Hitta en FS Trail?

Tjocktomten

Ny medlem
Hitta en FS Trail?
Hej

Som många andra är jag på jakt efter en heldämpad cykel, kör i det Skånska låglandet, så en trail känns vettigt att skaffa.
Har letat på beg marknaden med känns inte som något finns ute eller som passar mig.
Sedan har många slutsålt allt på lager.

Har en budet runt 25-30k att köpa för, så börjat titta på lite 2019/2020 modeller.
Tänker för trail, är dämpning lämplig mellan 140-120mm om det inte blir för jobbigt att klättra med dessa. (?)
(172cm och 91kg)

Hittade den ett par som kanske är intressanta, jag mottar gärna andra tips och förslag var jag kan hitta en medium i denna prisklassen.

(Denna har jag hittat för 32 hos min lokala handlare).

K

Medlem
Hitta en FS Trail?
Många handlare börjar få in 2021,or så inga större problem att få tag i cyklar längre. Ring runt o kolla vad de har hemma och provcykla!

moros

Aktiv medlem
Hitta en FS Trail?
Jag tror inte du hittar en mycket bättre specad cykel en Meta Tr Race just nu för de pengarna. Skulle valt den före Stumpjumpern vid en snabb anblick, om inte annat med tanke på att det skiljer ca 5000 i pris. (dålig koll på Fox gaffel/dämpare men Pike är väl bättre än en 34 Rhytm i alla fall). Sitter ett roligare hjulset på Commencalen också. Meta Tr har ju plockat två st "trailbike of the year" senaste åren

Jag köpte själv en av de sista 2019 Meta Tr "Ride" för 2199€ i maj, då kostade "Race" nog mer. Race är klart värt de 300€ extra. NX-linan är kanske inte den roligaste men bra gaffel och dämpare (och ram) out of the box. Medium funkar för nog bra dig, jag är 175 och kör M. Hade säkert kunnat köra L men redan på M gick jag "upp" en del i storlek jämfört med gamla cykeln. En längre dropper på M hade jag gärna tagit dock

Senast ändrad:

moros

Aktiv medlem
Hitta en FS Trail?
Japp men 2021 är ju en helt annan cykel, mer utförsorienterad känns det som och kanske inte det TS söker. Sen bra mycket dyrare på 2800€ för "Ride"-versionen. Som förutom bromsarna är sämre utrustad än 2019 Ride. Men visst, det är ju något att ta ställning till. Personligen hade jag valt 2019 (igen) men Race om jag skulle köpt idag

Senast ändrad:

Tjocktomten

Ny medlem
Hitta en FS Trail?
det är väl i så fall att det finns en nyare trail som man ska vara medveten om så man inte ångrar sig

Japp men 2021 är ju en helt annan cykel, mer utförsorienterad känns det som och kanske inte det TS söker. Sen bra mycket dyrare på 2800€ för "Ride"-versionen. Som förutom bromsarna är sämre utrustad än 2019 Ride. Men visst, det är ju något att ta ställning till. Personligen hade jag valt 2019 (igen) men Race om jag skulle köpt idag

Tittade på den med, men känns som den är lite mer åt enduro hållet. I min hjärna tänker jag att ju längre dämpningen desto jobbigare att klättra med cyklen.
Jag har endast kört en CUBE HT, så har inte mycket mer att referera till ..

yonsson

Aktiv medlem
Hitta en FS Trail?
Köp Metan innan den blir slutsåld! Riktigt bra komponenter för det priset och som sagt en alltigenom hyllad cykel inom trailsegmentet.

manneblask

Aktiv medlem
Hitta en FS Trail?
Håller med där. Nya Ride har förvisso nya ramen men inte bättre komponenter.

moros

Aktiv medlem
Hitta en FS Trail?
Känns som den är lite .. overkill för att klättra med?
Men ja, skall man bara tuffa omkring i Genarp, Skrylle, Spillepengen, Klåveröd, Hörby eller dylikt så BEHÖVER man inte 130/140, då kan man nog välja snabbare cyklar om det är det man vill åt. Men då skall man gå mot något mer XC. Det är ju inte bara slaglängden som har med snabbhet och klättring att göra, långt slag behöver inte betyda svårklättrat eller långsamt. Annat i geometrin styr också, länkage, AS osv.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer