Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

liveforthis

Aktiv medlem
Delar polarens fuse i xl med 130mm o 29" på, den blev clean och känns lätt och nätt med kaarbon hjöl
IMG_20230111_214616.jpg

robwrnr

Aktiv medlem
För drygt två år sedan hade jag en Jack Flash 29:er beställd som min första mtb, men ändrade mig dagen innan den skulle byggas och köpte en Stoic istället. Nu när jag samlat på mig lite bra att ha-saker är det svårt att stå emot frestelsen att köpa en sådan ram och bygga något eget. Kanske åt frugan (som inte cyklar mtb, än), eftersom de tyvärr inte finns i storlekar som grabben växer i än på ett bra tag.

Vad jag svamlar, vill bara få fram att de är coola! 🤘
Ja, för 1400 kr som jag gav för ramen och med trevlig geometri så känns det verkligen som en prisvärd ram att bygga något av 👍🏻

Emil777

Aktiv medlem
Alltså jag kommer inte köpa någon hardtail. Min bättre hälft skulle göra något hemskt då.

Men OM...

Ragley mmmbop 2.0?

kan det vara rätt tänkt?
27,5", mycket dämpning, tight baktriangel och flack geo.
Jag är inte ute efter en räcertraktor (29") för endurotävlingar utan tänker mig en lekfull cykel att hoppa runt med.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Alltså jag kommer inte köpa någon hardtail. Min bättre hälft skulle göra något hemskt då.

Men OM...

Ragley mmmbop 2.0?

kan det vara rätt tänkt?
Jag är inte ute efter en räcertraktor (29") för endurotävlingar utan tänker mig en lekfull cykel att hoppa runt med.
Jag tyckte att jag fick en lekfullare HT när jag bytt upp till 29", radien hjälper lite till med en HTs oförmåga att plöja stök.

Men det gäller på stenig/rotigt underlag, och det var många andra parametrar som ändrades samtidigt.

Pastor Hannes

Aktiv medlem

Men OM...

Ragley mmmbop 2.0?

kan det vara rätt tänkt?
Klart du ska ha en Mmmbop! Parma Violet, en av de snyggaste ramarna just nu i mina ögon. Tyvärr kommer inte den där snygga raka övergången från överrör till sadelstag i alla storlekar (har jag för mig).

Framfall

Aktiv medlem

Men OM...

Ragley mmmbop 2.0?

kan det vara rätt tänkt?
Big al är riktigt trevlig annars, eller en Stoic.
Tysken har typ samma geo och mycket bättre lack

Der Kaiser

Aktiv medlem
Måste erkänna att den där ramen rubbar min världsbild något :o

Men det kan väl inte vara supervanligt med plast-HT's i liknande form?
Nej, verkligen inte. Transmitter finns inte längre i kol. Santa Cruz chameleon som också fanns i kol ett tag verkar inte heller göra det, någon annan vet inte jag om, jag har iof väldigt dålig kol(l)... eftersom jag varit 100% nöjd med min transmitter i fem år nu.

Senast ändrad:

Akronym

Aktiv medlem
Otroligt nöjd över min Nukeproof Scout Elite 29, tusan vad bra plattisar o 510 skor är.
Att engelsmännen har bromsarna på fel sida visste man ju men att sätta drivlinan på fel sida är väl att ta det en bit för långt tycker jag

(Fin cykel det där, speciellt i storlekar i mindre än xl. Min har inte den där fina raka linjen från toptube till chainstay)

prahna

Aktiv medlem
Att engelsmännen har bromsarna på fel sida visste man ju men att sätta drivlinan på fel sida är väl att ta det en bit för långt tycker jag

(Fin cykel det där, speciellt i storlekar i mindre än xl. Min har inte den där fina raka linjen från toptube till chainstay)
Ja visst är det dumt :D

jonte987

Aktiv medlem
Inte min smak. Framför allt böjd TT. Sen är de små storlekarna relativt korta i reach. Byggd för att var rolig för duktiga åkare ser det ut som (som sagt inte min smak)

Yeti Arc ser mer ut som ett riktigt vapen som kidsen säger.

jonte987

Aktiv medlem
fan, den är fin. dock 15000 dyrare än mb31 som ger samma resultat men troligen 800g tyngre. I bästa fall

N_sandstrom

Aktiv medlem
Jag tycker nog geo på DV9 kan klassa som en bröt-HT, men njae, det estetiska finns ju inte där, så knappast "buskul".

Och "Recon Race" på en sådan hardtail? Det skriker "budget" mer än "leksak".

jonte987

Aktiv medlem
Ja, det estetiska är viktigast. Snygg HT är ju sista chansen för oss att hänga med coola kidsen....det sumpar man inte utanvidare.

Emil777

Aktiv medlem

Men OM...

Ragley mmmbop 2.0?

kan det vara rätt tänkt?
Jävla tråd detta ! Leder mig rakt mot ruinens brant.
Skönt med en förstående bättre hälft. (Fick bara tre-fyra kontrollfrågor)

Nu blev det en annan hoj än den jag tänkt på först, men lika glad är jag för det.

Nukeproof Scout 275 storl M med "kärnvapensäkra stridsspetsar".
Låter som det kommer bli åka av...

Flestavat

Aktiv medlem
Jävla tråd detta ! Leder mig rakt mot ruinens brant.
Skönt med en förstående bättre hälft. (Fick bara tre-fyra kontrollfrågor)

Nu blev det en annan hoj än den jag tänkt på först, men lika glad är jag för det.

Nukeproof Scout 275 storl M med "kärnvapensäkra stridsspetsar".
Låter som det kommer bli åka av...

Kul! Har en v2 och det är en riktigt rolig cykel.

Emil777

Aktiv medlem
Kul! Har en v2 och det är en riktigt rolig cykel.
Vad kul att höra! jag har ingen referens/jämförelse men hoppas verkligen att det är en glad och rolig hoj.

Jag har beställt årets v2-ram, men den borde vara stort sett samma ram som den du har.

Det jag är/var mest tveksam till är om vevarmarna borde vara 165mm och att den är tolvväxlad med 10-51.
Dvs för att få färre pedalislag, mindre krånglande med växeljusteringar och kedjeflapper hade jag gärna sett kortare vevar och t.ex. 10-växlad 11-46.

petitesser... men gud vad lätt det är att nörda ner sig i siffror. Att cykeln har tävlats i Mega Avalanche är liksom "nuff said" 😁🤙

Ser fram emot våren !

MTBemil

Aktiv medlem
Vad kul att höra! jag har ingen referens/jämförelse men hoppas verkligen att det är en glad och rolig hoj.

Jag har beställt årets v2-ram, men den borde vara stort sett samma ram som den du har.

Det jag är/var mest tveksam till är om vevarmarna borde vara 165mm och att den är tolvväxlad med 10-51.
Dvs för att få färre pedalislag, mindre krånglande med växeljusteringar och kedjeflapper hade jag gärna sett kortare vevar och t.ex. 10-växlad 11-46.

petitesser... men gud vad lätt det är att nörda ner sig i siffror. Att cykeln har tävlats i Mega Avalanche är liksom "nuff said" 😁🤙

Ser fram emot våren !
Har en v1 som jag bara kört med 175 vevar, dessutom med för små hjul, och har funkat finfint.

Berk

Aktiv medlem

Ser fram emot våren !

Vevlagret är lågt på Nukeproof, jag vill också har mer marginal (och det jag har: min är extremt hög, 15 mm högre).

Jag har inte provat Shimano 12-delat, men det verkar funka utan problem. Håller dock med att det räcker med färre växlar (och framförallt utan pizzadrev).

Flestavat

Aktiv medlem

Ser fram emot våren !
Är det inte en v3 du beställt? Vilken färg är det? Senaste v2 var grå eller ljusblå.

Kör med 175 vevar och man slår i rätt ofta men inte så att det blir ett problem direkt.

Kört 11vxl dock med 11-50 eller vad det nu är på deore. Tycker det funkat typ likvärdigt min 12 växlade xt på min canyon.

Emil777

Aktiv medlem
Är det inte en v3 du beställt? Vilken färg är det? Senaste v2 var grå eller ljusblå.

Kör med 175 vevar och man slår i rätt ofta men inte så att det blir ett problem direkt.

Kört 11vxl dock med 11-50 eller vad det nu är på deore. Tycker det funkat typ likvärdigt min 12 växlade xt på min canyon.
Korrekt, v3 är det!

Hittade förresten den här serien, där både v1, v2 ramar medverkar.

Köp & Sälj

Topp