[Hellas] Felaktiga skyltar om cykelförbud

ooms

Aktiv medlem
Har du en gälla på att sörmlandsleden har "anlagt" leden? Jag har mycket svårt att tro att dom har gjort detta i någon större utsträckning.
Jag är inte insatt i just det fallet, men det brukliga är att liknande organisationer ordnar med markägartillstånd, skyltning, bygger vindskydd och rastplatser, tar fram kartor och annat material. Dvs allt det som gör leden till en led, och inte en samling osammanhängande stigar som knappt nån känner till.

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag är inte insatt i just det fallet, men det brukliga är att liknande organisationer ordnar med markägartillstånd, skyltning, bygger vindskydd och rastplatser, tar fram kartor och annat material. Dvs allt det som gör leden till en led, och inte en samling osammanhängande stigar som knappt nån känner till.

Nej, det är väl just detta dom gör. Dom har tagit befintliga stigar, fått tillstånd att måla markeringar på träden och satt upp dass och vindskydd. Det är bra. Jag är medlem i föreningen Sörmlandsleden och har gått största delen av den. Dom har däremot inte rätt att hindra folk från att cykla på stigarna och ska inte ägna sig åt att begränsa allemansrätten för någon annan.

Markus F

Aktiv medlem
Ordföranden för Sörmlandsleden skriver i medlemsbladet Hänt på leden nr 2 2020 att "Slitaget har ökat på leden, främst kanske p.g.a. många cyklister på vissa etapper. Sörmlandsleden är en vandringsled, inte en cykelled. Det budskapet kan vi alla sprida". Jag blir väldigt provocerad av det uttalandet. Sörmlandsleden går på många ställen på offentligt ägd mark, och där leden går över privat mark gäller allemansrätten. Att på det här viset hävda något slag bestämmanderätt bara för att det är orangea markeringar är oförskämt. Föreningen Sörmlandsleden borde fundera på vem som ska ta hand om leden framöver. Att döma av de de bilder som föreningen själva publicerar verkar snittåldern vara runt 70 på medlemmarna, (vilket iofs gör att jag för en gångs skull känner mig ung).
A073B626-7281-4EEA-B4D3-C71D3FDEC85E_1_105_c.jpeg

Oskar

Aktiv medlem
Det skulle vara intressant att få veta på vilka etapper av Sörmlandsleden som slitaget anses ha ökat.

havet

Aktiv medlem
Och ökat slitage har ingenting med den här lilla detaljen som kallas pandemi att göra som har resulterat i att människor har vallfärdat ut i naturen?

Det är så tragikomiskt och tröttsamt på samma gång att jag vill gå i vinteride.

Markus F

Aktiv medlem
Det nämns i samma nyhetsblad att medlemsantalet ökat enormt i år och att anledningen är pandemin (ökning med 2500 medlemmar 2021). "På etapp 13 brukar vi tömma vår och höst, men detta år har vi fått göra tömningar av tre fulla sopsäckar varannan vecka".
Men det är ju enklare att skylla på cyklister. Och ja, det skulle vara intressant att veta var slitaget har ökat och hur det yttrar sig. En gissning är att det är på de ställen som ligger nära till större tätorter, där flera sorters användare samsas för kortare turer. Min egen uppfattning om de delar av leden som ligger i Stockholm, Botkyrka och Huddinge är att det är en heterogen grupp användare med en annan demografisk profil än den som föreningen Sörmlandsleden identifierar sig med som är de som börjar gå på leden. Så här skriver de:" tyvärr har det uppenbart tillkommit en ny kategori vandrare som inte har känsla för allemansrätten, och detta har medfört kraftig ökning av nedskräpning på vissa etapper". Jag gillar inte den formuleringen, det är mycket obehagligt när några nytilkomna "dom" utpekas som de som smutsar ner. För det kan ju inte vara dessa 2500 nya medlemmar som har skräpat ner?

roskai

Aktiv medlem
Det som jag tycker är mest intressant i dessa diskussioner är att man som vandrare alltid tycker sig ha rätt och vill ha hela skogen för sig själv och man hittar ständigt nya att skylla på. Och nu skyller man till och med på sina egna, det är ju helt otroligt. Jag förstår att det kan kännas överväldigande att behöva tömma soptunnorna fler gånger på ett år än vanligt men det är väl liksom konsekvensen av att ha en led som man marknadsför som vandringsleden i Stockholm med stort V.

För övrigt så finns flera studier som visar att det är ökad användning snarare än cykeln i sig som ökar slitaget. Sen får man ju vara lite smart som cyklist och tex inte köra de allra blötaste stigarna nu på vintern, som uppenbart blir jättebreda och tråkiga pga det. Sånt skapar lätt konflikter även om "vi" var där först. Sannolikt är en bra cykelstig även en okej vandrigsstig.

Avslutningsvis så ber jag alla som är intresserade av att behålla fredligt mötande i skogen att kolla på bilden nedan. Och det budskapet kan vi alla sprida! 🙂
folkhalsalapparwebb.jpg

ooms

Aktiv medlem

mkallstrom

Aktiv medlem
Det har precis kommit en ny studie fr Norge nu, som nog är mer relevant för svenska förhållanden 2020 än äldre studier genomförda i USA eller på kontinenten.
Har bara hunnit läsa sammanfattningen, men om slutsatsen är enligt nedan så kan studien knappast användas som argument för att förbjuda cykling. Däremot kanske man kunde titta på hur man får folk i allmänhet att undvika områden där det är blött.

"Our study shows that on-trail use by hikers and mountain bikers have relatively limited overall effects in terms of trail widening and deepening, but that effects depend highly on environmental conditions; enhanced use of trails in wet areas is likely to result in greater trail degradation, and more so if a large proportion of the users are mountain bikers."

Edit: Det här kan ju vara värt att notera också:
"The oceanic biking trail was used for a local Enduro race during the study period. While biking calmly uphill, at least some of the mountain bikers raced downhill, which might have affected their biking style compared to recreational biking, e.g. with a higher tendency of skidding or taking short cuts, contributing to increasing trail width."

Senast ändrad:
Topp