Håriga vårben och fysik

Peth

Aktiv medlem
Håriga vårben och fysik
Det är vår, byxor med långa ben byts mot kortbenta diton och fram tittar ett par bleka håriga ben. Nu till den stora frågan, hur snabbt måste man cykla för att friktionen mot luften ska bränna bort benbehåringen (och på köpet kanske ge benen lite färg)?

Håriga vårben och fysik
Eller i alla fall så att jag inte ser dem.

Men, det måste ju gå att räkna ut vid vilken fart friktionen får behåringen att antända.

Det är otroligt svårt. Strömningen kring cykeln och ben är komplex och turbulent. Prova och meta är enklare, men då behöver man en jättekraftig vindtunnel. Men kanske får man brännskadan på huden innan håren antändas?

Håriga vårben och fysik
Raka benen får man göra om man är snabb eller ser snabb ut. Sedan blir man 0,2-0,6 km/h snabbare med rakade ben och då kanske man räknas som snabb? Man får snabbare solbränna med rakade ben tror jag. Det finns ungefär 2000 regler för allt inom cykling som man inte behöver bry sig om.

Håriga vårben och fysik
Cykla några pass med riktigt otvättade, svettsaltiga långa byxor så kommer friktionen från saltet nöta bort benhåren.

Håriga vårben och fysik
Nu försöker ni spela bort korten här och hitta på kreativa lösningar runt problemet. Vi bryter ner det hela:

1) Vid vilken temperatur självantänder benhår?
2) Vilken friktion mot luften krävs för att orsaka ovanstående temperatur?
3) Vi gör förenklingen att luftströmmarna kring benen är konstanta och icke turbulenta.
4) Vilken fart måste då uppnås för att skapa tillräcklig friktion och värme?

De fint brända benen får man på köpet.

Håriga vårben och fysik
Nu försöker ni spela bort korten här och hitta på kreativa lösningar runt problemet. Vi bryter ner det hela:

3) Vi gör förenklingen att luftströmmarna kring benen är konstanta och icke turbulenta.

Jag föreslår att du gör ett kontrollerat experiment på delfråga 1. Varmluftspistol eller gasolbrännare samt nån termometer borde funka.
När du har svaret, borde nån kunna räkna fram svar på de följande delfrågorna.

Håriga vårben och fysik
Jag föreslår att du gör ett kontrollerat experiment på delfråga 1. Varmluftspistol eller gasolbrännare samt nån termometer borde funka.
När du har svaret, borde nån kunna räkna fram svar på de följande delfrågorna.

Nu ställde jag då frågan här för att slippa tänka och göra något själv.

Håriga vårben och fysik

1) Hår verkar påverkas väldigt olika. Men vid 300 degC kanske man kan anta att det mesta kroppshår tagit ordentlig skada. Tror dock inte att det brinner.
2) Friktionen är nog inte den faktor som har störst betydelse. Ökad strömningshastighet ger också större avledning av värme. Jag tror att den statiska temperaturskillnaden över en tryckvåg har större betydelse.
3) Svårt att bortse från turbulens vid höga hastigheter. Bättre att anta ett mycket tunt, turbulent gränsskikt och att benens temperatur är i princip samma som luftens.
4) Med ovan antaganden skulle det krävas ett Mach-tal på ca 2.31 för att nå en tillräckligt stor temperaturskillnad (vid 20 degC utetemperatur)

Håriga vårben och fysik
1) Hår verkar påverkas väldigt olika. Men vid 300 degC kanske man kan anta att det mesta kroppshår tagit ordentlig skada. Tror dock inte att det brinner.
2) Friktionen är nog inte den faktor som har störst betydelse. Ökad strömningshastighet ger också större avledning av värme. Jag tror att den statiska temperaturskillnaden över en tryckvåg har större betydelse.
3) Svårt att bortse från turbulens vid höga hastigheter. Bättre att anta ett mycket tunt, turbulent gränsskikt och att benens temperatur är i princip samma som luftens.
4) Med ovan antaganden skulle det krävas ett Mach-tal på ca 2.31 för att nå en tillräckligt stor temperaturskillnad (vid 20 degC utetemperatur)
Now we’re talking!
:tummenupp:

Håriga vårben och fysik
Kan man inte cykla landsväg i helskägg och Norrøna kläder? Det löser väl problemet?

Håriga vårben och fysik

Svar på fråga 4: Enligt figuren nedan så brukar rymdfärjor inte hettas upp lika mycket efter de har sänkt hastigheten till c:a 3km/s. Detta motsvarar c:a 10 000km/h. Så om du cyklar snabbare än 10 000km/h så kommer värmen kanske kunna bli stor nog för att antända t ex benhåren.
sreentry.gif

Håriga vårben och fysik
Hela frågeställningen är ju konstig. Rakar/vaxad/epilerar benen gör man för att det är gött att ha lena ben. Och för att kunna gå i shorts med någon sorts värdighet.
Jag vill inte raka benen, men jag tänker att om jag tar i lite extra och ökar farten så kanske behåringen försvinner ändå.

Håriga vårben och fysik
Såg ett klipp på en "bil" som skulle slå rekord. Den hade en noskon/nosspets i titan för att plasten inte skulle börja deformeras. Minns dock inte vad temperaturen var men den skulle ju bara komma upp i drygt ljudets hastighet. Så för att sätta eld på håren får du ta i rejält...

Tillbaka
Topp