Helstel 29er MTB - Vad finns det för kul?

Freddie L

Aktiv medlem
Det är lite tidigt att börja vara märkeslojal kan jag tycka. Du riskerar att bli en variant på Bianchi/Specialized-gubbe.

Nu känns väl Vitusen prisvärd och bra, men kolla vilka fina cyklar det länkats till i tråden! Avvakta, fundera, höj budgeten, vänta på en rea som aldrig kommer, fundera lite till, höj budgeten igen. Sen plötsligt äter du nudlar men har en fantastisk handbyggd amerikansk stålram med ett otroligt smalt användningsområde. ;-)

Kul hojtyp. Jag behöver också en sån. Men JAG klarar mig på en Vitus... :-D

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Återigen, gravel/adventure-hojen från Vitus är bara ett sidospår för att jag någon gång ska äga en cykel med bockstyre och känna på det! Den här "gravel-MTB"-linjen är den jag är mest sugen på nu! Och eftersom Vitus inte har någon sådan så kan jag inte vara märkeslojal. ;)

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Sen vet man ju inte hur det ser ut när det väl är dags, jag ändrar mig hela tiden! Men jag lär väl knappast vara den enda på Happy som sitter och dagdrömmer om olika cyklar, rutter man vill cykla, grejer man vill packa, saker man vill göra. Det är väl halva nöjet nästan, haha.

Freddie L

Aktiv medlem
jingleyschmidt sa:
Freddie L sa:
Halva nöjet... Hmm... Ja, vi säger väl det! :)
Nu lät det som att jag inte uppskattar att cykla alls, det gör jag VERKLIGEN, men det finns annat som är kul också. :D
Ja, det var ingen kritik av dig. Mer en reflektion över hur otroligt mycket tid jag lägger på cyklar, mestadels online. Och att om jag cyklade lika många timmar skulle jag antagligen vara i riktigt bra form. :) Cykla är kul, surfa cykel är också kul.

Rut-66

Medlem
jingleyschmidt sa:
Sen vet man ju inte hur det ser ut när det väl är dags, jag ändrar mig hela tiden! Men jag lär väl knappast vara den enda på Happy som sitter och dagdrömmer om olika cyklar, rutter man vill cykla, grejer man vill packa, saker man vill göra. Det är väl halva nöjet nästan, haha.
+1
Nu tar jag mig en kvällsfika och fortsätter drömma ?

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Frågan är ju dock, Alpkit är UK va? Blir det en massa skatt och elände på den skiten nu då?

Undrar hur nöjda dessa butiker är som blir drabbade av detta. Måste ju förlora mycket kunder till andra onlinebutiker.

jonte987

Aktiv medlem
jingleyschmidt sa:
Frågan är ju dock, Alpkit är UK va? Blir det en massa skatt och elände på den skiten nu då?

Undrar hur nöjda dessa butiker är som blir drabbade av detta. Måste ju förlora mycket kunder till andra onlinebutiker.
I en övergångsperiod kanske. Alpkit vet Jag inte men vitus och mycket annat svetsas väl i Taiwan

Sambal Oelek

Aktiv medlem
n3wton sa:
Transwave sa:
n3wton sa:
Tror också att helstel cykel gör dig till en mycket bättre cyklist och således en snabbare cyklist när man väl cyklar ”riktig” cykel typ enduro-FS.
Jag kör också helstelt men jag vettefan om det gör mig till en bättre cyklist för det. Visst, jag lär mig att hitta de mest effektiva spåren på stigarna för att jag är illa tvungen, men jag lär mig inte att köra fort över stök, droppa & hoppa för att den sorters körning är bortom min hojs kapacitet. Men jag älskar körstilen och utmaningen det innebär att köra en helstel MTB, och man syns bland alla high-tec FS som alla andra har :)

Lägger till en Niner till din lista över goa helstela hojalternativ:
Förstår hur du menar. Jag kör ju också 0% ren bombning rakt igenom saker utan satsar snarare på att köra så elegant (nåja) som möjligt. Svårt att förklara vad jag menar och jag kan såklart ha fel, men jag tänker att om man kör elegant bombning med FS när man väl kör det så går det snabbare..:p

Ninern ser fin ut!
jag körde MTB-lopp i helgen med min helstela 3"-hoj. Det var en upplevelse! Kände mig inte så begränsad egentligen, förutom när det var som mest stökigt. Då gick det inte speciellt bra faktiskt. På ett ställe skadade det så värst så jag nästan höll på att trilla av. Men annars gick det finfint. På de enklare sträckorna kändes det rentav grymt bra. Man vet att varje uns av kraft man lägger i trampan kommer ner i hjulen och det känns åtminstone riktigt bra.

Blev några hopp och nåt dropp också. Det går rätt bra tycker jag. Om de inte är för stora iaf :) Tycker det är fördel på svåra tekniska partier med helstel. Man vet var man har pedalerna pga noll fjädring.

Det värsta är nog att det tar på kroppen mer, såhär på ålders sommarlov börjar det kännas lite vid dåliga förutsättningar. Så det började kännas lite jobbigt efter 2/3 typ, lite trött i armarna typ. Man önskade nästan att de stökiga partierna magiskt skulle försvinna. Men det var bara att bita ihop. Kändes bättre efter ett tag igen. Men tror inte jag kommer göra om det! :) helstel är kul men det är inte så snabbt. Min helstela är en äventyrshoj så det är där fokus kommer ligga framöver.

Senast ändrad:

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Dags att bumpa den här då! Har det kommit ut någon helstel 29er bikepacking-historia för runt 10 lakan som kan ta mig bekvämt genom skogar och grusvägar? ;D

Senast ändrad:

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Nordest Sardinha är förjävla snygg egentligen (förutom färgen då), typ 720 EUR För ram + gaffel, sen allt annat bråte med förstås, det går väl på lika mycket det om jag tar mer eller mindre snåla komponenter. :p Verkar som att man får leva på nudlar ett tag till då!

Edit: Glömde att en cykel ska ha hjul också. :p

Senast ändrad:

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Mm Bombtracken är cool! Men köper nog hellre något som är 29” från start.

Skulle få ett prisförslag från Nordest på en Sardinha, komplett cykel. Får se vad det landar på. Oavsett så verkar det nog inte bli en cykel förns efter vintern. Får spara lite mer deg. Smärtgränsen har ju varit runt 10 lakan, men nu måste den höjas tydligen! :D

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Detta kunde Nordest erbjuda:

Frame: Nordest Sardinha
Fork:Nordest Sardinha 110
Stem: RaceFace Aeffect 35 70mm
Handlebar: RaceFace Aeffect 35 10mm Riser 8° Back 5° Up 760mm
Headset: Cane Creek 40 ZS
Crankset: SRAM NX DUB 32T 175mm
Brakes: Shimano Deore M6000
Rotors: 160mm / 160mm
Rear mech: SRAM NX EAGLE 12S 11-50
Cassette: SRAM NX 12S 11-50
Gear shifter: SRAM NX EAGLE 12S 11-50
Rims: Black Jack Ready 29er 25
Tires: WTB RANGER 29er 2.3"
Seatpost: RaceFace Evolve
Saddle: WTB Volt Cromoly
Grips: ESI Chucky
Chain: SRAM NX

1.899,00€ + 90,00€ shipping

Så eh, ja, 21 lakan... Det var ju en smula över budget. ;)

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Ja den Bootzippern är väl ett alternativ, tycker dock framgaffeln är lite halvful. :p

NÄSTAN så man skulle köpa typ en Karate Monkey 29er kit eller ett Nordest Sardinha kit och sen köpa en typ Vitus Sentier 29 VR och strippa den på alla delarna sen sälja gaffeln och ramen. :p Får man väl iofs lite sämre delar möjligen, i alla fall växlar, men några tusen billigare om man får sålt prylarna? :D

Rut-66

Medlem
ooms sa:
NickPick sa:
Rut-66 sa:
Kanske för att skylta med att man är dum i huv'et...
Hur kan du resonera så?
+1
Att ha mycket pengar brukar väl snarare vara ett tecken på att man är smart...
Ja det kan jag hålla med om, eller att man jobbat och slitit och fått lön för mödan.
Man kan ju vinna på ren tur också. Eller födas i rätt familj etc mm osv bla bla bla...
Men jag tycker fortfarande att den cykeln är överprisad och ingen jag hade köpt om jag ville fortsätta att framstå som smart.
Om jag missat att cykeln är en raritet och en investering, som bara kommer öka i värde, så kan jag möjligen ändra uppfattning.

Rut-66

Medlem
jingleyschmidt sa:
Mm Bombtracken är cool! Men köper nog hellre något som är 29” från start.
En tanke är ju att skaffa en 27.5+ med samma drivlina, som din Sentier, så får du 2 hjuluppsättningar (?)
Till nya alltså, vet inte om plushjulen passar i Sentier'n...

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Vad tror vi om Kona Unit X 2020 ändå? Verkar som ett av de billigare alternativen på helstela stål-cyklar som ändå har det mesta av det jag söker (vad det verkar).

KjellF

Medlem
Många häftiga cyklar och jag blir riktigt sugen på att byta ut min gamla pendel-mtb.
Jag har en gammal 29"-are med 3*9 växlar och 44 T på största kransen, osäker på kassetten. Cykeln rullar mycket, både snabbpendling och grusvägar/stigar. På pendlingen och även på de finare gruspartierna är det precis att utväxlingen räcker till. Tyvärr verkar alla cyklar ni har länkat till ha betydligt lägre utväxling än min gamla. Finns det någon med två växlar fram men i övrigt som de länkade?
Jag har funderat på en gravel men nej, dels vill jag ha den upprätta sittställningen på denna cykel (har redan n+1) och dels är det lite för mycket stök på vissa ställen.
Kjell

jingleyschmidt

Aktiv medlem
jolov sa:
Tbh, med den budgeten du har så känns det inte som att du kan ha allt för höga krav haha
Haha jag vet! Sjukt att jag tidigare i år tittade på cyklar för 5000 när jag skulle köpa min första cykel (som ändå landade på 8000), nu tittar jag på cyklar för 15000. På något märkligot sätt har budgeten ökat lite ändå. ;P

Rut-66

Medlem
KjellF sa:
Många häftiga cyklar och jag blir riktigt sugen på att byta ut min gamla pendel-mtb.
Jag har en gammal 29"-are med 3*9 växlar och 44 T på största kransen, osäker på kassetten. Cykeln rullar mycket, både snabbpendling och grusvägar/stigar. På pendlingen och även på de finare gruspartierna är det precis att utväxlingen räcker till. Tyvärr verkar alla cyklar ni har länkat till ha betydligt lägre utväxling än min gamla. Finns det någon med två växlar fram men i övrigt som de länkade?
Jag har funderat på en gravel men nej, dels vill jag ha den upprätta sittställningen på denna cykel (har redan n+1) och dels är det lite för mycket stök på vissa ställen.
Kjell
Surly Bridge Club kanske?
Diving Board Blue och Dark Black finns med 2x10 dock är största klingan fram 36T
https://surlybikes.com/bikes/bridge_club
Ingen flack HA och tar inte de fetaste plusdäcken, men
"Clearance for 700 x 47mm tires (with or without fenders), 27.5 x 2.8” tires (27.5 x 2.6” with fenders), and 26 x 3” tires (26 x 2.8” with fenders)"

Svarta Surly ECR visas med dubbelt fram, men står inget i Specs. Inte flack HA den heller... men tar fetare däck.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer