Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

HMGustavsson

Aktiv medlem
Kaffe på ramen och kämpig skare att forcera, men bitvis klart värt det 😅
C908791F-B2C7-4EA2-8232-9EBD4D1B8566.jpeg

HMGustavsson

Aktiv medlem
vad är det för thermos? varit ute efter en som passar i flaskhållaren
Köpt på XXL, den funkar fint i aluminiumhållaren efter ett litet tryck på hållaren så att den nyper fast och då sitter den som berget, tyvärr lite för liten för hållare i plast och coolfiber. Håller värmen riktigt bra under vintercyklingen och jag gillar aluhållarna så 👍🏻

Borde vara denna modell som jag inte ser på XXL längre...

onegear

Aktiv medlem
Hade nästan allt utom ramen så efter en del pappersjobb med Schenker fick jag hem en Nukeproof Scout 29" stl L.
Kör dock 27,5+ med i40 Raceface fälgar då jag hade dessa över.
Vevlager behövdes också och tro på fan så hade jag inte rätt verktyg till Srams dub... Vevlagret är således bara ditsatt med fingerkraft och hojen oprövad. Jag saknade också bakväxel och kedja men när Bikester hade en drive på komplett NX grupp så blev det en sån. Frambroms hade jag i form av Guide RE som är guidehandtag med Code ok... Stod dock inte ut med kombon Sram/Shimano på styret så jag hittade en Guide T bakbroms till rätt pris. Styre och stam fanns i gömmorna i det inte så upphetsande märket XLC men jag gillar styret. Gaffeln är en helt ok Suntour 130mm som får hänga med tills nått flashigare dyker upp. Droppern är en 170mm BX.
20220307_172215.jpg

N_sandstrom

Aktiv medlem
Efter ett par månaders uppehåll kom man äntligen ut på cykeln och in på Happyride igen bara för att se an massa diskussioner om ens cykel! 😂

Så jag bjuder på en bild till på den så ni kan stirra er blinda på alla långa rör! 😂

Visa bilaga 543162
Känner mig lite skyldig här :p
Måste iallafall säga att din Raw-konvertering definitivt gjort lyft för det estetiska!

Själv var jag ute och rullade branter med mina korta rör igår. Måste få ner sadeln lite till :p
20220308_162734-01.jpeg

Kngl19

Aktiv medlem
Känner mig lite skyldig här :p
Måste iallafall säga att din Raw-konvertering definitivt gjort lyft för det estetiska!

Själv var jag ute och rullade branter med mina korta rör igår. Måste få ner sadeln lite till :p
Visa bilaga 543227
Det är lugnt! 😂 Har aldrig ens tänkt på att det röret skulle vara något som stör. För mig är det nämligen perfekt eftersom jag kan köra med 170mm droppern i botten så man slipper utstick. Men visst. Lägre rör och längre dropper hade kanske varit bättre? 🤔😊

Edit: Frågan är mer hur lågt kan man trycka en sadel innan det blir för lågt och konstig ansträngning för benen?

Lite komiskt gällande att cykeln är rawad är att 2022 modellerna kommer i raw variant.. 😂

Berk

Aktiv medlem
Det är lugnt! 😂 Har aldrig ens tänkt på att det röret skulle vara något som stör. För mig är det nämligen perfekt eftersom jag kan köra med 170mm droppern i botten så man slipper utstick. Men visst. Lägre rör och längre dropper hade kanske varit bättre? 🤔😊

Edit: Frågan är mer hur lågt kan man trycka en sadel innan det blir för lågt och konstig ansträngning för benen?

Jag är nöjd med 150 mm för att jag kan trycka sadeln ned utan för mycket rörelse (och den ger tillräckligt mycket utrymme att röra mig). Skulle inte ville har längre. Men då har jag inte långa ben.

Lite komiskt gällande att cykeln är rawad är att 2022 modellerna kommer i raw variant.. 😂

Ja, riktigt snygg i raw!

Flestavat

Aktiv medlem
Då var Scouten byggd. Krånglade länge med droppern och den gamla crown racen (på svenska?) som satt som berget.

Men till slut så ordnade det sig. Allting från min Kona Honzo passade på Nukeproofen. Till och med min ovala klinga med 32t. Även fast crc/wiggle hävdade motsatsen. Det går nog till och med att få dit en 34t oval om man skulle vilja det. Nu återstår lite småfix men den är så gott som färdig. En ny gaffel står högt på önskelistan, får se när det blir.

IMG_20220310_223337.jpg
IMG_20220310_213257.jpg
IMG_20220310_223350.jpg

erolwi

Aktiv medlem
Då var Scouten byggd. Krånglade länge med droppern och den gamla crown racen (på svenska?) som satt som berget.

Men till slut så ordnade det sig. Allting från min Kona Honzo passade på Nukeproofen. Till och med min ovala klinga med 32t. Även fast crc/wiggle hävdade motsatsen. Det går nog till och med att få dit en 34t oval om man skulle vilja det. Nu återstår lite småfix men den är så gott som färdig. En ny gaffel står högt på önskelistan, får se när det blir.

Visa bilaga 543514
Visa bilaga 543515
Visa bilaga 543516
Då kan du ju se om hardtailpartys analys av cykeln stämmer. Kanske står tidigare i tråden men i mitt huvud (utan att ha några detaljer) känns Honzo—>Scout som ett 1:1 byte, vad är anledningen till bytet?

Flestavat

Aktiv medlem
Då kan du ju se om hardtailpartys analys av cykeln stämmer. Kanske står tidigare i tråden men i mitt huvud (utan att ha några detaljer) känns Honzo—>Scout som ett 1:1 byte, vad är anledningen till bytet?

Nja, geometrin är ju snarlik absolut men håller inte med att det är en 1:1.
Men den allra främsta anledningen till bytet förutom att jag gillar scouten och hur den ser ut samt geometrin.. Är storleken. Jag är 183 och har kört på en medium honzo i nästan ett år. Nukeproofen är en Large.

Ska bli kul att utvärdera, får väll se om jag kommer till samma slutsats som Steve.

Berk

Aktiv medlem

Scout har mycket flackare gaffelvinkel, som är en viktig skillnad. Honzo + -2 grad angleset ≈ Scout.

ShimanoSaint

Aktiv medlem

Visa bilaga 543514
Visa bilaga 543515

Visa bilaga 543516

Läckert🔥
En silvrig Rockshox Pike hade nog passat.

h.wallin

Medlem
Har det kommit ngt i den här kategorin får eller är det fortfarande så att de försöker hinna ikapp med restade lager från vintern 19/20?

De enda jag vet är att Mash släppte en, men kanske lite väl omodern för de flesta här? och rätt dyr dessutom.. Hade den kostat mindre, funnits i EU, haft en något flackare gaffelvinkel och justerbara dropouts hade jag varit spekulant...

https://www.mashsf.com/news/mash/mash-hardtail-2022

Flestavat

Aktiv medlem
IMG_20220327_151841.jpg

Första premiärturen på scouten i söndags. Ganska kallt och lite is kvar här och där men det gick att cykla!

Jag är väldigt nöjd med cykeln, den känns snabb som satan. Väldigt stabil.
Däcken från wolfpack fortsätter att imponera. Får återkomma med en lite mer utförlig utvärdering när jag cyklat mer än 2 mil stig på cykeln

Nu väntar en ny sadel från ergon sen är den i princip klar. Ny gaffel blir till sommaren, eller om det dyker upp någon bra begagnad nära Närke.

liveforthis

Aktiv medlem
Blev en octane One sour, den skulle ha 1185 hjulbas och 460 reach. Och det motsvarande 2018 eccentric 29. Men när jag fick hem den och monterat ihop den så blev det 1245 hjulbas 480ish reach. Vilket motsvarar 2020 eccentric Evo 29. Men nöjd med ramen så långt bara kört 1 gång så de.
IMG_20220415_073923_111.jpg
IMG_20220415_073934_224.jpg
IMG_20220415_073948_064.jpg
IMG_20220415_165328_732.jpg
IMG_20220415_174904_308.jpg

Berk

Aktiv medlem
Blev en octane One sour, den skulle ha 1185 hjulbas och 460 reach. Och det motsvarande 2018 eccentric 29. Men när jag fick hem den och monterat ihop den så blev det 1245 hjulbas 480ish reach. Vilket motsvarar 2020 eccentric Evo 29. Men nöjd med ramen så långt bara kört 1 gång så de. Visa bilaga 550048 Visa bilaga 550049 Visa bilaga 550050 Visa bilaga 550051 Visa bilaga 550052

Snygg ram och färg!
Då undrar jag om du inte fick en storlek större en du beställde ...

Berk

Aktiv medlem
Slängde på butcher 2.6 bak idag, helt underbart väder och terräng. Allt kändes bara bättre med 2.6 bak, så ska försöka hitta något lättare och snabbare däck att köra , lite sugen på slaughter 2.8a bak

Eliminator är riktigt trevligt som bakdäck, snabbare men bara lite lättare.

Putte--

Aktiv medlem
En snabb fråga. Har inte hojat sen i oktober och ska ta första rundan i morgon och har därför fyllt på lite mjölk i däcken, men vad kör ni för tryck? Rullar wolfpacks 2.4or.

simson

Aktiv medlem
Tja!
Hur långt är ett snöre , det beror ju på hur och var du trampar , din vikt.
Jag väger 100+ och kör typ 1.5-1.8 bar men är oxå feg och kör inte rakt över svårare hinder.
Börja med 1.8 å sänk efterhand om det funkar bra .
Mange

Putte--

Aktiv medlem
Tja!
Hur långt är ett snöre , det beror ju på hur och var du trampar , din vikt.
Jag väger 100+ och kör typ 1.5-1.8 bar men är oxå feg och kör inte rakt över svårare hinder.
Börja med 1.8 å sänk efterhand om det funkar bra .
Mange
Ett snöre är alltid från ena änden till den andra, men nu var ju inte det min fråga.
Men om du e 100+ och gör 1.5-1.8 så kör jag på 1.3 respektive 1.2. Det var vad jag har fyllt upp så då var min aning rätt. Tror jag till och med att jag körde under 1 i somras men fick ett och annat genomslag i baken. 😬 Tänkte kompletera med korv i år om elen och soppan kan ta och bli billigare snart.
Väger 72kg förövrigt.

Berk

Aktiv medlem
Ett snöre är alltid från ena änden till den andra, men nu var ju inte det min fråga.
Men om du e 100+ och gör 1.5-1.8 så kör jag på 1.3 respektive 1.2. Det var vad jag har fyllt upp så då var min aning rätt. Tror jag till och med att jag körde under 1 i somras men fick ett och annat genomslag i baken. 😬 Tänkte kompletera med korv i år om elen och soppan kan ta och bli billigare snart.
Väger 72kg förövrigt.

1,3 bar bak är trevligt, men då behöver du korv om du inte kör riktigt smut. Fram skulle du kanske kunna köra med lite mindre tryck, beroende på din körstil och underlag.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer