Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Berk

Aktiv medlem
@Berk vad kör du för drevning på din Santa Cruz ?

Lättare än alla andra ;)

Jag kör 34t oval, 22t. Det är för att komma uppför alla riktigt branta backar kring Stockholm. Jag är van att köra hög kadens på lvgcykle, så på de få korta slätta delarna av stigarna kan jag spinna snabbt. Utväxlingen är dock helt olämpligt till t.ex. (grus)väg. Jag köpte en 20t till efter en vecka, men det var för tungt på några brantar och hjälpte inte riktigt på platstig. Nu har mina ben dock blivit mycket starkare, så jag överväger 34/20 igen, men då blir kedjestaget 6 mm längre ...

Berk

Aktiv medlem
Blir det inte tungt att lyfta framhjulet med 30 mm extra reach på den stela?
Men där väger förstås fler mått in.

Måste också säga att jag ny har 420 mm kedjestag. Så jämfört med en stigcykel med 480 mm reach och 440 kedjestag har jag vevlagret 20 mm lägre bak och styret "på samma plats". Vid ståcykling är det trevligt att har pedalarna lite längre bak.

liveforthis

Aktiv medlem
Lättare än alla andra ;)

Jag kör 34t oval, 22t. Det är för att komma uppför alla riktigt branta backar kring Stockholm. Jag är van att köra hög kadens på lvgcykle, så på de få korta slätta delarna av stigarna kan jag spinna snabbt. Utväxlingen är dock helt olämpligt till t.ex. (grus)väg. Jag köpte en 20t till efter en vecka, men det var för tungt på några brantar och hjälpte inte riktigt på platstig. Nu har mina ben dock blivit mycket starkare, så jag överväger 34/20 igen, men då blir kedjestaget 6 mm längre ...
Okej gött. Jag kör 32/20 och känner med att jag vill kom upp för det mesta så får det hellre gå lite långsammare på platten. Jag överväger t.om att ha 30/20 då vi har rätt tajta och knixiga slingor , brukar ligga runt 14-15 i snittfart med växlar.

Berk

Aktiv medlem
Okej gött. Jag kör 32/20 och känner med att jag vill kom upp för det mesta så får det hellre gå lite långsammare på platten. Jag överväger t.om att ha 30/20 då vi har rätt tajta och knixiga slingor , brukar ligga runt 14-15 i snittfart med växlar.

Trodde att jag var de enda som körde så lätta växel!

Jag känner inte att jag någonstans vill har lättare växel. Och kör jag ofta knixiga slingor.

Och jag är fortfarande förvånad att jag kommer uppför allt där andra kör 32/52.

MTBemil

Aktiv medlem
Jag använder bara 34/46 uppför längre mindre tekniska backar. Tycker att optimala utväxlingen för tekniska och branta backar är liknande den trials åkare brukar köra med, dvs runt 1:1,5. Och då är ju 20/30 precis on the money.

liveforthis

Aktiv medlem
Trodde att jag var de enda som körde så lätta växel!

Jag känner inte att jag någonstans vill har lättare växel. Och kör jag ofta knixiga slingor.

Och jag är fortfarande förvånad att jag kommer uppför allt där andra kör 32/52.
Ja hade jag haft en 22t drev hade jag testat 34/22 då det är lite lättare än det jag har idag 32/20. Så får se vad jag får tag på först 😊

Berk

Aktiv medlem
Ja hade jag haft en 22t drev hade jag testat 34/22 då det är lite lättare än det jag har idag 32/20. Så får se vad jag får tag på först 😊

Det är bara 3% skillnad.

Kanske skulle 34/21 vara optimalt för min cykling. Men 21t är svårt att får tag i. Jag kör Wolf Tooth, som finns i 16-20 och 22.

Dessutom glider min höger dropout långsam framåt. Jag har nu lagt Fiber Grip på dropouts och dom verkar nu stanna på plats. Men för att minska kraften på dropouts hjälper det att köra större drev fram. Så kanske är 36/22 bäst. Min Chameleon tar max 34t rund Boost klinga. Jag kör nu 34t oval med 0 mm offset. Tror att 36t oval också skulla passa.

liveforthis

Aktiv medlem
Jag använder bara 34/46 uppför längre mindre tekniska backar. Tycker att optimala utväxlingen för tekniska och branta backar är liknande den trials åkare brukar köra med, dvs runt 1:1,5. Och då är ju 20/30 precis on the mon
Det är bara 3% skillnad.

Kanske skulle 34/21 vara optimalt för min cykling. Men 21t är svårt att får tag i. Jag kör Wolf Tooth, som finns i 16-20 och 22.

Dessutom glider min höger dropout långsam framåt. Jag har nu lagt Fiber Grip på dropouts och dom verkar nu stanna på plats. Men för att minska kraften på dropouts hjälper det att köra större drev fram. Så kanske är 36/22 bäst. Min Chameleon tar max 34t rund Boost klinga. Jag kör nu 34t oval med 0 mm offset. Tror att 36t oval också skulla passa.
Ja precis men 3% är just lite lite lättare ☺️. Jag har ju fasta dropouts så inga problem med att hjulet flyttar sig. Tror jag ska ja 30/20 för teknisk cykling och 32/20 för mer allround ev 32/18 för långlopp

Makten

Aktiv medlem
Jag har kört 30x20 länge på min 29" HT/SS (men för tillfället har den 10-delat). Det hade funkat med lite tyngre men då hade jag nog fått gå i en och annan backe. I skogen trampar jag bara ur på nåt enstaka ställe där jag lika gärna kan rulla.

Det är egentligen bara på transportsträckor och väldigt enkla stigar (som inte intresserar mig) som utväxlingen är värdelöst låg. Ibland till och med plågsamt låg, till exempel om man har liiiite nedförslut på asfalt men för stort rullmotstånd eller vindmotstånd för att accelerera utan att trampa. 😂

liveforthis

Aktiv medlem
Jag har kört 30x20 länge på min 29" HT/SS (men för tillfället har den 10-delat). Det hade funkat med lite tyngre men då hade jag nog fått gå i en och annan backe. I skogen trampar jag bara ur på nåt enstaka ställe där jag lika gärna kan rulla.

Det är egentligen bara på transportsträckor och väldigt enkla stigar (som inte intresserar mig) som utväxlingen är värdelöst låg. Ibland till och med plågsamt låg, till exempel om man har liiiite nedförslut på asfalt men för stort rullmotstånd eller vindmotstånd för att accelerera utan att trampa. 😂
Haha ja precis 😂 jag har 6km transport asfalt till skogen och den biten är riktigt seg med 32/20 😅 men får ta det så man har en bra växel i skogen.

erolwi

Aktiv medlem
Haha ja precis 😂 jag har 6km transport asfalt till skogen och den biten är riktigt seg med 32/20 😅 men får ta det så man har en bra växel i skogen.
Det optimala hade ju varit två växlar. En för cykling och en för transport. Känns som classfield.cc är närmast, bara de släpper en MTB version.

Berk

Aktiv medlem
Det optimala hade ju varit två växlar. En för cykling och en för transport. Känns som classfield.cc är närmast, bara de släpper en MTB version.

Om man kör chain tensioner kan man enkelt lägga till ett transportdrev, eller?

EDIT: där behöver dock trisan av chain tensioner kunna flyttas horisontalt.

liveforthis

Aktiv medlem
Ja jag har t.om kört dubbla klingor fram och dubbla bak. Tex 34/18-32/20 men tyckte man tappade känslan av just singlespeed lite då med att stå och byta o ha sig 😆

erolwi

Aktiv medlem
Om man kör chain tensioner kan man enkelt lägga till ett transportdrev, eller?

EDIT: där behöver dock trisan av chain tensioner kunna flyttas horisontalt.
Jo, går säkert att lösa men man vill ju köra utan spännare
Ja jag har t.om kört dubbla klingor fram och dubbla bak. Tex 34/18-32/20 men tyckte man tappade känslan av just singlespeed lite då med att stå och byta o ha sig 😆
haha
Ja, precis. Man undrar ju varför man håller på och krånglar, bara att sätta dit en kassett och växel som en normal människa…

Men det är väl det som är tjusningen. När man kommer ut på ett lättrampat parti så går det inte att cykla fort. Så man tar det lugnt och funderar på annat och så är man plötsligt framme ändå. Men så ibland önskar man sig en växel till (när man har bråttom hem till toa) men det skulle nog förta halva grejen. Får stå emot och behålla den som den är helt enkelt.

Berk

Aktiv medlem
Jo, går säkert att lösa men man vill ju köra utan spännare

Tänkte på liveforthis som kör med kedjespännare.

haha
Ja, precis. Man undrar ju varför man håller på och krånglar, bara att sätta dit en kassett och växel som en normal människa…

Men det är väl det som är tjusningen. När man kommer ut på ett lättrampat parti så går det inte att cykla fort. Så man tar det lugnt och funderar på annat och så är man plötsligt framme ändå. Men så ibland önskar man sig en växel till (när man har bråttom hem till toa) men det skulle nog förta halva grejen. Får stå emot och behålla den som den är helt enkelt.

Du får flytta till Stockholm där det finns många stig utan lättrampade partier ;)

liveforthis

Aktiv medlem
Här va det mullet 😄
IMG_20220901_150619_009.jpg

daniel.evertsson

Aktiv medlem
Ja, men det funkar bra vid Bird.

Bird har dock, som alla brittiska HT låg vevlager medan Bardino har hög vevlager. Jag föredrar klart höga vevlagret på min Bardino. Jag tycker att båda ram är riktigt snygga, om än mycket annorlunda.

Skickade iväg en beställning på en Marino Cábala idag, ska bli spännande att se hur den är. Även spännande att se hur lång tid det tar för ett paket att komma fram från Peru.

jagärintecyklistmen

Aktiv medlem
Nån mer som ska köra enduro i Falun nästa helg på hardtail eller blir jag ensam?
Känner mig lite efterfrågad här eftersom jag tidigare antytt att jag skulle vara med i Falun i år med min Stoic. Tyvärr blev jag gubbe och bytte ut den mot en heldämpad hoj. Lyckas dessutom inte planera in enduro-tävlingen i årets planering, oavsett cykel. Men kör hårt och lycka till!

Joppe_k

Aktiv medlem
Var ute och finrullade med min Pipedream Sirius idag. Passade på att ta en massa glamourbilder. 😋

Sirius_NDS_View.JPG

Bilagor

• Sirius_Tubeless_Valve.JPG
    Sirius_Tubeless_Valve.JPG
    245.2 KB · Besök: 33
  • Sirius_Rear_Brake_Dropouts.JPG
    Sirius_Rear_Brake_Dropouts.JPG
    332.5 KB · Besök: 27
  • Sirius_Drivetrain.JPG
    Sirius_Drivetrain.JPG
    577.1 KB · Besök: 25
  • Sirius_Stem_n_Cap.JPG
    Sirius_Stem_n_Cap.JPG
    206.3 KB · Besök: 26
  • Sirius_Badge.JPG
    Sirius_Badge.JPG
    261 KB · Besök: 28
  • Sirius_Front_View.JPG
    Sirius_Front_View.JPG
    839.1 KB · Besök: 39

Campus_with_an_H

Aktiv medlem
Var lite besviken på mig själv att jag inte tog step upen förra rundan i Sjöbergen, så var tvungen att ta mig tillbaka. Fin solnedgång på köpet.

Men nånting är fel, löven är gula och solen går o lägger sig alldeles för tidigt?
A7407854-Pano.jpg

Bilagor

• A7407969.jpg
    A7407969.jpg
    677.5 KB · Besök: 60
  • A7408045.jpg
    A7408045.jpg
    321.6 KB · Besök: 51
  • A7408056.jpg
    A7408056.jpg
    236.9 KB · Besök: 68
  • A7408098-Pano.jpg
    A7408098-Pano.jpg
    518.5 KB · Besök: 72
  • A7408136.jpg
    A7408136.jpg
    202.3 KB · Besök: 72
  • A7408167.jpg
    A7408167.jpg
    259.4 KB · Besök: 67

liveforthis

Aktiv medlem
Blev ju en runda på mtbn med efter en 76km gravel på fm. Har nya däck att testa med och fan vad det skiljer mellan cyklar. Kört dhf massa gånger innan och även ardent . Men kändes gött ikväll iaf
IMG_20220908_181738_130.jpg

Senast ändrad:

Rassemouse

Aktiv medlem
Nu är jag på plats i Falun. Imorn blir det en vända på lugnet med brorsan och sen blir det Källviken och swecup enduro lördag och söndag. Fortfarande ingen mer hardtail entusiast som ska vara med och köra i helgen eller?

N_sandstrom

Aktiv medlem
Nu är jag på plats i Falun. Imorn blir det en vända på lugnet med brorsan och sen blir det Källviken och swecup enduro lördag och söndag. Fortfarande ingen mer hardtail entusiast som ska vara med och köra i helgen eller?
Jag fegar tyvärr och tar den mjuka hojen.
Behöver all hjälp jag kan få :p

N_sandstrom

Aktiv medlem
Ironiskt nog så fick jag nåt märkligt missljud från länkage/dämpare, redan när vi skulle lasta bilen hit :o

Men jag ångrar inte mitt cykelval, det är betydligt stenigare här än jag minns det!

Rassemouse

Aktiv medlem
Ja, det var galet stenigt i år! Men hade sjukt kul och nöjd med min insats. Men ja en fullgung hade inte suttit fel på dagens tävling.

Topp