Heldämpad dam-MTB - tips?

Jeennney

Ny medlem
Har kört på en Scott Scale hardtail i över ett år nu och är iofs väldigt nöjd med den, men till nästa säsong börjar det bli dags att uppgradera till en fulldämpad trail- eller enduromodell. Åker mest stig/XC men ibland också downhill och jag vill ha en hoj jag kan använda till båda. Så den ska vara heldämpad och ha ordentligt greppiga däck, men ändå vara lätt nog att orka trampa uppför när det är brant och stökigt.

Finns det några tjejer där ute som kör all mountain och har tips? Vilken cykel kör ni? Varför gillar ni den? Är det några märken ni tycker är bättre eller sämre på att göra damcyklar? Har hittills kikat lite på Specialized's Stumpjumper och på Juliana. Obs, vill gärna höra first person-recensioner så helst svar från tjejer själva :)

Rattnalle

Aktiv medlem
Damspecifikt har mer eller mindre dött ut. Viktigare är att fokusera på vad som funkar om man är lika lång/tung.

Jeennney

Ny medlem
Okej, men bidra då gärna med lite tips - vad kör du för cykel då och vad tycker du om den? Eller är du kanske inte tjej?

Sixten Fors

Aktiv medlem
Hur lång är du? Vissa cyklar är olika bra/dåliga beroende på hur lång man är, framförallt har en del cyklar för långa sadelrör i mindre storlekar. Tillgänglighet skiljer också, flera vettiga cyklar finns på rea i små storlekar, men är slutsålda i större storlekar. Alltså, ingen idé att tipsa om en cykel (modell 2019 på rea) om den inte finns i rätt storlek för dig / din kroppslängd.

Ungefär budget?

Min dotter är 164 cm och har en Spark 910 i stl Medium med 130 mm gaffel, 120 mm slaglängd bak, 120 mm dropper, 29x2.35" däck. Väger ca 11,5 kg. En vettig xc/stigcykel men inte en vettig enduro/dh cykel.

Bilagor

Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
Jeennney sa:
Obs, vill gärna höra first person-recensioner så helst svar från tjejer själva :)
Välkommen till forat ?

Det finns massor av kunskap i ämnet på detta forum, men då bör du nog inte begränsa dig till kvinnors åsikter. Det är ju inget som säger att eventuella kvinnor som svarar har koll på att de har hojen i rätt storlek och rätt inställd. Man kan ju vara nöjd för att man inte vet annat. Att de är kvinnor och kör damspecifika hojar gör inte per automatik svaren bättre. ?

Vad jag förstått är spridningen avseende kroppsproportioner inom gruppen kvinnor betydligt större än vad skillnaden i proportioner mellan medel-kvinnor och medel-män är. Kvinnor är naturligtvis generellt mindre än män men proportionerna är så pass lika som hos män, att du sannolikt finner bättre cyklar för dina proportioner utanför kategorin "damspecifik cykel". Förutom ett avsevärt större utbud och bättre specad hoj för pengarna får du dessutom en mer lättsåld cykel när den tiden är inne..

Sixten här ovan är helt klart värd att lyssna på för han besitter långt mer kunskap i ämnet än de flesta här. Sedan är det så klart alltid bra att väga in andras input också men så är det ju med allt.

Senast ändrad:

jofahjalm

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
Jeennney sa:
Juliana. Obs, vill gärna höra first person-recensioner så helst svar från tjejer själva :)
Juliana är jättefina cyklar. Det är för övrigt exakt samma cyklar (ramar) som Santa Cruz, men med annan färg/logga.
Juliana Joplin = Santa Cruz Tallboy
Juliana Maverick = Santa Cruz Hightower
Jag har en 2017 Hightower
Har inte Juliana annan inställning av stötdämpningen jämfört med Santa Cruz? Att få dämpare där man inte kan få returen snabb nog är förmodligen det man kan få problem med annars om man är lätt och köper cykel idag.

Sixten Fors

Aktiv medlem
jofahjalm sa:
Sixten Fors sa:
Det är för övrigt exakt samma cyklar (ramar) som Santa Cruz, men med annan färg/logga.
Har inte Juliana annan inställning av stötdämpningen jämfört med Santa Cruz? Att få dämpare där man inte kan få returen snabb nog är förmodligen det man kan få problem med annars om man är lätt och köper cykel idag.
Tallboy 4 C/CC finns i sex storlekar från XS (sadelrör 370 mm / reach 400 mm) till XXL (sadelrör 500, reach 515 mm) och killar/tjejer har ungefär samma medelvikt vid samma längd, men killar kommer ofta i längre storlekar. Framförallt är variationen (vikt) större mellan individer av samma längd, än variationen beroende av kön.

Vet inte om Santa har samma dämpartrim i Tallboy XS till XXL, vilket verkar ologiskt.
Juliana Joplin (en #metoo Tallboy) finns bara i storlek XS/S/M och jag vet inte om dessa är har mindre dämpning än Tallboy XS/S/M. Är man längre än 175 cm gör man rätt i att välja Tallboy Large framför en för liten Joplin Medium.

Berk

Aktiv medlem
Pinkbike säger att Joplin har light compression och rebound tune, medan Talloy har medium och LRL01 (light-medium).

Sixten Fors

Aktiv medlem
Berk sa:
Pinkbike säger att Joplin har light compression och rebound tune, medan Talloy har medium och LRL01 (light-medium).
Säger Pinkbike att Tallboy har samma tune för 142 cm cyklist (XS) och 201 cm cyklist (XXL)?
Har Pinkbike koll? De kanske de har, eller kanske inte?
Bästa är kanske att skicka ett mail till Santa Cruz och fråga om det är samma tune på Tallboy XS och XXL.
Ännu bättre om TS först berättar för oss om sin längd/vikt, vilket som sagt är viktigare än kön.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
Berk sa:
Säger Pinkbike att Tallboy har samma tune för 142 cm cyklist (XS) och 201 cm cyklist (XXL)?
Har Pinkbike koll? De kanske de har, eller kanske inte?
Bästa är kanske att skicka ett mail till Santa Cruz och fråga om det är samma tune på Tallboy XS och XXL.
Ännu bättre om TS först berättar för oss om sin längd/vikt, vilket som sagt är viktigare än kön.
Jag försökte bara att hjälpa till med svaret på jofahjalm fråga. Ska inte försöka igen.

Sixten Fors

Aktiv medlem
Berk sa:
Jag försökte bara att hjälpa till med svaret på jofahjalm fråga. Ska inte försöka igen.
Jag skickade just ett mail till SC med frågan:
Hi,
The new Tallboy 4 come in six sizes from XS (142-155 cm) to XXL (193-201 cm). Is there any difference in shock and/or fork damper tune between sizes and/or differences in tune between builds (w. different model/brand of shocks and forks). If difference, what tune in different sizes from XS to XXL?
Best regards,

Larsifer

Aktiv medlem
För några år sen köpte jag och tjejen varsin Stumpjumper 29" 2017. Jag large och hon medium. Ingen damspecifik modell utan default-config från butik. Vi är ganska lika i längd, men jag har mer ap-lik design, med långa armar. Därför behöver jag large för att rymmas. Vi cyklar stig, fjäll, samt nån enstaka dag i Åre.

Vi har kapat styret för att det ska passa hennes axlar bättre.

Hon är supernöjd med sin cykel.

Men även solen har fläckar. Vi upptäckte nyligen att hennes medium-cykel har utrustats med en storlek mindre bromsskivor både fram och bak. Så de dagar vi är i Åre riskerar hennes bromsar att överhetta.. Vid vanlig stigcykling är det dock inget problem. Vidare önskar hon kanske att droppern hade varit lite längre.

Hon skulle absolut kunna tänka sig att köpa en Stumpjumper igen.

Joppe_k

Medlem
Hej!

Jag råkade snubbla över den här serien av cyklar som ska vara speciellt designade för kvinnor:
https://www.liv-cycling.com/se

Liv är en del av den stora tillverkaren Giant där de nischat sig mot kvinnor. Jag har ingen aning om det är bra eller prisvärda grejjer, men jag tänkte att det kan vara ett intressant tips ändå.

clara

Medlem
Jag kör en Cube sting 140 från 2018, det är kvinnomodellen av Cube stereo. Till årets cyklar verkar dock sting nästan ha försvunnit så Cube verkar gå samma väg som många andra tillverkare och satsa på unisex.

Jag har varit nöjd med cykeln. Som kvinna som ofta cyklar med män tycker jag vikten på cykeln är viktig att hålla nere då det hjälper mig att orka hänga med uppförs och i eventuella "hike a bike" situationer. Cube verkar vara prisvärda jämfört med andra tillverkare, särskilt om man vill ha en lätt cykel.

Som någon nämnt tidigare kanske man som tjej behöver korta styret något ifall cykeln levereras med 800mm styre. Jag har 760mm på båda mina mtb vilket jag tycker känns lagom. Sadel kan vara ytterligare en grej där tjejer behöver lite bredare så man behöver byta den. Även på min kvinnoanpassade Cube sting slutade det med att jag fick köpa bredare sadel.

Sixten Fors

Aktiv medlem
clara sa:
Jag kör en Cube sting 140 från 2018, det är kvinnomodellen av Cube stereo. Till årets cyklar verkar dock sting nästan ha försvunnit så Cube verkar gå samma väg som många andra tillverkare och satsa på unisex.

Jag har varit nöjd med cykeln. Som kvinna som ofta cyklar med män tycker jag vikten på cykeln är viktig att hålla nere då det hjälper mig att orka hänga med uppförs och i eventuella "hike a bike" situationer. Cube verkar vara prisvärda jämfört med andra tillverkare, särskilt om man vill ha en lätt cykel.

Som någon nämnt tidigare kanske man som tjej behöver korta styret något ifall cykeln levereras med 800mm styre. Jag har 760mm på båda mina mtb vilket jag tycker känns lagom. Sadel kan vara ytterligare en grej där tjejer behöver lite bredare så man behöver byta den. Även på min kvinnoanpassade Cube sting slutade det med att jag fick köpa bredare sadel.
Om jag inte minns helt fel...
Cube Sting 120 och 140 var väl samma cykel som Stereo 120 och 140 men med "rosa lack"? I och med nya modernare Stereo 120 som kom 2019 gick äldre Sting/Stereo 120 i pension. Osv. Alltså, lika mycket unisex då som nu, bortsett från modellnamnet och den rosa lacken.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer