Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

liveforthis

Aktiv medlem
Ändrade planer. Slängde på bröt däcken se hur det känns efter att nästan kört 1 år med mer "stig/xc" däck. Blev assegai exo+ fram och aggressor bak / mullet så klart för det är roligare så. Nu ska denna jävla mancolden försvinna bara så man kan ge sig ut, nådig jävla abstinens när man inte fått cyklat på 10dagar pga först vädret sen mancold!.
IMG_20230315_142636_812.jpg

MTBemil

Aktiv medlem
mina magic mary börjar kännas väl tröga nu när våren tittar fram, finns det några breda (2.6+) och (mer) lättrullade 26 däck kvar på marknaden eller ska jag erkänna mig besegrad och bygga 27.5 hjul till scouten?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
26+-utbudet blir väl mer och mer begränsat tyvärr. Surly Knard fanns förut i 3.0 men det verkar bara finnas i 3.8 nu.

liveforthis

Aktiv medlem
Ramen är ju en 275, men har alltid kört den som 26+, får klura på hur geon blir med större hjul, den är ju redan rätt uppgafflad med 29" 160 gaffel så mullet är iallafall inte ett alternativ
Okej men om det är en 27.5 så blir geon oförändrad av att du byter till 27.5 från 26...den blir lite högre men allt annat blir ju samma. Byta till 140mm airshaft/29" , eller till 160mm/27.5 gaffel 👍🏻

Berk

Aktiv medlem
Sonens nya stigcykel är nu helt färdig: vi flyttade droppen, ovala klingan och pedalarna och vi monterade nya sadeln och ett lite tuffare bakdäck som, förhoppningsvis, överlever sonens huckande. Jag tycker att cyklen fortfarande är lite för stor för sonen, men han verkar nöjd. Hade inte förväntat mig att han redan kan köra droppern med full utstick.

2023-03-19-18-23-25-210.jpg

Senast ändrad:

Sernevi

Aktiv medlem
Skulle tänka att det är en bra cykel att cykla platissar med barnen, eller?
Ja jag tror det blir kanon. Kanske önskar jag skaffat en storlek mindre ram, har redan rätt köttiga hojar så något "kvickare" hade nog egentligen passat bättre. Men ja, impulsiv är man 🙄

Berk

Aktiv medlem
Ja jag tror det blir kanon. Kanske önskar jag skaffat en storlek mindre ram, har redan rätt köttiga hojar så något "kvickare" hade nog egentligen passat bättre. Men ja, impulsiv är man 🙄

Antar att det är en XL, den har relativt kort reach. Och utstick av stolpen indikerar att du är lång, så skulle tänka att den är relativt kort för dig.

Sernevi

Aktiv medlem
Antar att det är en XL, den har relativt kort reach. Och utstick av stolpen indikerar att du är lång, så skulle tänka att den är relativt kort för dig.
Stämmer att det är en XL, stolpen är tyvärr för lång för mig, 200 mm, kan nog max ha 150 om det är riktigt låg stack på collarn. Jag är 183 cm

liveforthis

Aktiv medlem
Stack först ut på en runda med mullet, sen hem och käkade och bytte däck/hjul till full 29a. Och fan det är kul när det rullar på lite goare.
IMG_20230326_110041_128.jpg
IMG_20230326_142347_467.jpg

liveforthis

Aktiv medlem
Du föredrar 29''? Hur mycket skulle du säga att det gör på standover mellan tummen och pekfinger? 10mm?
(Ska bygga liknande till dottern)
Ja det jag kört idag gör att jag drar mot full 29a helt klart. Det gör nog ca 10-15mm iaf nu när jag gick från 27.5*2.3 till 29*2.25. när jag kört 2.6 bak på 27.5 så har jag inte märkt skillnad knappt då är det millimeter vi snackar.

jonte987

Aktiv medlem
Ja det jag kört idag gör att jag drar mot full 29a helt klart. Det gör nog ca 10-15mm iaf nu när jag gick från 27.5*2.3 till 29*2.25. när jag kört 2.6 bak på 27.5 så har jag inte märkt skillnad knappt då är det millimeter vi snackar.
Ok, bra att veta. Jag har bara ett 2.8'' att testa med innan jag bestämt mig men borde väl kunna släppa ut lagom med luft för att hon ska kunna provsitta.

MTBemil

Aktiv medlem
mina magic mary börjar kännas väl tröga nu när våren tittar fram, finns det några breda (2.6+) och (mer) lättrullade 26 däck kvar på marknaden eller ska jag erkänna mig besegrad och bygga 27.5 hjul till scouten?

vilka hjul och däck borde man slå till på då? dt ex 1700? eller är det bara ratcheten som skiljer till e 1900?

Berk

Aktiv medlem
hur pålitliga och lättservade är newmen naven? dt och hope litar jag på, och tung gör inte så mycket, det skall hålla för rätt hård körning

Newmen nav är nästan lika lättservad som DT: man trycker bort endcappen med en pinne och då kan man tar av bodyn.

Pålitligheten kan jag ännu inte uttala mig om. Min Newmen Fade nav har nu överlevt två år av misshandel på min singlespeed MTB. Då och då tar en av tre pallar inte när jag snabb sätter kraft på pedalarna, men allt ser bra ut på innersidan. Newmen Fade är lite tystare än en DT 36t ratchet, men kräver också att man lägger på fett då och då för att hålla den tyst.

DT är en av den mest pålitliga nav som finns.

EDIT: glömde att man behöver ett små grej som man klämmer på endcappen för att trycka av den. Så lite jobbigare än DT. Men föredrar det över risken av att behöva leta efter ratchet vi och fjäder i gräset bredvid stigen när man tar bort en hjul med DT nav från cykeln.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
hur pålitliga och lättservade är newmen naven? dt och hope litar jag på, och tung gör inte så mycket, det skall hålla för rätt hård körning

Säkraste valet är SL A.30 fälgar och DT 350 nav. Det är populäraste valet här hos Slowbuild, men tyvärr är Slowbuild inte pålitlig.

Berk

Aktiv medlem
Om det hade varit billigare hade jag byggt hjul själva med SL A.30 fälgar och DT 350 classic nav. Men med lite rabatt hos bike-discount är kompletta Newmen hjul lite billigare. Jag är nöjd med Newmen nav, hoppas att frihjulet håller.

Lotta B

Aktiv medlem
Är aningen lat ibland och tänkte höra om nån har tips på vettigt högre styre? Bredd minst 770mm, kanske 35mm höjd. Jo, jag borde söka själv ja ;)

Der Kaiser

Aktiv medlem
Jag är väldigt förtjust i mitt Oneup-styre. Kol kostar ju lite, och att byta till 35 mm stam ännu lite mer om man behöver det, men det blev mjukare för händerna, ett nya Oury-grepp hjälpte säkert också till.
Finns olika höga.

Berk

Aktiv medlem
Jag är väldigt förtjust i mitt Oneup-styre. Kol kostar ju lite, och att byta till 35 mm stam ännu lite mer om man behöver det, men det blev mjukare för händerna, ett nya Oury-grepp hjälpte säkert också till.
Finns olika höga.

OneUp förbättrar komforten riktigt!
Tyvärr har priset höjts rejält de sista två år.

Lotta B

Aktiv medlem
Finns olika höga.
Kolfiber är ju roligt men jag vill ha denna cykeln enkel, så alu. Har inte helt gillat att det är känsligt med just styret i kolfiber när jag haft det tidigare.

Topp