meridan var mer prisvärd, då.
Så här i efterhand skulle jag gått upp på 600 modellen istället. Har inte fått gaffeln att lira som jag vill, därför sitter det en lyrik på nu.
Att man förmodligen blir ensam med att köra Merida i parken i sommar är ett plus :)

Cuprinol

Aktiv medlem
Typ on topic:

Vad hände egentligen med Trek Stache, och finns det några alternativ där ute gällande rolig 29+?

Är 29+ dödare än dödens död redan?

Berk

Aktiv medlem

Kristoffer

Aktiv medlem
Har du nån bild på hur det blev? Kan tänka mig att det vart riktigt bra på en stål-ht..
Lite för lite cykling men det verkar funka ok.
Senaste turen slog jag i vänster pedal i en stubbe, jag for i backen och jag gissar att det var i samband med detta som kedjespänningen blev fel.
Fixat när jag kom hem men bara lite rullande efter det.
En par bilder från cykelns onaturliga omgivning;

Bilagor

• 20211220_195548.jpg
    20211220_195548.jpg
    533.9 KB · Besök: 55
  • 20211220_195605.jpg
    20211220_195605.jpg
    596.7 KB · Besök: 55
  • 20211220_195648.jpg
    20211220_195648.jpg
    350.9 KB · Besök: 55

Tore krok

Aktiv medlem
Hur gillar du däcken? Har ett par på väg in med :)
Trodde dom skulle vara studsiga och odämpade men hade helt fel. Väldigt bra rebound i gummit och väldämpat däck. Väldigt bra fäste med, speciellt i löst. Bra bromsgrepp. Kunde rullat lite bättre. Men överlag sjukt nöjd med prestandan dom ger trots ringa vikt !

Brams

Aktiv medlem
Jag blev hastigt och lustigt med HT för några dagar sedan...
Har dreglat länge över HTs på insta. Mest stål, slimmade och gärna handbyggda.
Men har inte riktigt kommit till det läget att jag fläkt upp plånboken och klickat på beställ-knappen än.
Nu blev det inte en sån heller... men en HT iaf.

Upptäckte att min växellåda på min FS (Zerode Katipo med en 12-växlad pinionlåda) läckte och fick skicka den till Tyskland på service. Brukar alltid ha 2 hojar, men nu hade jag ingen i reserv. Smått desperat så scannade jag vad som fanns på K&S i min storlek för rimlig peng och trillade över denna!
BT9ilFlMsGB1zqWLuEJH-9hNt4biKyEoA1zx41zsJxg-2048x1289.jpg

En Vitus Sentier VR.
Har bara testat den några gånger men måste säga att jag är imponerad över hur kompatibel den är för de pengarna den kostade.
Sjukt kul å köra HT också!

Ska se om jag kan få tag i ett par 27,5"-däck 2,8" med hyffsat mönster med skin walls. Sitter 2,6or på nu, skulle vilja fylla upp lite till.

Flestavat

Medlem
IMG_20210711_135458.jpg

Kör en kona honzo från 21. Min första riktiga mtb och är helt fast. Till nästa säsong blir det bitigare bromsar och en ny gaffel! Har beställt nytt gummi också, tänkte testa wolfpack. Ett Trail och ett Cross i 2.4.. Kört dhf 2.5 fram och Dhr II 2.4 bak och det är för trögrullat här i platta Närke. Är dock väldigt sugen på en stålram istället typ en bardino. Får se om jag får tag i en under sommaren kanske.

BigF

Aktiv medlem
Visa bilaga 529414
Kör en kona honzo från 21. Min första riktiga mtb och är helt fast. Till nästa säsong blir det bitigare bromsar och en ny gaffel! Har beställt nytt gummi också, tänkte testa wolfpack. Ett Trail och ett Cross i 2.4.. Kört dhf 2.5 fram och Dhr II 2.4 bak och det är för trögrullat här i platta Närke. Är dock väldigt sugen på en stålram istället typ en bardino. Får se om jag får tag i en under sommaren kanske.
Kör du mest på platten så kan jag rekommendera Nordest Britango. Ångrar bittert att jag sålde min...

Berk

Aktiv medlem

Jag hade en Honzo ST innan jag byte till Nordset Bardino. Riktigt trevligt cykel! Jag skulle nu sätta på en angleset, branta gaffelröret är enda negativa poäng på Honzon.

Flestavat

Medlem
Jag hade en Honzo ST innan jag byte till Nordset Bardino. Riktigt trevligt cykel! Jag skulle nu sätta på en angleset, branta gaffelröret är enda negativa poäng på Honzon.
Kör 130mm på gaffeln nu upp från 120mm så den ligger på 66.5 ish men planen är en 140mm gaffel så den åtminstone blir 66 grader.
Körde recon gaffeln på 150 ett tag men den är inte styv nog för det så sänkte ner den.

Berk

Aktiv medlem
Kör 130mm på gaffeln nu upp från 120mm så den ligger på 66.5 ish men planen är en 140mm gaffel så den åtminstone blir 66 grader.
Körde recon gaffeln på 150 ett tag men den är inte styv nog för det så sänkte ner den.

Jag fick från 120 mm och 68 grad till 130 mm och 67,5 grad. Men det är utan sag. Med sag blir det kring 69 grad, det är fortfarande riktigt brant. En 1,5 eller 2 grad angleset skulle göra den mycket bättre och mer kapabel.

Flestavat

Medlem
Jag fick från 120 mm och 68 grad till 130 mm och 67,5 grad. Men det är utan sagm med sag blir det kring 69 grad, det är fortfarande riktigt brant. En 1,5 eller 2 grad angleset skulle göra den mycket bättre och mer kapabel.

Kona gjorde ju ramen flackare till 2021 så den har 67grader med 120mm och utan sag. Så 66 utan sag på 140mm är ju en stor förbättring men som du säger är nog ett angleset en bra idé. Har faktiskt kikat på ett men ska testa 140mm ett tag först och se hur det funkar.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer