Hej jag är en 14 åring kille som cyklar mountainbike varenda dag och jag vill ha en sponsor

Mtbking05

Ny medlem
Hej jag är en 14 åring kille som cyklar mountainbike varenda dag och jag vill ha en sponsor
Hej jag är en 14 åring kille som cycklar mountainbike varenda dag och jag vill kunna bli ett proffs. Men problemet är att jag inte har någon sponsor så finns det nån möjlighet att det är nån här som kan vara snäll och hjälpa mig med detta problem?
Mvh: Tim

Stumpy

Aktiv medlem
Gå med i en klubb. Vinn SM. Sedan kanske du kan fundera på sponsor.

Eller så är du bra på sociala medier och fixar det den vägen. Sponsorn måste få något ut av samarbetet.

Masjevel

Aktiv medlem
Kul med drömmar!
Ang sponsorer kanske ett första steg kan vara att få hjälp med t ex startavgifter till tävlingar, sportdryck, smågrejer mm. Hör med de lokala butikerna om de kan tänka sig att sponsra dig med något mot att du t ex gör lite reklam i form av t ex klistermärken på dig och cykeln.
Starta ett Instagramkonto eller blogg och skriv lite om dig och din väg mot toppen.
Lycka till!!

GoranS

Aktiv medlem
Vilken form av sponsring menar du?

1) "Vara schysst och bidra med lite pengar eller prylar"-sponsring
2) Att du i och med ditt cyklande har något som ett företag kan vara intresserat av för att marknadsföra sina produkter och se någon form av möjlighet att få tillbaka pengarna genom ökad försäljning?

Handlar det om punkt 1 är det nog större chans att höra sig av i bekantskapskretsen/hos lokala företag än hos okända människor på ett forum.

Handlar det om punkt 2 bör du fundera igenom vad det är för mervärde du kan bidra med, antingen nu eller att du har ett starkt case för att du i en inte alltför avlägsen framtid kan ha det. Antingen kan du vara riktigt bra på att cykla och ha tävlingsresultat som backar upp det eller så lär du behöva ha ett "kändisskap" via andra kanaler, typiskt sociala medier. Fundera på vad som är din USP (Unique Selling Point), d.v.s. varför ska företaget sponsra just dig. Om du inte vet det lär knappast företagen som du vill ska sponsra dig heller veta det.

Sen kan jag fundera lite på vad det är för problem du vill lösa med sponsringen.

Fundadores

Aktiv medlem
Bästa sponsorerna i den åldern brukar kallas "mamma och pappa" 🙂.

tyvärr är det nog så med alla materialsporter att man behöver täta föräldrar en bra bit på vägen. De flesta får ju spons efter de nått resultat. Alternativet är som någon skrev att jobba med sociala medier. Det kräver nog tyvärr att man är extremt duktig cyklist och goda språkkunskaper i engelska skulle jag säga är ett krav.

Freddie L

Aktiv medlem
Hej Tim,

Som många redan skrivit tidigare är det nog inte helt enkelt att få en riktig sponsor när man är 14. Men gör som någon skrev ovan, gå med i en klubb så får du troligen dina startavgifter och kostnader för licens betalda, kanske kan du och dina föräldrar även få resebidrag eller liknande. De anordnar kanske även träningsläger som kan vara gratis/billiga för ungdomar. Prata med ledarna så kan de berätta för dig vad som gäller. Har du tur har även klubben ett samarbete med en lokal cykelbutik vilket kan ge rabatter och även en fin ingång till ”riktigt spons” (vilket säkert kan variera massor vad det innebär) när du börjar vinna tävlingar!

Och kom ihåg att du är på god väg till att bli en framgångsrik cyklist eftersom du redan gör det som många inte gör: cyklar varje dag! Kör hårt och lycka till! 💪

Hasse#7

Aktiv medlem
Det första du kan göra, om cykling är det bästa du vet, är att styra alla ekonomiska tillgångar i form av presenter och julklappar mot cykel. Alltså se till att du inte får annat du inte vill ha. Processen i sig är givande då det är en slags förhandling du ändå måste kunna när du blir äldre och kanske tävlar på allvar. Jag har "sponsrat" min kompis barn. Jag har alltså gett ett bidrag som alltid skall vara riktat mot att de skall cykla. Det blir inga jättepengar men är en början.

H.

Aktiv medlem
Svårt att ge goda råd utan att veta vad TS har för ekokomiska förutsättningar på hemmafronten. Det är lätt hänt att på medelklassmanér hänvisa till sin egen uppväxt utan att reflektera över att förutsättningarna kan vara radikalt annorlunda.

Med det sagt så kan jag ändå reflektera över hur jag själv har gjort. Jag har köpt alla mina cyklar sedan jag började högstadiet för egna pengar. Jag har sommarjobbat och prioriterat vad som är viktigt. Jag lade nästan allt jag tjänade och fick på cykelprylar tills jag flyttade hemifrån. Det var lärorikt och roligt. Varje liten uppgradering var ett stort nöje.

Men, och det här är ganska viktigt. Utan att reflektera på det brände jag nog under årens lopp säkert hundra tusen på cyklar. Det är mycket pengar när man är ung och hade det inte varit för sparpengar från vad som senare blev min fru hade vi inte haft råd att köpa eget hus eftersom mitt sparkapital effektivt hölls på noll.

Så vad vill jag ha sagt? Jobba, spara och köp det du vill ha och har råd med. Du måste inte ha det senaste, du kan köpa begagnat. Cykeln kommer med största sannolikhet inte vara en hindrande faktor för dig nu i början. Och glöm inte bort att även spara till framtiden. Hur trist det än är just nu.

niklaws

Aktiv medlem
Jag är själv elitidrottare i en annan idrott, så jag kan berätta lite om min väg. Från början då jag gick idrottsgymnasiet (16år) fick man sponsring med 25-30% rabatt på utrustning. I detta läge hjälpte såklart mina föräldrar till väldigt mycket, men även min förening som hade en elitsektion som jobbade för oss unga som ville satsa. Sen ju bättre man presterar så fick man bättre kontrakt och rabatten ökade till 50%, detta vid 19-20 års ålder. Idag är jag 29år och får det mesta gratis via sponsring av tillverkare eller företag som hjälper mig. Jag har delvis kunnat livnära mig på idrotten senaste två åren men jobbar på sidan under delar av året för att det ska gå runt. Det var en lång väg innan jag tog mig hit och det är en bit kvar innan jag kan kalla mig professionell på riktigt. Såhär ser det ut för väldigt många som är strax utanför ett landslag eller kanske är med i ett B-landslag. Väldigt få kan leva fullt ut på sin idrott, speciellt som individuell idrottare.

Som tidigare har nämnt, kontakta en butik lokalt där du bor och berätta om dig och dina mål. Kolla med dina föräldrar om de känner någon som har företag, kontakta isåfall hen och erbjud en motprestation för att han ska hjälpa dig med en slant för utrustning. (Eller kanske kan få sommarjobb?)

Sen till det sista.. cykla så mycket du hinner med en förening i närheten, gör bra ifrån dig i skolan och börja sedan ett idrottsgymnasium. Det är din bästa väg mot att bli "proffs"

EDIT: Som tillägg så vet jag inte någon i min närhet och idrott som var sponsrad i 14års ålder.. Eventuellt fick ett klubb-pris på lokala sportaffären.

pe.wa.

Medlem
Har du inga föräldrar som kan sponsra dig?
Tips: gå med i en cykelklubb om det nu finns någon nära dig.
Klubbträning ger mer än ev sponsring.

BMF

Medlem
Spons kan låta som en dröm men det har ett pris. Har tidigare tävlat i de högre ligorna innom helt annan "sport". Drömmen från start var ju självklart helspons. Dvs få saker och att få betalt för att tävla. Jobbade mig uppåt från rookie och avslutade som proffs i den ligan. Dock lärde jag mig mycket på vägen och tackade nej den dagen helspons-erbjudandet kom. De kraven som följde var inte så lockande. De förutsatte i princip att jag skulle vara bäst och vinna. En andraplats på SM och EM hade varit en besvikelse för dom. Säsongen skulle göras som utlovat. Deltaga på sponsorevenemang etc etc. Så visst låter det som en dröm med sponsring men myntet har två sidor. Så mitt råd är att cykla för att det är kul, för att det är det du brinner för. Du är fortfarande ung. Skynda långsamt är det bästa!

Se till att skaffa dig en bra utbildning eller någon form av unik kompetens, landa ett bra jobb och sedan kan du sponsra dig själv livet ut. En otroligt pålitlig sponsor, knappt att man behöver försöka övertala sponsorn om man behöver nya prylar eller en resa. Sponsorn är heller inte intresserad av dina meriter eller hur mycket du syns i sociala medier. Mer pålitligt än så kan det inte bli! Enda risken man har är att sponsorn åker på revision av den fjärde statsmakten (aka sambo, make/maka eller annan form av livspartner), då kan bidraget minska under en period, men ordningen brukar återställa sig relativt snabbt.

Oavsett, lycka till med karriären :)

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag vet inte om det vore fel... Men jag är inte helt främmande för ett upplägg där mycket stora grejer hoppas livestreamat mot betalning. Eller det är nog fel... Fan.
Jag ser framför mig ett liv i misär med dig som sponsor. :) Dessutom kommer något cykelmärke få rykte som ohållbart skräp och minst ett försäkringsbolag gå svajigt på börsen.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Min syn.
14-åringar bör kanske träna och utvecklas inom en klubb eller iaf ha en erfaren tränare inom klubb. Där finns ofta aktivitetsbidrag, sponsorer och rabattupplägg för medlemmars utrustning och för tävlandes resor.

Jakt på egna sponsorer kommer ofta med juniortävlande när det går att göra nationella och internationella resultat. Detta kan stegvis växlas upp med ålder och resultat. Här går det sedan att hitta samarbeten med företag där du kan deltidsarbeta och cykla fullt samtidigt som du gör t ex marknads eller personalaktiviteter med dem.

Slutpunkten är väl att bli märkescyklist samtidigt med egna sponsorer. Då pratar vi internationell elit.

Idag verkar det gå att accelerera utvecklingen via social media. Bli en ung influenser med egna följare som då blir attraktiv på flera sätt.

Utan att veta vilket stöd du har hemifrån kan du nog få mest hjälp i en förening till att börja med.

Kul med drömmen. Lycka till!

Elektro_71

Aktiv medlem
Jag vet inte om det vore fel... Men jag är inte helt främmande för ett upplägg där mycket stora grejer hoppas livestreamat mot betalning. Eller det är nog fel... Fan.
Kul att titta på. Och sånt som är kul/läskigt/imponerande är ju sådant folk kan betala för att se.

qma

Aktiv medlem
Visa hur bra du är och hur du utvecklas på film, övertala dina föräldrar att låta dig köra en youtube-kanal och försök vara smart med vad du lägger upp så att företag som gör utrustning kan tänka sig representeras bra av dig. Då kan du nog bli en sån där influencer som får sponsring, utan större problem. Ett stort exempel på en äldre sån åkare är Paul the Punter.

Om du vill bli framgångsrik som tävlande i nån disciplin så hjälper det nog massor. Bara att börja så snart som möjligt på den nivå du kan komma åt. Gå med i klubb, skaffa licens, träna och delta, sträva mot att bli bäst. Skaffa tränare och sköt om kroppen, ät bra kost, m.m.

RasmusOlofsson

Aktiv medlem
Vad är det för gren inom mountainbike du håller på med.
Det är stor skillnad på att cykla långlopp och downhill
det ena kräver cykelklubb och massor av tävlingar, det andra kräver massor av tävlingar och massor av internetcykling på instagram och youtube för att få ut ditt namn.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer