Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Flestavat

Aktiv medlem
Idag kom äntligen gaffeln! Efter att postnord slarvade bort den i en vecka.

Har bara hunnit dryga 2 mil med den än så länge men första intrycket.. Wow vilken uppgradering.
Jämfört med min gamla Recon RL är det natt och dag nästan. Väldigt väldigt nöjd.
Det kommer bli en härlig cykelsäsongen känner jag.

IMG_20220512_163519.jpg
IMG_20220512_163525.jpg

andersson.n

Aktiv medlem
Tjena!

Har som jag skrivit i andra trådar tänkt byta ut min Orbea Occam H30 mot en XC FS. Plånboken säger dock ifrån så det verkar bli en begagnad HT istället. Vad jag inte gillar med min Occam:
  • Upplever den som tung, väger cirka 15.7 kg (med pedaler och flaskhållare).
  • Känns för min cykling som gränsfall till för stor: Det är "mycket cykel" att hantera pga lång, sittande är den gränsfall till för stor tycker jag, och även fast droppern är så långt ner som möjligt blir den för hög i fullt utsträckt läge (jag får böja på fötterna för att nå pedalerna).
  • Tycker inte den är jättetrampeffektiv, jag vet att detta går emot andras åsikter men denna känsla är väl till stor del för att jag inte ställt in bakdämparen ordentligt pga jag orkar inte mecka med den.
Så fort det lutar nerför och är lite drop osv (typ Hällre) så är Occamen perfekt men det är tyvärr inte där jag cyklar som mest.

Hojen jag är ute efter kommer främst användas i Hellas, men inte för några galna drop, inte för att köra dödsfort i Nackarna osv, utan tänk mer "snabbt" (nåja, snabbt för mig) på flowigare stigar men den ska så klart samtidigt kunna hantera bröt väl. Med ovanstående i åtanke är passande vägledande ord för vad är ute efter användarvänlig, lekfull, trampvänlig, och gärna lätt men samtidigt kapabel.

Specialized Fuse i medium ser bra ut. Dock får man anpassa sig lite efter vad som går att hitta, begagnat har jag hittat följande:

Geojämförelse av ovanstående med min Occam samt Fuse i medium.

Är medveten om att alla ovanstående hojar ovan har nästan lika lång hjulbas som min Occam, förutom Sentier och Fuse som är lite kortare, vilket delvis går emot poängen med att byta. Jag tänker dock på nåt vis att lite kortare, lite lättare, och betydligt trampeffektivare pga HT adderar samman till helhetsförändring som är större än enskilda delarna.

Vad har ni för tankar om vilken (om någon) av ovanstående jag borde välja för att bli nöjd med mitt byte?

PS. Jag är 177 cm lång med cirka 85 cm innerben och ganska lätt, länge sedan jag vägde mig men 75 kg kanske.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Droppern kan nog vara för lång oavsett vilken cykel man väljer så där får man kanske tänka till och se till att man når ner till pedalerna

andersson.n

Aktiv medlem
Droppern kan nog vara för lång oavsett vilken cykel man väljer så där får man kanske tänka till och se till att man når ner till pedalerna
Har sett att man kan köpa sådana där shims för att begränsa längden på droppern, men det är som sagt bara en av många detaljer med Occamen som bidrar till en helhet av att kännas för stor och tung...

Förstår hur som helst din poäng att jag kan hamna i samma problem om jag byter till HT, men tänker att jag märker när jag testar!

jagärintecyklistmen

Aktiv medlem
Nu har jag ingen erfarenhet av Occam, men jag undrar om de HT:s du tittar på verkligen är märkbart mer trampeffektiva. Jag bytte nyligen ut min Canyon Stoic (trail-HT) mot en FS trailcykel i form av Polygon Siskiu T8 och kan inte påstå att FS:en känns mindre effektiv.

Slänger dock in en brasklapp för att jag fortfarande anser mig vara ny på mtb, så det kanske finns skillnader jag inte uppfattar.

andersson.n

Aktiv medlem
Har du kört ht tidigare? Om du började på fs så kan du få en rätt så stor överraskning…
Har haft olika XC HT med gammaldags geometri genom åren, en kort stund även en sådan fast med mer modern geo, dock aldrig riktig trail HT!
Nu har jag ingen erfarenhet av Occam, men jag undrar om de HT:s du tittar på verkligen är märkbart mer trampeffektiva. Jag bytte nyligen ut min Canyon Stoic (trail-HT) mot en FS trailcykel i form av Polygon Siskiu T8 och kan inte påstå att FS:en känns mindre effektiv.

Slänger dock in en brasklapp för att jag fortfarande anser mig vara ny på mtb, så det kanske finns skillnader jag inte uppfattar.
Hmm, på mina tidigare HT har jag känt att det verkligen "klipper till" om man trampar, men det kanske är pga XC-hoj snarare än HT vs FS..?

MTBemil

Aktiv medlem
Går inte att göra ett länkage effektivare än inget länkage. Jag tycker iallafall att ht fortfarande ger en fördel när det gäller trampeffektivitet. Men mer sittandes än ståendes

Berk

Aktiv medlem
Går inte att göra ett länkage effektivare än inget länkage. Jag tycker iallafall att ht fortfarande ger en fördel när det gäller trampeffektivitet. Men mer sittandes än ståendes

Jag skulle säga tvärtom, att en HT är ännu effektivare ståendes. En FS är dock mycket effektivare i snabb småstök, där studsar en HT bara runt.

andersson.n

Aktiv medlem
Det är så jag tänkt, ”inget” måste vara bättre än ”nåt”! :)

Sen att det så klart kostar i bekvämlighet osv.

ChJ

Aktiv medlem
Jag växlar mellan Occam och Commencal Meta HT, beroende på "humör och säsong". Jag är alltid snabbare (och bekvämare 😆) på Occam. Båda är roliga, men om jag skulle behöva välja en, vore det Occam 😊.

andersson.n

Aktiv medlem
Jag växlar mellan Occam och Commencal Meta HT, beroende på "humör och säsong". Jag är alltid snabbare (och bekvämare 😆) på Occam. Båda är roliga, men om jag skulle behöva välja en, vore det Occam 😊.
Ja, det kanske är lite bakvänt att gå från FS till HT på nå vis... Men är jag den enda som känner sig som ett bojsänke när jag trampar runt på 16 kg svampig dämpning i en uppförsbacke?! Det känns liksom som att jag släpar på väldigt mycket vikt, tungt att accelerera osv... Är väl för svag 😭

Borde väl egentligen lägga lite tid på att ställa in dämpningen bättre...

Berk

Aktiv medlem
Ja, det kanske är lite bakvänt att gå från FS till HT på nå vis... Men är jag den enda som känner sig som ett bojsänke när jag trampar runt på 16 kg svampig dämpning i en uppförsbacke?! Det känns liksom som att jag släpar på väldigt mycket vikt, tungt att accelerera osv... Är väl för svag 😭

Jag gick från en lätt, avant-la-lettre downcountry FS till en bojsänke stål HT. FS var effektiv och för snabbt för mig och framförallt kändes bakenden svampig (som väl alltid är fallet med en FS). HT är mycket roligare i stök tycker jag.

Nu kör jag mestadels en helstel HT som väger kring 10 kg. Jämfört med den känns mina andra stål HT, som är relativt lätt, som en böjsänke.

ChJ

Aktiv medlem

Jag kör med rätt mkt sag i bakdämparen på Occam och tycker ändå inte den känns seg (väger i o f s också mindre i kolfiberversion), däremot har jag bytt hjul och däck vilket gjort den märkbart piggare.

zinkpasta

Aktiv medlem
Kan vara värt att testa rejält med lufttryck och snabb returdämpning iaf, då lär du få bort svampigheten men det kommer givetvis bli stötigare.. men då vet du iaf hur den känns i "andra extremen". Om du fortfarande tycker det känns segt och ineffektivt så är det väl dags att byta. Eller köpa lättare hjul och däck, som andra varit inne på, det gör grym skillnad för rappheten vid igångdrag et.c.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Allt beror ju så mycket på hur och vart man cyklar.

Där jag tycker att cyklingen är som roligast (kan tyvärr inte påstå att det är där jag cyklar mest) är det 150-hojen som känns lättast och smidigast, trots att facit säger annat.

Är övertygat om att HT'n i teorin hade vart smidigare på flera av stigarna, men jag är inte riktigt kapabel nog att få upp den i fart :p

DanielS

Aktiv medlem
Det är klart att en ht är ju skoj att ha, speciellt om man har ekonomin och förvaringsplats för flera cyklar.

Men jag har ju precis gjort bytet från en stig-ht som skulle platsat i denna tråden till en FS "downcountry". För det jag cyklar så blir jag uthålligare med FS just pga det "småstök" som någon nämner ovan. Kapade direkt 1min på ett 9min strava-segment..liknande geometri och nivå på komponenter. Brukar inte strava-hetsa men tyckte det var en intressant jämförelse på en sträcka som jag försökt köra snabbt på.

I uppförsbackar får man ju också tänka på att greppet är viktigt, det som oftast stoppar mig i uppförsbackar är att bakhjulet slirar, är väl iof min tekniska förmåga som brister. Men lättare att hålla vikt där om man sitter ner vilket är lättare på en FS.

Några tankar om vad @andersson.n kan göra för att förbättra sin Occam:
-Droppern är ju lätt att byta
-15+kg är ju mycket att utgå ifrån, men lättare däck och hjul kan ju ta bort ett kg. Fabriksmonterade hjulen på min cykel vägde 2.4kg, där kunde jag kapa 0.5kg till en ganska billig peng (1500kr efter försäljning av original-hjulen). Hjul kan förmodligen tas med till nästa cykel.
-Dämparen kan du ju som du säger labba med inställningar på.
-Storleken är det ju värre med, går det att göra något med styre, styrstam, sadelposition?

andersson.n

Aktiv medlem
Det är klart att en ht är ju skoj att ha, speciellt om man har ekonomin och förvaringsplats för flera cyklar.

Men jag har ju precis gjort bytet från en stig-ht som skulle platsat i denna tråden till en FS "downcountry". För det jag cyklar så blir jag uthålligare med FS just pga det "småstök" som någon nämner ovan. Kapade direkt 1min på ett 9min strava-segment..liknande geometri och nivå på komponenter. Brukar inte strava-hetsa men tyckte det var en intressant jämförelse på en sträcka som jag försökt köra snabbt på.

I uppförsbackar får man ju också tänka på att greppet är viktigt, det som oftast stoppar mig i uppförsbackar är att bakhjulet slirar, är väl iof min tekniska förmåga som brister. Men lättare att hålla vikt där om man sitter ner vilket är lättare på en FS.

Några tankar om vad @andersson.n kan göra för att förbättra sin Occam:
-Droppern är ju lätt att byta
-15+kg är ju mycket att utgå ifrån, men lättare däck och hjul kan ju ta bort ett kg. Fabriksmonterade hjulen på min cykel vägde 2.4kg, där kunde jag kapa 0.5kg till en ganska billig peng (1500kr efter försäljning av original-hjulen). Hjul kan förmodligen tas med till nästa cykel.
-Dämparen kan du ju som du säger labba med inställningar på.
-Storleken är det ju värre med, går det att göra något med styre, styrstam, sadelposition?
Svar från telefon så jag fattar mig lite kort:

Har funderat i liknande banor som dina förslag till förändringar, men det känns som mycket fipplande och en del pengar att investera för en hoj jag i grunden tycker är för stor.

Kommer bara ha en MTB, köper jag HT säljer jag Occam under sommaren (vilket jag nog netto går plus på). Vore som sagt även skönt underhållsmässigt att ha en hoj med färre grejor som kan strula.

På väg för att titta på en hoj nu! :)

andersson.n

Aktiv medlem
Svar från telefon så jag fattar mig lite kort:

Har funderat i liknande banor som dina förslag till förändringar, men det känns som mycket fipplande och en del pengar att investera för en hoj jag i grunden tycker är för stor.

Kommer bara ha en MTB, köper jag HT säljer jag Occam under sommaren (vilket jag nog netto går plus på). Vore som sagt även skönt underhållsmässigt att ha en hoj med färre grejor som kan strula.

På väg för att titta på en hoj nu! :)
Jag testar med denna ett tag! 🤗

F931C57E-FC6A-4B18-A324-9E0FA6A52609.jpeg

andersson.n

Aktiv medlem
Jag är lite blind, vad är det för någon modell?
Precis som @Berk sa, en Sour Crumble från köp&sälj här!

Spontan känsla efter att ha cyklat lite asfalt, grus, och stig på vägen hem: Vet ej exakt vad som är däck, däcktryck, dämparinställning osv men skillnaden i hur den svarar på tramp jämfört med Occam tycker jag är stor. Hojen hanterar kortare stig väl, får se hur jag känner på längre tekniska rundor, men detta känns väldigt lovande!

liveforthis

Aktiv medlem

Spontan känsla efter att ha cyklat lite asfalt, grus, och stig på vägen hem: Vet ej exakt vad som är däck, däcktryck, dämparinställning osv men skillnaden i hur den svarar på tramp jämfört med Occam tycker jag är stor. Hojen hanterar kortare stig väl, får se hur jag känner på längre tekniska rundor, men detta känns väldigt lovande!
Ja ge det lite tid på dom tekniksa bitarna det tar lite tid att få till tekniken men när man får det så är det nice!

Berk

Aktiv medlem

Däck är riktigt bra, greppiga däck. Man kan byta till något mer läterullat på sommaren, om man föredrar. På en HT är det bra om man kan köra låg tryck bak för komfort och grepp. Kanske behövs det en korv i bakdäcken om man kör aggressivt.

DanielS

Aktiv medlem
Kul med ny hoj! Jag har ju faktiskt gjort lite liknande resa med mina cyklar. Köpte först en FS som kändes lite seg och tråkig. Var eg. flera problem, 27.5", mer slaglängd än jag behövde, för låg nivå på dämpare, något för liten storlek.

Köpte sedan en HT med fina komponenter, modern geometri och lämplig slaglängd och cyklingen blev mycket mycket roligare. Så efter ytterligare en tid insåg jag att en FS i samma kategori och ungefär samma geo nog trots allt är det jag ska ha. Kört på den ett par månader nu och känns som jag hittat rätt, tog 3 år ungefär..

andersson.n

Aktiv medlem
Kul med ny hoj! Jag har ju faktiskt gjort lite liknande resa med mina cyklar. Köpte först en FS som kändes lite seg och tråkig. Var eg. flera problem, 27.5", mer slaglängd än jag behövde, för låg nivå på dämpare, något för liten storlek.

Köpte sedan en HT med fina komponenter, modern geometri och lämplig slaglängd och cyklingen blev mycket mycket roligare. Så efter ytterligare en tid insåg jag att en FS i samma kategori och ungefär samma geo nog trots allt är det jag ska ha. Kört på den ett par månader nu och känns som jag hittat rätt, tog 3 år ungefär..
Det verkar som din och min typ av resa är normen snarare än undantaget, man testar och velar fram och tillbaka osv! :)

Jag körde en runda ute i Hellas nu ikväll också. Där jag märker positiv skillnad är i korta branta stigningar från nästan stillastående där jag förut kände att tyngden och svampigheten i min FS gjorde att det var väldigt trögt att få upp fart igen, jag upplever att jag har lättare att få ner kraft för att "få igång cykeln" med denna HT. Dock så klart sämre grepp och studsigare i vissa stigningar, men det är okej.

Det är första gången jag cyklar trail HT som sagt och på något vis känns det som att komma hem till hur jag är van vid att cykla från mina tidigare HTs, men att allt är som det egentligen alltid borde ha varit hela tiden men inte var: Flackare gaffelvinkel, bredare däck, saker funkar faktiskt så att man kan ta sig fram.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer