Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Campus_with_an_H

Aktiv medlem
Kort solotur igår o testade lånekameran.

Bilagor

• L1030190.jpg
    L1030190.jpg
    214.7 KB · Besök: 85
  • L1030203.jpg
    L1030203.jpg
    227 KB · Besök: 77
  • L1030114.jpg
    L1030114.jpg
    240.7 KB · Besök: 78
  • L1030129.jpg
    L1030129.jpg
    386.9 KB · Besök: 69
  • L1030149.jpg
    L1030149.jpg
    224 KB · Besök: 71
  • L1030162.jpg
    L1030162.jpg
    691.5 KB · Besök: 86
  • L1030167.jpg
    L1030167.jpg
    319 KB · Besök: 87

Flestavat

Aktiv medlem
Hej!

Sitter i köptankar kring en ny gaffel. Den ska sitta på min nukeproof scout 290.
Jag har just nu en Recon RL 130mm som jag snott från min förra ram och jag har varit nöjd med 130mm men själva gaffeln lämnar mycket att önska.

Nu har jag bestämt mig för en pike select men är lite osäker om jag inte skulle gå upp till 140mm.
Vad tycker ni? 130 eller 140? Jag vet att jag kan köpa en airshaft och ändra sen men vill gärna höra hur ni tänker kring det. 10mm är ju inte så mycket men tänker att jag kanske borde köra på 140mm när jag ändå kan gå upp?
Cyklar 80% Platt, enkel stig och 20% mer tekniskt.

jonte987

Aktiv medlem
Hej!

Sitter i köptankar kring en ny gaffel. Den ska sitta på min nukeproof scout 290.
Jag har just nu en Recon RL 130mm som jag snott från min förra ram och jag har varit nöjd med 130mm men själva gaffeln lämnar mycket att önska.

Nu har jag bestämt mig för en pike select men är lite osäker om jag inte skulle gå upp till 140mm.
Vad tycker ni? 130 eller 140? Jag vet att jag kan köpa en airshaft och ändra sen men vill gärna höra hur ni tänker kring det. 10mm är ju inte så mycket men tänker att jag kanske borde köra på 140mm när jag ändå kan gå upp?
130 borde räcka i min smak. 140 är aldrig fel men geon förändras lite till det sämre. Om den inte känns för lång nu.

Det är nog marginellt så du kan nog gå på känsla.

Ändra till 140 på recon först och testa?

Flestavat

Aktiv medlem
130 borde räcka i min smak. 140 är aldrig fel men geon förändras lite till det sämre. Om den inte känns för lång nu.

Det är nog marginellt så du kan nog gå på känsla.

Ändra till 140 på recon först och testa?

Inte så sugen på att pilla mer med den om jag ska vara ärlig. Tänkte att frugan ska ärva den och 130 är redan på gränsen för hennes cykel. Behöver göra en ytterbensservice för att byta slaglängd så blir för krångligt.

Ja det lutar ju onekligen åt 130mm då jag är nöjd med det och bottnar nästintill aldrig, piken har ju tokens så kan ju lägga till fler ifall jag bottnar för mycket.

Berk

Aktiv medlem
Hej!

Vad är mer tekniskt?
Jag kör framförallt stök, men inte så snabbt, och min gamla Pike Select 130 mm, som är närmare 120 mm med gammla DebonAir räcker helt till.

Tycker att geometri ändringar är viktigare. Med 130 mm slag blir gaffelrörsvinkel vid sag 67 grad. Jag är riktigt nöjd med min 66,5 grad. Många här vill har flackare gaffelrörsvinkel. Reach blir några mm kortare med längre gaffel, men om du har distanser under stammen kan du tar bort dom för att kompensera. Och sadelrörsvinkel, som redan verkar vara för flack blir ännu lite flackare. Frågan där är om det skulle vara ok eller du kan flytta fram sadeln lite mer.

Men allt det här är små effekter när det handlar om bara 10 mm skillnad i slag, som blir 7,5 mm vid sag.

Flestavat

Aktiv medlem
Vad är mer tekniskt?
Jag kör framförallt stök, men inte så snabbt, och min gamla Pike Select 130 mm, som är närmare 120 mm med gammla DebonAir räcker helt till.

Tycker att geometri ändringar är viktigare. Med 130 mm slag blir gaffelrörsvinkel vid sag 67 grad. Jag är riktigt nöjd med min 66,5 grad. Många här vill har flackare gaffelrörsvinkel. Reach blir några mm kortare med längre gaffel, men om du har distanser under stammen kan du tar bort dom för att kompensera. Och sadelrörsvinkel, som redan verkar vara för flack blir ännu lite flackare. Frågan där är om det skulle vara ok eller du kan flytta fram sadeln lite mer.

Men allt det här är små effekter när det handlar om bara 10 mm skillnad i slag, som blir 7,5 mm vid sag.

Vi har ju inte så mycket tekniskt på närkeslätten så för mig är det dom svarta/röda lederna i Ånnaboda främst.

Men jag resonerar liknande som dig och jag kunde inte hålla mig så beställde en 130mm. Borde komma i veckan, vet inte hur snabba r2bike är dock.

Berk

Aktiv medlem
Vi har ju inte så mycket tekniskt på närkeslätten så för mig är det dom svarta/röda lederna i Ånnaboda främst.

Men jag resonerar liknande som dig och jag kunde inte hålla mig så beställde en 130mm. Borde komma i veckan, vet inte hur snabba r2bike är dock.

r2-bike är snabba!

Sen finns det offset att fundera kring. Jag valde gamla "långa" offset. Vad valde du? Eller var gamla offsetten i rea?

jonte987

Aktiv medlem
Jag tror inte det är nåt att ångra men annars är det bra övning att plocka isär och höja och sen återställa slaget på en recon.
Helst ska den ju servas i vilket fall.

Flestavat

Aktiv medlem
Jag tror inte det är nåt att ångra men annars är det bra övning att plocka isär och höja och sen återställa slaget på en recon.
Helst ska den ju servas i vilket fall.
Har redan gjort det 2 gånger så har rätt bra koll på det nu. Men hade isär den för en ytterbenservice för 2 veckor sen. Vill ha begäret tog över annars hade jag nog gjort det.

liveforthis

Aktiv medlem
Hallå eller det är 10mm slag vi snackar om. Bara att köra om du tycker känna att du vill ha mer slag än idag. Vinklarna blir inte märkbara direkt på 10mm. Visst om du går till 150 så blir det iaf något märkbart. Kolla Blake i gmbn han körde ju en 160 el 170 lyrik på sin scout på megaavalance racet och nog fan har dom en del klättring där med men han ramlade inte av sadeln (bakåt) för att sadelrörsvinklen skulle va så flack. Fan men körde med 68-70 sadelrörsvinklar för inte så länge sen.

Berk

Aktiv medlem
Hallå eller det är 10mm slag vi snackar om. Bara att köra om du tycker känna att du vill ha mer slag än idag. Vinklarna blir inte märkbara direkt på 10mm. Visst om du går till 150 så blir det iaf något märkbart. Kolla Blake i gmbn han körde ju en 160 el 170 lyrik på sin scout på megaavalance racet och nog fan har dom en del klättring där med men han ramlade inte av sadeln (bakåt) för att sadelrörsvinklen skulle va så flack. Fan men körde med 68-70 sadelrörsvinklar för inte så länge sen.

Håller med att skillnaden av 10 mm inte är stor (även om jag märkte det när jag höjde min Honzo från 120 till 130 mm slag).

Men för 15 år sen på min gammaldags MTB var det alltid tyngdpunkten som hämnade ovanför bakhjulet, och närmande bakåtvolt, som sätte stop vid branta klättringar. Nu med modern geometri är det för mig aldrig tyngdpunkten, men grepp av bakdäcket eller för lite fart.

MTBemil

Aktiv medlem
Vad är era upplevelser av manual på stig hardtails? Tycker förvånansvärt att det är svårare än på fullgung. Även när dem är längre, känns som att kunna komprimera bakdämpen hjälper en att få bak vikten snabbt

Berk

Aktiv medlem
Vad är era upplevelser av manual på stig hardtails? Tycker förvånansvärt att det är svårare än på fullgung. Även när dem är längre, känns som att kunna komprimera bakdämpen hjälper en att få bak vikten snabbt

Jag har själva noll erfarenhet med manuals, men har hört andra säga att det är enklare på en FS.

liveforthis

Aktiv medlem
Same same . Men ja en fs blir ju lite kortare reach på när baken komprimeras. Sen har ju många 1 storlek för stor cykel och brett styre vilket gör det mycket svårare. Prova hålla typ 70~ish cm brett på styret så går det mycket lättare att göra manuals. Minns gamla goda tiden när man körde street/ditt och hade 70mm rise och 68-70cm breda styre manuals hela dagarna 😄

MTBemil

Aktiv medlem
Same same . Men ja en fs blir ju lite kortare reach på när baken komprimeras. Sen har ju många 1 storlek för stor cykel och brett styre vilket gör det mycket svårare. Prova hålla typ 70~ish cm brett på styret så går det mycket lättare att göra manuals. Minns gamla goda tiden när man körde street/ditt och hade 70mm rise och 68-70cm breda styre manuals hela dagarna 😄
Misstänker att jag blir lite hämmad när jag vant sig vid dirtens geo. Men får också för mig att bakdämp är lite förlåtande för att faktiskt hålla balansen

liveforthis

Aktiv medlem
Misstänker att jag blir lite hämmad när jag vant sig vid dirtens geo. Men får också för mig att bakdämp är lite förlåtande för att faktiskt hålla balansen
Nja tekniken är den samma. Inte ska man förlita sig på bakdämparen 😉. Däremot blir "rycket/förflyttningen" längre på en modern bröt HT med längre reach, så det är bra om man har apa armar

Putte--

Aktiv medlem
Nja tekniken är den samma. Inte ska man förlita sig på bakdämparen 😉. Däremot blir "rycket/förflyttningen" längre på en modern bröt HT med längre reach, så det är bra om man har apa armar
Tänkte precis säga det med armlängd. Jag har inga problem att göra manuals med min ht men jag har ju rätt långa armar och har L ram då jag enligt geon ligger precis på gränsen mellan XL och L. Jag vet inte hur mycket bredden på styret gör men jag kör 750mm.
Sen handlar ju allt om att öva och lära känna sin cykel. Mitt största problem är inte att jag kör HT utan min egen tajming när jag ska göra manuals i spåren, Superkass tajming!

liveforthis

Aktiv medlem
Tänkte precis säga det med armlängd. Jag har inga problem att göra manuals med min ht men jag har ju rätt långa armar och har L ram då jag enligt geon ligger precis på gränsen mellan XL och L. Jag vet inte hur mycket bredden på styret gör men jag kör 750mm.
Sen handlar ju allt om att öva och lära känna sin cykel. Mitt största problem är inte att jag kör HT utan min egen tajming när jag ska göra manuals i spåren, Superkass tajming!
Ja men precis jag är själv 187 och väljer nästan alltid en Large ram då jag har korta armar för min längd. Kör också 750mm styre. Och träna och upprepa är framgången men också att träna med rätt teknik 👍🏻

Putte--

Aktiv medlem
Ja men precis jag är själv 187 och väljer nästan alltid en Large ram då jag har korta armar för min längd. Kör också 750mm styre. Och träna och upprepa är framgången men också att träna med rätt teknik 👍🏻
När jag började köra ht så vart GMBNs YouTube kanal min väg till att hitta tekniken. Är jag ute i skogen och finner mig själv kämpa med något typ av hinder så tar jag ofta hjälp av den kanalen för att hitta rätt teknik.

MTBemil

Aktiv medlem
Nja tekniken är den samma. Inte ska man förlita sig på bakdämparen
Försöker bara resonera varför jag får upplevelsen "oj vad bra jag blev på manuals" varje gång jag lånar någons fullgung. Vill tycka att det både är lättare att rycka upp och hålla dem. Som att bakdämparen agerar buffert när man överkompenserar typ. Men absolut är bara fortsätta nöta tills det sitter

zinkpasta

Aktiv medlem
Nu kan jag inte påstå att jag kan manualla (jag tror jag är född utan balanspunkt :-), men känner igen den känslan. Tror att bakdämparen kan agera lite "buffertzon" så man har ett lite större område där det funkar? Eventuellt kanske den även "äter upp" små rörelser från kroppen, så på ett sätt är det både lättare och svårare? Dvs behöver mer input runt balanspunkten när man väl behöver kompensera på en FS, samtidigt som den är stabilare när man väl är där.

Lite svammel från en som försöker, ibland. Både med HT och FS.

Edit: Typ som du skriver ovan ja. :-)

soderblom

Aktiv medlem
Har väl i princip avskrivit en Chromag nu i min jakt på HT. Inte lätta att få tag på i Europa och egentligen för mycket slag för mig. Så har väl börjat snegla mer på en Pipedream Sirius S5 eller Stanton Sherpa. Ganska lika vad gäller vikt och slag, men synar man geometrin så skiljer en hel del. Ska man lyssna på Hardtail Party så är det väl nästan Modern vs Old school geo. Någon här på forumet med erfarenhet eller tankar kring dessa ramar?

Berk

Aktiv medlem
Har väl i princip avskrivit en Chromag nu i min jakt på HT. Inte lätta att få tag på i Europa och egentligen för mycket slag för mig. Så har väl börjat snegla mer på en Pipedream Sirius S5 eller Stanton Sherpa. Ganska lika vad gäller vikt och slag, men synar man geometrin så skiljer en hel del. Ska man lyssna på Hardtail Party så är det väl nästan Modern vs Old school geo. Någon här på forumet med erfarenhet eller tankar kring dessa ramar?

Skillnader i geometri på olika HT kan vara riktigt stor. Om man vill köra stök är modern mycket bättre.

Pipedream Sirius S5 ser fin ut. Det är inte klart för mig om alla värden i geometritabellen är vid sag, eller bara några. 65 grad gaffelrörsvinkel vid sag är riktigt modern och flack.

Har du tittat på Nordest Britango?

liveforthis

Aktiv medlem
Kört sherpan och ja den är helt klart mer old school och "kvick" vilket inte behöver va negativt så klart. Har man max 60-80hm nerför så är ju sherpan ingen dålig hoj. Sen är det om man tänkt ha den som enda hojen ? För ev någon vända till bikepark m.m så hade jag valt en lite mer aggro geo.

Tore krok

Aktiv medlem
Vrf inte bara beställa från Kanada om du vill ha en? priset blir det samma som om en handlare skulle tullat och fraktat hit den

h.wallin

Medlem
Vrf inte bara beställa från Kanada om du vill ha en? priset blir det samma som om en handlare skulle tullat och fraktat hit den
det har jag funderat på, och priset blir procentuellt inte hutlöst mycket mer än om man skulle köpa ngt motsvarande inom eu eftersom de flesta ändå kommer från uk.. vilka ramar förutom nordest, ns eller commencal finns ens längre i det segmentet om man vill slippa tulla?

utbrott

Aktiv medlem
det har jag funderat på, och priset blir procentuellt inte hutlöst mycket mer än om man skulle köpa ngt motsvarande inom eu eftersom de flesta ändå kommer från uk.. vilka ramar förutom nordest, ns eller commencal finns ens längre i det segmentet om man vill slippa tulla?
Man får ju visserligen tulla men den inhemska momsen dras ju av vid köpet så det blir kanske inte jättestor skillnad. 20% i UK vs 25% i Sverige.

Tore krok

Aktiv medlem
Prisskillnaden mot en från uk eller liknande blir försumbar, och chromag är trots sin slaglängd sjukt fina stighojjar som det går skicka lite mer med, Rekommenderas varmt !

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer