Helstel eller HT för nyfrälst cyklist som vill ut i skogen?

lerpoel

Ny medlem
Det har varit ganska många sådana här trådar här, men jag behöver lite rådgivning, så jag hoppas ni orkar med en till.

I våras köpte jag en gravel-cykel för att använda som pendlare och verktyg för att utforska grusvägarna här runt Linköping. Innan dess hade jag inte cyklat värst mycket på ~10 år, och inte nöjescyklat sedan 15-årsåldern då jag åkte runt på min knallgula DBS med barends. Nu har jag väl klockat runt 200 mil på cykeln sedan köp och har flera gånger varit ute och velat på Östgötaleden för att gena mellan vägar, och för att det ser så roligt ut att köra rakt in i skogen. Med omväxlande framgång...

Nu vill jag komplettera den med något mer anpassat för traktorspårskörning och enklare skogsstigar. Principiellt vill jag ha något så enkelt som möjligt och står därför och velar mellan helstel eller HT. Jag har inga större fartambitioner utan vill mest ut och chillcykla. Samtidigt finns det ganska fina spår och banor här omkring i Östergötland, och det vore kanske roligt att prova några av dem? Jag växlar mellan att sitta och snegla på begagnade HTs på blocket och att sukta efter en Surly Krampus med 3"-däck.

Jag har inga problem med att lägga runt 10-15k för en vettig cykel, eventuellt mer om det verkar helt rätt. Samtidigt säger mitt samvete att jag borde köpa något billigt först och se om jag tycker det är roligt... men hur kul är det?!

Så, vad borde jag göra? Hitta en begagnad HT på blocket och prova på försiktigt? Eller köpa en helt ny Krampus? Gå in till nån cykelmånglare och köpa det de rekommenderar? Beställa en internet-tysk? Köpa en ram och bygga något själv som ett höst/vinterprojekt? Argh...

DanielS

Aktiv medlem
Jag var i ett liknande läge för några år sedan. Fick rekommendationen att köpa en begagnad cykel (FS mtb) vilket jag gjorde. Körde på den ett tag och kunde sedan sälja den utan någon större förlust när jag upptäckte att det var lite för mycket cykel för mitt behov. Jag är också lite för gammal/feg för att kunna bli bra på stökig stigcykling.

Om du redan har en gravel borde väl åtminstone en HT vara rätt? Din gravel med ev. lite fetare däck borde ju klara det mesta en helstel mtb klarar? En cykel med dämpare gör ju att du hanterar lite större spann av terräng med dina båda cyklar?

Jag tycker själv att helstela mtb:s har någon speciell lockelse över sig så jag förstår hur du tänker, jag hade vissa tankar på det själv, främst som pga det du nämner med enkelt underhåll. Men första gången jag kom ut på min "lokala stig" (som ska vara "enkel") så var jag väldigt glad jag följade de råd jag fick och köpte en cykel med både fram- och bakdämpare.

lerpoel

Ny medlem
Jag var i ett liknande läge för några år sedan. Fick rekommendationen att köpa en begagnad cykel (FS mtb) vilket jag gjorde. Körde på den ett tag och kunde sedan sälja den utan någon större förlust när jag upptäckte att det var lite för mycket cykel för mitt behov. Jag är också lite för gammal/feg för att kunna bli bra på stökig stigcykling.

Om du redan har en gravel borde väl åtminstone en HT vara rätt? Din gravel med ev. lite fetare däck borde ju klara det mesta en helstel mtb klarar? En cykel med dämpare gör ju att du hanterar lite större spann av terräng med dina båda cyklar?

Jag tycker själv att helstela mtb:s har någon speciell lockelse över sig så jag förstår hur du tänker, jag hade vissa tankar på det själv, främst som pga det du nämner med enkelt underhåll. Men första gången jag kom ut på min "lokala stig" (som ska vara "enkel") så var jag väldigt glad jag följade de råd jag fick och köpte en cykel med både fram- och bakdämpare.
Haha, för gammal/feg för att bli bra på stökig stigcykling stämmer precis på mig med.

Du har nog rätt i att HT är ett rimligare val för att maximera spannet av terräng jag kan ta mig an. En FS känns som alldeles "för mycket cykel" för den typ av cykling jag är intresserad av att göra, men det vet jag ju egentligen inte innan jag provat...

Du köpte alltså en FS och sålde den sedan? Hur fortsatte din MTB-resa efter det?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag cyklar både helstelt och hardtail och har kört en hel del FS (de senaste var en Commencal Meta och en Scott Ransom). En helstel cykel är dels jobbigare för kroppen när det är stökigt och dels mera fostrande, är du slarvig med spårvalen så är det tuffare och i värsta fall krashar du på sådant som du rullat rakt över med en FS.

De flesta är nog snabbare på en heldämpad cykel men jag tycker helstel eller hardtail är roligare i många lägen. Min knackiga rygg lär dock tvinga mig tillbaka till en sådan tids nog :-(

Kristoffer

Aktiv medlem
Låter som du vill ha en helstel med plushjul. Så se vad du hittar och köp.

FS är snabbare i stök men jag föredrar ht till allt utom ren utförsåka.
Billigast blir det om du hittar en cykel du inte behöver byta delar på, begagnat kan vara vettigt men hänger på att du hittar rätt cykel i rätt storlek.

Komplett är billigare i vart fall initialt, finns en risk att det blir dyrare när du börjar uppgradera..

DanielS

Aktiv medlem
Du köpte alltså en FS och sålde den sedan? Hur fortsatte din MTB-resa efter det?
Med en gravel :-) Skulle gärna ha en mtb som passar sthlms-terräng men som även funkar på enklare stigar och grusväg, dvs någonstans i XC/downcountry-segmentet. Men pga lägenhetsboende så blev det ganska struligt med förvaring, tvätt och liknande så det blev inte av att jag cyklade mtb så ofta. Så jag tänkte prova gravel-cykeln ett tag som ju faktiskt funkar på enklare stig. Graveln kan jag ju använda till pendling, touring och istället för racern på vintern så den har lite bredare användingsområde för mig.

Makten

Aktiv medlem
Helstelt är jäkligt roligt men fruktansvärt påfrestande när det börjar bli stökigt. Man måste hela tiden ha järnkoll på var man sätter framhjulet, vilket i sig är en trevlig utmaning. Ganska stora däck är vettigt och risken är då att det blir studsboll om de inte dessutom är tunga och väldämpade.

Jag skiftar mellan helstel singlespeed och heldämpad stigcykel med 120/130 mm fjädringsväg. De är roliga båda två men för olika sorters cykling, på samma stigar. Jag provade att sätta fjädrad gaffel på den stela men det var inte lika kul. Förmodligen för att det då kändes som att bakhjulet satte begräsningar istället för att cykeln så att säga är mer balanserad i vad fram och bak kräver eller klarar av.

Om jag vore du skulle jag köpa en HT, och då helst lite mer avslappnad geometri än ren XC, och sen komplettera med en stel gaffel i ett senare skede. Är du ny på stigcykling tror jag att du kommer tycka att det är onödigt jobbigt utan framfjädring.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Om jag vore du skulle jag köpa en HT, och då helst lite mer avslappnad geometri än ren XC, och sen komplettera med en stel gaffel i ett senare skede. Är du ny på stigcykling tror jag att du kommer tycka att det är onödigt jobbigt utan framfjädring.
Det är ett gott råd. Att köra stel gaffel från start kanske är väl fostrande. Fast å andra sidan, så såg ju världen ut när jag började cykla stig och jag gör det fortfarande :-)

Berk

Aktiv medlem
Det är ett gott råd. Att köra stel gaffel från start kanske är väl fostrande. Fast å andra sidan, så såg ju världen ut när jag började cykla stig och jag gör det fortfarande :-)
Kanske vet du inte bättre :)

Jag har bara cyklat helstel när jag glömde att min gaffel var låst. Att jag inte märkte det säger att det inte var så jobbigt, men då är jag redan van med att lyfta framhjulen, och bakhjulen, uppför hinder. Håller med att helstel är riktigt jobbigt på riktigt stökiga stig. Så valet berör också på vilken type av stig du tänker att cykla. Kan tillägga att jag föredrar HT på stökiga stig och FS på snabba stig.

Transwave

Aktiv medlem
Jag har kört helstelt länge och uppskattat utmaningen och enkelheten med det. Tror inte du kommer vara missnöjd. Feta däck är att rekommendera. Nackdelen är att utbudet blir mer begränsat då de flesta tillverkare har hardtails med dämpare fram?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag har kört helstelt länge och uppskattat utmaningen och enkelheten med det. Tror inte du kommer vara missnöjd. Feta däck är att rekommendera. Nackdelen är att utbudet blir mer begränsat då de flesta tillverkare har hardtails med dämpare fram?
Tyvärr, för jag tror det skulle vara en bättre cykel för många nybörjare jämfört med den billiga HT som många köper, med en riktig skräpgaffel som både är sämre och tyngre än en stel.

Jacke89

Aktiv medlem
Enklare stigar och traktorspår. Båda funkar såklart :) cyklar nått likande med min HT mesta dels asfalt dock. Så vet inte hur mycket dämparn ”jobbar” har den som komplement för LVG cyklingen.

Annars tycker jag den här ser trevlig ut förutom att det är slut som så mycket annat.

Senast ändrad:

Martinmat

Aktiv medlem
Har kört MTB sedan 1990, började på helstelt Sedan HT 1993-2018, köpte första FS 2018. Har idag tre hojar i garaget. En FS med 130/110 i slag en flack HT med 150 i slag och en helstel Fatbike som nu på sommaren rullar på plushjul 2.8.

älskar HT men ska jag köra längre tid än 1,5h på rotiga stigar så börjar kroppen protestera, FS är sjukt förlåtande och snabbare. Min helstelt plushoj kör jag endast som gravel, blir sådjävulskt jobbigt åt axlar å överkropp med helstelt i skogen (mkt rötter där jag bor) min kropp är tydligen inte 20 längre.... blir troligen en dämpare även till Fatbike Då mina axlar inte längre gilllar alla smällar de får vid helstelt.

MIn hardtail kör jag med plusdäck bak 2.8 och 2.6 fram (kör mullet) gillar plusdäck bak på ht då det ger lite mjukare gång. Kör korv i den också så man kan ha lägre tryck.

jag tror du skulle trivas på en HT ev en plushoj. Fs blir så mkt dyrare å kräver mer underhåll

n3wton

Aktiv medlem
Jag brukar tala mig varm om helstela cyklar men utvecklar inte mer just nu, förutom att jag tror att det är ganska viktigt att köpa en BRA helstel om den ska vara just helstel. Rätt geo men även rätt rör och konstruktion är förmodligen rejält viktiga. En random HT i aluminium med en stenhård kina-kolfibergaffel istället för en original dämpad gaffel tror jag inte är jämförbart med en dedikerad och väl avvägd helstel mtb.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Annars tycker jag den här ser trevlig ut förutom att det är slut som så mycket annat.
Då får man väl spana in 2021:an istället, med en i mitt tycke något snyggare färgsättning.

Jacke89

Aktiv medlem

lerpoel

Ny medlem
Med en gravel :-) Skulle gärna ha en mtb som passar sthlms-terräng men som även funkar på enklare stigar och grusväg, dvs någonstans i XC/downcountry-segmentet. Men pga lägenhetsboende så blev det ganska struligt med förvaring, tvätt och liknande så det blev inte av att jag cyklade mtb så ofta. Så jag tänkte prova gravel-cykeln ett tag som ju faktiskt funkar på enklare stig. Graveln kan jag ju använda till pendling, touring och istället för racern på vintern så den har lite bredare användingsområde för mig.
Ja, gravel-cykeln är ju rätt mycket allround. Förstår precis med boendet, har dragit mig i alla år för att skaffa cykel för att jag inte orkar krångla med att släpa cykel upp och ner till lägenheten och litar inte ett dugg på allmänna cykelrum.

Helstelt är jäkligt roligt men fruktansvärt påfrestande när det börjar bli stökigt. Man måste hela tiden ha järnkoll på var man sätter framhjulet, vilket i sig är en trevlig utmaning. Ganska stora däck är vettigt och risken är då att det blir studsboll om de inte dessutom är tunga och väldämpade.

Jag skiftar mellan helstel singlespeed och heldämpad stigcykel med 120/130 mm fjädringsväg. De är roliga båda två men för olika sorters cykling, på samma stigar. Jag provade att sätta fjädrad gaffel på den stela men det var inte lika kul. Förmodligen för att det då kändes som att bakhjulet satte begräsningar istället för att cykeln så att säga är mer balanserad i vad fram och bak kräver eller klarar av.

Vad är avslappnad geometri i MTB-världen? Är det samma sak som "modern geometri", som jag har uppfattat vara trubbiga gaffel/sadelrörs-vinklar och korta kedjestag?

Överlag tror jag att jag, efter att ha försökt absorbera allt ni skrivit här ovan, börjar luta åt att titta på 29+ HTs, dvs typ Trek Stache 7. Den verkar schysst på det jag har läst om den, även om jag inte har full koll på komponenterna. En lätt begagnad sådan borde gå att klämma in i min budget under vintern. En dämpad Krampus (ja, jag har fastnat lite där) vore intressant också, den har ju dessutom en tillhörande stel gaffel också - så man skulle teoretiskt kunna växla fram och tillbaka antar jag?

Cube-cyklarna som är länkade ovan tycker jag verkar hamna lite för nära min gravel, Marin Nicasio +, i geometri och användningsområde. Ännu en poäng för HT!

En annan frågeställning är hjulstorlek. Ovan är jag ju helt inne på 29ers...Är det någon som förespråkar 27,5+? :)

SGS

Aktiv medlem
Ja, helstel med feta däck kommer passa dig utmärkt. 27.5+ är som gjort till ändamålet. Då kan du köra med såpass lågt tryck att småstöket absorberas helt, samtidigt som du har löjligt mycket grepp på de allra flesta underlag. Så länge hjulen har markkontakt vill säga...

Det är ett väldigt roligt sätt att cykla på med en enorm framkomlighet. I min mening blir 29 (med normalstora däck) för lik din nuvarande gravel i känsla. Särskilt en XC med kort fjädringsväg är helt onödig då du inte verkar jaga tider.

Magnus K

Medlem
29 vs 27.5+, det beror på hur du vill cykla. Hålla dig på marken och ånga på = mer 29. Kika mer på Lkpgs lilla Skills Arean = kanske mer 27.5+.

Jag håller till i Vidingsjö mest och har kört
HT 27.5 (gammal geometri och tung = tråkigt)
HT 29 (gammal geo + lättare = kul att börja med)
FS 27.5 (gillade inte gung-känslan i just den modellen, trögt och tungt)
FS 27.5+/29 (började m plusdäck men bytte till 29-hjul som rullar på fint)
Allt kokar nog ihop till hur du vill köra, men en beg HT 29 gärna med lite ny geo skiljer sig nog från din gravel på lagomt och kul sätt?

Mvh
Magnus
(Gammal? Vid 47 så försöker jag lära mig att hantera hopp och lättare utförsåk. Kul!)

Makten

Aktiv medlem
Vad är avslappnad geometri i MTB-världen? Är det samma sak som "modern geometri", som jag har uppfattat vara trubbiga gaffel/sadelrörs-vinklar och korta kedjestag?
Framför allt är det lång "front-center", det vill säga antingen lång reach eller flack gaffel eller både och. Alltså att framhjulet är långt framför vevpartiet. Olika tillverkare har lite olika filosofi hur förhållandena ska se ut. Kedjestag däremot går snarare mot längre, vilket i min mening inte är så positivt. Är hojen lång framåt så har man ändå tyngdpunkten lite framför vevpartiet när man står upp, och man kan bibehålla en hel del poppighet och lekfullhet genom att fortfarande låta kedjestagen vara korta. Särskilt på en 29:a där vevaxeln är ganska låg i förhållande till hjulaxlarna.

Edit: En ganska viktig grej är att om fronten är lång så bör sadelröret vara brant. Annars kommer cykeln kännas jättestor när du sitter ner och cyklar. Personligen tycker jag också att jag får mycket bättre allmän sittställning och effektivitet när arslet är närmare vevpartiet än långt bakom, men vissa andra tycker tvärtom.

Överlag tror jag att jag, efter att ha försökt absorbera allt ni skrivit här ovan, börjar luta åt att titta på 29+ HTs, dvs typ Trek Stache 7. Den verkar schysst på det jag har läst om den, även om jag inte har full koll på komponenterna. En lätt begagnad sådan borde gå att klämma in i min budget under vintern. En dämpad Krampus (ja, jag har fastnat lite där) vore intressant också, den har ju dessutom en tillhörande stel gaffel också - så man skulle teoretiskt kunna växla fram och tillbaka antar jag?
Stache tror jag är kanon för det du beskriver. Har aldrig provat själv men den brukar lovordas och den har vettig geometri utan att på något sätt vara extrem. Gott om plats för stora däck också.

Cube-cyklarna som är länkade ovan tycker jag verkar hamna lite för nära min gravel, Marin Nicasio +, i geometri och användningsområde. Ännu en poäng för HT!

En annan frågeställning är hjulstorlek. Ovan är jag ju helt inne på 29ers...Är det någon som förespråkar 27,5+? :)
Mindre hjul kan kännas lite rappare, särskilt med stora tunga däck. Men de har inte några större praktiska fördelar om man inte är tämligen duktig på att cykla, skulle jag säga. Å andra sidan minskar behovet för stora däck en aning när hjulet är större.

Transwave

Aktiv medlem
Tyvärr, för jag tror det skulle vara en bättre cykel för många nybörjare jämfört med den billiga HT som många köper, med en riktig skräpgaffel som både är sämre och tyngre än en stel.
Håller med, fast varför "tyvärr"? Det jag tänkte på att man måste leta lite extra för att hitta en bra helstel MTB då dämpargafflar fram är mainstream i de flesta prisklasser. Jag skulle också rekommendera helstelt alla dagar i veckan.

... men har nu givit upp och börjat köra fullgung! :unsure::LOL:
Efter 13 år med helstelt har det blivit dax att variera sig lite! :) Går jag tillbaka till helstelt i framtiden så blir det tveklöst 29+ eller fetare.

Martinmat

Aktiv medlem
Stache är en grym hoj, har en polare som kör den och provat den själv. Sväljer allt men är fortfarande kul å köra på, som du säger
En lätt beggad stache tror jag är det ultimata

n3wton

Aktiv medlem
Cuben som länkas till ser ut som allt TS INTE bör titta på. Spikrak alugaffel utan rake = totalstum framände. 71 graders headtube. En mil långa kedjestag (tom XS har 470 mm långa stag!!). Axelavståndet på XL är 2,1 cm längre än på XS, dvs geometri från stenåldern. Jag tror TS gravel är mer MTB än den cykeln..😛

n3wton

Aktiv medlem
Håller med, fast varför "tyvärr"? Det jag tänkte på att man måste leta lite extra för att hitta en bra helstel MTB då dämpargafflar fram är mainstream i de flesta prisklasser. Jag skulle också rekommendera helstelt alla dagar i veckan.

Efter 13 år med helstelt har det blivit dax att variera sig lite! :) Går jag tillbaka till helstelt i framtiden så blir det tveklöst 29+ eller fetare.
Har du kvar din Niner? Det var väl du som cyklade helstelt på stig i 8 timmar eller så och la upp lite RR:s? Det är/var ju en superfin cykel som mycket väl passar TS skulle jag tro.

Transwave

Aktiv medlem
Har du kvar din Niner? Det var väl du som cyklade helstelt på stig i 8 timmar eller så och la upp lite RR:s? Det är/var ju en superfin cykel som mycket väl passar TS skulle jag tro.
Ja på samtliga punkter! Jag funderade först på att sälja den men upptäckte snabbt den sociala fördelen av att ha en extra MTB - nu kan kompisar komma å låna den, sambon lika så. Och så får jag en ursäkt till att ha kvar den för den är en fröjd för ögat :)

Magnus K

Medlem

n3wton

Aktiv medlem
Ja på samtliga punkter! Jag funderade först på att sälja den men upptäckte snabbt den sociala fördelen av att ha en extra MTB - nu kan kompisar komma å låna den, sambon lika så. Och så får jag en ursäkt till att ha kvar den för den är en fröjd för ögat :)
Låter klokt på alla vis!😊

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer