Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Emil777

Aktiv medlem
Jag som varit i HT-branchen två sena nätter nu (innan jag röd- och tårögd kunde fatta ett beslut) vet att det finns flera HT-ramar här.

mmmbop 2 finns färdigbyggd, till inte orimligt pris.

Larsan899

Medlem
Köpte en scout 290 V3 ram på black friday för att ha något att bygga under vintern, premiärtur idag.

Gick från en trek marlin till denna och skillnaden är minst sagt enorm…

2707C301-E47B-444F-9EAD-BF66F8B35D7D.jpeg

Emil777

Aktiv medlem
Ibland blir det först fel men tillslut känns det rätt.
Efter att reor på bra HT poppat upp och jag skickat tillbaka två Nukeproof Scout 275 pga av prissänkningar fick jag tillslut hem den här skönheten !

Vad fin hon är ! För det måste vara en hon.

Precis så här ska en HT se ut.

E8BEB743-A486-4CCB-839C-15439A0357CB.jpeg

Funderar på att köpa till ett 2,6" bakdäck med cushcore. Kan det vara värt ?

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Efter att reor på bra HT poppat upp och jag skickat tillbaka två Nukeproof Scout 275 pga av prissänkningar fick jag tillslut hem den här skönheten !

Visa bilaga 610107

Sjukt fin!

Cushcore beror på var du ska åka, hur du åker och om du tycker det är jättejobbigt att buckla/kvadda en fälg. Det blir ganska mycket mer roterande vikt, vilket är tråkigt.

Emil777

Aktiv medlem
Sjukt fin!

Cushcore beror på var du ska åka, hur du åker och om du tycker det är jättejobbigt att buckla/kvadda en fälg. Det blir ganska mycket mer roterande vikt, vilket är tråkigt.
Tack ! (För hugade finns det fler på Chain reaction cycles till bra pris)
provade den litet kort igår och den känns överraskande lätt. Kanske det försvinner något gram till när den görs slanglös. Ett nytt maxxis Rekon däck är kanske 150g lättare än det DHR som sitter där nu, så det kanske blir nästan jämt skägg med vikten gissar jag.

Jag brukar lyckas att buckla bakfälgen ganska ofta och det är jobbigt.
Så jag tänkte på att större däck med cushcore för att få litet mer dämpning och mjukare gång utan att riskera att buckla fälgen. Kanske också att CC styvar upp bakdäcket något.

Senast ändrad:

MTBemil

Aktiv medlem
Jag brukar lyckas att buckla bakfälgen ganska ofta och det är jobbigt.
Så jag tänkte på att större däck med cushcore för att få litet mer dämpning och mjukare gång utan att riskera att buckla fälgen. Kanske också att CC styvar upp bakdäcket något.
Jag har inte så stora problem med att buckla fälgen, men att kunna köra bredare täck med lägre tryck utan att burpa (lika mycket iallafall) och kränga av däcket tycker jag är vinnande på hardtail

MiniDH

Aktiv medlem

Visa bilaga 610107

Cushcore xc finns också om man vill hålla nere vikten lite, väger ca 150 gram så är lättare än en vanlig slang. (Den jag plocka ut på min mb31 vägde ca 230gram)

MagerValp

Aktiv medlem
Ett nytt maxxis Rekon däck är kanske 150g lättare än det DHR som sitter där nu
Kanske inte det som var poängen med ditt resonemang, men vill ändå nämna att just Rekon har så sladdrig stomme att iaf jag blev rätt missnöjd med allt utom rullmotståndet. Var tvungen att köra rätt mycket högre tryck för att det inte skulle vika sig, även med insert. Dissector är ett mycket bättre val om man vill ha märkbart lägre vikt än DHR/DHF men ändå behålla lite körkänsla.

kentbrockman

Aktiv medlem

Visa bilaga 610107

SÅ FIN!

Emil777

Aktiv medlem
Kanske inte det som var poängen med ditt resonemang, men vill ändå nämna att just Rekon har så sladdrig stomme att iaf jag blev rätt missnöjd med allt utom rullmotståndet. Var tvungen att köra rätt mycket högre tryck för att det inte skulle vika sig, även med insert. Dissector är ett mycket bättre val om man vill ha märkbart lägre vikt än DHR/DHF men ändå behålla lite körkänsla.
Bra tips!
är det det här däcket du gillar ?

Makten

Aktiv medlem
Vilken variant av Rekon avser du då? Jag märker ingen som helst skillnad i styvhet mellan DHR II 2,4 EXO och Rekon 2,4 EXO. Skulle gissa att det är exakt samma stomme med tanke på att viktskillnaden bara torde utgöras av skillnaden i mönster. 🤔 Även Rekon 2,6 EXO är ett finfint däck. 2,25" däremot, är nåt helt annat.

MagerValp

Aktiv medlem
Vilken variant av Rekon avser du då? Jag märker ingen som helst skillnad i styvhet mellan DHR II 2,4 EXO och Rekon 2,4 EXO. Skulle gissa att det är exakt samma stomme med tanke på att viktskillnaden bara torde utgöras av skillnaden i mönster. 🤔 Även Rekon 2,6 EXO är ett finfint däck. 2,25" däremot, är nåt helt annat.
Rekon 29x2,40" WT TR EXO 3C MaxxTerra 60 Folding och en rosa Pepi överflyttad från DHR II. Började med att dra i samma tryck som i DHR II EXO och då vek sig däcket i kurvorna på ett klart otrevligt sätt. Köpte DHR II över disk så har tyvärr inte specen på det, men eventuellt var det 2,5/2,6.

liveforthis

Aktiv medlem
Tänkte precis samma. Exo som exo..

ChJ

Aktiv medlem
Nej, Exo stomme kan skilja sig avsevärt i tjockleken. Jag har dock inte märkt någon stor skillnad mellan mina Dissector 2,4 Exo och Rekon 2,4 Exo.
+1
kan inte heller märka av någon direkt skillnad i stomme mellan Rekon och Dissector (29x2,4 WT, EXO 3C), kör med liknande tryck, men greppet och rullmotståndet är så klart helt olika…

Makten

Aktiv medlem
Rekon 29x2,40" WT TR EXO 3C MaxxTerra 60 Folding och en rosa Pepi överflyttad från DHR II. Började med att dra i samma tryck som i DHR II EXO och då vek sig däcket i kurvorna på ett klart otrevligt sätt. Köpte DHR II över disk så har tyvärr inte specen på det, men eventuellt var det 2,5/2,6.
Ditt DHR måste nästan ha varit DD då eller nåt sånt, för det låter rätt orimligt att det skulle vara så stor skillnad.
Körde du båda däcken på samma hjul och därmed samma fälg? Eller var det olika breda fälgar tro?

liveforthis

Aktiv medlem
Nej, Exo stomme kan skilja sig avsevärt i tjockleken. Jag har dock inte märkt någon stor skillnad mellan mina Dissector 2,4 Exo och Rekon 2,4 Exo.
Okej inget jag märkt på mina 100 olika maxxis däck i exo jag haft/testat. Mitt dhr2 kränger lättare i kurvor än mina ardent..då man har mer mekaniskt grepp på dhr så biter dom hårdare och behöver ha högre tryck i dom.

MagerValp

Aktiv medlem
Ditt DHR måste nästan ha varit DD då eller nåt sånt, för det låter rätt orimligt att det skulle vara så stor skillnad.
Körde du båda däcken på samma hjul och därmed samma fälg? Eller var det olika breda fälgar tro?
Samma fälg och jag har aldrig kört något annat än EXO 🤷🏼

Lotta B

Aktiv medlem
Farligt att kolla i den här tråden, nu minns jag hur kul det var när jag tog ut den Giant stp jag hade för länge sen i skogen :) Min hjärna försöker övertyga mig om att tantkroppen visst skulle gilla en smidig hård cykel för långsamma balansturer i rätt terräng...haha

Topp