Hemmavasan 2021 Uppsala (förslag på rutter)

Hejsan alla.

Jag planerar att köra "Hemmavasan Cykel 90" i Uppsalatrakten, i slutet av juli eller under augusti, och undrar om någon har liknande planer och vill dela med av ruttförslag och liknande. Hemmavasan Cykel 2021

Dela gärna med dig. (y)

sih

Aktiv medlem
Det skulle vara lite kul att köra 10 km med åttaåringen. Kanske Stadsskogen, Kronparken, en bit av södra leden.

Fanns det inte en runda på 10 mil på stig och grusvägar runt Uppsala? Här eller på Facebook.

Rholm

Aktiv medlem
Fattar inte, folk betalar pengar för att cykls 90 km på stigar de själva får plocka ihop? Grym affärsidé om det funkar 😂
Vad är det för fel med att folk en gång per år cyklar 90 km på sina hemmastigar, tillsammans med andra, fast på distans? Tänk om det faktum att Hemmavasan finns är det som får ett stort antal människor att ta sig ut på sina träningspass ett par gånger i veckan för att klara sina 90 km Hemmavasa? Då är det väl en fantastiskt bra grej att det finns. Det är inte alla som är inbitna cyklister och river av 90 km mtb en lördag förmiddag innan lunch.

Jag har ingen aning om TS förutsättningar, men (och jag har skrivit det här förut) att direkt eller indirekt idiotförklara alla som väljer att köra Hemmavasan är i mina ögon något förmätet. Man får ha vilken åsikt man vill om Hemmavasan, men jag förstår verkligen inte vad det är som triggar folk så mycket med det. Om folk vill cykla Hemmavasan, låt dem göra det utan att idiotförklara dem.

mankis

Aktiv medlem
Nu är jag ju själv inte anmäld men här i hemma trakterna så är "Vasa 45" spåret i Högbo bruk ett givet spår, två ggr där så är det klart.

sih

Aktiv medlem

Juhlin

Aktiv medlem
Fattar inte, folk betalar pengar för att cykls 90 km på stigar de själva får plocka ihop? Grym affärsidé om det funkar 😂
Nåja, jag betalade för att cykla Vasaloppsspåret med hela jippot runt omkring med några kompisar, när det inte blev av sköt jag upp anmälan till detta år, och i år fick jag alternativet att efterskänka pengarna eller cykla på hemmaplan.

Inte direkt jättenöjd med min investering.

ooms

Aktiv medlem
Nåja, jag betalade för att cykla Vasaloppsspåret med hela jippot runt omkring med några kompisar, när det inte blev av sköt jag upp anmälan till detta år, och i år fick jag alternativet att efterskänka pengarna eller cykla på hemmaplan.

Kunde man inte skjuta upp ytterligare ett år?

glitch

Aktiv medlem
Vad är det för fel med att folk en gång per år cyklar 90 km på sina hemmastigar, tillsammans med andra, fast på distans? Tänk om det faktum att Hemmavasan finns är det som får ett stort antal människor att ta sig ut på sina träningspass ett par gånger i veckan för att klara sina 90 km Hemmavasa? Då är det väl en fantastiskt bra grej att det finns. Det är inte alla som är inbitna cyklister och river av 90 km mtb en lördag förmiddag innan lunch.

Jag har ingen aning om TS förutsättningar, men (och jag har skrivit det här förut) att direkt eller indirekt idiotförklara alla som väljer att köra Hemmavasan är i mina ögon något förmätet. Man får ha vilken åsikt man vill om Hemmavasan, men jag förstår verkligen inte vad det är som triggar folk så mycket med det. Om folk vill cykla Hemmavasan, låt dem göra det utan att idiotförklara dem.

Fast hela tjusningen med ett motionslopp är ju allt runtomkring utöver att någon förhoppningsvis lagt en fin bana.
Om jag ska lägga min egna bana, inte ha några depåer, ingen som hejar sov. så blir det ju bara en vanlig cykeltur.
Det är som att jag ska betala pengar till någon för att själv komma på ett recept till middagen och sen själv laga maten och sen skicka in ett bevis på att jag gjort det. Känns föga motiverande för mig. Folk får göra vad dem vill, och jag får tycka att det är rätt sjukt ;-)

Rholm

Aktiv medlem
Fast hela tjusningen med ett motionslopp är ju allt runtomkring utöver att någon förhoppningsvis lagt en fin bana.
Om jag ska lägga min egna bana, inte ha några depåer, ingen som hejar sov. så blir det ju bara en vanlig cykeltur.
Det är som att jag ska betala pengar till någon för att själv komma på ett recept till middagen och sen själv laga maten och sen skicka in ett bevis på att jag gjort det. Känns föga motiverande för mig. Folk får göra vad dem vill, och jag får tycka att det är rätt sjukt ;-)
Ja, i mångas ögon är det ju så och det står varje person fritt att uttrycka det, men ibland kan det vara värt att fundera på hur ens kommentarer påverkar folk som läser dem. Det kan vara jobbigt nog för folk att vara nya i cykelvärlden utan att behöva läsa att ens stora mål för året är sjukt och idiotiskt. Cyklingen är så full med "regler" att det är nästintill omöjligt att göra rätt som nybörjare, och är man lite osäker som person med dålig självtillit så kan det vara sådana kommentarer som får en att sluta försöka istället för att bita ihop. Och vi vill väl att fler ska cykla, inte att folk ska sluta innan de ens har kommit igång.

Sen är det egentligen inte ditt eller mitt jobb att se till att folk inte känner sig dumförklarade på internet, men jag tycker ändå att vi som inbitna cyklister kan tänka en extra gång och försöka vara lite mer vidsynta och se företeelser som t.ex. Hemmavasan ur någon annans ögon innan vi uttrycker våra åsikter.

fhloston

Aktiv medlem

Äh, det låter ju som ett Rando-lopp, förutom att man får en fin bana serverad när det är Rando 😜

HMGustavsson

Aktiv medlem

Man kan ju inte annat än ogilla Cykelvasans kommunikation om det, men gick bra att flytta sin start från 2020 en gång till till 2022 men det var kanske inte det självklara valet på deras sida

GoranS

Aktiv medlem
Äh, det låter ju som ett Rando-lopp, förutom att man får en fin bana serverad när det är Rando 😜
Inser att det är skämtsamt menat, men ....

Dessutom, om du kör ett randolopp och fullföljer tvingar du någon stackare att sitta och klistra på en klisterlapp på ditt kort, kolla om du ska ha medalj, samla ihop korten från ev. övriga lopp du kört och om du ska ha medalj för dessa, kolla om du kanske även ska ha en superrandonneurmedalj, stoppa ner allt i ett lämpligt kuvert som stackaren fått inhandla, skriva på adress, frankera och gå och posta kuvertet och hoppas att det inte kommer i retur för att du bytt adress sedan senaste loppet du kört, ....

Dessutom ska fransmännen ha en skaplig andel av pengarna för att administrera det hela. Och så ska arrangörerna se till att det finns startkort, helst med utskrivna namn och adresser för att underlätta för ovan nämnda stackare s.a. hen inte dessutom behöver ägna sig åt att försöka tyda bristfälligt ifyllda startkort eller av 60 mils svettig tillvaro i ryggficka halvt upplöst skrift. Och så ska arrangörerna se till att de finns på plats på en mack klockan sex på en lördagmorgon för att dela ut korten samt hämta desamma efter genomfört lopp och rapportera in resultaten

Etc.

Jag tror att om man skulle räkna på timlönen för de som är med och administrerar och arrangerar loppen så blir det ingen direkt lysande lön. Misstänker kraftigt att Hemvasan i sig är betydligt bättre avans på.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer