Tittade lite mer noggrann nu. En annan anvisning är att teckensnittet inte stämmer överens med andra skylten och ser ut som hemmasnickrad. Men har inte tittat noggrann på teckensnitt på många skyltar i Stockholm. Och sätter Stockholm skyltar direkt med skruv i en stolpe? Andra skylten har är monterat på en tavlan.Hade de varit äkta hade texten varit formulerad som i föreskrifterna, är mitt bud. Inte en hemmasnickrad variant.
Ja, en karta där de tydligt ritar in alla anlagda vägar och stigar det är tillåtet att cykla på skulle vara nåt. Då blir det tydligt, ingen diskussion, och folk ger fan i att göra sin egen tolkning vad som är en stig eller anlägger nya.Framför allt är det märkligt att dom som bestämmer inte kan förklara vad dom menar. Hur svårt kan det va ?? Dom borde beskriva tydligt och klart var man får cykla, och var det är förbjudet, i publicerade reservatföreskrifter på hemsidan. Inritat på en karta !
Att använda teckensnittet från en hemsida låter som hemmasnickrad.Det lär vara Stockholms kommun som satt upp skyltarna, som jag förstått det förvaltar de hela Nackareservatet. Teckensnittet är samma som på Stockholms stads hemsida. Jag mailade miljöförvaltningen nu och frågade om formuleringarna.
Mjae, kan ju mycket väl vara så att tjänstemännen på kommunen har direktiv om vilka typsnitt osv som ska användas vid kommunikation och att det är samma uppsättning typsnitt som gäller för både web och tryck.Att använda teckensnittet från en hemsida låter som hemmasnickrad.
Att "stjäla cyklar för tiotusentals kronor" (betydande värde) torde närmast vara att betraktas som grov stöld. Det beror med sex års fängelse i straffskalan. Näppeligen "nästintill lagligt". Att andelen uppklarade stölder av cyklar för tiotusentals kronor är låg är en annan sak.Med tanke på att det är nästintill lagligt att sno cyklar för tiotusentals kronor så känns falska skyltar som en bagatell att förflytta från olaglig uppsatt plats till lämplig sopstation.
Även om Stockholms stad satt upp skyltarna kan de väl knappast vara giltiga i Nacka kommun? Bara för att man äger marken har man väl inte rätt att bestämma regler och föreskrifter? Skulle det funka för en privatperson?Det lär vara Stockholms kommun som satt upp skyltarna, som jag förstått det förvaltar de hela Nackareservatet. Teckensnittet är samma som på Stockholms stads hemsida. Jag mailade miljöförvaltningen nu och frågade om formuleringarna.
Vet inte om dom är giltiga eller inte, men det är förvirrande och veckar frågar om giltigheten.Även om Stockholms stad satt upp skyltarna kan de väl knappast vara giltiga i Nacka kommun? Bara för att man äger marken har man väl inte rätt att bestämma regler och föreskrifter? Skulle det funka för en privatperson?
Nytt inlägg från Peter Zethraeus (M) v ordf Nacka Natur o TrafiknämndDet verkar som att problemet har uppmärksammats, från igår på Stockholms Stigcyklisters Facebook:
"Hej! Jag är v ordf i Nackas Natur och Trafiknämnd. Tidigare var jag ordf i Nackas Naturreservatsnämnd och jag har jobbat mycket med att få ordning på reservatsföreskrifterna i Nacka. Där ändrade vi till Stig och anlagd väg. Vi kom mycket kontakt med Erstaviks-föresrifterna då halva reservatet ligger i Nacka.
Anlagd väg och Stig är ju en formulering som inte fungerar då det inte framgår om stigen ska vara anlagd eller bara vägen. Och vad är en anlagd Stig? För att veta om en Stig är anlagd eller ej måste man ju patrullera av stigen, kolla om det finns anläggningar längs vägen som spänger etc och även kolla med markägaren om denne godkänt spängerna eller om de är svartbyggen. Det funkar ju inte. Det ska vara lätt att göra rätt. Den logiska tolkningen är att det ska vara anlagd väg och sedan alla stigar (dvs inte cykla i terrängen). Kollar man protokollet från när beslutet togs i Nacka kommunfullmäktige så är det också så det debatterades.
Jag kommer att ta upp frågan om de nya skyltarna med tjänstemännen på Nacka kommun, jag tycker att texten ”cykling förbjuden annat än på anlagd Stig” är direkt felaktig.
Mvh Peter Zethraeus (M) v ordf Nacka Natur o Trafiknämnd"
Skulle gissa att det är olagligt att förbjuda cykling i detta fall oavsett eftersom det faller under allemansrätten att cykla på stig. Mig veterligen är inga cykelförbud provade enligt lag.Där är ju iaf sthlm ett föredöme att tydligt och klart förklara att det är cykelförbud överallt om det nu inte sitter en blå påbudsskylt Visa bilaga 453415
Det är väl i Stockholms del av Naturreservatet det gäller. Där trumfar föreskrifterna allemansrätten.Skulle gissa att det är olagligt att förbjuda cykling i detta fall oavsett eftersom det faller under allemansrätten att cykla på stig. Mig veterligen är inga cykelförbud provade enligt lag.
Högre instanser bör tyvärr kolla dylikt bättre vilket tyvärr innebär att innan det är gjort fortsätter väl nya förbud att dyka upp oavsett om de är lagliga eller inte. Många tomtägare gör ju samma sak.
Det verkar som att problemet har uppmärksammats, från igår på Stockholms Stigcyklisters Facebook:
"Hej! Jag är v ordf i Nackas Natur och Trafiknämnd. Tidigare var jag ordf i Nackas Naturreservatsnämnd och jag har jobbat mycket med att få ordning på reservatsföreskrifterna i Nacka. Där ändrade vi till Stig och anlagd väg. Vi kom mycket kontakt med Erstaviks-föresrifterna då halva reservatet ligger i Nacka.
Anlagd väg och Stig är ju en formulering som inte fungerar då det inte framgår om stigen ska vara anlagd eller bara vägen. Och vad är en anlagd Stig? För att veta om en Stig är anlagd eller ej måste man ju patrullera av stigen, kolla om det finns anläggningar längs vägen som spänger etc och även kolla med markägaren om denne godkänt spängerna eller om de är svartbyggen. Det funkar ju inte. Det ska vara lätt att göra rätt. Den logiska tolkningen är att det ska vara anlagd väg och sedan alla stigar (dvs inte cykla i terrängen). Kollar man protokollet från när beslutet togs i Nacka kommunfullmäktige så är det också så det debatterades.
Jag kommer att ta upp frågan om de nya skyltarna med tjänstemännen på Nacka kommun, jag tycker att texten ”cykling förbjuden annat än på anlagd Stig” är direkt felaktig.
Mvh Peter Zethraeus (M) v ordf Nacka Natur o Trafiknämnd"
Fast det är ju inte förbjudet, enligt inlägget från Peter Zethraeus. Det övriga du nämner har inte så mycket med den här tråden att göra."tillåtet att cykla på befintliga stigar" är det hållbart? Låter jycken eller barnen springa den nya tänkta banan några gånger innan jag sätter mig på cykeln så är problemet löst.
Ganska många här på HR som varken följer allemansrätten eller reservatföreskrifter. Bryter själv de lokala reservatföreskrifterna regelbundet genom att cykla på naturstigar.
De som deltar i Svartrejsen bryter mot allemansrätten på flertalet punkter.
Stigar skapas snabbt. Räcker att vilt eller människa trampar upp en ny stig och vips är det okej att cykla där. Är väl lika bra att skriva att det är okej att cykla i hela reservatet?Fast det är ju inte förbjudet, enligt inlägget från Peter Zethraeus.
Ja, det är ju helt uppenbart att en formulering ”alla stigar” eller ”befintliga stigar” blir ohållbart i längden.Stigar skapas snabbt. Räcker att vilt eller människa trampar upp en ny stig och vips är det okej att cykla där. Är väl lika bra att skriva att det är okej att cykla i hela reservatet?
Vill de ha begränsningar som folk begriper är uppmärkta cykelstigar det säkraste kortet.
Stigar skapas snabbt. Räcker att vilt eller människa trampar upp en ny stig och vips är det okej att cykla där. Är väl lika bra att skriva att det är okej att cykla i hela reservatet?
Vill de ha begränsningar som folk begriper är uppmärkta cykelstigar det säkraste kortet.
Jag måste fråga om ni två cyklar i Hellas? Om inte så kanske det inte är så lätt att förstå att cyklingen fungerar bland annat för att den är så utspridd, alltså även på små och/eller för allmänheten okända stigar. Att bara tillåta cykling på "uppmärkta cykelstigar" skulle vara en enorm begränsning. Särskilt om dessa skulle upprättas av någon som inte vet något om stigcykling. Det vore därtill helt omöjligt att ens hålla reda på och redovisa på karta vilka stigar som finns. Det finns alldeles för mycket stig för det, även om man satte tio personer på jobbet att leta reda på allt.Ja, det är ju helt uppenbart att en formulering ”alla stigar” eller ”befintliga stigar” blir ohållbart i längden.
Vad är en stig? Att det är så pass slitet att grus/jord syns? Eller räcker det med att nån gått i gräset och det är nedtrampat? Det är ju bara att titta runt här på happy så ser man att uppfinningsrikedomen är stor när det gäller att ”hitta/reka” en stig.
Det rimliga är väl att det som avsågs var befintliga stigar när reservatet skapades. Dessa borde ha märkts upp och lagts ut på karta (vilket delvis är gjort i pdf:en som länkas i inlägg #1).
Cyklingen fungerar (åtminstone enligt dig) ja, men fungerar den enligt reglerna? Var går gränsen mellan terräng och ”för allmänheten okända stigar”? Hur uppkom dessa ”för allmänheten okända stigar”? Och det handlar väl inte om att ”upprätta stigar”, det handlar om att märka upp de befintliga som finns/fanns. Det behövs ingen kunskap om stigcykling för det, antingen finns stigen där eller så är det terräng. Som det är nu verkar det ju vara helt godtyckligt; anta att nån cyklar genom terrängen (i strid med föreskrifterna), har det då helt plötsligt blivit en stig som det är tillåtet att cykla på för nästa person som kommer där? Helt absurt isf.Jag måste fråga om ni två cyklar i Hellas? Om inte så kanske det inte är så lätt att förstå att cyklingen fungerar bland annat för att den är så utspridd, alltså även på små och/eller för allmänheten okända stigar. Att bara tillåta cykling på "uppmärkta cykelstigar" skulle vara en enorm begränsning. Särskilt om dessa skulle upprättas av någon som inte vet något om stigcykling. Det vore därtill helt omöjligt att ens hålla reda på och redovisa på karta vilka stigar som finns. Det finns alldeles för mycket stig för det, även om man satte tio personer på jobbet att leta reda på allt.
Den här tråden handlar om att det sitter falska eller felformulerade skyltar i området som ingen vet vem som satt upp. Dessa skapar problem som egentligen i stor mån inte finns.
Det är uppenbart att du inte läst hela tråden. Börja där så kanske du förstår.Cyklingen fungerar (åtminstone enligt dig) ja, men fungerar den enligt reglerna? Var går gränsen mellan terräng och ”för allmänheten okända stigar”? Hur uppkom dessa ”för allmänheten okända stigar”? Och det handlar väl inte om att ”upprätta stigar”, det handlar om att märka upp de befintliga som finns/fanns. Det behövs ingen kunskap om stigcykling för det, antingen finns stigen där eller så är det terräng. Som det är nu verkar det ju vara helt godtyckligt; anta att nån cyklar genom terrängen (i strid med föreskrifterna), har det då helt plötsligt blivit en stig som det är tillåtet att cykla på för nästa person som kommer där? Helt absurt isf.
Det är viktigt att förstå att stigcykling inte sker i obanad terräng. Det går liksom inte att cykla där.Cyklingen fungerar (åtminstone enligt dig) ja, men fungerar den enligt reglerna? Var går gränsen mellan terräng och ”för allmänheten okända stigar”? Hur uppkom dessa ”för allmänheten okända stigar”? Och det handlar väl inte om att ”upprätta stigar”, det handlar om att märka upp de befintliga som finns/fanns. Det behövs ingen kunskap om stigcykling för det, antingen finns stigen där eller så är det terräng. Som det är nu verkar det ju vara helt godtyckligt; anta att nån cyklar genom terrängen (i strid med föreskrifterna), har det då helt plötsligt blivit en stig som det är tillåtet att cykla på för nästa person som kommer där? Helt absurt isf.
Håller verkligen med dig (och Makten) om era kommentarer, Hellas är en riktig smältdegel av aktiva utövare. MEN, efter ett par år med cykling i ghetto't (läs Flottsbro med "omnejd") så tog jag mig i somras ut i Hellas ngr gånger, jag kan inte med ens den godaste vilja i världen påstå att dom tidigare myrstigarna som fanns kring Holabandola som nu är extremt premium (cykel)stigar skapats av fotgängare... Dels pga hur slitaget skapats (dvs extra tydligt slitage vid upp/nerförsbackar) men också hur stigarna nu slingrar sig RUNT större svårigheter istället för som tidigare över (pga av att dom som skapat stigen inte kan rulla dom).Det är viktigt att förstå att stigcykling inte sker i obanad terräng. Det går liksom inte att cykla där.
Det är också viktigt att veta att Hellasområdet är ett av Sveriges mest välbesökta friluftsområden med omkring 2 miljoner besök per år. Här vistas hjortar, rådjur, hundrastare, skidåkare, badgäster, kärlekspar, gubbar med vandringsstavar, tantgäng med termos, barnfamiljer, orienterare, svampplockare, skolklasser, dagisgrupper, joggare, terrränglöpare, pendlare, fiskare, grillkompisar, födelsedagsfirare, vandrare, stigcyklister osv. Lägg sedan på nya bostadsområden i Sickla och Hammarby sjöstad samt gentrifiering längs gröna linjen. Med alla dessa människor och djur i omlopp uppstår nya stigar organiskt hela tiden, och gamla gror igen.
Det har ju inte med trådens ämne att göra, men jag tolkar det precis tvärtom. Att den som skapar nya stigar gör det för att INTE behöva cykla där alla fotgängare håller hus. Så jag ser ingen nackdel med det även om det egentligen inte är tillåtet, i reservatet. När stigarna väl finns däremot, är det rimligen tillåtet (edit: eftersom det inte går att skilja på en stig som är "olagligt" skapad och en som inte är det).Nu är inte jag en som ska stå här och kasta sten i glashuset, men jag ger mig inte ut med avsikt att skapa cykelstigar i ett "infekterat" område, klart kontraproduktivt ur cykelfrämjande synpunkt!
Skulle du kunna skicka en länk till detta eller delge lite mer information då jag är intresserad av att undersöka saken och komma i kontakt med ansvarig för dessa skyltar.Eftersom jag fått uppfattningen att organisationer brukar ha relativt bra attention på sina facebook-sidor så ställde jag en fråga om skyltarna på sidan "Natur i Stockholms stad" och fick svaret att skyltarna har satts upp av Fastighetskontoret. Så det handlar tydligen inte om otillåten skyltning. Jag fick kontaktuppgifter till en person på fastighetskontoret, så jag ska höra av mig dit.
/Johan
Precis som jag misstänkte ovan, alltså. Man tänjer/utnyttjar reservatsföreskrifterna för att skapa de cykelstigar som inte finns men man vill ha.Det har ju inte med trådens ämne att göra, men jag tolkar det precis tvärtom. Att den som skapar nya stigar gör det för att INTE behöva cykla där alla fotgängare håller hus. Så jag ser ingen nackdel med det även om det egentligen inte är tillåtet, i reservatet. När stigarna väl finns däremot, är det rimligen tillåtet (edit: eftersom det inte går att skilja på en stig som är "olagligt" skapad och en som inte är det).
Jag vet inte om jag hamnat rätt ännu. Fick precis iväg ett mail. Eftersom det är en personlig epostadress tänker jag att jag inte sprider den vidare i nuläget.Skulle du kunna skicka en länk till detta eller delge lite mer information då jag är intresserad av att undersöka saken och komma i kontakt med ansvarig för dessa skyltar.![]()
Okej, tolkade som att det var en öppen fråga/svar! Jag hade inte heller velat att min mailadress publicerades på ett forum. Återkom när du vet mer och behöver du hjälp i kontakten så ställer jag gärna upp som representant från Stockholms Stigcyklister.Jag vet inte om jag hamnat rätt ännu. Fick precis iväg ett mail. Eftersom det är en personlig epostadress tänker jag att jag inte sprider den vidare i nuläget.
Vilka är "man" och vad tycker du att du tillför den här tråden med dina helt irrelevanta inlägg?Precis som jag misstänkte ovan, alltså. Man tänjer/utnyttjar reservatsföreskrifterna för att skapa de cykelstigar som inte finns men man vill ha.
Stannade du och berättade hur det ligger till?Det här med skyltarna är olyckligt på alla sätt. Igår ropade en kvinna "man får inte cykla här!" till mig. Det är första gången det hänt mig under de snart 15 år jag cyklat i området. Men det sorgligaste var att jag befann mig väl utanför något reservat, alltså hade hon tvärfel i sitt påstående, men hade vilseletts av skyltarna.
Min poäng precis. Och jag är helt övertygad om att vi, för att komma dit, behöver prata om acceptans och hänsyn istället för rättigheter och förbud. Jag tycker att det blir allt mer uppenbart ju längre tråden lider, sant i andra liknande trådar.(...)Tycker det borde gå bra att samsas i skogarna.
Tack för att du kopierade in den där bilden, jag hade dålig koll på var kommungränsen för Stockholm stad går och trodde att reservatet sträckte sig mycket längre österut. Precis som du säger går mycket av cyklingen utanför reservatet och en försvinnande liten del är på mark där Stockholms lokala allmänna trafikföreskrifter gäller.Det har ju inte med trådens ämne att göra, men jag tolkar det precis tvärtom. Att den som skapar nya stigar gör det för att INTE behöva cykla där alla fotgängare håller hus. Så jag ser ingen nackdel med det även om det egentligen inte är tillåtet, i reservatet. När stigarna väl finns däremot, är det rimligen tillåtet (edit: eftersom det inte går att skilja på en stig som är "olagligt" skapad och en som inte är det).
Hoola-berget ligger för övrigt inte i Nackareservatet. Inte ens i närheten. Det gäller också merparten av andra "cykelstigar" som någon eller några nött fram genom att cykla eller gå. Inga konstigheter enligt allemansrätten.
Visa bilaga 453581
Nä, jag blev så förvånad att jag inte fann mig.Stannade du och berättade hur det ligger till?
Ja, ibland blir man bara helt ställd.Nä, jag blev så förvånad att jag inte fann mig.
Problemet är nog att det eventuellt inte är en enda som kommer att få körkort för mountainbike i Hellas/Nackareservatet. Hade det funnits någon som så solklart kunde förbjuda vissa personer att cykla i skogen, så skulle de ju omvänt tillåta alla andra. Och det är ju högst diskutabelt om de faktiskt gör det ens idag... allting bygger liksom på en pragmatiskt luddig gräns runt allemansrätt, hyfs, tradition och hållbarhet i allting som har fungerat finfint fram till nyss.En väg att gå skulle kunna vara att skärpa och i viss mån förändra lagstiftningen. Bilister som inte sköter sig på vägarna fråntas möjligheten (givet att de blir påkomna) att fortsätta framföra bil på allmän väg. Det skulle givetvis vara möjligt att applicera samma synsätt på cykling och cyklister.