Hemdubbat 2022

MTBemil

Aktiv medlem
Hemdubbat 2022
Eftersom det inte är nån som gör breda (>2.5") dubbade 26or så tänkte jag försöka mig på att göra det själv. Vad har folket för erfarenheter och tips?
Tanken var att utgå från ett par gamla der kaisers och köpa biltemas montageskruv i 13mm. Grovt räknat tror jag det blir runt 320 i varje, om jag sätter en i varje nabb.

offren:
IMG_20220107_142827.jpg
känns inte som att jag kommer ha mycket sidofäste med 2.1or på 45i fälg...
IMG_20220107_142722.jpg IMG_20220107_142737.jpg

Valhalla_

Aktiv medlem
Hemdubbat 2022
Köp schwalbes dubbar istället. Borra 3 mm stora hål lite lagom djupt med en dremel, i med en droppe tjockt snabblim, sen trycker du i en dubb (gör detta dubb för dubb då limmet annars hinner torka), repetera sedan miljoner ggr. Gjorde detta på ett magic mary och dubben sitter så in i norden, blev hur bra som helst.

Nu måste jag bara få ork att dubba ett till, men det är ett jäkla jobb..

Biltemas skruv funkar säkert men nackdelen är att de blir slöa rätt fort. Och att tubeless kan bli knepigt.

IMG_20210126_203552738.jpg

IMG_20210127_124711984.jpg

MTBemil

Aktiv medlem
Hemdubbat 2022
Köp schwalbes dubbar istället. Borra 3 mm stora hål lite lagom djupt med en dremel, i med en droppe tjockt snabblim, sen trycker du i en dubb (gör detta dubb för dubb då limmet annars hinner torka), repetera sedan miljoner ggr. Gjorde detta på ett magic mary och dubben sitter så in i norden, blev hur bra som helst.
Nackdelen med biltemas skruv är att de blir slöa rätt fort.
vart hittar man såna? dem lösa dubbar jag hittar har varit lite väl dyra

Valhalla_

Aktiv medlem
Hemdubbat 2022
såna alltså?
Precis. Sen om du har en dremel så kör du med fördel ett frässtål typ som detta https://www.dremel.com/se/sv/p/fraes-hss-32-mm-650-v133

Man kunde köpa nåt färdigt kit från någonstans där allt var paketerat och dubbar i mängder, snabblim osv, men kan inte minnas varifrån..

P

Plush

Guest
Hemdubbat 2022
vart hittar man såna? dem lösa dubbar jag hittar har varit lite väl dyra
Hur gör du en kostnadsjämförelse?

Biltemaskruv = billigt.
Riktig dubb = dyrare.

Hur mycket billigare blir det med skruv kontra dubb om du räknar in slitaget?
Blir det till och med så att dubb blir billigare i längden?
När når du tippingpoint för den billigare kostnaden för skruv och hur fort den slits kontra det fortsatt bra greppet i dubben?
Skruven väger ju 5-10 gånger så mycket som dubb... har du räknat på kostnaden för den extra energin du måste äta för att hålla samma fart?

Vi som dubbade så på 90-talet väljer ju färdiga däck av en hel del olika anledningar...

Bengt-re

Aktiv medlem
Hemdubbat 2022
såna alltså?
Typ. Du kanske också vill ha verktyget.

Lejon

Aktiv medlem
Hemdubbat 2022
Som nämnts: hemdubbat med skruv är ett jäkla jobb för att få till. Då är det å andra sidan sjukt bra grepp under kort tid - fram tills du kört på fler än två stenar och rundat skruvarna eller tills du fått punka pga att slangen ätits hål på.
Jag röstar på hemdubbat enl Valhallas förslag, blev nästan lite sugen själv...

Senast ändrad:

MTBemil

Aktiv medlem
Hemdubbat 2022
Måste säga att det ändå var billigare än förväntad med riktiga dubb. Dryga tusenlappen är ju ändå inte så farligt. Men ändå lutar det mot vanliga skruvar, (extra vikt och att behöva ha slang gör inte så jättemycket) testa på billigt och sen göra ordentligt om det funkar bra. Frågan är väl dock om man kan komma undan med färre än 300 dubb/däck och var dom skall sitta.

Oskar

Aktiv medlem
Hemdubbat 2022
Det är alltså billigare att köpa ett färdigdubbat Schwalbe ISP än att köpa det som ”byggsats”? Och då har vi ändå inte tagit hänsyn till arbetskostnaden?

MTBemil

Aktiv medlem
Hemdubbat 2022
Det är alltså billigare att köpa ett färdigdubbat Schwalbe ISP än att köpa det som ”byggsats”? Och då har vi ändå inte tagit hänsyn till arbetskostnaden?
jo lite så. Men där är just mitt dilemma att jag vanligvis kör 2.8-3.0, vilket jag tycker är en lagom kompromiss för snön. Och om man vill vara runt den bredden så är ju alternativen att antingen skaffa sig ett 27.5 hjulpar för isp/wrathchild, eller dubba eget

Valhalla_

Aktiv medlem
Hemdubbat 2022
Måste säga att det ändå var billigare än förväntad med riktiga dubb. Dryga tusenlappen är ju ändå inte så farligt. Men ändå lutar det mot vanliga skruvar, (extra vikt och att behöva ha slang gör inte så jättemycket) testa på billigt och sen göra ordentligt om det funkar bra. Frågan är väl dock om man kan komma undan med färre än 300 dubb/däck och var dom skall sitta.
Så du menar att du är beredd att göra jobbet 2 ggr, dessutom till extra högt pris totalt sett? :unsure:
Min upplevelse är att ma definitivt inte behöver dubb i varenda dobb. Snarare är det en fördel att ha lite gummi som är fritt från dubb, så får man bättre grepp på isfria hällar t.ex. Se mitt MM ovan. Klart godkänt grepp på is tycker jag. Det är ändå rätt sällan man kör lutad på kantdobbarna på is. Och gör man det kan man ju dubba dem om man vill. Men jag tyckte det där var rätt bra som det var.

Om man dubbar själv så gör man ju det på ens favvodäck, bara det är ju värt en slant. Är man sparsam kan man säkert köpa ett par beg ISP för några hundringar, ta loss all dubben och känna hur härligt det är att ha sparat ett par hunkor på att inte köpa en massa påsar med 50-pack.

MTBemil

Aktiv medlem
Hemdubbat 2022
Så du menar att du är beredd att göra jobbet 2 ggr, dessutom till extra högt pris totalt sett?
risk att det blir så ja, men resonemanget är väl snarare omvänt, att även om det blir kasst så är 250 spänn inte så farligt att slänga i sjön. Men om det funkar med typ hälften antal dubb, och dessutom går att sno dem från färdiga däck så är det ju en helt annan sak...

siebengang

Aktiv medlem
Hemdubbat 2022
Japp: 1,76 kr/st i 50-påse (https://bikeshop.se/schwalbe/5501/schwalbe-50-st-dubbar-för-ice-spiker-50-st-lösa-dubbar) eller "mängdrabatt" 1,45 kr/st levererad på 240-gummiremsa (https://bikeshop.se/cykeldelar/däck...¤5_54|PrdGruppeLev2ID¤5:PrdGruppeLev2ID¤5_822).

Det är inget större arbete att plocka loss de från gummiremsan.

MTBemil

Aktiv medlem
Hemdubbat 2022
Nu har jag nog en plan. För tillfället kommer jag skruvdubba, contisarna var helt enkelt för nedslitna för att hålla fast dubbarna. Men testade att sätta i en dubb i MM från downhillen, funkade ju prima! Så lär nog bli att leta rätt på lättare begagnade dh sulor (eller vänta tills jag byter nästa gång) och ett par dubbade så kan det nog uppfylla alla tre B:n
Billigt Bordentligt och Bållbart

Laan84

Aktiv medlem
Hemdubbat 2022
Räknar du med att åka enbart på hård snö och is? Då kan det säkert vara bra. Men akta dig för asfalt, stenar osv, det går nog väldigt fort annars med slitaget.

MTBemil

Aktiv medlem
Hemdubbat 2022
Räknar du med att åka enbart på hård snö och is? Då kan det säkert vara bra. Men akta dig för asfalt, stenar osv, det går nog väldigt fort annars med slitaget.
Jo till en början blir det bara sjöis, sen lite pushbike för å se hur det är i skogen. Transporter på asfalt får jag nog undvika som pesten

Laan84

Aktiv medlem
Hemdubbat 2022
Jo till en början blir det bara sjöis, sen lite pushbike för å se hur det är i skogen. Transporter på asfalt får jag nog undvika som pesten
Cyklade hyfsat mycket havsis förr när jag bodde i Luleå, grymt kul. Spontant tror jag att dina dubb är overkill för fäste på platt is, risk för rejält rullmotstånd.

Tror att dina däck trivs bäst i skogen.

Valhalla_

Aktiv medlem
Hemdubbat 2022
Nu har jag nog en plan. För tillfället kommer jag skruvdubba, contisarna var helt enkelt för nedslitna för att hålla fast dubbarna. Men testade att sätta i en dubb i MM från downhillen, funkade ju prima! Så lär nog bli att leta rätt på lättare begagnade dh sulor (eller vänta tills jag byter nästa gång) och ett par dubbade så kan det nog uppfylla alla tre B:n
Billigt Bordentligt och Bållbart
Köp magic mary bikepark däcken, de är snorbilliga och håller sig mjuka i kylan, mjukare än både soft och ultra soft gummi.(ja jag har alla varianter att jämföra med)

MTBemil

Aktiv medlem
Hemdubbat 2022
Efter några turer på sjöis har jag smått börjat fundera om det inte borde gå att tävla i det, lägga upp en kort och tight bana på nån sjö och köra i heat.

MTBemil

Aktiv medlem
Hemdubbat 2022
Nu har jag nog kört tillräckligt för att utvärdera lite

För ren is är det definitivt overkill, iallafall om man faktiskt vill ta sig någonstans, men om syftet är rekreationellt så är det precis lagom med kill. Bisarr känsla att kunna göra stoppies, stegra eller lägga ned såpass mycket i kurvor så pedalerna tar i på ren is. Roade oss även en del med att tolka med skridskor bakom. Och om man var ett gäng så skulle det definitivt vara kul att anordna någon tävling i det (att lägga upp en bana på nån sjö är faktiskt realistiskt men tuffast vore ju att få köra på redbulls crashed ice banor). Om man vill förbättra nyttan för faktisk istransport så finns det nog en sweetspot med kortare och färre men ändå vassa skruvar, hårdmetalldubb är ju alla relativt trubbiga.
20220115_133914_035.jpg

Men som nämdes tidigare i tråden så trivs dem allra bäst i skogen, downhill är ofantligt kul med dem, men även plattförs stigcykling var över förväntan, det man förlorar i rullmotstånd får man tillbaka i att man inte spinner (och cykling i snö kommer aldrig vara speciellt effektivt utan fetdäck). Och än har jag inte märkt något värst slitage, asfalt har jag undvikt till stor del, men rätt mycket sten och stenhällar har jag ändå kört på. Blir spännande att se om dem håller vintern ut. Hittils har jag för i övrigt kört däcken tejpade med slang i och riktigt hårt pumpade dh slangar, så inte samma komfort man är van vid. Men Wallners påstående om att dem går att köra tubeless låter rätt intressant.

Allt i allo ett riktigt kul projekt och definitivt värt mödan för att ha testat!

IMG_20220123_134933.jpg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer