Helt ny cykel, skivbromsar MT8 väsnas

Zulan

Ny medlem
Hej! Jag har en ny cykel som jag hunnit köra ca 3 mil. När jag fick den lät inte bromsarna något men ljudet kom efter någon mil. Jag har kollat, rengjort och ställt in bromsklossarna men hittar inget fel direkt. Bromsarna fungerar utmärkt så funktionsmässigt är det inget fel, det är bara ljudet jag stör mig på. Det är Magura MT8 med Storm SL "rotors" 180/160mm.

https://www.dropbox.com/s/7ozop8q3x0twzmx/Fil 2015-08-30 18 08 14.mov?dl=0

Via länken kan ni höra hur det låter, ungefär samma ljud bak som fram, jag testar båda.

Någon som har ett tips på vad man kan göra?

Jag har MT6 med Storm SL på min HT och de ylar lite när det regnar, men de smattrar inte så som dina gör.

Jag tycker att det låter som om beläggen inte är parallellt inriktade mot skivan och skivans ekrar alternativt de yttre vågformade topparna slår i beläggens kanter.*

Om du lossar på skruvarna till okfästet och ruckar lite på oket så ser du hur spelet mellan belägg och skivan ändras i x-, y- och z-axel. Fixera oket i den position som önskas utan att dra åt skruvarna för fullt. Om du sen undersöker avståndet mellan belägg och skiva från olika betraktningsvinklar, så syns det om beläggen ligger snett mot skivan i endera riktningen.

Det blir ofta lite fipplande för att fixa strulande skivbromsar. Om inte ramen eller gaffel var korrekt slutjusterad från fabrik, t ex ojämna ytor på IS eller PM fästena, så kanske nåt sånt här behövs :/

http://www.parktool.com/blog/repair-help/disc-brake-mount-facing
http://www.parktool.com/blog/repair-help/post-mount-disc-brake-facing-with-dt-4

*Om denna teori stämmer borde jag kunna återskapa missljudet på min också, jag kan försöka testa i morgon kväll om du inte löst problemet innan dess.

Makten

Aktiv medlem
Jag hade Magura MTS på min förrförra hoj och de lät ungefär sådär. Hela gaffeln vibrerade. Tror det beror på att skivorna har så jäkla stora lufthål.

Zulan

Ny medlem
Hehe, en hel del olika bud. Det är 3 timmar i bil till butiken jag köpte den i så att skicka/köra tillbaka den är sista alternativet.

Jag har lossat på okfästena och riktat dom ett par gånger. 2 gånger genom att bromsa medans jag skruvar fast dom igen och en gång manuellt. Märker ingen skillnad, jag har faktiskt själv haft tanken Makten säger, att lufthålen är för stora, tycker att jag ibland kan höra hur lufthålen swishar förbi beläggen. Speciellt innan det började låta så mycket som det gör nu. Det är ju ungefär samma teori som Geekstremist skriver, eftersom det måste vara mycket mer känsligt exakt hur beläggen ligger med så stora lufthål. Jag har provat att ändra sidledes genom att rikta oken, men jag behöver kanske höja/sänka oken något för att få rätt på det.

Om du pallar testa Geekstremist att replikera ljudet så är jag evigt tacksam, jag ska också testa att sätta oken lite "fel" ikväll och se om det blir sämre/bättre av det.

Eftersom jag fick tipset att bara bromsa på så löser det sig så cyklade jag fram och tillbaka på asfalt och bromsade ett tiotal gånger, ljudet ändrade sig en aning faktiskt och minskade men det blev långt ifrån bra. Jag har svårt att tänka mig att det skulle lösa sig av själv men det går klart inte att utesluta.

marr

Moderator
Forumvärd
Funkar bromsarna bra så lev med det :)

När de funkar mindre bra så testa andra belägg och skivor

Andreas T

Medlem
Ge dem lite tid och låt dem få jobba. Jag hade ett par bromsar (annat fabrikat, dock) som lät illa och vibrerade, och jag försökte om och om igen justera in dem, men inget hjälpte. Körde en del förhållandevis platt XC på hemmaplan. Tog sedan med cykeln till Åre. Bromsarna fortsatte att "krångla" där tills jag tog med cykeln upp i VM8:an och körde ett par varv i Getrappet. Det var antagligen vad om behövdes för att de skulle bli inkörda, och efter det har de varit tysta och snälla.

Vernersson

Aktiv medlem
Passa på att nyttja oljudet för att påkalla fotgängares uppmärksamhet om du inte har en ringklocka på hojen. Regnvåta shimanobromsar funkar klockrent för detta (såväl som att bromsa med) ;)

Ubu

Ny medlem
Det där hade jag ett tag, inget som gick över när skivorna slets in. Det går att justera bort ibland, kolla, slitaget, hur högt på skivan bromsen tar. Prova med någon bricka under eller med att fila ner adaptern om du har en sån!

En annan grej du kan prova är att runda till belägget lite i framkant med en fil.

Rumpel

Ny medlem
Jag har kletat kopparpasta på baksidan av mina belägg (Shimano) och det har blivit galet mkt tystare. Detta förbrukar nog dock garantin. Blev bättre känsla också, man kände vibrationerna i ramen, inbillar jag mig iaf ;P.

Scotty10

Ny medlem
C-dale skrev:
-------------------------------------------------------
> Enligt Maguras manual
> https://www.magura.com/en/bike/products/katalog/pr
> odukte/detail/79-2014/disc-brakes/allgemein/mt8-4/
> allgemein.html skall skivor o klossar köras in
> genom att göra 30 - 50 inbromsningar från 30
> km/h. Så ut o bromsa, men inte helt till stopp
> när skivan blivit riktigt varm, för då kan
> klumpar av bromsskivan fastna på skivan.
>
> /S

Eh va?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer