Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Eller i alla fall så att jag inte ser dem.Du får väl cykla så fort att folk inte hinner se dina lurviga.
Eller i alla fall så att jag inte ser dem.
Men, det måste ju gå att räkna ut vid vilken fart friktionen får behåringen att antända.
Lustigt nog så är det uteslutande motionärer som har hittat på och följer dessa påhittade regler.
Jag föreslår att du gör ett kontrollerat experiment på delfråga 1. Varmluftspistol eller gasolbrännare samt nån termometer borde funka.Nu försöker ni spela bort korten här och hitta på kreativa lösningar runt problemet. Vi bryter ner det hela:
1) Vid vilken temperatur självantänder benhår?
2) Vilken friktion mot luften krävs för att orsaka ovanstående temperatur?
3) Vi gör förenklingen att luftströmmarna kring benen är konstanta och icke turbulenta.
4) Vilken fart måste då uppnås för att skapa tillräcklig friktion och värme?
De fint brända benen får man på köpet.
+1Cykelbyxor och håriga ben ser ju för taskigt ut, det räcker så.
Jag föreslår att du gör ett kontrollerat experiment på delfråga 1. Varmluftspistol eller gasolbrännare samt nån termometer borde funka.
När du har svaret, borde nån kunna räkna fram svar på de följande delfrågorna.
Nu försöker ni spela bort korten här och hitta på kreativa lösningar runt problemet. Vi bryter ner det hela:
3) Vi gör förenklingen att luftströmmarna kring benen är konstanta och icke turbulenta.
Now we’re talking!1) Hår verkar påverkas väldigt olika. Men vid 300 degC kanske man kan anta att det mesta kroppshår tagit ordentlig skada. Tror dock inte att det brinner.
2) Friktionen är nog inte den faktor som har störst betydelse. Ökad strömningshastighet ger också större avledning av värme. Jag tror att den statiska temperaturskillnaden över en tryckvåg har större betydelse.
3) Svårt att bortse från turbulens vid höga hastigheter. Bättre att anta ett mycket tunt, turbulent gränsskikt och att benens temperatur är i princip samma som luftens.
4) Med ovan antaganden skulle det krävas ett Mach-tal på ca 2.31 för att nå en tillräckligt stor temperaturskillnad (vid 20 degC utetemperatur)
Meta är ju trevligt men fattar inte var vindtunneln kommer in i bilden? frågar åt en vänDet är otroligt svårt. Strömningen kring cykeln och ben är komplex och turbulent. Prova och meta är enklare, men då behöver man en jättekraftig vindtunnel. Men kanske får man brännskadan på huden innan håren antändas?
Nu försöker ni spela bort korten här och hitta på kreativa lösningar runt problemet. Vi bryter ner det hela:
Jag vill inte raka benen, men jag tänker att om jag tar i lite extra och ökar farten så kanske behåringen försvinner ändå.Hela frågeställningen är ju konstig. Rakar/vaxad/epilerar benen gör man för att det är gött att ha lena ben. Och för att kunna gå i shorts med någon sorts värdighet.
Nä alltså raka är ju kasst. Då får man stubb. Vax eller epilator är det enda rimliga.Jag vill inte raka benen, men jag tänker att om jag tar i lite extra och ökar farten så kanske behåringen försvinner ändå.