Hbtq+ och mtb

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

plumse

Aktiv medlem
Hbtq+ och mtb
Jag frågar alltid främlingar om sexuella preferenser. Annars vet jag ju inte om jag törs vända ryggen till!
Seriöst... Det är ungefär där "debatten" är just nu och jag får intrycket av att den "diskriminerade gruppen" (eller vad den gruppen av individer skall kallas) är den som är minst tolerant mot andra. Jag försöker vara lyhörd och jag vet med säkerhet att jag behöver försöka mycket mer. Slentrian, informations-brist + ANNAT skapar filter som styr kommunikation mellan individer. Jag känner till detta, ändå är det svårt att vara lyhörd till den grad de andre förtjänar, men om jag gör ett försök vill jag ha lite lyhördhet och nyfikenhet tillbaka,
Innan tråden startades tyckte jag att hela den här debatten var enkelriktad i många år. Att respekt och förståelse enbart skall få utkrävas av minoriteten. Ett sådant debattklimat, där någon grupp favoriseras och ges tolkningsföreträde för att de anses äga frågan är inget annat än destruktivt. Att hänga upp sig på ett olämpligt ordval och begränsa sin respons till det misstaget utan att försöka lyssna på det som försökte fås fram tycker jag är lika respektlöst som det olämpliga ordvalet.
Sen är det ju bara ord och det finns inga ord som är farliga eller fel. Det är hur de används och i vilket sammanhang som spelar roll. Men det verkar många ha missat.

Mini_me

Aktiv medlem
Hbtq+ och mtb
Vi har på mitt jobb en person som inte identifierar sig som nåt kön eller så. Mer ”den / det”.

Personen i fråga är biologiskt en kvinna (dvs den fysiska delen). Jag har vuxit upp på en bilverkstad (dock med en bra med kvinnlig VD) och har hört mer eller mindre allt man kan kalla personer/grupper/etc. Men trots detta så accepterar jag att denna person vill bli kallad nåt annat än ”hon/henne”. Men jag anser och tycker att hon är en hon. Men det håller jag för mig själv.

Och jag hoppas personen ifråga acceptera att jag troligen kommer säga fel ibland. Det är inte illa menat.

Olzin

Aktiv medlem
Hbtq+ och mtb
Innan tråden startades tyckte jag att hela den här debatten var enkelriktad i många år. Att respekt och förståelse enbart skall få utkrävas av minoriteten. Ett sådant debattklimat, där någon grupp favoriseras och ges tolkningsföreträde för att de anses äga frågan är inget annat än destruktivt.
Precis, man utger sig söka likabehandling men förväntar sig någon form av särbehandling.
Detta stör mig. Avsett minoritet.
Samma sak med religioner med mera.
OT: Jag anser alla som är troende aovsett religion är mentalt handikappade.
Troende individer som försöker packa på en deras religion är fan mer irriterande än attack helikoptrar som slänger ur sig de är just den sekunden efter du träffat dem.

MTBemil

Aktiv medlem
Hbtq+ och mtb
Vi har på mitt jobb en person som inte identifierar sig som nåt kön eller så. Mer ”den / det”.

Personen i fråga är biologiskt en kvinna (dvs den fysiska delen). Jag har vuxit upp på en bilverkstad (dock med en bra med kvinnlig VD) och har hört mer eller mindre allt man kan kalla personer/grupper/etc. Men trots detta så accepterar jag att denna person vill bli kallad nåt annat än ”hon/henne”. Men jag anser och tycker att hon är en hon. Men det håller jag för mig själv.

Och jag hoppas personen ifråga acceptera att jag troligen kommer säga fel ibland. Det är inte illa menat.
Det finns väl s.k "problematiska" delar av hur du uttrycker dig, och vissa hade säkert läxat upp dig direkt över det. Men det märks att du är välmenande och respektfull, och är man det kommer resten rätt lätt.

Lazy_eye

Aktiv medlem
Hbtq+ och mtb
Precis, man utger sig söka likabehandling men förväntar sig någon form av särbehandling.
Detta stör mig. Avsett minoritet.
Samma sak med religioner med mera.
OT: Jag anser alla som är troende aovsett religion är mentalt handikappade.
Troende individer som försöker packa på en deras religion är fan mer irriterande än attack helikoptrar som slänger ur sig de är just den sekunden efter du träffat dem.
Kan du snälla beskriva vad för särbehandling du menar?

Mini_me

Aktiv medlem
Hbtq+ och mtb
Det finns väl s.k "problematiska" delar av hur du uttrycker dig, och vissa hade säkert läxat upp dig direkt över det. Men det märks att du är välmenande och respektfull, och är man det kommer resten rätt lätt.
Japp. Dock hade jag troligen läxat upp tillbaka och vi hade troligen slutat i en överenskommelse att vi vill varandra väl och sen levt våra liv glada (så glad man pallar vara) resten av våra liv 😊👍

Olzin

Aktiv medlem
Hbtq+ och mtb
Kan du snälla beskriva vad för särbehandling du menar?
Absolut.
Läs tråden. Ett friskt antagande i tråden är att man inte inkluderas eller välkommen om detta inte uttrycks i text eller tal då man är en hbtq+ individ.
Redan där blir det fel. Redan där ser jag det som att man kräver en form av särbehandling.

WFD

Aktiv medlem
Hbtq+ och mtb
Kul att mitt inlägg klassades som hets mot folkgrupp. Det visar väldigt mycket på hur det särbehandlas i frågan. Jag har aldrig brytt mig vad folk är. Inskränkta människor finns i alla grupper.

Stervelo

Aktiv medlem
Hbtq+ och mtb
Dela upp sig i mer grupper tror jag bara gör att det blir värre, vi måste umgås mer, för att normalisera, inte mindre.

Men, ett enkelt tips, är att vi alla, alltid säger ifrån när någon slänger sig med unkna uttryck och stereotyper.
Gör det på ett rimligt sätt de första gångerna i alla fall.

Om alla hjälper alla, då får de risiga typerna det lite jobbigt.

marr

Moderator
Forumvärd
Hbtq+ och mtb
Kul att mitt inlägg klassades som hets mot folkgrupp. Det visar väldigt mycket på hur det särbehandlas i frågan. Jag har aldrig brytt mig vad folk är. Inskränkta människor finns i alla grupper.
Du menar ditt inlägg, där du slängde dig med skällsorden som vi alla försöker få bort från vardagen? Har du ens läst tråden?

Elhojtok

Aktiv medlem
Hbtq+ och mtb
När jag flyttade tillbaka till Stockholm 2001 så hade jag bestämt mig för att börja skjuta pistol för att komma i kontakt med folk och skaffa vänner. Jag visste precis vilken närbelägen klubb jag skulle besöka.
Jag gjorde verkligen mitt bästa och var aktiv under ett par år och fick licens och allt, men kände mig aldrig bekväm. Medlemmarna var ju förstås hyvens men det kändes som om de kommit direkt ut från nåt produktionsrör från NRA…
En obehaglig aura som jag inte kan förklara närmare. Jag gissar att detta är så nära jag kan komma förståelse av hbtqi+ rörelsen utan att själv vara en del av den.

Bornlikethis

Aktiv medlem
Hbtq+ och mtb
Jag har svårt att hänga med i argument i stil med: ”Dela upp sig i mer grupper tror jag bara gör att det blir värre” och andra argument av samma typ som nämnts hittills.

Enligt det tankesättet så borde ju ett specifikt forum för cykelintresserade rimligtvis bidra till samhällets polarisering.

Jag tänker istället, att bara för att man tillhör en grupp och i vissa fall vill umgås/diskutera med de i gruppen så betyder det inte att man hatar alla utanför gruppen. På samma sätt som jag kan sitta här på happy och utbyta tankar mer er om cykling utan att hata skateare, så kan en HBTQ-cykelgrupp rimligtvis kunna existera utan att det innebär att alla i den gruppen hatar alla andra.

WFD

Aktiv medlem
Hbtq+ och mtb
Du menar ditt inlägg, där du slängde dig med skällsorden som vi alla försöker få bort från vardagen? Har du ens läst tråden?
Där jag förklarade att jag inte bryr mig om vem/vad du är. Utan dömer folk för vad dom gör?
Jag skrev även tydligt att all form av diskriminering ska anmälas.

Undrar vem som inte läser...

Senast ändrad:

Jolinwood

Aktiv medlem
Hbtq+ och mtb
Folk vet väl knappt varför vi egentligen firar jul eller varför vi har fem veckors semester.. tänker lite likadant om folk som slänger sig med utryck som b*gigt eller k*rringar eller whatever, de är bara i grunden osäkra individer som känner sig lite bättre av att nedvärdera whatever grupp utan att egentligen reflektera över vad de egentligen säger. (eller hur patetiskt deras egna beteende är)

Att tillhöra en minoritet kommer nog alltid att vara en potentiellt öm punkt och bidra till en eventuell känsla av utsatthet och då jag är en man som tänder enbart på kvinnor så ska jag inte säga att jag någonsin kommer förstå hur det känns och upplevs att vara HBTQ i Sverige men jag vill ändå dela med mig av att jag faktiskt _aldrig_ har träffat någon i Sverige som uttryckt hat eller på något vis argumenterat emot folk med icke heterosexuell läggning.

Varför många väljer att raljera / klanka ner på diverse grupper eller kön kan jag inte förklara, men det jag vill få fram är att den absoluta majoriteten av de stackars killarna och gubbarna säkert kan bli polare med såväl kvinnor och folk med diverse sexuella läggningar. Hoppas du hittar ett gött cykelgäng som ger blanka fan i vem eller vilka du delar säng med:)

Coffe

Aktiv medlem
Hbtq+ och mtb
Vad menar du är "skit" som ska hållas för sig själv?
Jag använde hans inlägg som grund. Hbtq och annat skit ska man hålla för sig själv så blir man inkluderad tydligen. Att det flög över huvudet på vissa vissar ju att folk inte är vana att bli behandlade på samma sätt som dom behandlar andra.

• Gilla
Reactions: PJF

PJF

Aktiv medlem
Hbtq+ och mtb
Givetvis är positiv särbehandling bra. Min sambo är ca 20cm kortare än mig. Givetvis använder hon trappstegen om jag klarar mig med en pall. Och jag väntar på min tur, vid behov(Observera ordet behov, det är viktigt).
Ett av de roligaste påståendena jag någonsin hört, "Det är enklare att hänga med högerfolk(I just detta sammanhanget, syftades det på rasister), dom pratar inte politik hela tiden". Det är roligt i så många lager, men att tro att mellanmänsklig kommunikation enbart är tal, är fan beyond social inkompetens.

Hbtq+ och mtb
Hur är det med frugan?
-jo bob hade både målat staketet och lagat mat.
Bob?! Är du .....🤬?

Så fort kan det gå när man försöker vara social.
Att be folk att hålla käften är att trycka in dom i garderoben igen. Allt funkar i cis samhället om dom andra är tysta.
Har detta hänt alltså? Låter ju helt galet :confused: Det flesta jag stött på har bara sagt typ "ah ok hur är det med honom då?"

plumse

Aktiv medlem
Hbtq+ och mtb
Givetvis är positiv särbehandling bra. Min sambo är ca 20cm kortare än mig. Givetvis använder hon trappstegen om jag klarar mig med en pall. Och jag väntar på min tur, vid behov(Observera ordet behov, det är viktigt).
Ett av de roligaste påståendena jag någonsin hört, "Det är enklare att hänga med högerfolk(I just detta sammanhanget, syftades det på rasister), dom pratar inte politik hela tiden". Det är roligt i så många lager, men att tro att mellanmänsklig kommunikation enbart är tal, är fan beyond social inkompetens.
Varje gång någon blir positivt särbehandlad blir någon annan negativt särbehandlad.
Något för många att fundera över tycker jag.
Särbehandling äcklar mig.
För mig är särbehandling inte att visa respekt. Det är att kategorisera och favorisera.

Jag vill se likabehandling. Men jag räknar i.o.f.s inte hjälpmedel som särbehandling så det blir kanske inte helt jämförbart.
Individens behov skall stå i centrum. Klumpar man ihop individer i grupper skapas polarisering. Om jag cyklar med en grupp cyklister cyklar jag med individer som just i detta sammanhang matchar mig och mina intressen, men samma individer i ett annat sammanhang kan vara min raka motsats.

Hemska tanke om jag cyklat med någon som gillar Håkan Hellström!
*ryser*

Olzin

Aktiv medlem
Hbtq+ och mtb
Jag använde hans inlägg som grund. Hbtq och annat skit ska man hålla för sig själv så blir man inkluderad tydligen. Att det flög över huvudet på vissa vissar ju att folk inte är vana att bli behandlade på samma sätt som dom behandlar andra.
Blev det lite för många igår kväll?
Hur lyckades du tolka det jag skrev på det viset?🤦‍♂️

plumse

Aktiv medlem
Hbtq+ och mtb
Har detta hänt alltså? Låter ju helt galet :confused: Det flesta jag stött på har bara sagt typ "ah ok hur är det med honom då?"
Anekdot-varning:
Vi hade en kille på jobbet som blev tjej.
När det kommunicerades ut reagerade alla "meh.". Någon var lite mer känslosam och yttrade några ord i stil med "Jaha, var det bara det?"
När hon kom tillbaka efter första operationen pratade vi och jag sade att jag inte tyckte det var något märkvärdigt egentligen. Hon såg nästan lite chockad ut och sade att detta var något enormt. Den största och viktigaste händelsen i hennes liv.
Då svarade jag "Jo, men jag har inte längtat efter det på samma sätt som du".
Då garvade hon och förstod, kanske för första gången, att vi alla såg och fokuserade på personen. Vad som fanns och skulle försvinna mellan benen brydde vi oss liksom inte om. Det är ju samma person.

DD88

Aktiv medlem
Hbtq+ och mtb
Minns mycket väl hur korrekta alla var i början i det nya gänget med cyklister jag började hänga med när mina polare slutat cykla och jag behövde nya bekantskaper. Vi träffades i diverse parker, kom från olika städer/bakgrund och få kände varandra sen tidigare, men vi hade cyklingen gemensamt.

Alla var väldigt försiktiga med att slänga sig med kränkande och nedvärderande ord för att inte trampa någon på tårna, en dag så fick en haveri och började skrika könsord. Några skrattade lite försiktigt, andra låtsas inte ha hört något.

Efter det var det som en damm briserat, det här sällskapet blev en frizon där man fick säga precis vad som helst, och där många passade på då dom äntligt fått ett forum där dom kunde vara sig själva. Språket som används hade aldrig tolererats på en arbetsplats eller i andra sociala sammanhang.

”Ta i som en neger”, ”du hoppar som en fjolla”, ”lipa inte som en fitta” osv blev snabbt norm hos en stor del av gruppen och resten höll tyst, när ett par av oss ifrågasatte så var svaret ”det är bara på skoj”.

Några av oss startade en ny grupp, och på något sätt stärkte erfarenheten oss så vi har blivit mer öppna gällande känslor och behov, vilket har lett till att vi har blivit betydligt bättre vänner än vad man tidigare vågat hoppas på.

Min erfarenhet är dels att det är sjukt svårt att säga ifrån när det redan har blivit norm, dels att man inte ska tro gott om folk innan man verkligen känner dom.

kais01

Aktiv medlem
Hbtq+ och mtb
Man kan begära att slippa nedsättande kommentarer. Hur mycket mer man kan kräva att reglera andras tankar, språk och beteende är mer oklart för mig
man vill som minoritet i latent underläge gärna även slippa positiva kommentarer. det gäller i ganska stor utsträckning för kvinnor i mansdominerade miljöer.

kommentarer är ett känsligt kapitel. särskilt om mottagaren är av den självmedvetna typen.

när det gäller trådens ämne är jag övertygad om att det går bäst om man som minoritet låtsas som det regnar, dvs är sig själv, och faktiskt står upp för sig och sitt. betyder inte att det är ok varken som politiskt aktiv, religiös, straight eller inte, att just i ett cykelgäng leva ut sina lustar.

Laan84

Aktiv medlem
Hbtq+ och mtb
Tycker tyvärr att mycket i tråden visar på varför folk upplever det som problematiskt. Tycker att de som jämför med veganer och politiska åsikter har en poäng. Det är ganska vanligt att folk uttrycker sig respektlöst/nedsättande mot grupper de tror inte finns representerade i gänget de just nu befinner sig i..

MTBemil

Aktiv medlem
Hbtq+ och mtb
Tycker tyvärr att mycket i tråden visar på varför folk upplever det som problematiskt. Tycker att de som jämför med veganer och politiska åsikter har en poäng. Det är ganska vanligt att folk uttrycker sig respektlöst/nedsättande mot grupper de tror inte finns representerade i gänget de just nu befinner sig i..
I många fall handlar det ju inte ens om gruppen i fråga, om det är sexism eller homo- eller transfobi, utan att det används bara som ett sätt att understryka sin egen maskulinitet.

Makten

Aktiv medlem
Hbtq+ och mtb
...men nu efterfrågar personen en hbtq+ Grupp/förening.
Nä, personen efterfrågar en queer-vänlig grupp eller förening. Vilket fått en del av oss att undra vilka grupper eller föreningar som är queer-ovänliga.

Jag hoppas och tror att de allra flesta föreningar och grupper inte har något alls emot medlemmar med avvikande sexuella läggningar eller identiteter. Åtminstone så länge man inte har nåt slags behov av att skylta med det i tid och otid.
Att det sen finns puckon som uttrycker sig plumpt för att de antingen inte tänker längre än näsan räcker eller verkligen har inskränkta åsikter om hbtqxyz (hur många bokstäver får plats?) är en annan femma. Dem kan man inte trolla bort, men väl bemöta och kritisera. Vilket jag förstår att man kanske inte vill eller vågar.

Edit: Det enda som avslöjar läggningen hos mina bekanta är om de har en partner. I övrigt har jag inte ens susning och kunde inte bry mig mindre.

staine

Aktiv medlem
Hbtq+ och mtb
Ursprungliga frågan om folk har glömt den:
Någon som känner till queer-vänliga cykelgrupper/föreningar?

Och om personen bara ville gå med i vilken cykelgrupp som helst så hade personen gjort det, men nu efterfrågar personen en hbtq+ Grupp/förening.
Here we go again. Alla cykelgrupper är queer-vänliga. Ingen cykelgrupp har mig veterligen annonserat att queers inte är välkomna!

Freddie L

Aktiv medlem
Hbtq+ och mtb
Ursprungliga frågan om folk har glömt den:
Någon som känner till queer-vänliga cykelgrupper/föreningar?

Och om personen bara ville gå med i vilken cykelgrupp som helst så hade personen gjort det, men nu efterfrågar personen en hbtq+ Grupp/förening.
Jo. Jag bjöd in till vår förening. Vi jobbar efter RFs policy ”Trygg idrott”. Nu tror jag det blir långt att åka, men jag gissar att det bör finnas föreningar på närmare håll som också har koll på detta. Jag gissar att denna faktiska lösning på problemet försvann i grälsjukan (fick iofs en slentrian-like från TS).

Bornlikethis

Aktiv medlem
Hbtq+ och mtb
Om någon startade en tråd och där man efterfrågade cykelgrupper för gubbar, tror ni att man då hade raljerat i fem sidor om dess existensberättigande?

Att sedan påstå att man inte gör skillnad mellan HBTQ-personer och andra, upplever därför smått ironiskt...

Freddie L

Aktiv medlem
Hbtq+ och mtb
Ok! Så fast att jag säger att ALLA är välkomna i vår vanliga svenne-banan-cykelklubb, och att vi har funktioner för att säkerställa detta, så duger det inte riktigt ändå? Vi är inte vad som efterfrågas. Your loss!

MTBemil

Aktiv medlem
Hbtq+ och mtb
Jo. Jag bjöd in till vår förening. Vi jobbar efter RFs policy ”Trygg idrott”. Nu tror jag det blir långt att åka, men jag gissar att det bör finnas föreningar på närmare håll som också har koll på detta. Jag gissar att denna faktiska lösning på problemet försvann i grälsjukan (fick iofs en slentrian-like från TS).
Tror du missade att nämna vilken förening det var?

Bornlikethis

Aktiv medlem
Hbtq+ och mtb
Ok! Så fast att jag säger att ALLA är välkomna i vår vanliga svenne-banan-cykelklubb, och att vi har funktioner för att säkerställa detta, så duger det inte riktigt ändå? Vi är inte vad som efterfrågas. Your loss!
Tyckte det du skrev lät väldigt vettigt, att ni arbetar aktivt med att säkerställa att människor ska känna sig välkomna i din cykelklubb.

Majkel

Aktiv medlem
Hbtq+ och mtb
Just sådana här kommentarer (".... och annat skit") är väldigt sårande och det är extremt viktigt att alla vi som inte tycker att det är "skit" säger ifrån. Att vi visar civilkurage och visar vilket inkluderande, positivt och härligt samhälle vi eftersträvar. Många gånger upplever jag att de som är negativa, fientliga och exkluderande verkar ha ett behov av att skrika ut sitt missnöje. Vad får vi för samhälle om det är de rösterna som hörs mest och inte ifrågasätts? Så länge som det kommer fler kommentarer i negativ riktning än i positiv (om ens någon i positiv) så kommer vi längre och längre ifrån varandra.

Till trådstarten kan jag dessvärre inte tillföra annat än att här runt Linköping/Norrköping har jag från det att jag började cykla förundrats över vilken trevlig och positiv stämning som råder bland cyklisterna här och jag har inte en endaste gång känt mig nödgad att påtala olämpliga kommentarer eller dylikt. Att möta cykelkompisarna är glädje, gemenskap och välmående och så vill jag att det ska vara för alla som vill vara med.

Coffe

Aktiv medlem
Hbtq+ och mtb
Ber om ursäkt redan nu för vad som kommer här näst och som troligen kommer kränka jättemånga lättkränkta personer.

När jag är ute och cyklar och träffar på andra cyklister i skogen har jag aldrig en tanke på vad de har för läggning eller ens en tanke på att prata om en sådan sak. Vad fasen spelar det för roll? Känns som det är någon grej med just hbtq+ personer att alltid behöva uttrycka detta oavsett situation.

Jag menar, vissa skriver fan det i sitt cv.
Inte fan skickar jag in ett cv där det står understruket jag är hetero.
Är det för att man kanske inte har meriterna men hoppas komma in enbart för det är modern med kvotering på företag?

Vad är grejen? Förväntar man sig en klapp på axel och ett ”vad roligt för dig” eller liknande?
Jag skiter väl ”utsäkta min svenska” väl blanka fan i vad någon annan har för läggning eller hur de ser ut så. Speciellt när jag är ute och cyklar.

Aldrig sett en förening eller liknande skriva ”vi ser gärna att mörkhyade personer kommer och cyklar med oss” eller liknande trams.
Men det ska alltså behövas för att attack helikoptrar och hbtq+ personer ska känna sig välkomna.

Ber om ursäkt redan nu för vad som kommer här näst och som troligen kommer kränka jättemånga lättkränkta personer.

När jag är ute och cyklar och träffar på andra cyklister i skogen har jag aldrig en tanke på vad de har för läggning eller ens en tanke på att prata om en sådan sak. Vad fasen spelar det för roll? Känns som det är någon grej med just hbtq+ personer att alltid behöva uttrycka detta oavsett situation.

Jag menar, vissa skriver fan det i sitt cv.
Inte fan skickar jag in ett cv där det står understruket jag är hetero.
Är det för att man kanske inte har meriterna men hoppas komma in enbart för det är modern med kvotering på företag?

Vad är grejen? Förväntar man sig en klapp på axel och ett ”vad roligt för dig” eller liknande?
Jag skiter väl ”utsäkta min svenska” väl blanka fan i vad någon annan har för läggning eller hur de ser ut så. Speciellt när jag är ute och cyklar.

Aldrig sett en förening eller liknande skriva ”vi ser gärna att mörkhyade personer kommer och cyklar med oss” eller liknande trams.
Men det ska alltså behövas för att attack helikoptrar och hbtq+ personer ska känna sig välkomna.
Låt mig göra det enklare.
Du ser inte värdet i kvinnor, du reducerar kvinnor till sex objekt och sen blir du förvånad varför kvinnor inte vill hänga med dig och söker sig till grupper som är mer inkluderande.
Att göra sig rolig över någons identitet genom att kalla dom för attackhelikoptrar och inte ta dom seriöst är att förminska dom, när du förminskar dom så känner dom sig tystade och det är att trycka tillbaka dom i garderoben.
Inkludering och integration är viktigt.
Du behöver förstå vart termen attackhelikopter kommer ifrån och hur den används, inte positivt på något sätt. Skippa ordet helt.
Detta är gammalt och vet du inte det så har du gjort ett aktivt val att inte lyssna på något från hbtq grupper dom senaste 10 åren, det har varit omöjligt att missa detta.

Makten

Aktiv medlem
Hbtq+ och mtb
Om någon startade en tråd och där man efterfrågade cykelgrupper för gubbar, tror ni att man då hade raljerat i fem sidor om dess existensberättigande?
Om det antyddes att gubbar är diskriminerade och inte välkomna i andra grupper, ja.
En relevant skillnad är att gubbstatus syns på utsidan. Sexuell läggning är inte något som syns, om man inte har ett stort behov av att visa det för andra. Trans är lite knepigare förstås.

Edit: Fast just inom cykling borde trans inte heller var nåt större problem eftersom cykelkläder för män och kvinnor är i stort sett identiska. Och det är inte ens ovanligt att heterosexuella män rakar benen. :unsure:

Senast ändrad:

WFD

Aktiv medlem
Hbtq+ och mtb
Om det antyddes att gubbar är diskriminerade och inte välkomna i andra grupper, ja.
En relevant skillnad är att gubbstatus syns på utsidan. Sexuell läggning är inte något som syns, om man inte har ett stort behov av att visa det för andra. Trans är lite knepigare förstås.
Jag cyklar hellre själv då gubbe med barn inte alltid är så välkomna. Finns inget som täcker det i RF:s likabehandlings plan som klubbarna måste följa.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp