Heldämpad för 20000-25000kr

Jepped

Ny medlem
Edit 2: har bestämt mig för att jag hellre vill ha heldämpat, och får då naturligtvis höja min budget. Tänkte runt 20-25k. Vad tycker ni om Scott Spark 970/900? Några andra förslag?

Hej! Tänkte efter många års uppehåll komma igång med cykling igen för att komma ut lite i naturen och även få lite motion. Söker lite tips och råd för att köpa mig en begagnad cykel. Tänker att jag får mest för pengarna vid begagnat i min prisklass.
* 30 år gammal.
Cyklade väldigt mycket som tonåring så kanhantera en mountainbike hyfsat OK.
* Man
* 171cm
* Budget på helst < 10 000kr
Kommer bli mest åkning på stigar och grusvägar. Jag gillar fart och teknik i kombination.

Vad bör jag kika efter? Heldämpat eller inte? Är verkligen i novis vad gäller cyklar så alla tips välkomnas. Tack!

Edit: efter att ha läst lite verkar begagnatmarknaden vara lite boostad på steroider just nu pga. kinahostan så överväger att titta efter en ny cykel ändå. En ny kanske 10-15k är lite mer rimligt.

Senast ändrad:

ajdå

Medlem
Ingen aning
Men har lite svårt med begagnat köp.
Köper du en begad för 10 och har otur och måste repa för 5 inom en tid. Så finns det ju ganska ok cyklar för 15.

Argos

Aktiv medlem
Den guldgula ZR 8.0 är den enda Radon ZR som finns i lager just nu i passande storlek, men då får man "nöja sig" med 27.5"-hjul. Och passande ramstorlek är alltså 18" till 171 cm.

Screenshot_20210420-094737.png

Senast ändrad:

Argos

Aktiv medlem
Den guldgula ZR 8.0 är den enda Radon ZR som finns i lager just nu i passande storlek, men då får man "nöja sig" med 27.5"-hjul. Och passande ramstorlek är alltså 18" till 171 cm.

Visa bilaga 483440
Det finns exakt 16 st 18" (27.5) i lager just nu, så finns ingen anledning till stressad panikbeställning! :unsure::coffee::giggle:

Jepped

Ny medlem
Frågan är om inte Marin är lite roligare då. Beroende vad man ska ha den till
Jo det är ju just det som avgör.
Motionscykla, köra mycket stigar förhoppningsvis och vill kunna stå på lite. Gärna lite lekfull och smidig att manövrera.

Vilken Marin San Quentin tänkte ni på? Radonen ser också rätt trevlig ut.
Gillar också fart och nedför men kommer nog inte bli så jättemycket av det då det är ett rätt dåligt utbud av det i mitt närområde. En mångsidig XC/Trail är väl vad jag söker antar jag.

fiskarn

Aktiv medlem
Jag har ingen koll på cyklar. Men jag kan säga att jag ändå landade i att köpa en ny MTB. Och jag köper i princip aldrig något nytt som är så dyrt annars. Lvg t.ex köper jag gärna en begagnad.

Jepped

Ny medlem
Har uppdaterat trådstarten lite. Tänkte mig nu något heldämpat för runt 20-25k. Trailhoj. Kikat lite på Scott Scale Spark 970. Något att ha?

Senast ändrad:

MagerValp

Aktiv medlem
Spark 970 tycker jag ser helt okej ut. Man får inte de häftigaste komponenterna för den pengen, men det är inget fel på grejerna.

Jepped

Ny medlem
Titta på Commencal Meta Trail 29. https://www.commencal-store.co.uk/Mobile/meta-tr-29-origin-sand-2021-c2x31636790 själv är jag typ två öl från att beställa en. Vet inte om det är den perfekta cykeln för dig och det du söker, men värt att titta på.
Ser riktigt fin ut, synd med leveranstiden bara..

Spark 970 tycker jag ser helt okej ut. Man får inte de häftigaste komponenterna för den pengen, men det är inget fel på grejerna.
Har du förslag på några alternativ att titta efter?

Juhlin

Aktiv medlem
Blängde på Spark ett tag sedan jag med.
Om dom bara hade gett den genomgående axel på bakhjulet hade det varit en "no brainer" som instegs FS för pengen.

Men de valde att göra en QR dropout.

Maakus

Aktiv medlem
Precis under budget :)
Oklart vilken storlek du ska ha, men man får väl ringa och fråga lite.

Jepped

Ny medlem
Precis under budget :)
Oklart vilken storlek du ska ha, men man får väl ringa och fråga lite.
Ser trevlig ut! Har du någon erfarenhet av deras cyklar?

Det kvittar egentligen på den typen av cykel. Men 20K är mycket pengar, att då få en 30 år gammal standard på bakhjulet gör mig direkt osugen att skiljas från mina surt förvärvade pengar.
Tack för länken. Jo det kan jag absolut hålla med om.

tmalm

Aktiv medlem
Marin Rift zone får du in i din budget, med lite tur kanske den går att köpa oxå. (Det finns en medium hos bikester, dock en Rift zone 3 för 28kkr)

/T
Edit: tre inte ett

Maakus

Aktiv medlem
Tack för alla tips! Vad tänker ni om Cannondale Habit 5 2021?

Läser man recensionerna är det ju en riktigt schysst hoj.
Speciellt länkaget ska vara bra.

Meeeeeen.
Det är ju en stålfjäder i gaffeln.
Går ju att byta om man inte får till rätt känsla/inställning.
Och den har inte någon kompressions inställning.

MagerValp

Aktiv medlem
Mja, rätt okej i grunden, men en ganska tung coil shock fram som inte har några direkta justeringsmöjligheter. Tektro M275 verkar inte vara speciellt roliga heller, men de funkar säkert.

Maakus

Aktiv medlem
Av Treken eller Habit 5, hade jag nog kanske valt Habit 5.
Mest pga rosorna den får för länkaget.

Bra ram, bra länkage.
Super Deluxe dämpare, går ju att slänga på en annan luftburk (MegNeg).
Gaffeln kanske är helt OK, har ju inte testat den. (Är ju lite bortskämd med Fox 34:or, Lyriks och Mattoc:ar)

Jepped

Ny medlem
Hmm. Knepigt det här. Vad är det som gör coil tråkigt/dåligt? Har kikat lite på Canyon Neuron också, men de kommer inte in i lager förens efter sommaren…

Maakus

Aktiv medlem
Coil i sig är det ju inget fel på, utan det är billiga gafflar som är lite tråkiga.

Billiga gafflar har oftast stål i gaffelbenen.
Dämparen saknar inställningar och är lite enklare.
Coil är ju billigare att bygga, man slipper massa tätningar och luftkolvar och bös.

Det finns ju dyra och bra coil med.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer