Haveri i baken

A-N

Aktiv medlem
Haveri i baken
Hej!

Under pågående Ringsjön runt fick jag problem. En plötslig smäll från bakhjulet, kedjan kuggade över och bromsarna gick emot. Stannade och såg att delen som hjulaxeln skruvar in i (12x142mm thru axle) saknades. Över en timmes letande men den hittades inte i det tätbevuxna diket och loppet fick avbrytas. Axelände, kallas den så? Som en liten kopp gängad på insidan.

Cykeln är denna, fick i höst förra året: http://vitusbikes.com/products/vitesse-evo-cr-disc-ultegra-2018/

Sitter och försöker hitta ersättare (till den saknade delen, inte cykeln) men hittar inte riktigt vad jag söker tycker jag. Några tips skulle uppskattas då jag gärna skulle vilja använda cykeln till Vätternrundan om 2 veckor. På min fars cykel (samma axel) ser detaljen annorlunda ut men hur många olika lösningar finns det?

Kan tillägga att jag inte pillat på bakhjulet utan har kört på den som den levererades, kollade bara via snabbkopplingen så att den satt åt hårt. Problem i andra änden funderade jag inte på, antog att det satt som det skulle. Andra problem tidigare i år har varit stort spel i vevpartiet och att skruvarna som höll fast vevarmen var så lösa att de gick att rucka med fingertoppen (märktes när det började knarra). Inte heller växlarna var justerade rätt från början (totalt fel både fram och bak enligt LBS jag lämnade in hos). Inte undra på att det inte blev riktigt bra efter lbs heller när hela vevpartiet kunde röra sig i sidled. Så mitt antagande är att även bakhjulet satts på slarvigt. Såtillvida inte delen på något sätt gått i bitar men har svårt att tro det.

Eftersom delen aldrig återfanns så är det svårt att säga vad som hänt. I vilket fall, tips uppskattas. Är det här lätt/snabbt att ordna eller kommer jag behöva cykla 30 mil på stålhybrid detta år igen? Har för övrigt hört av mig till butiken cykeln är köpt i med en förfrågan om de kan skicka en reservdel.

Lätt besviken men glad att det inte havererade på Vätternrundan och framför allt inte medan jag körde runt 50 nerför.

Bilagor

• prod159790_Blue-Black_NE_02.jpg
    prod159790_Blue-Black_NE_02.jpg
    202.1 KB · Besök: 7

darkforce

Aktiv medlem
Haveri i baken
sök på växelöra den muttern är en del av örat som de ser ut som på bilden för övrigt så kan den biten lossnat långt tidigare men axeln hållt sig i läge för att till sist smälla till o släppa helt

tips framöver är att kontrolldra allt innan lopp..
själv har jag det som veckorutin tvätt varje veckoslut o i samband med torkning o smörjning kontrolldrar jag allt så inget har rört sig eller vibrerat loss

Sixten Fors

Aktiv medlem
Haveri i baken
Fin cykel för övrigt. Inga cyklar är "underhållsfria", jag anser att det är ditt ansvar att se till att alla prylarna sitter fast, innan varje runda. Det du verkar sakna är en del av det som kallas för växelöra, derailleur hanger, mech hanger etc. Är det denna delen https://www.wiggle.co.uk/vitus-hanger-20-vitesse-evo-disc-2016-19/ i så fall är det bara att klicka hem en ny. Ta loss bakväxeln från befintligt växelöra, ta bort växelörat och jämför med bilden.

Här finns flera alternativ https://www.wiggle.co.uk/mech-hangers/?ea=4294554591

A-N

Aktiv medlem
Haveri i baken
Stort tack för hjälpen! Trodde att det hörde till själva axeln så det var därför jag inte hittade något. Att den kan ha trillat av tidigare är möjligt och skulle förklara varför jag inte hörde något klinkande ljud som den borde ha gjort när den trillade av. Och att vi inte hittade någonting längs vägen trots letandet.

Det ser likadant ut Sixten, jag beställer snabbt som attan! Det är klart att ingenting är underhållsfritt men det känns som det hela inte varit rätt från start, det har rasslat och knarrat, saker har vickat hit och dit och nu trillat av. Och när man lämnat in cykeln för att få rätt på en sak och direkt dyker upp något annat så blir man trött till slut. Vill ju bara cykla :)

Men så är det när man inte riktigt har koll, kontrolldrog de delar som jag visste skulle dras åt innan loppet men det här var något som jag aldrig haft problem med och därför inte tänkte på alls. Kollade ju uppenbarligen inte om det överhuvudtaget fanns något där för mig att dra åt... Jag får vara mer noga i framtiden. Återigen, tack för hjälpen!

Edit* Så, nu är delen på väg och den ser ut att komma fram med god marginal. Var inte den stressen jag ville ha första dagen på semestern.

Senast ändrad:

velovin

Aktiv medlem
Haveri i baken
Efter den beskrivningen rekommenderar jag att du kollar så att inget annat blivit snett eller skadat vid haveriet.

Drogs bakväxeln in i ekrarna? I sådana fall finns det stor risk att även den behöver bytas.

Senast ändrad:
Topp