Hela gaffelns slaglängd används inte

Svenmpa

Medlem
Har en Rockshox Reba som uppför sig lite konstigt. Även fast det inte sitter någon volume spacer och fastän jag kör den med en aning mindre tryck än det rekommenderade för min vikt så används aldrig hela slaglängden, såvitt jag ser det.
Jag hade en likadan Reba på en annan cykel, och den hade snarare det omvända problemet, att jag hade svårt att inte få den att bottna. Jag hade inte koll på det där med volume spacers då, vllket väl hade väl varit rätt grej då antar jag.
Så, med den nuvarande Reba-gaffeln så oavsett vilka drops eller liknande jag kör så stannar alltid o-ringen minst två centimeter från hela slaglängden. Någon som vet vad som kan vara knas?

marr

Moderator
Forumvärd
Vad händer om du kör med mindre luft?
Vad händer om du släpper ut all luft? Kan du komprimera hela slaget då?

Valhalla_

Aktiv medlem
Som jag ser det kan det vara något av följande
- Dämparolja som läckt ut i ytterbenet
- Övertryck i ytterbenen (behöver ibland "pysas" lite med t.ex ett buntband man petar in en bit ner innanför dammtätningen.

Kanske det är dags för service?

Svenmpa

Medlem
Släppte ut luften helt och kom så här långt (se bild) i slaglängden.

Bilagor

• IMG_0752.JPG
    IMG_0752.JPG
    39.8 KB · Besök: 9

Svenmpa

Medlem
Det är lite det som är grejen. Då jag haft en Reba innan som bottnade hela vägen in så är det ju som att jag saknar 1,5-2 cm på denna Reba. Den jag hade innan bottnade hela vägen ut så att säga.

jofahjalm

Aktiv medlem
Ska du få ordning på det hela är ju en bra start att mäta hur mycket innerben som sticker upp och jämföra mot hur mycket slag du ska ha. Sedan kan man mäta oljehöjden i dämparen, är det för mycket olja begränsar den slaglängden. Sedan kan man ta av nederbenen och kollar om det pyser när man tar loss skruvarna. Om det inte gör det kanske det rinner ut stora mängder olja.

Om du har testat att komprimera den utan luft och det där allt du får ut så tror jag på oljemängden i dämparen.

Senast ändrad:

Jolinwood

Aktiv medlem
Jag hade liknande problem på min lyrik, den vägrade bottna trots att jag tog ut all luft. Fick tipset som någon gav ovan att smyga ner spetsen av ett plastobjekt som inte repar cylindern (typ buntband) mellan cylindern och packningen. (se bild)

Det pös mycket riktigt och sedan kunde jag bottna dämparen. På lyriken var det på den vänstra cylindern man skulle göra detta.

Bilagor

• 58D257F2-E498-4AC7-9CDC-767D48A56D67.jpeg
    58D257F2-E498-4AC7-9CDC-767D48A56D67.jpeg
    50.8 KB · Besök: 13
Topp