Helrenovering: Blå 5-växlad SCO från 1985

olaola

Medlem
m_001_130908-img_3963.jpg

Jag har varit på jakt efter lämpligt renoveringsprojekt ett tag. I helgen fick jag en blå som kan behöva lite kärlek. Jag letade egentligen efter en 10-växlad med 28-tums-hjul. Nu blev det en 5-växlad med 27:or. Nära nog :)

Tanken är att bygga en lite bekvämare pendlare än min Miyata från 95 (som jag kört sen då). Inte istället men också. Målet är att nå bra bruksskick där jag behåller de som går att behålla. Resten försöker jag hitta begagnat.

Förra gången fick jag så himla fin hjälp här. Hoppas jag får de nu också :) Jag kommer givetvis uppdatera efter hand som jag kommer framåt i projektet. Vad är det för märke orginal? De ser bekant ut men inte exakt?

Har ni förslag eller idéer på vad jag ska göra? Planen är att ta isär allt och rengöra, putsa och smörja till att börja med.

Fler bilder på blå 5-växlade här: http://cykelmek.wordpress.com/2013/09/09/nytt-renoveringsprojekt/
Mitt förra renoveringsprojekt: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2018604

Update: Det visar sig vara en blå SCO från 1985!

Senast ändrad:

olaola

Medlem
Senast ändrad:

olaola

Medlem
Nu har jag kommit en bit på vägen.

Framhjulet är renoverat (ink hjul-lager). Jag har lite justeringar på ekrarna kvar men de kommer senare :) Frambromsen är även rengjord, polerad och vaxad.

bromsar.jpg

Jag har lite problem att få loss hylsan som sitter på bromsvajer-höljet. Jag gissar att den ska loss. Har ni tips på hur jag får loss den? Se följande två bilder så fattar ni vilken det är.

bromsplutt-monterad.jpg

bromsplutt-ls.jpg

Jag har även två vita plast-pluttar som saknas / är trasiga. Har ni tips på var jag hittar sånna? Den ni ser på bilden här.

vita-plutten.jpg

Återkommer!

Prästbol

Aktiv medlem
Härlig att se! Min kompis hade en sådan när vi var i tonåren, fast mörkgrön. Bör ha varit 1979. Gissar att din är från 1980-83 någon gång då jag vill minnas att den färgen var populär.

ratatosk

Ny medlem
Hur går det med sadelstolpen? De brukar kunna förstöra vilken dag som helst, de där stolpjävlarna.

olaola

Medlem
@TM: Jag tänkte byta höljet oavsett. De är rostigt & brutet. Men jag får ändå inte loss justerskruven på bromsen. Men nu ligger hela skiten i lacknafta & skäms! Tack för tipset om änhdylsorna!

@Prästbol: Tack! Vore toppen om den va från -79 (lika gammal som jag). Har du tips på vilken modell / tillverkare det är?

@ratatosk: Den lossna efter en del jävlar! Här har vi hela beskrivningen: http://cykelmek.wordpress.com/2013/09/10/fa-loss-fastrostad-sadelstolpe/ :)

Prästbol

Aktiv medlem
Jag hade treväxlad maraton. Kan inte minnas märke på kompisens, möjligen, möjligen kan det varit rex.

T_M

Ny medlem
olaola skrev:
-------------------------------------------------------
> Efter en stor-fight med sadelstolpen är de nu
> dags för styrstammen! Jag börjar här
> (http://happymtb.org/forum/read.php?1,37558) så
> får vi se sen!
>
>Har du lossat centrumbulten c:a en cm och knackat ner låskilen?
Ligger ett sco front emblem på tradyra just nu

olaola

Medlem
T_M skrev:
> olaola skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Efter en stor-fight med sadelstolpen är de nu
> > dags för styrstammen! Jag börjar här
> > (http://happymtb.org/forum/read.php?1,37558)
> så
> > får vi se sen!
> >
> >Har du lossat centrumbulten c:a en cm och knackat
> ner låskilen?
> Ligger ett sco front emblem på tradyra just nu

Oj vilket bra tips! Tack!
Men de ser inte alls ut som rätt år va? Jag vet inte ens hur denna cykeln såg ut när den va ny? Jag va så dålig på att googla det... Har ni tips?

olaola

Medlem
Och ja, jag har lossat kilen (som jag fick beskrivning på). Den sitter med rost.

Nästa är hårtorken?

Atlas

Aktiv medlem
Jag gillar din entusiasm men "att kasta pärlor till svin" känns ändå passande. Fast ibland är resan målet och då antar jag att det inte spelar så stor roll?

olaola

Medlem
Atlas skrev:
> Jag gillar din entusiasm men "att kasta pärlor
> till svin" känns ändå passande. Fast ibland är
> resan målet och då antar jag att det inte spelar
> så stor roll?

Tack. Absolut finns det lättare och säkert bättre mål men nånting i mig gillar att rädda de som andra gett upp på. Och resan är väl alltid målet?

Atlas

Aktiv medlem
Jo, jag antar det. Om jag skulle anta mig något liknande hade jag velat ha ett större "kvitto" på det nedlagda jobbet. MEN jag gillar din hållning, respekt!

Atlas

Aktiv medlem
T_M skrev:
> Brukar ta bort hjul + skärm & spänna stolpen i
> skruvstycket och vrida gaffel med en bit 2-4 uppe
> vid kronan
> Hojen kan bli rätt trevlig, en tanke kan ju vara
> att lacka den "brittsh racing green" med Railegh
> dekaler och bygga upp den som en sports tourer
> Hittade en kul wiki:
> http://en.wikipedia.org/wiki/Danish_bicycle_VIN-sy
> stem

Men det är ju en SCO, varför skulle man vilja sätta Railegh dekaler på den då? Märkligt tänkt.

olaola

Medlem
Nu har jag fastnat och tar paus ett tag...

IMG_3690.jpg

Gängorna på framgaffeln är tyvärr rätt slut så en ny gaffel behövs. Kanske ska leta efter en helt ny ram istället?

IMG_3692.jpg

Dessutom sitter muttern på bakhjulet fast. Ordentligt fast. Någon som har tips på hur man får loss den? Jag har haft isär hela baknavet och letat efter nått ställe att hålla emot på men de finns inget som är stabilt nog...

Det börjar bli många saker som är lite väl tveksamma. Eventuellt får jag försöka hitta en cykel till att pussla ihop ifrån?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer