[Hellas] Felaktiga skyltar om cykelförbud

Makten

Aktiv medlem
Edit 2020-11-20: Skyltarna ska tas ner eftersom de har funnits felaktigt formulerade:

------------------

Noterat på minst två ställen på Nackasidan av kommungränsen:

20201111_202553_2.jpg

Reservatsföreskrifterna för Nackareservatet i Nacka: https://www.nacka.se/49f493/globala.../foreskrifter/nackagardnatreservat_050512.pdf

"C. Ordningsföreskrifter med stöd av 7 kap. 30§ miljöbalken.

Utöver föreskrifter och förbud i lagar och andra författningar är det för allmänheten förbjudet att

/.../

C6. cykla inom området, förutom på anlagd väg och stig, dock ej elljusspår"

Notera noga skillnaden i formulering! "På anlagda stigar" enligt skylten, men "på anlagd väg och stig" enligt föreskrifterna, där tolkningen inte är solklar om huruvida "anlagd" även gäller stig.
Längre ner i PDF-bibban (det är flera olika dokument) finns textsnuttar som nämner cykling och MTB:

"Här försiggår även en mängd friluftsverksamheter som t.ex. vandring, orientering, skidåkning, skridskoåkning, fiske, cykling, kanot, svamp- och bärplockning."

"Reservatsområdet, särskilt tillsammans med områden ut mot Erstavik, lämpar sig väl för mountainbikecykling, bland annat på grund av storleken på området och variationen i landskapet. Tre klubbar, Stockholm MTB Yeti, Bimbobikers och Nacka Bergscyklister har regelbundet träningar i området, dock inte några tävlingar. Även enskilda cyklister utnyttjar området."

"Cykling (även mountainbike) är inte tillåten på elljusspåren, samt i naturmark utanför befintliga anlagda stigar. I övrigt får man cykla i området varvid cykel skall framföras med en sådan hastighet att det inte är till olägenhet för fotgängare och andra nyttjare av stigarna (se bilaga 1b)."

"Mountainbike Detta är en av de aktiviteter som kan uppmuntras för att locka nya målgrupper ut i skogen. Uthyrning i Björkhagen, Kärrtorp och/eller Hellasgården bör undersökas. Samtidigt är detta den aktivitet som kan skapa mest konflikter. Såväl inom som utom Sverige finns dock lösningar med speciella cykelleder som bör studeras. Möjligt är att cykelleder av olika svårighetsgrad upprättas, men hänsyn måste tas till att få cyklister vill hålla sig inom ett så litet område som det blivande reservatet."

Mot bakgrund av detta gissar jag att skyltarna är falska eller uppsatta av någon kommun- eller länsstyrelseanställd som inte vet vad som gäller, och/eller inte har kontakt med de som ansvarar för reservatet som sådant. Möter man någon som påtalar att det är cykelförbud och hänvisar till skylten föreslår jag att man bemöter detta med att skylten stämmer men formuleringen är felaktig och det enligt föreskrifterna är tillåtet att cykla på stigar (dels för att "anlagd" inte nödvändigtvis syftar på stigar, och för att det heller inte är definierat vad "anlagd" betyder).

Facebookdiskussion i Stockholms Stigcyklister: https://www.facebook.com/groups/stockholmsstigcyklister/permalink/1818939088281107/

Senast ändrad:

Der Kaiser

Aktiv medlem
Dessutom står det Stockholm stad i hörnet på skylten, och de har ingen rätt att sätta upp skyltar i Nacka. Eller bör inte ha. Jag kan inte se skyltarna som nåt annat än olaglig skyltning.

Crossmax

Aktiv medlem

Makten

Aktiv medlem
Dessutom står det Stockholm stad i hörnet på skylten, och de har ingen rätt att sätta upp skyltar i Nacka. Eller bör inte ha. Jag kan inte se skyltarna som nåt annat än olaglig skyltning.
Jo, det märkliga är att Stockholms stad äger och förvaltar marken i hela reservatet, och att föreskrifterna gäller även i Nacka. Däremot är det totalt cykelförbud i den lilla remsa i väster som ligger på Stockholmssidan av kommungränsen eftersom det står i trafikförordningen för kommunen.

Makten

Aktiv medlem
Relaterat?
Det är ju lika obegripligt formulerat där:

"Merparten av reservatet ligger dock i Nacka kommun. Där får man cykla på samtliga anlagda gång- och cykelvägar samt stigar, med undantag för elbelysta motionsspår."

Vad är en "anlagd stig"? Enligt Stockholms Stigcyklister så har det framkommit att det ska kunna tolkas som alla befintliga stigar, även enligt kommunen. Så varför står det inte så folk begriper istället för med ett helt annat ord?

Berk

Aktiv medlem
Jo, det märkliga är att Stockholms stad äger och förvaltar marken i hela reservatet, och att föreskrifterna gäller även i Nacka. Däremot är det totalt cykelförbud i den lilla remsa i väster som ligger på Stockholmssidan av kommungränsen eftersom det står i trafikförordningen för kommunen.

Konstigt!

Uppmärkte samma skyltar för några veckor sen. Jag undviker gärna elbelyste spår, för att det finns för mycket folk på dom och dom inte är roliga, men på några ställen behöver man tar några hundra meter på dessa spår för att åka från en stig till en annan.

IM

Aktiv medlem

"Merparten av reservatet ligger dock i Nacka kommun. Där får man cykla på samtliga anlagda gång- och cykelvägar samt stigar, med undantag för elbelysta motionsspår."

Vad är en "anlagd stig"? Enligt Stockholms Stigcyklister så har det framkommit att det ska kunna tolkas som alla befintliga stigar, även enligt kommunen. Så varför står det inte så folk begriper istället för med ett helt annat ord?
Min tolkning är att de menar följande. Det är tillåtet att cykla på anlagda gång- och cykelvägar. Det är även tillåtet att cykla på stigar.

Hade de velat inkludera även stigar i de områden som behöver vara anlagda för att få cyklas på borde de formulerat sig enligt följande: anlagda gångvägar, cykelvägar och stigar.

Makten

Aktiv medlem
Jag mailade förvaltningen i stockholms stad ang skyltarna i första inlägget för typ en månad sedan, men har inte fått något svar. Kanske dags för en påminnelse...
Prova en felanmälan annars? Även om de skulle vara uppsatta av kommunen så är de utformade så att de ger ett helt felaktigt intryck av reglerna.

IM

Aktiv medlem
Jag mailade förvaltningen i stockholms stad ang skyltarna i första inlägget för typ en månad sedan, men har inte fått något svar. Kanske dags för en påminnelse...
Området kring Hammarbyhöjden och Hammarbybacken är ju nerlusad med de där charmiga skyltarna. Jag tycker de ser ganska trevliga ut, bortsett från dess budskap då. Tänk om vi alla kunde ta ansvar för vårt cyklande och våra hundar, sant dessutom visa lite hänsyn gentemot varandra, vårt cyklande och våra hundar. Då skulle vi slippa den här typen av tråkiga skyltar helt och fullt.

Crossmax

Aktiv medlem

Borde det inte stått "anlagda gång-, cykelvägar och stigar" om anlagda också ska syfta på stigarna? Sen är ju artikeln inte någon juridisk text såklart, så spelar egentligen ingen roll, men tolkningen artikelförfattaren gjort är i min mening att stigar inte inkluderas i "anlagda"-delen.

IM

Aktiv medlem
Borde det inte stått "anlagda gång-, cykelvägar och stigar" om anlagda också ska syfta på stigarna? Sen är ju artikeln inte någon juridisk text såklart, så spelar egentligen ingen roll, men tolkningen artikelförfattaren gjort är i min mening att stigar inte inkluderas i "anlagda"-delen.
+1.

Det vore intressant att veta var artikelförfattaren fått formuleringen från.

UprightCitizen

Aktiv medlem

Yep. Blev lite perplex när jag stötte på skylten. Kan ju säga att den hemgjorda skylten är uppe igen också, inte för att det spelar någon roll. Hemmasnickrade förbud kan man ju skita i.

Nu slog det mig att en precis likadan skylt som den som hade plockats ned vid Brotorp sitter på ett ställe där man kommer in på motionsspåren vid Ågesta österifrån. Kanske felaktig info där också?

ejma

Aktiv medlem
Vad är en "anlagd stig"? Enligt Stockholms Stigcyklister så har det framkommit att det ska kunna tolkas som alla befintliga stigar, även enligt kommunen.
Jag tolkar anlagd stig som en förstärkt stig. De flesta motionsspår är grusade eller belagda med flis/spån, dvs anlagda. Sk sommarstigar brukar vara röjda och grusade.

En naturstig kan ha markeringar och spänger, men räknas ej som anlagd stig enligt mig.

Tex mtb stigarna på Bogesundslandet i Vaxholm anses inte vara anlagda. De benämns bara "anvisade cykelstigar".

Makten

Aktiv medlem
Området kring Hammarbyhöjden och Hammarbybacken är ju nerlusad med de där charmiga skyltarna. Jag tycker de ser ganska trevliga ut, bortsett från dess budskap då. Tänk om vi alla kunde ta ansvar för vårt cyklande och våra hundar, sant dessutom visa lite hänsyn gentemot varandra, vårt cyklande och våra hundar. Då skulle vi slippa den här typen av tråkiga skyltar helt och fullt.
Där ÄR det ju dock cykelförbud (enligt trafikförordningen i Stockholms kommun), så även om skyltarna inte gäller eftersom de är hemmasnickrade så bör man nog åtminstone inte försvara sitt cyklande där om nån är arg på grund av detta.

Fan vet. Kollar du i mitt första inlägg så finns formuleringen även i en av bilagorna till reservatsföreskrifterna:

"Cykling (även mountainbike) är inte tillåten på elljusspåren, samt i naturmark utanför befintliga anlagda stigar."

Just den formuleringen pekar ju dock på att anlagd kan antas betyda befintlig. Men nån total klarhet är svårt att finna.

Jag tolkar anlagd stig som en förstärkt stig. De flesta motionsspår är grusade eller belagda med flis/spån, dvs anlagda. Sk sommarstigar brukar vara röjda och grusade.

En naturstig kan ha markeringar och spänger, men räknas ej som anlagd stig enligt mig.

Tex mtb stigarna på Bogesundslandet i Vaxholm anses inte vara anlagda. De benämns bara "anvisade cykelstigar".
Det är just den tolkningen jag antar att de flesta gör, men av mycket att döma stämmer det alltså inte.

Makten

Aktiv medlem
Wikipedia hjälper oss inte i alla fall:

"En anlagd stig kan vara en smal och i första hand för fotgängare avsedd parkväg eller liknande. De brukar vara grusbelagda. Asfalterade sådana finns, men är tveksammare att placera in under stigbegreppet. Andra anlagda stigar är grus- eller flisbelagda, ofta aningen bredare, stråk som används som till exempel motionsspår."

Edit: Ordet anlägga kan i och för sig tolkas som "grunda", och då är vilken stig som helst anlagd.

IM

Aktiv medlem
Där ÄR det ju dock cykelförbud (enligt trafikförordningen i Stockholms kommun), så även om skyltarna inte gäller eftersom de är hemmasnickrade så bör man nog åtminstone inte försvara sitt cyklande där om nån är arg på grund av detta.

Fan vet. Kollar du i mitt första inlägg så finns formuleringen även i en av bilagorna till reservatsföreskrifterna:

"Cykling (även mountainbike) är inte tillåten på elljusspåren, samt i naturmark utanför befintliga anlagda stigar."

Just den formuleringen pekar ju dock på att anlagd kan antas betyda befintlig. Men nån total klarhet är svårt att finna.

Det är just den tolkningen jag antar att de flesta gör, men av mycket att döma stämmer det alltså inte.
Ett förbud kan givetvis vara giltigt även om skylten i fråga inte är det.
Vad jag vänder mig mot är förbud i allmänhet. Acceptans och visar hänsyn hade varit att föredra. I min värld.

Makten

Aktiv medlem

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Oklar syftning i reservatsföreskriften, ”...anlagd väg | och stig.”
Så, förbudsskyltar saknar tsv laglig grund.
Trampa på.

Crocko

Aktiv medlem
Vi kan ju spekulera i skyltarna ursprung, äkthet och korrektheten i syftningarna tills vi blir blåa i ansiktet, det som tyvärr knappast är raketforskning är väl varför och varför nu.
Det har väl "mig veterligen" funnits något solklart medgivande för cykling där och med de redan existerande motsättningarna som funnits och under de senaste månaderna eskalerat till löjliga nivåer från alla läger så var det ju bara en tidsfråga

Om det skall vara så förbannat svårt att visa respekt för andra, ingen nämnd och ingen glömd så kommer ju andra intressegrupper röna framgång med sitt lobbyarbete
Att det inte skyltats tidigare, mer än runt elljusspåren är nog bara flax, när skrämda hundägare, dagisfröknar och vanligt folk börjar uppvakta politiker med sina målande historier om kamakazi cyklister så är nog utgången ganska given.

Ja, jag vet all de allra flesta uppför sig som folk, men sen finns det tyvärr en klick idioter även inom vår hobby och dessa är otroligt framgångsrika med att marknadsföra skogscykling i sin sämsta dager. Efter att ha bott angränsande till området i 5år så kan jag säga att det har gått från någon incident i veckan till dagliga konfrontationer, så jag är tyvärr inte ett dugg förvånad

IM

Aktiv medlem
Vi kan ju spekulera i skyltarna ursprung, äkthet och korrektheten i syftningarna tills vi blir blåa i ansiktet, det som tyvärr knappast är raketforskning är väl varför och varför nu.
Det har väl "mig veterligen" funnits något solklart medgivande för cykling där och med de redan existerande motsättningarna som funnits och under de senaste månaderna eskalerat till löjliga nivåer från alla läger så var det ju bara en tidsfråga

Om det skall vara så förbannat svårt att visa respekt för andra, ingen nämnd och ingen glömd så kommer ju andra intressegrupper röna framgång med sitt lobbyarbete
Att det inte skyltats tidigare, mer än runt elljusspåren är nog bara flax, när skrämda hundägare, dagisfröknar och vanligt folk börjar uppvakta politiker med sina målande historier om kamakazi cyklister så är nog utgången ganska given.

Ja, jag vet all de allra flesta uppför sig som folk, men sen finns det tyvärr en klick idioter även inom vår hobby och dessa är otroligt framgångsrika med att marknadsföra skogscykling i sin sämsta dager. Efter att ha bott angränsande till området i 5år så kan jag säga att det har gått från någon incident i veckan till dagliga konfrontationer, så jag är tyvärr inte ett dugg förvånad
En väg att gå skulle kunna vara att skärpa och i viss mån förändra lagstiftningen. Bilister som inte sköter sig på vägarna fråntas möjligheten (givet att de blir påkomna) att fortsätta framföra bil på allmän väg. Det skulle givetvis vara möjligt att applicera samma synsätt på cykling och cyklister.

Lejon

Aktiv medlem
En väg att gå skulle kunna vara att skärpa och i viss mån förändra lagstiftningen. Bilister som inte sköter sig på vägarna fråntas möjligheten (givet att de blir påkomna) att fortsätta framföra bil på allmän väg. Det skulle givetvis vara möjligt att applicera samma synsätt på cykling och cyklister.
Jag tror inte det är en bra ide att stifta ännu fler lagar som inte efterföljs.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Man inte får cykla på anlagda stigar ELLER stigar i naturmark, så vad finns då kvar? Ingenting?

Angående "anlagda stigar och vägar" råder det väl ingen tvekan om vad som avses, eller? En stig som uppkommit genom frekvent aktivitet över tid är knappast anlagd, medan motionsspår oftare är det. Förstår att ni försöker hitta gråzoner och luckor, men det blir nog till att överklaga eller respektera de beslut som råder. :P

ooms

Aktiv medlem
Happy skulle vara en guldgruva för Hellas-polisen i jakt på bildbevis...

jimpaz

Aktiv medlem
Från texten:
Ett tydligt exempel på okunskapen om cykling på stigar visade sig när Nacka kommun skulle formulerade reglerna för Nackareservatet. Hellas- och Nackaskogarnas stigcyklister, pionjärer på cykellobbying, förslog formuleringen ”Cykling tillåten på stig och anlagd väg”, men Nacka kommun formulerade istället ”Cykling tillåten endast på anlagd väg och stig”. Detta blev i det närmaste bevingade ord för hur olika man kan tolka en formulering.

Då väljer jag att tolka det som:
Cykling tillåten på stig och anlagd väg”

Berk

Aktiv medlem
Från texten:
Ett tydligt exempel på okunskapen om cykling på stigar visade sig när Nacka kommun skulle formulerade reglerna för Nackareservatet. Hellas- och Nackaskogarnas stigcyklister, pionjärer på cykellobbying, förslog formuleringen ”Cykling tillåten på stig och anlagd väg”, men Nacka kommun formulerade istället ”Cykling tillåten endast på anlagd väg och stig”. Detta blev i det närmaste bevingade ord för hur olika man kan tolka en formulering.

Då väljer jag att tolka det som:
Cykling tillåten på stig och anlagd väg”
Det är okunskap om formulering av reglarna, inte om cykling.

Jag är ingen jurist, men tror det är svart att hävda att det skulle betyda "anlagd stig" inför rätten.

Henk2055

Medlem
Jag har en relaterad fråga som gäller ett annat naturreservat där det enligt föreskrifterna är förbjudet att cykla på "iordningställda och markerade gångstigar och gångvägar". Jag skulle behöva lite hjälp med att reda ut vad detta betyder.

Om jag tolkar det rätt så måste en stig vara både iordningställd och markerad, och det skall vara en gångstig för att cykling ska vara förbjuden, men..

Hur definieras en stig som gångstig? När räknas en stig som iordningställd? Vad är en markerad stig?

Vad man har gjort är att man har satt ur kartor med leder på och kluddat lite färgduttar på trädstammar. Det finns även massor av stigar som inte är uppmärkta och djurstigar hit och dit. Är det Ok att cykla om dom? Detta förbjudet är en ren skrivbordsprodukt då det är extremt få cyklister som befinner sig på stigarna i området, så jag kommer fortsätta cykla där men jag vill gärna veta vad det betyder :)

Senast ändrad:

IM

Aktiv medlem
Jag tror inte det är en bra ide att stifta ännu fler lagar som inte efterföljs.
Jag föreslog inte att vi skall stifta lagar som inte efterföljs. 😉

Jag tycker att det skulle vara fel väg att gå, men iom att så pass många av oss (som cyklar) beter oss som vi gör är det en inte orimligt väg att gå för den en eller de som vill förändra det beteendet.

Konsekvensanalys verkar vara en kunskapslucka hos påfallande många människor (i samhället idag).

Och nej, inget i de två sista styckena är riktat mot dig, Lejon.

pontus_pf

Medlem
Falska skyltar är väl ok att riva ner när man ser dem? Ta med i eventuell rygga. Men felaktig skyltning måste man kanske ta den långa vägen via kommunen (som tydligen inte svarar.
Om fel skyltar sitter kvar ökar det ju spänningarna ytterligare genom att felinformera vandrarna.

hm

Aktiv medlem
Bättre att likställa med mtb med knark istl .
Jaga langarna(lbs) inom sthlm som tillhandahåller fixet och beslagta fultyskarna redan i tullen . Dåligt att jaga oss brukare som redan sitter fast i träsket och inte kan ta oss ur detta . Vi vet ju redan att det är förbjudet så några skyltar lär ju inte hjälpa .

Makten

Aktiv medlem
Falska skyltar är väl ok att riva ner när man ser dem? Ta med i eventuell rygga. Men felaktig skyltning måste man kanske ta den långa vägen via kommunen (som tydligen inte svarar.
Om fel skyltar sitter kvar ökar det ju spänningarna ytterligare genom att felinformera vandrarna.
Därav tråden. Det är ingen som vet om de är falska eller äkta.

Bikzz

Aktiv medlem
Framför allt är det märkligt att dom som bestämmer inte kan förklara vad dom menar. Hur svårt kan det va ?? Dom borde beskriva tydligt och klart var man får cykla, och var det är förbjudet, i publicerade reservatföreskrifter på hemsidan. Inritat på en karta !

IM

Aktiv medlem
Nja, rätta mig gärna om jag har fel men riktigt så enkelt är det väl inte? Ponera att skylten räknas som egendom, då handlar det helt plötsligt om stöld, egenmäktigt förfarande, åverkan eller skadegörelse att ta den med sig.

Generellt sett har vi ju inte rätt att begå lagbrott bara för att någon annan gör fel.

IM

Aktiv medlem
Framför allt är det märkligt att dom som bestämmer inte kan förklara vad dom menar. Hur svårt kan det va ?? Dom borde beskriva tydligt och klart var man får cykla, och var det är förbjudet, i publicerade reservatföreskrifter på hemsidan. Inritat på en karta !
Det kan jag hålla med om. Om det finns bestämmelser som säger var man får och var man inte får cykla när det givetvis presenteras på ett sådant sätt att det är lätt att ta till sig informationen för de den berör.

ellak

Medlem
Varje gång jag är ute hittar jag nya skyltar, så det verkar som om det sätts upp fler. Eller är det bara för att jag uppmärksammade första skylten för en dryg månad sedan som jag ser dem överallt? Jag hittade ett par i Ältaänden av Ulvsjön när jag sprang trail för några veckor sedan, och det var då jag började misstänka att de är falska. Det verkar mycket skumt med förbudsskyltar så långt in i Nacka kommun med Stockholms stad som avsändare. Jag har svårt att tro att det kan vara riktigt och följer med spänning om den här tråden hittar några svar!

hm

Aktiv medlem
Där är ju iaf sthlm ett föredöme att tydligt och klart förklara att det är cykelförbud överallt om det nu inte sitter en blå påbudsskylt Screenshot_20201115-163033_Samsung Internet.jpg

Der Kaiser

Aktiv medlem
Nja, rätta mig gärna om jag har fel men riktigt så enkelt är det väl inte? Ponera att skylten räknas som egendom, då handlar det helt plötsligt om stöld, egenmäktigt förfarande, åverkan eller skadegörelse att ta den med sig.

Generellt sett har vi ju inte rätt att begå lagbrott bara för att någon annan gör fel.
Med tanke på att det är nästintill lagligt att sno cyklar för tiotusentals kronor så känns falska skyltar som en bagatell att förflytta från olaglig uppsatt plats till lämplig sopstation.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer