Heldämpad mtb till 8 åring

D i U

Aktiv medlem
Jag har fått igång stora dottern att åka mtb och utvecklingen har gått framåt ordentligt. Hon är 8 år och är ca 140 lång, kör just nu på en specialized hot rock 24” som från början mest var tänkt till och från skolan och utflykter. Om intresset fortsätter så får det bli ny cykel sent i höst/födelsedagspresent i januari men vad blir nästa steg? 26” heldämpat verkar inte gå å få tag i, iallafall inte nytt och 27,5 känns för stort för att åka i skogen på ännu.
Hur gör ni med storlekar och steget från 24” och nästa storlek?

Zebb

Aktiv medlem
Jag har fått igång stora dottern att åka mtb och utvecklingen har gått framåt ordentligt. Hon är 8 år och är ca 140 lång, kör just nu på en specialized hot rock 24” som från början mest var tänkt till och från skolan och utflykter. Om intresset fortsätter så får det bli ny cykel sent i höst/födelsedagspresent i januari men vad blir nästa steg? 26” heldämpat verkar inte gå å få tag i, iallafall inte nytt och 27,5 känns för stort för att åka i skogen på ännu.
Jag köpte en 26” Vpace Moritz-ram + vevparti till grabben när han var 8 år. Nu är han 9 men endast 135 lång. Passar perfekt. Moritz finns även i 27,5”, det kanske vore nåt?
Ganska mycket pengar, men samtidigt så är det en bra investering för en cykelintresserad ungdom. Min grabb är ute i princip varje dag om vädret tillåter. Andrahandsvärdet på en riktigt bra cykel är dessutom högt.
Väldigt kapabel cykel iaf, här är tex en bild på ett drop till platt mark som löses ganska smärtfritt. Från midsommarafton :)
Funkar kanon även i skogen då den är ganska lätt och väldigt lättrullad med dom relativt stora hjulen. Jag skulle kalla det en Trail-hoj.

Bilagor

• 90A6BDF8-8DBD-43FF-88E3-E1C8E1902D6D.jpeg
    90A6BDF8-8DBD-43FF-88E3-E1C8E1902D6D.jpeg
    703.7 KB · Besök: 132

Emil777

Aktiv medlem
Hej,
vi har två barn som båda cyklar mtb.

(Hoppa över om du inte orkar läsa!).....
Dottern är 12 (145cm) och hon tycker det är roligast av barnen att cykla. Hon åker själv till "döörten" och hänger gärna med mig på "endurocykling" och vill börja träna enduro och tävla nu i höst.

Pojken är 9 (~130cm) och han tycker mest det är kul att fiska nu denna sommar. Så han cyklar bara om han "måste", dvs nästan ingen spontancykling, bara träning och tävling genom klubben.

12 åringen har en 27,5" HT med 150mm slaglängd. Den har hon både till utförs på skakiga stigar och blå leder i cykelpark.
När hon åker till dirten tar hon gärna lillebrors cykel, 24" HT med 100mm slaglängd. Den väger mindre, är mindre och är den hon övar trix på.

Pappahjärtat vill ju så klart mer.
Om dottern eller pojken vill fortsätta cykla, och det är ett genuint intresse, så kollar jag nu t.ex. på Canyons Spectral-modeller. De finns i mindre storlekar, (XS) och "WMN". Så om cykelintresset finns och cyklarna finns att få tag på, är det vad jag kommer investera i nästa år. En sån hoj borde båda barnen kunna köra på länge och överallt.

(Här kan du läsa vidare 😀).......

Så på sikt hade jag tittat på heldämpat, när det börjar gå fort, på riktigt.

Nu hade jag tittat på en bra dämpad framgaffel till cykeln hon har. Dvs en gaffel med låg vikt och bra inställningsmöjligheter för lätta åkare.

Sen kan man ju alltid kolla på skor, pedaler, handtag, handskar, styre, däck.... och få till det bättre därigenom.

Berk

Aktiv medlem
Finns väl flera heldämpade 26"? Eller menar du att de inte går att köpa pga corona-effekten?
Norco, Rocky mountain, Whyte, Trailcraft, Spawn,Trance mfl har oxå

Alla den är tunga. Jag skulle bara köpa sån om man kör mycket utför med lift uppför.

Till son bytte jag en Vpace Max från 24" till 26" när han var 7 år och 127 cm. Rullar ännu bättre över stök. Jag valde emot heldämpad framförallt pga vikten. Vid 140 cm är en Vpace Moritz26 eller 27.5 en av de bästa cyklar som finns och troligtvis de lättaste heldämpad.

Luzen

Aktiv medlem
Som flera skrivit, lätt cykel är viktigare än dämpning om det inte bara är utförsåka som är aktuellt.

D i U

Aktiv medlem
Tack för alla svar! Jag ska kika på alla modeller ni föreslagit. Det där med vikt är ett problem för min lilla dotter som fick en spesh riprock 24” plus som väger galet mycket. Tung och otymplig, speciellt när hon kom från en scott contesa 20” som var förhållandesvis jättelätt.

Jag köpte en 26” Vpace Moritz
+1 på Vpace Moritz. Vi skaffade Moritz26 när sonen var 130cm, nu vid 137cm är den i sweet spot. Mycket bra hoj, lätt och väldigt kapabel. Vi kör stökig stig hemma i Göteborg med dropper och de lätta orginalhjulen och byter till robustare hjul och däck för bikepark. Cykeln väger drygt 11kg orginal, svårt att få någon annan FS så prisvärt.

Guaruska

Aktiv medlem
Jag håller annars pä att bli klar med en Norco Range C1 27,5" i strlk XS. Fox Factory fram o bak, lunar X01 drivlina, kolfiberhjul med dt swiss 240-nav, Lev dropper, code rsc-bromsar, osv, om du e intresserad.
Nja. D kanske e overkill, men ska börja med ett bygge av en heldämpad 26a snart. Hyfsat högt specad till rimligt pris o låg vikt. Pma om du vill veta mer. Har ej börjat bygget än.

D i U

Aktiv medlem
Jag håller annars pä att bli klar med en Norco Range C1 27,5" i strlk XS. Fox Factory fram o bak, lunar X01 drivlina, kolfiberhjul med dt swiss 240-nav, Lev dropper, code rsc-bromsar, osv, om du e intresserad.
Nja. D kanske e overkill, men ska börja med ett bygge av en heldämpad 26a snart. Hyfsat högt specad till rimligt pris o låg vikt. Pma om du vill veta mer. Har ej börjat bygget än.
Nja den kommer bli på tok för dyr :).

Foxis

Aktiv medlem
Om det finns minsta intresse för DH (exempelvis Järvsö med hela familjen), eller tuffare stigcykling med en hel del brant, så rekommenderas varmt en Transition Ripcord.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Jag har fixar ihop en rätt grym spec på en äldre Canyon Nerve xc i storlek xs (26-tum). Den funkar väldigt bra även till stig. Ramen är på sant Canyon- manér colaburkstunn men det gör inget för lätta piloter 😀. Förra veckan blev det premiär i Åre vilket också gick väldigt bra. Cykeln körs framför allt av min 11-åring på ca 150 cm men den funkar även för 7-åringen som är knappt 140.

Köpte ramen billigt och har uppgraderar med deore 1-11 drivlina, shimanos billigaste 4-kolvs (grymma!) och kanske viktigast för stigcykling - dropper!
Dropper gör verkligen mkt även för barn, kör faktiskt dropper även på 7-åringens ht sedan ett tag och det gör verkligen cyklingen hemma roligare. Eftersom 7-åringen är lite lätt i kroppen krävs dock ett rejält ”skutt” för att få med sadeln 😁.

Edit: en sån här Canyon Nerve är det jag uppgraderar (eller kanske ytterligare något år äldre). Geon är såklart old school men det har inte lika stor betydelse för korta piloter. https://www.bikeradar.com/reviews/b...xc-7-0-review/?image=2&type=gallery&gallery=1
Edit2: vill minnas att jag såg en annonseras i storlek small eller xs tidigare i veckan men den verkar vara borta nu tyvärr.

Senast ändrad:

D i U

Aktiv medlem
Jag har fixar ihop en rätt grym spec på en äldre Canyon Nerve xc i storlek xs (26-tum). Den funkar väldigt bra även till stig. Ramen är på sant Canyon- manér colaburkstunn men det gör inget för lätta piloter 😀. Förra veckan blev det premiär i Åre vilket också gick väldigt bra. Cykeln körs framför allt av min 11-åring på ca 150 cm men den funkar även för 7-åringen som är knappt 140.

Köpte ramen billigt och har uppgraderar med deore 1-11 drivlina, shimanos billigaste 4-kolvs (grymma!) och kanske viktigast för stigcykling - dropper!
Dropper gör verkligen mkt även för barn, kör faktiskt dropper även på 7-åringens ht sedan ett tag och det gör verkligen cyklingen hemma roligare. Eftersom 7-åringen är lite lätt i kroppen krävs dock ett rejält ”skutt” för att få med sadeln 😁.

Edit: en sån här Canyon Nerve är det jag uppgraderar (eller kanske ytterligare något år äldre). Geon är såklart old school men det har inte lika stor betydelse för korta piloter. https://www.bikeradar.com/reviews/b...xc-7-0-review/?image=2&type=gallery&gallery=1
Edit2: vill minnas att jag såg en annonseras i storlek small eller xs tidigare i veckan men den verkar vara borta nu tyvärr.

En dropper hade nog båda mina barn behövt, så det blir nog en självklarhet på nästa cykel. För att hålla nere kostnaderna och för att få upp hennes teknik får det nog bli en ht till innan hon får fs.

Swehedman

Aktiv medlem
Håller på att bygga upp en moritz 26 till min grabb med. Han är bara 120 nu men han ska inte få den förrän till våren. Bygger upp dem som mullet 24/26 och med 100mm slag fram istället för 120 nu för att den ska passa och tänker sätta på 26 bak och höja gaffeln när han växt till sig.

borde landa runt 10,5kg så det är en rätt lätt FS barnhoj. Inte helt klar ännu, men det börjar närma sig.😀
84C0DB32-2273-49E3-9181-237C6450B62C.jpeg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer