[Hellas] Felaktiga skyltar om cykelförbud

Makten

Aktiv medlem
Jag gissar att det här "ärendet" kommer ta så lång tid att skyltarna kommer hinna orsaka rejäl skada. Men att skruva ner skyltar som man inte ens vet är äkta eller ej känns ju sådär. Det är att sänka sig till samma nivå som cykelhatarna.

roskai

Aktiv medlem
Jag gissar att det här "ärendet" kommer ta så lång tid att skyltarna kommer hinna orsaka rejäl skada. Men att skruva ner skyltar som man inte ens vet är äkta eller ej känns ju sådär. Det är att sänka sig till samma nivå som cykelhatarna.
Håller med. Vi får föregå med gott exempel.

ooms

Aktiv medlem
De är ju äkta, arraksboll har ju fått bekräftat att Stockholms stad satt upp dem (se hans inlägg högre upp i tråden).

Makten

Aktiv medlem
De är ju äkta, arraksboll har ju fått bekräftat att Stockholms stad satt upp dem (se hans inlägg högre upp i tråden).
Det är inte alls bekräftat. Såhär skrev han:

"Eftersom jag fått uppfattningen att organisationer brukar ha relativt bra attention på sina facebook-sidor så ställde jag en fråga om skyltarna på sidan "Natur i Stockholms stad" och fick svaret att skyltarna har satts upp av Fastighetskontoret."

Det står inte vem som gav svaret, och jag antar att du vet lika lite som jag vilka som är med på sidan "Natur i Stockholms stad".
Vad jag inte riktigt förstår är varför du verkar vilja att det ska vara förbjudet att cykla i Hellas. Alla dina inlägg är stigcyklingsfientliga. Vad är din agenda? Bor du ens i rätt landsända för att ha någon relevant åsikt i frågan? Du har fortfarande inte tillfört den här tråden något av värde.

IM

Aktiv medlem
Problemet är nog att det eventuellt inte är en enda som kommer att få körkort för mountainbike i Hellas/Nackareservatet. Hade det funnits någon som så solklart kunde förbjuda vissa personer att cykla i skogen, så skulle de ju omvänt tillåta alla andra. Och det är ju högst diskutabelt om de faktiskt gör det ens idag... allting bygger liksom på en pragmatiskt luddig gräns runt allemansrätt, hyfs, tradition och hållbarhet i allting som har fungerat finfint fram till nyss.

Corona, cykeltrend, enduro, elcyklar, cykelforum, kart-appar, Strava, Hammarbysjöstad, ... och så höstfukt på det, och rekordmånga ickecyklister i samma skog att beskåda resultatet, det har skruvat alla rattar till 11 och då kommer det där som funkat i decennier knappast funka lika bra längre.

Man får hoppas på riktigt förskräckligt väder i några månader så drar det ner trafiken lite i skogen.

Jag tänker i så fall att det skall krävas ett förarbevis för att över huvud taget få framföra en cykel. Oavsett var det sker. Odds som för en stor mängd andra fordon.

Nej, jag tycker inte att det är en bra väg att gå (om ens möjlig). Men det är ett alternativ. Inte minst med tanke på att trenden verkar vara den att vi jobbar mer med förbud och reglering än acceptans och hänsyn.

Foxis

Aktiv medlem
Corona, cykeltrend, enduro, elcyklar, cykelforum, kart-appar, Strava, Hammarbysjöstad, ... och så höstfukt på det, och rekordmånga ickecyklister i samma skog att beskåda resultatet, det har skruvat alla rattar till 11 och då kommer det där som funkat i decennier knappast funka lika bra längre.

Man får hoppas på riktigt förskräckligt väder i några månader så drar det ner trafiken lite i skogen.

Mer folk i skogen är en trend som inte går att vända oavsett Corona och annat. Och det är väl bra med tanke på den återhämtning en stund i skogen bevisligen ger. Det hade dessutom funkat utmärkt *om* folk hade förmåga till viss pragmatik och hänsyn.

Tyvärr finns många idioter i båda läger som synes med all tydlighet både här och ute i skogen. Å ena sidan strava-hetsande cyklister som ser stigen som sin privata träningsrunda och skiter i vandrare. Å andra sidan vandrare/terränglöpare/hundägare som inte tycker cyklar har i skogen att göra för att de stör.

Skyltar spetsar till situationen för att ena lägret får legitimitet i åsikten, men problemen har funnits - och kommer finnas - tills dess att mtb inte längre är ens relativt nytt. Ge det 30 år eller nåt.

Skönt att jag gör lite som jag vill och inte bryr mig om otrevliga människor. :)

ooms

Aktiv medlem

"Eftersom jag fått uppfattningen att organisationer brukar ha relativt bra attention på sina facebook-sidor så ställde jag en fråga om skyltarna på sidan "Natur i Stockholms stad" och fick svaret att skyltarna har satts upp av Fastighetskontoret."

Det står inte vem som gav svaret, och jag antar att du vet lika lite som jag vilka som är med på sidan "Natur i Stockholms stad".
Vad jag inte riktigt förstår är varför du verkar vilja att det ska vara förbjudet att cykla i Hellas. Alla dina inlägg är stigcyklingsfientliga. Vad är din agenda? Bor du ens i rätt landsända för att ha någon relevant åsikt i frågan? Du har fortfarande inte tillfört den här tråden något av värde.
Sedan när har det blivit nån regel att man måste kvalificera sig för att tycka till i olika trådar? Att man måste bo ”rätt”, och man måste syssla med ”rätt” disciplin, osv? Du är själv rätt duktig på att ha åsikter om lvg-cyklars geometri, trots att du såvitt jag vet varken är intresserad av sporten lvg eller har nån erfarenhet av den.

Jag säger inte att det ska vara förbjudet att cykla i Hellas, men det kan ju vara värt att få in ett annat perspektiv i dessa trådar. Sker cyklingen enligt föreskrifterna? Som påpekats är de otydliga och kan tolkas olika. Det blir lite komiskt när folk rasar över skyltar som kommit upp, som ev satt ett ord fel utifrån hur föreskrifterna är utformade, när samma folk inte ser några problem med stigar som ”uppkommer” helt uppenbart i strid med föreskrifterna. Sedan framförs det ofta att ”det funkar ju bra idag”. Tycker alla det, eller är det bara ur cyklisternas perspektiv det fungerar bra? Jag vet inte, men frågan är ju värd att fundera på. Det kanske är på förekommen anledning skyltarna kommit upp (mycket folk pga Corona, incidenterna ökar, folk hör av sig till förvaltaren som ser sig tvungen att agera, etc)? Det blir intressant att se vad arraksboll får fram.

Makten

Aktiv medlem
Sedan när har det blivit nån regel att man måste kvalificera sig för att tycka till i olika trådar? Att man måste bo ”rätt”, och man måste syssla med ”rätt” disciplin, osv? Du är själv rätt duktig på att ha åsikter om lvg-cyklars geometri, trots att du såvitt jag vet varken är intresserad av sporten lvg eller har nån erfarenhet av den.

Jag säger inte att det ska vara förbjudet att cykla i Hellas, men det kan ju vara värt att få in ett annat perspektiv i dessa trådar. Sker cyklingen enligt föreskrifterna? Som påpekats är de otydliga och kan tolkas olika. Det blir lite komiskt när folk rasar över skyltar som kommit upp, som ev satt ett ord fel utifrån hur föreskrifterna är utformade, när samma folk inte ser några problem med stigar som ”uppkommer” helt uppenbart i strid med föreskrifterna. Sedan framförs det ofta att ”det funkar ju bra idag”. Tycker alla det, eller är det bara ur cyklisternas perspektiv det fungerar bra? Jag vet inte, men frågan är ju värd att fundera på. Det kanske är på förekommen anledning skyltarna kommit upp (mycket folk pga Corona, incidenterna ökar, folk hör av sig till förvaltaren som ser sig tvungen att agera, etc)? Det blir intressant att se vad arraksboll får fram.
Vilket är ditt "perspektiv"? Varför undrar du om cyklingen sker enligt föreskrifterna om du har läst hela tråden? Vem "rasar" över skyltarna? Varför skulle jag behöva ha problem med att nån annan gör något som inte är i enlighet reservatsföreskrifterna? Varför skulle förvaltaren anse sig "tvungen att agera" mot något som är tillåtet enligt reservatsföreskrifterna?

Frågorna är många men jag gissar att jag inte kommer få något svar. Jag tror att du inte förstår situationen för fem öre, vilket kanske inte är så konstigt om du inte besökt området själv. Som sagt är det ett av de mest besökta friluftsområdena i landet och möjligheterna till konflikt är många. De blir inte färre för att någon sätter upp skyltar vars budskap inte stämmer, men ser ut att komma från någon som vet vad som gäller.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Blev stoppad och informerad om att det är förbjudet att cykla i området idag. Äldre kvinnan hänvisade till skyltarna. Till slut kunde hon gå med om att det iaf var ok att cykla på grusvägen, men absolut inte i skogen. Vi skulle snart lära oss att det var FÖRBUD. Det är bra att alla sköter sig är trevliga osv. Jag har personligen inte sett några cyklister som betett sig illa och jag har stött på mycket folk på utflykt till fots i alla åldrar. Alla har hitills mest sett roade ut och ett flertal har velat snacka lite och berätta att dom tycker det ser skitkul ut osv (ja även äldre damer som nått pensionsålder med god marginal. Att vara trevlig och visa respekt mot dom man möter kommer man såklart långt med. MEN det kommer alltid finnas bittra jävlar som bara vill förbjuda allt av ingen särskild anledning mer än att själva iden med vad man håller på med skaver i deras huvud. Det är bra att vara beredd på det. Det kommer inte hjälpa att vara trevlig eller pedagogisk med dylika människor, för dom har redan bestämt sig.

Little Stereo

Aktiv medlem
Jag tolkar anlagd stig som en förstärkt stig. De flesta motionsspår är grusade eller belagda med flis/spån, dvs anlagda. Sk sommarstigar brukar vara röjda och grusade.

En naturstig kan ha markeringar och spänger, men räknas ej som anlagd stig enligt mig.

Tex mtb stigarna på Bogesundslandet i Vaxholm anses inte vara anlagda. De benämns bara "anvisade cykelstigar".

Spång på stig är väl om något anlagd?

Makten

Aktiv medlem
Blev stoppad och informerad om att det är förbjudet att cykla i området idag. Äldre kvinnan hänvisade till skyltarna. Till slut kunde hon gå med om att det iaf var ok att cykla på grusvägen, men absolut inte i skogen. Vi skulle snart lära oss att det var FÖRBUD. Det är bra att alla sköter sig är trevliga osv. Jag har personligen inte sett några cyklister som betett sig illa och jag har stött på mycket folk på utflykt till fots i alla åldrar. Alla har hitills mest sett roade ut och ett flertal har velat snacka lite och berätta att dom tycker det ser skitkul ut osv (ja även äldre damer som nått pensionsålder med god marginal. Att vara trevlig och visa respekt mot dom man möter kommer man såklart långt med. MEN det kommer alltid finnas bittra jävlar som bara vill förbjuda allt av ingen särskild anledning mer än att själva iden med vad man håller på med skaver i deras huvud. Det är bra att vara beredd på det. Det kommer inte hjälpa att vara trevlig eller pedagogisk med dylika människor, för dom har redan bestämt sig.
Ypperligt kvitto på hur något så oförargligt som dessa skyltar på nolltid kan förändra attityden och mångdubbla problemen.

ellak

Medlem
Ypperligt kvitto på hur något så oförargligt som dessa skyltar på nolltid kan förändra attityden och mångdubbla problemen.
Jag har oxå märkt av ett skifte i attityd sedan skyltarna kom upp. Som nämnts ovan så fungerar det oftast alldeles utmärkt med att vara glad, trevlig och respektfull på stigen. Men att ge förbudsivrarna vatten på sin kvarn med felaktiga skyltar kommer helt säkert skapa mer och onödig konflikt. Med få undantag skall förbudsskyltar ha tillstånd från den kommun de satts upp i (oavsett vem som äger marken) för att ha lagligt stöd, så är de inte sanktionerade av Nacka kommun så gäller de troligtvis inte. Det är dock en argumentation som jag helst slipper att ta med någon på stigen.

ejma

Aktiv medlem
Jag måste fråga om ni två cyklar i Hellas? Om inte så kanske det inte är så lätt att förstå att cyklingen fungerar bland annat för att den är så utspridd, alltså även på små och/eller för allmänheten okända stigar. Att bara tillåta cykling på "uppmärkta cykelstigar" skulle vara en enorm begränsning. Särskilt om dessa skulle upprättas av någon som inte vet något om stigcykling.
Många cyklister besöker skogarna kring Hellasgården och skolas i mtb. Vad som sker där påverkar cyklisters beteenden i andra reservat kring Stockholm osv.

Du vill att allmänheten skall få cykla fritt i naturen och skapa stigar där det önskas. Konstigt att människor gnäller på stigcyklister.

Jag tror att skyltar med anvisning vart cyklister får köra skickar positivare signaler till allmänheten än förbudsskyltar.

Jag såg en rätt bra formulerad informationsskylt härom veckan, tror det var vid Sunnerstaåsen i Uppsala men kan blanda ihop, innebörden var i stort sett "cykel lämnar företräde utanför cykelleden (det finns ett markerat mtb-spår i området), övriga lämnar företräde på cykelleden". Inget förbud för någon, bara en hänvisning om vem som lämnar företräde var.

jimpaz

Aktiv medlem
Jag såg en rätt bra formulerad informationsskylt härom veckan, tror det var vid Sunnerstaåsen i Uppsala men kan blanda ihop, innebörden var i stort sett "cykel lämnar företräde utanför cykelleden (det finns ett markerat mtb-spår i området), övriga lämnar företräde på cykelleden". Inget förbud för någon, bara en hänvisning om vem som lämnar företräde var.
De här skyltarna sitter nu på Lovön
20201117_195139.jpg

Spindelbenen

Aktiv medlem
Som nämnts ovan så fungerar det oftast alldeles utmärkt med att vara glad, trevlig och respektfull på stigen. Men att ge förbudsivrarna vatten på sin kvarn med felaktiga skyltar kommer helt säkert skapa mer och onödig konflikt.

Håller med. Jag har en endaste gång mött en person som var aggresiv. Det roliga var att han hade sin hund lös och när jag påpekade det blev han helt galen. Jag kommer fortsätta lalla omkring på de stigar som finns och vara trevlig. Vill någon diskutera kan jag alltid surfa upp reportaget i Mitti som berättar att man i Nacka får cykla på stigar.

Gillar för övrigt bilden ovan. Har inga som helst problem med att alltid lämna företräde.

ooms

Aktiv medlem
Skylten säger (lite komprimerat): Cykling endast tillåten på anlagda vägar och anlagda stigar. I övrigt förbjudet.

Reservatsföreskrifterna säger: ”...för allmänheten förbjudet att cykla inom området, förutom på anlagd väg och stig, dock ej elljusspår.”

Om anlagd också avser stig är alltså en tolkningsfråga. Vi läser vidare i dokumentet för att se om det finns några ledtrådar hur det skall tolkas, på sidan 28 kommer så:
”Cykling (även mountainbike) är inte tillåten på elljusspår, samt i naturmark utanför befintliga anlagda stigar. I övrigt får man cykla i området...”
Utifrån det verkar det ju rimligt att göra tolkningen att anlagd även avser stig. Vad som är en anlagd stig är en annan fråga...

IM

Aktiv medlem
Nu börjar det likna något: en framkomlig väg.

Berk

Aktiv medlem
Många cyklister besöker skogarna kring Hellasgården och skolas i mtb. Vad som sker där påverkar cyklisters beteenden i andra reservat kring Stockholm osv.

Du vill att allmänheten skall få cykla fritt i naturen och skapa stigar där det önskas. Konstigt att människor gnäller på stigcyklister.

Det är inte vad Makten har skrivit här i tråden och det inte problemet med skyltarna. Dessutom finns många som springa, vandra med hund, söker swamp och fikar utanför stigarna. Har faktiskt aldrig sett en cyklist som körde utanför stigarna.

Jag tror att skyltar med anvisning vart cyklister får köra skickar positivare signaler till allmänheten än förbudsskyltar.

Tror att vi kan alla hålla med om det!

LDG

Aktiv medlem
Dags att hänga upp egna skyltar för att visa på de olagliga skyltarna?
-Gående och löpare hänvisas till asfalterade gångvägar eller E4! Hade jag ju velat skriva på en skylt när jag blir sur.
Mer produktivt är väl att efterlikna de uppsatta skyltarna med bild eller:
-Fotgängare förbjudet

jimpaz

Aktiv medlem
Håller med. Jag har en endaste gång mött en person som var aggresiv. Det roliga var att han hade sin hund lös och när jag påpekade det blev han helt galen. Jag kommer fortsätta lalla omkring på de stigar som finns och vara trevlig. Vill någon diskutera kan jag alltid surfa upp reportaget i Mitti som berättar att man i Nacka får cykla på stigar.

Gillar för övrigt bilden ovan. Har inga som helst problem med att alltid lämna företräde.
Eller så öppnar man Naturkartan/Nacka kommun och letar fram Blå spåret.
Notera "Att göra: Cykling, Löpning, Vandring"
Finns även på Gröna och Vita spåret. Nu är det förvisso väldigt liten del av dessa som går i reservatet men det är ju ganska tydligt att man får cykla på dessa om man visar hänsyn och lämnar företräde.
Screenshot_20201117-202734_Naturkartan.jpg

Senast ändrad:

roskai

Aktiv medlem
Eller så öppnar man Naturkartan/Nacka kommun och letar fram Blå spåret.
Notera "Att göra: Cykling, Löpning, Vandring"
Finns även på Gröna och Vita spåret. Nu är det förvisso väldigt liten del av dessa som går i reservatet men det är ju ganska tydligt att man får cykla på dessa om man visar hänsyn och lämnar företräde.
Visa bilaga 453837
Den ska jag ta fram vid eventuell konflikt, TACK!

Makten

Aktiv medlem
Det går inte så bra att diskutera när du sitter och hittar på saker som jag inte sagt. Vänligen sluta med det, tack. "Förtal", kallas det.

Fast det behövs ju inte eftersom man får cykla på 99% av de ställen där det cyklas.

Makten

Aktiv medlem
Skylten säger (lite komprimerat): Cykling endast tillåten på anlagda vägar och anlagda stigar. I övrigt förbjudet.

Reservatsföreskrifterna säger: ”...för allmänheten förbjudet att cykla inom området, förutom på anlagd väg och stig, dock ej elljusspår.”

Om anlagd också avser stig är alltså en tolkningsfråga. Vi läser vidare i dokumentet för att se om det finns några ledtrådar hur det skall tolkas, på sidan 28 kommer så:
”Cykling (även mountainbike) är inte tillåten på elljusspår, samt i naturmark utanför befintliga anlagda stigar. I övrigt får man cykla i området...”
Utifrån det verkar det ju rimligt att göra tolkningen att anlagd även avser stig. Vad som är en anlagd stig är en annan fråga...

Men för tusende gången, LÄS tråden innan du kommenterar. Vi har redan gått igenom detta. "Anlagd" stig betyder i sammanhanget befintlig stig. Det är därför skylten är så problematisk, och du visar precis hur fel de flesta som inte vet kommer tolka den. Dokumentet finns länkat till i första inlägget. 😵

ooms

Aktiv medlem
Men för tusende gången, LÄS tråden innan du kommenterar. Vi har redan gått igenom detta. "Anlagd" stig betyder i sammanhanget befintlig stig. Det är därför skylten är så problematisk, och du visar precis hur fel de flesta som inte vet kommer tolka den. Dokumentet finns länkat till i första inlägget. 😵
Ja, jag har läst första inlägget (och hela pdf:en), och du har ju bara citerat och fetat det som passar dig och din agenda.
Men ok, texten på sidan 28 skall alltså läsas ”befintliga befintliga stigar”, alltså? Jag är inte säker på att en jurist skulle komma till den slutsatsen.

Makten

Aktiv medlem
Ja, jag har läst första inlägget (och hela pdf:en), och du har ju bara citerat och fetat det som passar dig och din agenda.
Men ok, texten på sidan 28 skall alltså läsas ”befintliga befintliga stigar”, alltså? Jag är inte säker på att en jurist skulle komma till den slutsatsen.
Var det därför du citerade samma sak? Hade du läst tråden så hade du sett dessa inlägg som förklarar det du undrar över:

Prova en gång till. Till slut kanske det går in, vem vet? Nu kommer jag i alla fall ignorera dig fortsättningsvis. Finns ingen vits med att lägga tid på nån som inte ens klarar att läsa första inlägget i tråden och bara ägnar sig åt dravel.

-------

Edit: Övriga får ursäkta om jag är grinig, men jag blir "lite" trött när jag skapat en tråd för att försöka informera om och eventuellt lösa ett problem som torde röra väldigt, väldigt många cyklister, där det sen dyker in individer som gör allt för att misstolka det som skrivs, förminska problemet, skylla på den som utsätts för problemet och bara vägra förstå vad tråden handlar om och vad som är tillåtet.

Jag hoppas att informationen om att man FÅR cykla på vilka stigar som helst i Nackareservatet (i Nacka kommun-delen) når så många som möjligt, så att folk är beredda när de blir ifrågasatta. Sprid gärna detta så att det blir allmänt känt att skyltarnas budskap är vilseledande eller direkt felaktigt, beroende på hur man tolkar ordet "anlagd".

Därmed ska jag försöka låta bli att öppna tråden mer, för annars kommer jag få hjärnblödning.

Senast ändrad:

Kan förtydliga att jag skrev på messenger, så svaret kom från någon som på något sätt arbetar med sidan. God chans att det var korrekt info alltså. Hänvsning vidare till person istället för organisation kändes dock lite tveksam, och jag har inte fått något svar från denne ännu.
/Johan

Tjock Sagan

Aktiv medlem

Lägg till att besöksantalet ökat rejält i naturreservaten runt Sthlm. Saxat från en artikel om Huddinge:

Det här året har besöksantalet fullkomligt exploderat i Huddinges naturreservat. Under mars och april var det 11 000 besökare i Paradisets naturreservat jämfört med 1 500 samma period i fjol. Och trenden lär hålla i sig

Länk till artikeln

jimpaz

Aktiv medlem
Nyheter från Peter på Stockholms Stigcyklisters facebook

"Uppdatering: Nu fått bekräftat via Nacka kommun att reservatsförvaltaren i Sthlm kommer att ta ner skyltarna. Tydligen har entreprenören som sköter området tagit fram skyltarna och satt upp dem. Vi är överens om att formuleringen på skyltarna är missvisande. Hjälp till att hålla koll så att skyltarna verkligen byts ut. Fortsätt cykla, men visa respekt för övriga, precis som vanligt.
Mvh Peter Zethraeus (M) v ordf Nacka Natur o Trafiknämnd"

Berk

Aktiv medlem
Nyheter från Peter på Stockholms Stigcyklisters facebook

"Uppdatering: Nu fått bekräftat via Nacka kommun att reservatsförvaltaren i Sthlm kommer att ta ner skyltarna. Tydligen har entreprenören som sköter området tagit fram skyltarna och satt upp dem. Vi är överens om att formuleringen på skyltarna är missvisande. Hjälp till att hålla koll så att skyltarna verkligen byts ut. Fortsätt cykla, men visa respekt för övriga, precis som vanligt.
Mvh Peter Zethraeus (M) v ordf Nacka Natur o Trafiknämnd"

Bra nyheter! Men kommer skyltarna att tas ner eller byts ut? Om den byts ut, är Stockholms Stigcyklister med i diskussionen till nya formulering?

Så det är väldigt komplicerad. Reservatet är i Nacka kommun, Stockholm kommun äger och sköter marken, men en entreprenör skriver texten till skyltarna?

jimpaz

Aktiv medlem
När man nu har satt upp uppenbart felaktiga skyltar skulle jag väldigt gärna se informationsskyltar/tavlor där det extremt tydligt framkommer vad som gäller.
De gamla skyltarna som de bytte ut var väl egentligen ganska tydliga.
Kanske synd med en överkryssad cykel, men informationen är ju dock mer så som det står i reservatsföreskrifterna.

20201119_161354.jpg

Crocko

Aktiv medlem
Det vore intressant att veta på vems uppdrag skyltarna byttes ut också. Ibland känns det som att endel tjänstemän blandar ihop sitt yrkesmässiga uppdrag med egna åsikter. Inte bara här, det förekommer på mitt jobb också..

Bara en del?

Tyvärr är jag inte så förvånad, senast häromdagen berättade en vänninna boendes i området att när hon gick i elljusspåret med hunden så höll hon först på att bli halvt överkörd av medelålders herre på MTB dessutom i direkt anslutning till en skylt som hon då hänvisade till, varpå hon tydligen förvandlade till en dj-la h-ra och sen fräste han vidare.
Jag är absolut inte för några begränsningar för utövandet av vår hobby, men en kurs i allmänt uppförande verkar ju snart behövas.

havet

Aktiv medlem
De gamla skyltarna som de bytte ut var väl egentligen ganska tydliga.
Kanske synd med en överkryssad cykel, men informationen är ju dock mer så som det står i reservatsföreskrifterna.

Visa bilaga 454152

Synd också att förbudet är i fokus och uppförstorat, samt att språket är negativt formulerat. De borde ha konsulterat en språkvårdare.

”Cykling är endast tillåten ...” står inte i proportion till hur stor del av framkomliga spår/vägar/stigar som det är tillåtet att cykla på. Alla stigar och anlagda gång- och cykelvägar måste vara en stor del av reservatet och ändå formuleras det som om det vore tvärtom. Sådana här språkhandlingar sätter sig i människors medvetande, och bidrar med stor sannolikhet till den negativa stämningen runt cykling i skog.

En mer framkomlig väg hade varit att skylta elljusspåren med cykelförbud, och sedan informera om att cykling är tillåtet i resten av reservatet på övriga ställen där information ges. (För vilken cyklist cyklar utanför stigar? Det är ju nästan omöjligt alternativt skitjobbigt på de flesta ställen.) På så sätt blir det tydligt för alla vad som gäller, och ingenting kan misstolkas samt inflammerade diskussioner över missförstånd kan undvikas.

Oskar

Aktiv medlem
Synd också att förbudet är i fokus och uppförstorat, samt att språket är negativt formulerat. De borde ha konsulterat en språkvårdare.

”Cykling är endast tillåten ...” står inte i proportion till hur stor del av framkomliga spår/vägar/stigar som det är tillåtet att cykla på. Alla stigar och anlagda gång- och cykelvägar måste vara en stor del av reservatet och ändå formuleras det som om det vore tvärtom. Sådana här språkhandlingar sätter sig i människors medvetande, och bidrar med stor sannolikhet till den negativa stämningen runt cykling i skog.

En mer framkomlig väg hade varit att skylta elljusspåren med cykelförbud, och sedan informera om att cykling är tillåtet i resten av reservatet på övriga ställen där information ges. (För vilken cyklist cyklar utanför stigar? Det är ju nästan omöjligt alternativt skitjobbigt på de flesta ställen.) På så sätt blir det tydligt för alla vad som gäller, och ingenting kan misstolkas samt inflammerade diskussioner över missförstånd kan undvikas.

När vi nu har en äkta expert på tråden, vore det kul om du kunde kommentera:

Utöver föreskrifter och förbud i lagar och andra författningar är det för allmänheten förbjudet att cykla inom området, förutom på anlagd väg och stig, dock ej elljusspår.

Och då särskilt såklart ”anlagd väg och stig”... 😊

Topp