Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

jonte987

Aktiv medlem
Ja det är en 29a i XL. Den va i korta läget på dropoutsen med det gör lite på gaffelvinkel.
Ja precis. I mitt fall är det främst pga höjden men jag tror vinklarna ska tåla det.
Ska testa med hjul jag har hemma innan jag bestämmer mig.

Berätta gärna hur det går med vevarna när du testat. Tror BB drop är 60mm?

liveforthis

Aktiv medlem
Ja precis. I mitt fall är det främst pga höjden men jag tror vinklarna ska tåla det.
Ska testa med hjul jag har hemma innan jag bestämmer mig.

Berätta gärna hur det går med vevarna när du testat. Tror BB drop är 60mm?
Ja denna är exakt som min gule jag hade bb höjden är t.om 5mm högre på fusen så inga problem med vevarna för min del. Yes bb drop 60

jonte987

Aktiv medlem
Alla är inte så känsliga för lågt BB. Jag tycker själv 61.5mm (sentier 29) är absoluta smärtgränsen för 27.5 med 175mm vev.
Mullet blir lite högre än 27.5 och korta vevar är ju modernt.

liveforthis

Aktiv medlem
Ja gör mig spelar bb höjd in mer än bb-drop.. min är nu 302-303mm bb höjd . Kört så lågt som 300 innan med 170 vevar utan större problem. Att föredra då är dock 165 vevar. Ska på med 2.8a bak så blir det bra

liveforthis

Aktiv medlem

Bilagor

• IMG_20230307_101622_513.jpg
    IMG_20230307_101622_513.jpg
    730.9 KB · Besök: 48

Lotta B

Aktiv medlem
Har inte läst hela tråden men funderar över detta med geometri numera. Hade önskat mig kortare fjädringsväg, 100-120 och inte för slack geo för att få en neutral och responsiv cykel. 66 kan jag tycka är lite väl på en ht men kanske funkar ihop med resten av geon, har 65.5 tror jag på min fs med en massa fjädringsväg och där gillar jag det. För en stig-ht så skulle jag se det som en trevlig långsammare skogstur med trixande och inte att bröta på över stök. Står upp väldigt mkt på den typen av stigar jag gillar.

MB31 ser ju nice ut, hade nog velat sänka gaffeln till 120 om det funkar på den. Norco fluid känns ju inte fel heller. Har inte kollat så noga ännu på sadelrörsvinkeln men vill ha rättså brant.

Tänka tänka...

jonte987

Aktiv medlem
Har inte läst hela tråden men funderar över detta med geometri numera. Hade önskat mig kortare fjädringsväg, 100-120 och inte för slack geo för att få en neutral och responsiv cykel. 66 kan jag tycka är lite väl på en ht men kanske funkar ihop med resten av geon, har 65.5 tror jag på min fs med en massa fjädringsväg och där gillar jag det. För en stig-ht så skulle jag se det som en trevlig långsammare skogstur med trixande och inte att bröta på över stök. Står upp väldigt mkt på den typen av stigar jag gillar.

MB31 ser ju nice ut, hade nog velat sänka gaffeln till 120 om det funkar på den. Norco fluid känns ju inte fel heller. Har inte kollat så noga ännu på sadelrörsvinkeln men vill ha rättså brant.

Tänka tänka...
MB31 finns i en XC variant som är 120mm från början. 66 på HT blir ju rätt mycket brantare än 65.5 på en FS
Fluid japp. Den är fin. Har mest kollat storlek small och den är kanske lite kort. Speciellt jämföt med mb31.

Big Trail 200 ser fin ut men finns bara som ingstegs (tror jag)
Spec Fuse bör funka bra med 120mm. 2mm lägre bb drop än MB31 bara.
Santa Cruz Chameleon AL bör klara 120 (minns inte 100%)
Nya ARC om du har hög budget ser otroligt fin ut.

På 100mm finns nog främst BMC Twostroke. Den passar kanske dig bättre än ovan?

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Sen finns det säkert fler som tål 120mm gaffel men jag har varit begränsad till de som säljs i storlek small.

Berk

Aktiv medlem

Tänka tänka...

Är du medveten på att både gaffelrörs och sadelrörsvinkeln på en HT blir kring 1,5 grad brantare när man sitter på den?

Lotta B

Aktiv medlem
MB31 finns i en XC variant som är 120mm från början. 66 på HT blir ju rätt mycket brantare än 65.5 på en FS
Fluid japp. Den är fin. Har mest kollat storlek small och den är kanske lite kort. Speciellt jämföt med mb31.

Big Trail 200 ser fin ut men finns bara som ingstegs (tror jag)
Spec Fuse bör funka bra med 120mm. 2mm lägre bb drop än MB31 bara.
Santa Cruz Chameleon AL bör klara 120 (minns inte 100%)
Nya ARC om du har hög budget ser otroligt fin ut.

På 100mm finns nog främst BMC Twostroke. Den passar kanske dig bättre än ovan?
Ja det har du rätt i, iom att det är ht. TR-varianten är bättre för mig med styrstammen, styret osv. Mm, får kolla reach b la. Har tänkt på twostroke men inte hunnit så långt ännu, tack för tipsen.

liveforthis

Aktiv medlem
J
Den ser inte dum ut alls...många rätt när jag kollat såhär lite snabbt.
Ja . Min förra hade 65grader med 140mm gaffel och nu ville ja ha något lite rappare/snabbare i styrningen och fusen känns perfekt skulle så klart kunna gaffla upp den till 140 och jag vill ha lite mer utfört stabilitet.

Lotta B

Aktiv medlem
Det ser ut som en trevlig hoj , tittade själv en del på den modellen innan :)
Ja, den checkar i mkt av vad jag vill ha...är ju en enkel cykel, bromsarna t ex lär ju inte vara perfekta precis. Men jag ville ha en kul skojcykel liksom, är mest geon och känslan jag hade prio på här. Gaffeln verkar en hel del vara nöjda med för priset, det är bra.

liveforthis

Aktiv medlem
Ja, den checkar i mkt av vad jag vill ha...är ju en enkel cykel, bromsarna t ex lär ju inte vara perfekta precis. Men jag ville ha en kul skojcykel liksom, är mest geon och känslan jag hade prio på här. Gaffeln verkar en hel del vara nöjda med för priset, det är bra.
Är det fluid ht 1 ? Tror bromsarna duger bara man bromsar in dom ordentligt. Jag gillar att motvisa folk att man måste inte ha det blingigaste prylarna . Köpte nya mt201 bromsar till min fuse och haft mt401 på min fs innan och stannar lika bra som polarna på sina xt/xtr 4kolvs bromsar. Visst är känslan kanske lite "okänsligare" men man vänjer sig också.

Lotta B

Aktiv medlem
Är det fluid ht 1 ? Tror bromsarna duger bara man bromsar in dom ordentligt. Jag gillar att motvisa folk att man måste inte ha det blingigaste prylarna . Köpte nya mt201 bromsar till min fuse och haft mt401 på min fs innan och stannar lika bra som polarna på sina xt/xtr 4kolvs bromsar. Visst är känslan kanske lite "okänsligare" men man vänjer sig också.
Ja precis, fluid ht 1:an. Mm, jag har haft enkla deorebromsar i omgångar t ex, dom har funkat fint efter inbromsning. Eller hur, hade några av dom roligaste cykelturerna på en surly ss med vettiga mekaniska bromsar en gång i tiden, det funkade med. Är väl möjligen att jag är van vid moduleringen från min "huvudcykel" med codebromsar som jag är mkt nöjd med, men jag får se helt enkelt.

Vill mest hålla mig borta från teknikträsket numera, där kan man klafsa runt väl mkt har jag märkt ;)

jonte987

Aktiv medlem
MT200 bromsar bra. 50-100% av alla uppgrades är från smutsiga icke inkörda 2 kolvs till 4 kolvs och det är sällan man hör något om hur bra det blev.

Däremot vill jag ha 2finger grepp och XTR är ju snyggt.

liveforthis

Aktiv medlem
Däremot gör bra skivor mycket. Och oftast kommer ju tex cyklar med mt200 bromsar med tex rt10 skivor. Brukar byta till tex rt54 el rt64 skivor och det gör gott för även enkla 2 kolvs bromsar.

jonte987

Aktiv medlem
Ja,rt10 är 100g tyckre än MT800 också. Styck. T.om. låsringen är tung.

Sen är väl MT200 wide medan dyra skivor är narrow

Topp