Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Labo

Medlem
Blev att passa på nu när solen visade sig.
PXL_20221206_120427408.jpg
PXL_20221206_131304257.jpg
PXL_20221206_131323823.MP.jpg

robwrnr

Aktiv medlem
Har köpt mig en Planet X Jack Flash 29er-ram som jag tänkte ha som underhållsfri vintercykel vid sidan av min Evolink 140.
Tanken är att köra så enkelt som möjligt. Helstel, singlespeed och med vanlig sadelstolpe som jag trycker ner när jag kommer fram till stigarna. Har även köpt på mig en Aerlite kolfibergaffel.

Blev lite nervös när gaffeln anlände, vågar man trycka på lite över rötter och stenar med en sådan, eller bör jag ta med mig fullfacehjälmen för att behålla tänderna när gaffeln går av. @Berk, @Makten, jag har sett att ni båda kör helstelt med kolfibergaffel, gäller det att välja linjer med försiktighet eller klarar en kolfibergaffel mer än man tror? Tänker såklart inte mosa över allt i min väg men vill ju att den ska klara en del 😊.

Berk

Aktiv medlem
Har köpt mig en Planet X Jack Flash 29er-ram som jag tänkte ha som underhållsfri vintercykel vid sidan av min Evolink 140.
Tanken är att köra så enkelt som möjligt. Helstel, singlespeed och med vanlig sadelstolpe som jag trycker ner när jag kommer fram till stigarna. Har även köpt på mig en Aerlite kolfibergaffel.

Blev lite nervös när gaffeln anlände, vågar man trycka på lite över rötter och stenar med en sådan, eller bör jag ta med mig fullfacehjälmen för att behålla tänderna när gaffeln går av. @Berk, @Makten, jag har sett att ni båda kör helstelt med kolfibergaffel, gäller det att välja linjer med försiktighet eller klarar en kolfibergaffel mer än man tror? Tänker såklart inte mosa över allt i min väg men vill ju att den ska klara en del 😊.

Jag körde lite försiktigt i början, men kör nu allt som jag kör i Stockholm på min HT med dämpade gaffel också med helstel i full fart. Jag kör också små hops och drops.Jag är bara mer precis med linjeval i stenkistor. Enda gång jag var rädd var när jag tänkte köra uppför en brant backa / step up och fegade ut i sista momenten och körde med framhjulet mot step up. Gaffeln krakade lite men överlevde.

Men om man är van att köra en enduro rakt fram utför måste man tar det försiktigare.

EDIT: min stela kolgaffel verkar vara certifierad för små hopp och drop. Jag vet inte om din har samma certifiering.

robwrnr

Aktiv medlem
Jag körde lite försiktigt i början, men kör nu allt som jag kör i Stockholm på min HT med dämpade gaffel också med helstel i full fart. Jag kör också små hops och drops.Jag är bara mer precis med linjeval i stenkistor. Enda gång jag var rädd var när jag tänkte köra uppför en brant backa / step up och fegade ut i sista momenten och körde med framhjulet mot step up. Gaffeln krakade lite men överlevde.

Men om man är van att köra en enduro rakt fram utför måste man tar det försiktigare.

EDIT: min stela kolgaffel verkar vara certifierad för små hopp och drop. Jag vet inte om din har samma certifiering.

Skönt att höra. Får helt enkelt börja lugnt och känna efter hur det funkar samt vara lite noggrann med linjeval. Tanken är ju som sagt inte att mosa över allt i min väg, utan det blir väl en lite annan typ av cykling med denna.

erolwi

Aktiv medlem

Har också en billig kolgaffel på min. Smånervöst första passet men den har pallat för allt jag utsatt den för (+1m dropp, oändligt antal bunnyhopp, >8m hopp enligt Garmin) så det har nu släppt.

Flexar bra kan man se här:

robwrnr

Aktiv medlem
Har också en billig kolgaffel på min. Smånervöst första passet men den har pallat för allt jag utsatt den för (+1m dropp, oändligt antal bunnyhopp, >8m hopp enligt Garmin) så det har nu släppt.

Flexar bra kan man se här:

Snyggt! Då kanske jag inte behöver vara så orolig. Nu är det bara att invänta sista delarna så jag kan bygga ihop den.

simson

Aktiv medlem

Jag har en 10år gammal (minst) Onone monecocque carbongaffel och i början var jag lite nojig men det går över. Nu cyklar jag iofs bara lätt stig , det var värre förr framförallt på landsvägsidan när allt skulle vara så lätt som möjligt.
En hundra kilo tung Mange (jag) cyklade på en giant tcr med kolgaffel i fem år ( entumsrör) och funderade inte så mycket över det , vanligaste sättet gafflarna pajade då var att folk knackade i styrlagerstjärnor i styrören istället för expanders 🤪
Kör på å njut

Makten

Aktiv medlem
För min del skulle jag säga att man själv pajjar innan gaffeln när man kör helstelt. Det går helt enkelt inte att cykla särskilt vårdslöst om man ska behålla nån slags kontroll, så det blir ganska självreglerande. Ett tecken på detta är att jag måste höja däcktrycket (särskilt bak) en hel del när jag kör samma cykel med fjädrad gaffel, eftersom det går att vara betydligt oförsiktigare utan att klota.

fuentes

Medlem
Vet att frågan kommit upp 1000 ggr men det är dags för mig att ta tag i detta. Vilka däck är bra när det gäller platt men brötig/stenig stig på en HT? (Och knappt något utför öht?) Nu har jag det för tunt och studsigt.

erolwi

Aktiv medlem
Vet att frågan kommit upp 1000 ggr men det är dags för mig att ta tag i detta. Vilka däck är bra när det gäller platt men brötig/stenig stig på en HT? (Och knappt något utför öht?) Nu har jag det för tunt och studsigt.
Kanske Rekon EXO eller EXO+ i 2,4 och 60tpi? Jag kör Rekon+ 2,6 i 120tpi. Lätta och trevliga med lagom grepp men väl studsiga.

liveforthis

Aktiv medlem
Valfritt specialized grid el t.om grid trail däck med mönster efter smak/grepp behov. Tex ground control. Jag kör purgatory grid t7 fram med fast trak grid t7 bak.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Hur vet man om man har "studsiga" däck?
Har alldeles för snäva referensramar.

Men tycker man kommer undan med mycket på en HT, mina "nedförsdäck" känns väldigt sällan varken på platt eller uppför.

fuentes

Medlem
Hur vet man om man har "studsiga" däck?
Har alldeles för snäva referensramar.

Men tycker man kommer undan med mycket på en HT, mina "nedförsdäck" känns väldigt sällan varken på platt eller uppför.
Ja jo, jag med egentligen. Jag får en ”studsig upplevelse” om jag har tunna däck med högt tryck.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Jag kör Assegai fram och Dissector bak.

Var skeptisk till Dissector i början, men nu trivs jag bra på det.

Hade kanske inte velat ha det fram, tycker att det gärna vill släppa lite när man bromsar, men just den egenskapen gör det också jäkligt kul på en HT

Berk

Aktiv medlem

Håller med andra här. Jag kör denna typ av stig med Dissector Exo MaxxTerra fram och Rekon Exo Dual bak. Eller Specialized Butcher eller Eliminator fram, gärna i T9 och Ground Control eller Purgatory bak (som jag inte har provat) i T7.

MiniDH

Medlem
Jag har cushcore på min FS och tycker det gör mycket för att lugna ner däcken och stoppar dom från att kränga..

Ska köpa till min MB31 till våren, men känns spontant som det skulle göra ännu mer skillnad på en HT, mer än vad olika däck skulle kunna göra..

Cushcore har en xc modell som inte väger mer än en vanlig slang.

MTBemil

Aktiv medlem

jonte987

Aktiv medlem
Ser inte Borås Cykelfabriks nya HT jäkligt intressant ut? Jag gillar att den ser ut som en stålram. Sliding dropouts lär gå hem hos SS-folket. Även graveln är riktigt snygg, men det är en annan tråd.
Snygg men det finns inte mer info på hemsidan som utlovas. Har du geo?

Straigt heatube och det ser ut att vara mer än 44mm? Sen är frågan som sadelrör håller utan stag. Marino går inte med på lika långt utstick i stål.

felt

Medlem
Hmm, förstår inte riktigt upphestningen kring deras HT. Kass gaffel, skumma komponenter, o relativt dyr om man jmf med andra alu HTs (tex MB31).

Eller har jag missat nåt?

MagerValp

Aktiv medlem
Hmm, förstår inte riktigt upphestningen kring deras HT. Kass gaffel, skumma komponenter, o relativt dyr om man jmf med andra alu HTs (tex MB31).
RockShox 35 Gold som det är på mellanvarianterna funkar helt okej.

Verkar inte vara någon dropper specad på någon av modellerna däremot, trots dropper på fotot.

nisselarsa

Aktiv medlem

Eller har jag missat nåt?
Köper din kritik fullt ut, jag tyckte främst att ramen var väldigt snygg. Men som nämns här ovan så ser HTA ut att vara väl brant.

MTBemil

Aktiv medlem
RockShox 35 Gold som det är på mellanvarianterna funkar helt okej.

Verkar inte vara någon dropper specad på någon av modellerna däremot, trots dropper på fotot.
Jag borde kolla upp konstruktionen på 35an, 30 gafflarna (judy m.fl) är väldigt opålitliga. Läckande luftfjädrar och dämparenheter som spyr olja ned i nederbenen

Köp & Sälj

Topp