Heldämpad cykel till tjejen, behöver fräscha ögon

ikebana

Aktiv medlem
Tjejen blir allt mer sugen på att byta cykel, men har dåligt tålamod när det gäller att leta runt på nätet. Jag har själv stirrat mig blind på canyon, rose och bike-discount. Skulle behöva lite fräscha ögon som kan tipsa mig. Har letat febrilt även på annonser men det finns få cyklar ute som fyller syftet och är i hennes storlek (längd 160 cm)

Hon söker en allround-cykel, men jag vet att hon är mycket förtjust i utförsåkning, så en slaglängd på minimum 140 är det nog som gäller. Det ska vara en kul cykel helt enkelt.

Användningsområden är stigar, stök och vid resor till ex alperna och norge. All Mountain men med enduro-känsla kanske man skulle säga. Själv kör jag Canyon Spectral och det är väl nåt liknande hon söker (naturligtvis vill hon ha ett annat märke :)).

Smärtgränsen prismässigt ligger väl runt en 20k, kanske lite mer enligt mig, kanske lite mindre enligt henne!

Vore tacksam för nya tips på intressanta cyklar!

Tackar! Remedyn är ju onekligen läcker. Osäker på om jag skulle lyckas övertala henne till priset dock :)

Lösningen heter Scott Genius 7xx.
Välj 150mm eller 100mm eller låst för klättring från reglaget på styret.

I dam version. DYR 31000:-
http://www.racerdepan.se/produkt/4093/scott-contessa-genius-710.html
238420A_91603_tif_zoom_1.jpg

Eller om small funkar Genius 740. 26000:-
http://www.racerdepan.se/produkt/4079/scott-genius-740.html
238253A_91834_tif_zoom_1.jpg

Contessa small är 2cm kortare topprör och hjulbas. Reach -3cm.

60mm stam på båda. Byt till 40mm så kanske....

Senast ändrad:
Synd att du har en Spectral, för annars hade det varit perfekt. Jag är 159 cm och helnöjd med min! (ähum, detta är visst min mans inloggning - han är längre!)

Jag gillade även 26" versionen av Trek Lush när jag hyrde den i Glentress för några år sedan, så den nya 27,5:an kanske kan vara nåt. De är så små att man t o m kan behöva gå upp en storlek. Fast billigaste modellen har förstås en väldigt ful rosa färg ...

Giant Trance har också funkat bra storleksmässigt.

En Cube Stereo HPA 140 27,5 kanske?
http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-stereo-140-hpa-27.5-black-anodized-242955

Eller en Meta AM 3 27,5 från Commencal Outlet i stl Small:
http://www.commencal-store.co.uk/Mobile/MBSCProduct.asp?pdtid=12501981

Rose Verdita Green 2 27,5 på rea kanske du kollat redan?
http://www.rosebikes.se/bike/rose-verdita-green-2-275-2014/aid:651500

Annars är ju Canyon Spectral 7.0W 27,5 ett riktigt bra köp, trots att det är "fel" märke:
http://www.canyon.com/sv/mountainbikes/bike.html?b=3562

Scott Genius som Rickard.v är inne på är nog helt rätt också. Genius 740 svart/röd 2014 reas för runt 19´ på en del ställen - kanske går att hitta i stl Small? Å skulle det funka med en mer allround XC-fulldämpare med 120 mm slaglängd så har Jarla Cykel en finfin Scott Contessa Spark 700 2014 för 18.395 kr i stl Small:
http://www.jarlacykel.se/cyklar/mountainbike/mtb-dam-26-29/scott-contessa-spark-700-2014/

Vid närmare eftertanke, kolla outleten på Canyon. Lika bra att köpa en Spectral till. Skall ni ut på turer och resor ihop eller isär är det ju käckt att man kan sno delar mellan cyklarna också, förutsatt att ni väljer ung. samma spec.

Ni måste ju inte välja matchande ramfärger och träningsoveraller även om det vore lite sött. ;)

Tack för alla tips. Har haft fullt upp med annat på sistone. Ska kika. Dock tror jag inte tjejen vill lägga mer än ca 20k.

Ser ju rätt schysst ut men snålt specad för det priset som anges på deras sida. Vad skulle den kosta?

Sen har den Giants specialgaffelmått så eventuella framtida uppgraderingar där lär bli onormalt dyra eftersom färre har de grejerna. Värt att tänka på iaf.

Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Ser ju rätt schysst ut men snålt specad för det
> priset som anges på deras sida. Vad skulle den
> kosta?
>
> Sen har den Giants specialgaffelmått så
> eventuella framtida uppgraderingar där lär bli
> onormalt dyra eftersom färre har de grejerna.
> Värt att tänka på iaf.

22 papp på bikestore.cc

http://translate.google.com/translate?u=http://www.bikestore.cc&langpair=de&hl=en

Rattnalle skrev:
> Ser ju rätt schysst ut men snålt specad för det
> priset som anges på deras sida. Vad skulle den
> kosta?
>
> Sen har den Giants specialgaffelmått så
> eventuella framtida uppgraderingar där lär bli
> onormalt dyra eftersom färre har de grejerna.
> Värt att tänka på iaf.

Det är Giants Overdrive 2 som hade specialmått på styrröret. Det har Giant slutat med nu och kör standardmått på styrrör.

mg25 skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ser ju rätt schysst ut men snålt specad för
> det
> > priset som anges på deras sida. Vad skulle den
> > kosta?
> >
> > Sen har den Giants specialgaffelmått så
> > eventuella framtida uppgraderingar där lär
> bli
> > onormalt dyra eftersom färre har de grejerna.
> > Värt att tänka på iaf.
>
>
> Det är Giants Overdrive 2 som hade specialmått
> på styrröret. Det har Giant slutat med nu och
> kör standardmått på styrrör.

Jag tyckte det stod Overdrive på produktsidan. Men det kanske var en synvilla.

Min hustru trampar runt på en Kona Precept DL som hon "aldrig ska byta ut för den är så himla bra". Ger pengar över till skor, hjälm och skydd om det är 20 papp som gäller, men den är mer trail än AM. 140 fram och 130 bak.
Vill du ha mer AM så går det säkert att hitta Process 134 -14 för under 20 fortfarande eftersom det (antar jag) är small som gäller.

Jag kollade lite på Radon Slide 27.5 men fastnade till slut för en Rose Root Miller (29").

Rose Granite Chief finns ju i "tjejfärger" - rosa/grå/svart och går att få i XS om det skulle behövas. Den kanske kan vara något också?

Rattnalle skrev:
> mg25 skrev:
> -----
> > Rattnalle skrev:
> >
>
> > -----
> > > Ser ju rätt schysst ut men snålt specad
> för
> > det
> > > priset som anges på deras sida. Vad skulle
> den
> > > kosta?
> > >
> > > Sen har den Giants specialgaffelmått så
> > > eventuella framtida uppgraderingar där lär
> > bli
> > > onormalt dyra eftersom färre har de
> grejerna.
> > > Värt att tänka på iaf.
> >
> >
> > Det är Giants Overdrive 2 som hade
> specialmått
> > på styrröret. Det har Giant slutat med nu och
> > kör standardmått på styrrör.
>
> Jag tyckte det stod Overdrive på produktsidan.
> Men det kanske var en synvilla.

Det står Overdrive på sidan och på Giant språk är det standard 1 1/8 - 1 1/2. Overdrive 2 som de har kört tidigare har 1 1/4 - 1 1/2.

Hon är ju så förbaskat liten och tunn så urvalet blir begränsat.

val av dämpning blir väl en primär fråga. Å ena sidan händer det inte så ofta att vi kör på ställen där + 140 behövs. Å andra sidan gillar hon downhill (har bara testat på) och med tanke på nybörjare så tror jag att tex en vitus sommet eller granite chief skulle duga tillräckligt bra även för det syftet. Gött att slippa hyra hoj!

Giant-cykeln är dock onekligen läcker :P

Örnen har landat och det blir att beställa en Rose Granite Chief 1 i storlek XS med lite xt-komponenter, dropper post och billigare pike-gaffeln.

Det enda det velas om här hemma nu är ifall det ska köras på 2,4" däck eller 2,2". Jag tycker 2,2 är lite smalt, men så är hon ju liten och tunn som en räka ;)

Funderar på att lägga till ett par Schwalbe NOBBY NIC SnakeSkin/Tubeless Easy MTB tyre istället för mountain king. Bra idé? Har aldrig kört på tubeless

Dom går ju att köra med slang vilket säkert är monterat från fabrik. Dock är inte tubeless så meckigt när man fått till snitsen.

Nya eller gamla NN? Det gamla känns som ett sämre val och det nya är lite tyngre än MK2. Det senare är ett väldigt trevligt däck om man är försiktig nog för att det ska hålla.

Det gamla är inte ett hysteriskt dåligt val heller. Speciellt inte om hon är lätt och inte kör väldigt aggressivt. Min sambo kör Nobby Nic på sin Genius och det funkar bra för henne. Men även skoltakshuckers som H. körde Nibby Nic tidigare.

Luthman Photography skrev:
> Det gamla är inte ett hysteriskt dåligt val
> heller. Speciellt inte om hon är lätt och inte
> kör väldigt aggressivt. Min sambo kör Nobby Nic
> på sin Genius och det funkar bra för henne. Men
> även skoltakshuckers som H. körde Nibby Nic
> tidigare.

Fast i valet mellan gamla nn och mk2 ser jag ingen anledning att inte välja mk2.

Är inte gamla NN lättare? Oavsett så tror jag att det blir bra så länge man inte tar puckgummi. Kör man inte så hårt så pajar inte nåt av dem och båda har grepp så det räcker.

Jag tror vi börjar med MK2 så får hon köra ett tag och testa hur det känns. Blir en alpresa i sommar och då är det väl bra med lite bredare

Jag körde Flottsbroendurot på gamla NobbyNic 2.4" i Pacestar både fram och bak.

Jag säger inte att det var optimalt, men bara konstaterar att det går. :)

Gissningsvis är det nya Nobby Nic som diskuteras här och det känns ju pålitligare.

Se till att det är fingummi bara oavsett. Mk2 bör heta protection för att vara något att ha. Nn pacestar eller trailstar. Båda däcken i det enkla gummit är riktigt läskiga historier.

Tillbaka
Topp