Hårt eller löst pumpade däck på vinderdäck...

pwarnsat

Medlem
Hej,
en liten fundering på vad som är regel
för hur dubbdäcken till cykeln skall
vara pumpade för snö resp. is.

/Patric

Atlas

Aktiv medlem
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Hårt underlag, högt tryck.
> Löst underlag, lågt tryck.
>
> Generellt

Ren visdom det där!

med tillägget: knaggligt underlag, lågt tryck. Två bar är ett ungefärligt "normaltryck" tycker jag. Då brukar däcken inte hellre bli sladdriga.

VO2max

Aktiv medlem
kör 4bar i mina 30mm crossdäck utan dubb, tuggar sig fast som en pitbull i snö. På is får man vara lite uppmärksammare...

fredrikw

Aktiv medlem
Jag kör 2,5 bar i mina Marathon Winter på crossen och 2 bar i mina Nokian WCS på MTBn, funkar bra. Högt tryck känns lite 90-tal :)

Brakastruten

Aktiv medlem
Högt tryck. Det sjunker med tiden ändå.. Annars är det så fint, det som sagts redan!
Återupplevde idag, hur det är att vintercykla med slicks. Det var inte alls roligt. :p

Globalistic

Aktiv medlem
I detta blandföre som uppstår med snömodd, sorbé, is, spåris och svarthalka kör jag med så lågt som jag bara kan innan däcket kavlar av sig. Annars håller jag med om högt tryck vid fina förhållanden när vägbanan är fri från snö & is eller hårt packad. Lite mindre när det är snö. Först provade jag att pumpa upp till 4.5 vilket funkade bra bak men inte fram då det släppte ganska ofta. hade inte tyngden att trycka ner däcket fram lika mycket som bak. Sedan är 4.5 snudd på självmisshandeln när du kommer till renplogade trottoarer eller glansiga golv :) Då cyklar man rakt fram eller går av cykeln :)

Leo

Ny medlem
Kör nog alltid samma tryck i mina Nokian Extreme 2.1", ca 35-40 psi oavsett om det är blankis eller snöslask. Däcken är helt enkelt för smala och har för liten luftkammare för att kunna köras med lågt tryck, problem solved. :-)

/Leo

DrGT

Medlem
Kör med 2.8-3.0 bar i mina Schwalbe Winter Marathon. Ibland blir det lite genomslag, men sidoväggarna är så kraftiga så det går bra ändå. I min Schwalber Racing Ralph CX 35 mm kör jag med 2.3-2.5 men de är Stansade så inga som helst problem med alla genomslag - endast fälgen som lider.

Brakastruten

Aktiv medlem
Känns som om att Stans är ngt. man borde ha provat på. Var skaffar jag det som behövs (i obygdens Umeå), vad behövs, och funkar det med vanliga budgetfälgar?

OskarH

Aktiv medlem
w106orna på pendlarhojen körs med så lågt tryck jag vågar för att få lite bättre grepp. Och känslan att ta första turen på sommardäcken sen är helt dunder :)

Öijer

Aktiv medlem
Jag tycker lågt tryck är bäst på vinterunderlag. Den enda nackdelen är väl om man åker i grupp och det är en del vägkörning. Där kan man få det jobbigt.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer