Hej,
vi har två barn som båda cyklar mtb.
(Hoppa över om du inte orkar läsa!).....
Dottern är 12 (145cm) och hon tycker det är roligast av barnen att cykla. Hon åker själv till "döörten" och hänger gärna med mig på "endurocykling" och vill börja träna enduro och tävla nu i höst.
Pojken är 9 (~130cm) och han tycker mest det är kul att fiska nu denna sommar. Så han cyklar bara om han "måste", dvs nästan ingen spontancykling, bara träning och tävling genom klubben.
12 åringen har en 27,5" HT med 150mm slaglängd. Den har hon både till utförs på skakiga stigar och blå leder i cykelpark.
När hon åker till dirten tar hon gärna lillebrors cykel, 24" HT med 100mm slaglängd. Den väger mindre, är mindre och är den hon övar trix på.
Pappahjärtat vill ju så klart mer.
Om dottern eller pojken vill fortsätta cykla, och det är ett genuint intresse, så kollar jag nu t.ex. på Canyons Spectral-modeller. De finns i mindre storlekar, (XS) och "WMN". Så om cykelintresset finns och cyklarna finns att få tag på, är det vad jag kommer investera i nästa år. En sån hoj borde båda barnen kunna köra på länge och överallt.
(Här kan du läsa vidare

).......
Så på sikt hade jag tittat på heldämpat, när det börjar gå fort, på riktigt.
Nu hade jag tittat på en bra dämpad framgaffel till cykeln hon har. Dvs en gaffel med låg vikt och bra inställningsmöjligheter för lätta åkare.
Sen kan man ju alltid kolla på skor, pedaler, handtag, handskar, styre, däck.... och få till det bättre därigenom.